Maaliskuun murinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tappura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Basin Mulle on tullu kans tähän mennessä jo seittemän kiloo :/ Tosin must tuntuu et tää sama seittemän kiloo on ollu jo useemman viikon. Tiedä sitten. Tuntuu vaihtelevan muutenkin, jos punnitsee aamulla, saa eri lukeman, ja illasta taas ihan toisenlaisen lukeman. en nyt kyllä oo päivittäin vaa'alla käyny, mut varmaan viikottain. Katotaan mitä ens viikolla neuvolassa mulle sanovat... ja viikkoja tosiaan on nyt 19 + 6, eli huomenna puoliväli... viimeks tässä vaiheessa painoa oli tullu paljo vähemmän. Yhteensäkin tuli vaan joku 12 kiloo, nyt taitaa kyllä mennä reilusti yli.

No, itse en jaksa stressailla. Toivon, että saan painon sitten imetyksen myötä tippumaan taas edes jotakuinkin lähtölukemiin... ja siksi toivonkin, että imetys onnistuu yhtä hyvin kuin viimeksi. Tosin huomasin, että kun imetys loppui, aika herkästi sitä painoa alkoi tulla taas lisää... se on siis vain tilapäinen apu :D

Tuo paino asia on varmasti monelle raskanna olevalle stressin aihe. Mulle on nyt tullut 1kilo lisää, mutta se johtuu siitä että edellisestä raskaudesta (tyttö nyt 1vee) jäi 8kiloa joten ei ole ollut varaa tässä vaiheessa vielä kerätä kiloja enempää kuin tuon yhden. Toivottavasti nyt koko raskauden aikana jäisi nuo lisäkilot alle 20 :)

Onko muilla ollut iskiaskipua? mulla on iltaisi tosi voimakasta kipua oikealla puolella alaselässä. Rajoittaa liikkumista aikalailla kun särkee niin pirusti :/ Sain tänