Maaliskuun murinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tappura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo kyllä mä kanssa oon niin ton hoitopöydän puolella. Ja meilläkin se on edelleen käytössä aamuin illoin, ja neiti on sentään jo 1 vee 9 kk... siinä saa hyvin kuivateltua lapsen ja leikattua kynnet ja katottua, jos tarvii rasvata tai mitä ikinä. Hampaatkin meillä aamusin harjataan siinä. Ja kun lapsikin siihen on tottunut, niin ei ole mitään ongelmia. Ja vaipat ja purkit ja purnukat on kätevästi siinä hyllyllä ja laatikoissa. Meillä on vielä sellanen oikeen iso pöytä, mun vauva-ajalta. Ja sen sai näppärästi kodinhoitohuoneeseen ihaan vessan ja pesuhuoneen ovien lähelle, niin on lyhyt matka peppupesulle, jos tarvii. Ja ainakin pienen vauvan kanssa tarvii usein! Sen takia mun mielestä ei oo käytännöllistä laittaa hoitopöytää lapsen huoneeseen tai makkariin, ellei sitten vessa ole siinä vieressä. Tai jos ei muualle mahdu.

Mullekaan ei oo puhuttu mitään sokerirasituksesta. Ja täytän kesällä 30. En ollu viimekskään, ja sillonki olin jo yli 25. Mut tosiaan, näissä on niitä paikkakuntakohtasia eroja, että tiedä sitten. Millä viikoilla sopkerirasitukseen yleensä mennään, vai onks siinä mitään sääntöä?

Mulla oli tänään neuvola, seuraava on jo 2,5 viikon kuluttua, kun tää tänkertanen siirty viime viikolta. Koko ajan saa sielläkin juosta! Ultra olis nyt torstaina. Hemoglobiini oli vieläkin hyvä, 135, eikä siis tarvii vielä ainakaan alkaa rautaa popsimaan. Multivitan monivitamiinissa sitä kyllä on jonkun verran, ja niitä olen kyllä syönyt. Viimeksi aloin syödä niiden lisäksi Obsidanea rv 22 + jotain, mutta nyt on hemoglobiini ollut koko ajan hyvä, kun viimeksi oli alusta saakka alle 120. Mutta saapi nähdä, mitä lukema on. Mä vaan inhooooooon sitä pientä piikkiä. Terkkari nauro mulle synnytyksen jälkeen, ku kävin ekassa neuvolassa vauvan kanssa, et miten mä voin pelätä sitä piikkiä, ku oon just selvinny synnytyksestä pelkällä ilokaasulla. Mut kyl mä vaan voin! :D

No, ens kerralla neuvolassa saan sitten Kelan paperit, ja pääsen pähkäilemään että mitä teen sen avustuksen kanssa... rahana vai vaatekasana, vaikeita valintoja :D Onks kukaan vielä saanu sitä pakkausta?

50-senttisiä vaatteita meilläkin tarvittiin (neiti 47 cm/2915 g), mutta ei kovin paljon, kun oli kuuma kesä ja neiti syntyi kesän kynnyksellä toukokuun lopussa. Pelkällä bodylla mentiin enimmäkseen, ja sitten jo alkoi isommatkin vaatteet käydä, kun syksy tuli. Ja mäkin olin ostanu vaan 56-senttisiä vaatteita, mut tilasin sitten äidiltä ja sukulaisilta pienempiä, kun oltiin sairaalassa. Pääs tuore mummi heti vauvanvaatekauppohin, eikä pistäny pahakseen ;) Pesikin ne mulle valmiiks ja kiikutti sairaalaan :)

Ja tosiaan, pääsee sinne kauppoihin vauvan kanssakin! Ja jos ei itse, niin voi pyytää miestä tai ystävää tai muuta perheenjäsentä. Mut ei se elämä ja kotoota poistuminen vauvan tuloon lopu :) (okei, tietty voi  mennä synnytys niin, ettei sen takia itse kykene esim. kävelemään aikoihin ilman tuskaa...) Itse tykkäsin liikkua ihan pienen vauvan kanssa, ja helppoakin se oli, kun tuo neiti vaan enimmäkseen nukkui. Kun piti huolen, että pystyi syöttämään kolmen tunnin välein, niin kaikki sujui hyvin :) Vasta sitten vähän isomman vauvan kanssa se liikkuminen oli hankalampaa, kun oli hereillä pitempään eikä hereillä viihtynyt vaunuissa, kun ei sieltä tietenkään mitään nähnyt, eli sai kanniskella, jolloin ei sitten niin helposti voinut hypistellä esim. vaatteita tms. :D Mutta me muutettiinkin sillon kun neiti oli 2 viikkoa vanha, eli ei puhettakaan mistään lapsivuodeajasta ihan vaan kotona oman perheen kesken uuteen tulokkaaseen tutustuen :D :D

No jeps... tulipahan taas paasausta. Jos vaikka hetken vielä hengähtäis, ennen kun tuo neiti herää uniltaan... :)

Hellurei!

ELi siis näillä näkymin mulla ei oo harjoitussuppareita!!!!Vaan jotain muuta koska i oo tuollaisia oireita....on vaan yks kohta vatsassa mikä on kipee:(....Ja kipeenä aina kun tekee jonkin kiertoliikkeen tai painaa siitä kohdasta,nousee ylös tai vastaavaa....Mietin että voiskohan se olla jokin lihas???????
Mulla kun alkaa jo mielikuvitus laukkaamaan vaikka kuinka ja paljon vaikka missäkin sairaudessa:(:(:(.....huoh....netti kun on pullollaan vaikka mitä tauteja...PRKL.....

Huomenna on neukkulääkäri onneks=)=)=)

JA päälle nyt puhkes sitte varmaan ressistä tää ihana migreeni;(...nyt siis mennään
"huonoa" aikaa raskaudessa....MUTTA:..."toukka" liikkuu hyvin ja RV 24 alkoi tänään<3<3<3<3<3<3

saman kirjottelin jo tonne rakenneultraketjuunki..
tänään käyty ultrassa.. kaikki periaatteessa ok ja normaalin puitteissa, mutta vasen aivokammion leveys on ylärajoilla. ensin kätilö mittaili ja soitti sitte lääkärin paikalle, joka mittas uudestaan eli lukemaksi saatiin 9,3 mm. 10 mm olis se yläraja. nyt annettiin sitte kahen viikon päähän kontrolliaika jollon se tarkastetaan. netistä löysin asiasta jonkun verran tietoa ja sen mukaan ei niiden ois ees tollasesta arvosta pitäny tulevia vanhempia säikäyttää..
tietty on iha pelko persiissä et mitä jos ja niin edelleen.. iha peestä.
ja mein niiiin vahva tyttöfiiliski meni iha päin honkia, koska mein tytöllä löyty vehkeet :D
jep jep, mut siis joo kaikki arvot oli normaalit ja kallonmuodot ym, et toivottavasti se ois vaa ollu joku huono kuvakulma tai jotai..
täytyy yrittää olla stressaamatta liikoja ku ei sekää hyvää tee..
öh, tsemppiä muille ultriin ja muutenki :)!

kiitti mymmeli, liityin pariin noihin kirppiksiin, mut hyväksyttiin niihin ku hain :)

omm85, ahaa siis kyseessä vois olla alhanen verenpaine, eikä liian korkee niinku mä ekaks ajattelin. no se voiskin olla, mulla on aika matala yleensä. eli ei suklaata vaan sipsejä :D heh..

oijoi, kävin sitten tänään ostamassa vaaleenpunasen nallehatun ja tossut jotka muru saa laittaa ku pääsee kotiin, ja sit ens talveks jo vaaleenpunasen pipon, joka sopii esikoisen vaaleenruskeeseen haalariin..voi tuska :D mua ei sais päästää mihinkään tälläsinä päivinä. huomen pääsen penkoon ilmaseks kaverin tytön vaatteita, onneks!! toivottavasti tää tuska helpottaa vähän.

mulla on välillä (kuten tänään) sellasia päiviä, että on ihan sairas vauvakuume, ja haluisin sen vauvan NYT. tänään aloin myös jo suunnittelemaan seuraavaa vauvaa..!!!! mitä hittoo, mahassa jo yks tuloillaan, ja me ollaan sovittu et tää on vika..:D

noista hyödyllisistä/turhista tavaroista, niin taitaa olla niin, et toiset turhake on toisen elinehto, ja oikeesti sen voi tietää vasta kun on se vauva. esim tutit, tuttipullot, rintapumppu..meillä nimittäin tutti on helpottanu elämää, kelpaa lohdukkeeks ja loppuu itku. ja rintapumppuki oli tarpeen..mut tosiaan vaatii kyl pidemmän pumppausajan, ite tajusin vasta monen kuukauden päästä et se heruminen alkaa vasta myöhemmin..!

ja sit tuttipulloista, nyt aion ite käyttää vaan aventia, koska huomasin et jos pullosta tulee liian helposti, niin vauvalle ei enää tissi kelpaa..! siihen meiän imetys lopulta kaatu, sairaalassa annettiin kysymättä korviketta enkä saanu ees ite syöttää sitä!! vauva söi aina mieluummin sit pullosta siitä asti, ja maito pikkuhiljaa väheni. eli miettikää jo valmiiks jos haluutte esim. apua imetykseen ja välttää pulloa, pitäkää kiinni oikeuksistanne! :) no hirveetä agitaatiota, mutta jäipä harmittamaan. (sen lisäks, ettei meidän vauvaa kukaan ees pessy tai opettanu pesemään, tajusin ite sen houreissani vasta pari päivää myöhemmin ja pesin lavuaarissa!!!)

takeista, mulla on edellisen raskauden talvitakki, ja kaapissa ihana kevättakki johon mahtuu maha, en malta oottaa et vois jo käyttää :)!

Meille hoitopöytä tulee, son vissi, oon niin pitkä ja huonoselkäinen
etten voi kyykkiä sängyllä vaihtamassa vaippaa joka kerta jne :/

Rintapumpuista sun muista en osaa mennä tällä hetkellä sanomaa,
jotenkin niin pää ulapalla kaikkien "pikku" hankintojen suhteen :D
Odottelen nyt ensin sen äitiyspakkauksen (jonka pitäis ens viikon perjantaina tulla),
kattelen ja ihmettelen sen sisältöä ja sitten alan osteleen noita muita värkkejä..
Mutta iso kiitos kaikille jotka on viittiny tänne listaa tehdä :)

Toivoisin että tuo mammaloma jo alkais, kun en viitti saikullekkaan jäädä..
Alkaa oleen olo niin epämukava..

Käsien kanssa inhottavaa olla töissä kun puutuu pienestäkin asiasta,
lääkärissä käyty ja todettu Rannekanavaoireyhtymä.. Sille toki mitää parannuskeinoa ole muuta kun että lähtee sitten kun raskauskin lähtee.

Huomenna aamulla olis sokerirasitus testi eikä kiinnostaisi yhtää vapaa päivänä
istua missään labrassa kahta tuntia, mutta mitäpä ei vauvan hyväksi tekis :)

Niin ja talvitakki täällä menee vielä toistaseks päälle, mutta luulen että parin
viikon päästä ei.. :D Tosin tuolla alkaa oleen liian kuuma jo kulkia että pitäis muutenkin hommata joku kevät pomppa, mutta nitäkin kun niin pirun vaikea löytää eikä huvittaisi omaisuutta pulittaa..

Mukavaa viikon jatkoa mammoille!

Hyvää alkanutta viikkoa!
Kiirettä pitää, vaikka olen kotona lasten kanssa, viikonloppuna pitäisi loputkin tavarat muuttaa, onneksi ollaan pikkuhiljaa osa jo viety. Muuttomatka kestää tunnin niin ei montaa keikkaa päivässä ehdi.
Eilen käytiinkin tutustumassa esikoisen uuteen eskariin, tänään pojan neuvolalääkäri, huomenna oma hammaslääkäri, torstaina pitäisi tavata pappi ja perjantaina mennä naimisiin, huh, eilen löyty sormus ja mekko, että ei kovin ajoissa olla, tosin nyt meidät vain vihitään kahden todistajan ja lapsien mukana ollessa, tasan vuoden päästä on juhlat ja siunaus. Eli näistä juhlista ei onneksi tarvitse stressata :)

Ensviikolla olisikin torstaina ultra, sitä jo odottelen kovasti koska minulla ei ole yhtään oloa onko tyttö vai poika, aiemmin on ollut niin vahva olo ja nappiin on mennyt, tosin kumpanenkin löytyy jo, että kunhan kunnialla tulee ja sairaalaan ehditään niin hyvä.

Eilen myös käytiin isommassa lastentarvike liikkeessä ja taidetaan sittenkin päätyä Brion tupliin, vaikka olen himoinnut teutonian team cosmoja, ne ovat korkeammat, jonne sitten mahtuu isompikin sisarus ja niissä myös heittoaisa, joka on aika ehdoton, jokapäivä keväällä varsinkin käytössä kun aurinko paistelee jo niin kirkkaasti :)

mitä teillä muilla on ollu toi vas taaempi aivokammion leveys?? ainaki kaverin vauvan rakenneultrassa lukema annettiin vaik oli iha normaali..

Onko muuten kukaan käyttäny tai harkinnu turvavyönalenninta? Periaatteessa kuulostaa ihan järkevältä mutta en ainakaan netistä löytäny kun yhden mallin yhdestä nettikaupasta ja liikenneturvan sivuilla sellasista ei mainittu mitään. Et ei taida olla kauheen yleinen juttu?

Siis mistä te noita mittoja kuten aivokammion leveys yms. katotte vai muistatteko ulkoa? Neuvolakortista koitin kaikkia kattoa mutta eipä siinä ole kuin B-mitta (mikä se sitten ikinä onkaan) sikiön painoarvio ja kohdunsuun pituus...Nämä siis eilisen rakenneultran jäljiltä tiedossa paperilla, meikäläisen muistiin kun ei ole luottamista ja muutenkin tuntuu että omat tiedot näistä kaikista jutuista on tosi heikolla pohjalla :)

Heipat taas.. Sokerirasitus takana, eikä onneksi ollu niin kamalaa kun kuvittelin. Vadelmanmakuista juomaa ja kylmää onneksi, vaikka neuvolassa puhuivat kokiksenmakuisesta ja lämpimästä :D Eikä kauheen huono-olokaan tullu kun vasta kotona sitten kun sai vihdoin ruokaa. Ainoo inhottava oli se istuminen kun niin surkeet tuolit tuolla että puutu paikat, mulla on muutenkin alkanu just alapää puutumaan jos pitkään kovalla penkillä istuu, tosi kivaa.. Mahassa alko kauhee myllerrys siitä sokerilitkusta, koko maha vaan pomppi :D varmaan kaikki labraan jonottavat mummotki huomas.

Huomenna sitten neuvolassa saan kuulla tulokset.. Toivotaan ettei olis mitään. :)

Mut palataan huomenna taas, mietin tuota turvavyö juttuu kanssa.. Miten sen normiturvavyön nyt sitten pitäis olla? Mahan alla vai päällä? :o

mulle on ainaki annettu joka ultrassa printti missä lukee kaikki tiedot, et esim onko kallo, rakko, munuaiset jne normaalit. aivojen kohassa on lisämerkintänä toi aivokammion leveys. se on siis vasen ventrikkeli taaempi ja lisäks siinä lukee tcd ja tcd/hc arvo.

Mä löysin tämmöisen tekstin tuohon turvavyöaiheeseen liittyen liikenneturvan sivuilta:

( http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=6946 )

Kysymys:
Odotan ensimmäistä lastani ja olen miettinyt turvavyönalentimen hankintaa. Onko alentimesta tutkittua tietoa, että se ehkäisisi varmuudella sikiön kuoleman kolaritilanteessa? Alennin estää turvavyönvedon kohdistumista sikiölle ja ohjaa sen alemmaksi.

Vastaus:
Normaalit 3-pisteturvavyöt suojaavat raskausaikana oikein käytettynä yhtä hyvin ilman turvavyönalenninta. Tärkeintä on huolehtia vyön oikeasta reitityksestä. Oikein käytettynä turvavyö laitetaan ensin päälle ja sen jälkeen olkanauhasta vedetään lantionauha mahdollisimman tiukalle kulkemaan lantion päältä. Lantionauha ei saa kulkea vatsan päältä. Yleensä liian löysällä oleva turvavyö nousee vatsan päälle aiheuttaen vaaran sikiölle ja äidille.  

Alenninta voidaan käyttää, mutta varmuudella ei voida sanoa, että juuri alentimen käyttö ehkäisisi sikiön kuoleman kolaritilanteessa. Tärkeintä on 3-pisteturvavöiden oikea käyttö.

Kiitos tappura selvennyksestä ja nyt kaikki sitten tietää että se turvavyö aina mahdollisimman alas sinne vatsan alle! Pienikin peräänajo tms. voi olla vaarallinen jos vyö on mahan päällä, jolloin se törmäysvoima kohdistuu sikiöön. Voi esim istukka irrota. Joo ootte varmaan ilosia kun pelottelen teitä mutta laitanpa nyt kiertoon kun mua peloteltiin näillä asioilla eilen :D

Kiitos Putte, tää selvensiki asiaa jo paljon. Se ultraaja kyllä tulosti moisen lipuskan missä ne mitat kaikki oli mutta ei se sitä mulle antanu :). Tokikin itelle riittää se tieto että kaikki on hyvin, vaikka olishan ne mitat ollu ihan kivat saada muistoksikin.

Ei meillekään kyllä ole ultrasta mitään mittoja annettu mukaan muuta kuin ne mitkä äitiyskorttiin merkitään. Musta näin on hyvä, koska ne on kuitenkin tarkoitettu ammattilaisten tulkittaviksi ja mulle riittää et mulle sanotaan et kaikki on normaaleissa rajoissa.

Satuvee: Mulla on kanssa toi vauvakuume ja välillä tulee semmonen ihan kauhee ikävä sitä vauvaa kohtaan, et saispa jo pitää sitä sylissä! :D vaikka tossa lähellähän se on koko ajan :) Tekis vaan niin mieli jo päästä äitiyslomalle ja miettiä vaan pelkkiä vauvajuttuja kaiket päivät!

nyt alkaa pikkuhiljaa jänskättämään.
Huomenna olisi siis edessä kauan odotettu rakenne-ulta >:)) <3
Nyt vain pitää toivoa ettei pikkunen oo jalat ristissä, että nähäänki kumpi tuloo :)

Saa nähä saako sitä yöllä edes nukuttua. Minut tuntien ei kyllä kovin hyvin =D 
Iltavuorossa yö 12:saakka.. Aamulla pitäiski herätä noin. klo 7.00.. Kymmeneltä olis kaupungissa aika.. 45km ajomatka. 

JÄNNÄÄ =D

jenska9, se ultra on kyllä NIIIN jännä paikka :) tuu sitte kertomaan heti!

ja ultrassa mulle ei kyllä mitään mittoja sanottu tai annettu lappuja, sain vaan muutaman kuvan, sukupuoliarvion ja se kätilö sano että kaikki näyttää normaalilta.

kävin äsken kaverilla hakees ihania pikkuvaatteita ja imetystyynyn ja hoitoalustan ilmaseks :)!!

mut matkalla meinas vasen jalka pettää alta, ja nythän sitte se paheni niin, että vihloo koko ajan istuessakin, eikä pysty ollenkaan käveleen!!! :( mies on töissä ja pitäis napsun perässä kontata täällä..sama oli viime raskaudessa mut myöhemmin vasta, et pari iltaa meni kontaten. kiva käänne, pelottaa lähtee käveleen, huomennakin ois koulua..

hellurei!

Täällä ollut kaunispäivä muutoin, mutta tuulenpuuskat ja raekuurot ovat yllättäneet yhtäkkiä. Ihanan virkeä olo kun aurinko paistaa, myös pesänrakennusvietti herännyt eloon, voisin töissäkin vain järjestellä tavaroita kohdilleen:D Kiitos teille, jotka olette listanneet tarpeellisia ja tarpeettomia tavaroita. Meillä hankintalistalla ehdottomasti on pinnis, hoitopöytä, vaunut, turvakaukalo ja itkuhälytin. Tottakai myös pienempiä tarvikkeita kuten pulloja ja tutteja, vaipat, vaatteet, rasvat yms. Suunnittelimme myös sitterin ja ammeen hankkimista. Itse  haaveilen keinutuolista, mutta saa nähdä:) Se ei tosin ole mikään must hankinta:) Turvavyönalenninta emme ole hankkimassa, jotenkin automaattisesti vyön asettelee alemmas lantiolle, pois mahanpäältä.
Itse olen saanut nauttia Matin liikkeistä. Koko ajan hän puuhailee ja touhuilee enemmän, tai siis minä tunnen sen paremmin. Liikkuminen useimmiten alkaa, kun itse rauhoitun paikoilleni. Pitkän työvuoron jälkeen tunsin myös yhden potkun mahan päältä:) Aina tulee sellainen hölmö hymy huulille, kun Matti meuhkaa:) Jostain syystä myös päässä soinut lastenlaulu Ihme ja kumma : http://www.youtube.com/watch?v=psHiq_a-pYw
En olekaan täällä aikaisemmin kertonut, että pikkuistamme kutsumme Matiksi, emme vielä tosin tiedä onko tyttö vai poika. Huomenna on rakenneultra, joten toivottavasti saamme tietää myös sukupuolen:) Saa nähdä saammeko mitään lippulappua matkaan missä lukisi niitä mittoja, saisi ainakin muistoksi raskauspäiväkirjan väliin:)

Heipsuli hei pitkästä aikaa! Mulla on ollut monen viikon tauko tänne kirjottelusta, pari kertaa olen kuitenkin käynyt teidän rustailuja lukemassa. On ollu niin julmetun kiire koko ajan, niin töissä kuin raksaprojektin suunnittelussa. Iltaisin ollu sitten niin väsy, etten oo kyennyt mihinkään muuhun...

Mutta tänään siis pakko infota, kun käytiin rakenneultrassa, jota odotettiin TOSI kovasti innolla ja jännityksellä. Kaikki oli vkoihin nähden hyvin, mitään poikkeavuutta ei löytynyt. Ja tyttöä povaili kätilö emoticon Tokihan se ei 100 % varma oo, mutta piti aika todennäköisenä. Ja mullahan on ollu niin tyttö-olo jo viikkokausia vaikka lähipiirissä on uskottu uroon voimaan. Olo on NIIN onnellinen, varsinkin kun liikkeet alkoi tuntumaan muutama päivä sitten ja koko ajan tuntuu voimistuvan :)

Nyt annan itselleni luvan miettiä hieman hankintojakin, tähän asti oon pitäytynyt tiukasti tarvikeostoksille menosta. Eli enköhän pian raahaa isännän koeajolle vaunukauppaan ;)

Ihanaa ihanaa illanjatkoa, mulla alkaa kohta uni painaa!!! emoticon

Noista mitoista.. Meille ne ultrassa jotain kerto, mutta haihtui kyllä hyvin äkkiä mielestä :D kyllä ne sillä kätilöllä oli lapulla, mutta meille ei mitään antanu. Ainoastaan ne mitkä neuvolakorttiin merkkas niin tiiän, tosin ulkoa en muista nyt. Aivojen mittoja ei kyllä kertonu, sanoi vaan et hyvältä näyttää ja kaikki on niiku kuuluuki ja sitten jotain kerto mikä kohta on mikäkin.

Takaisin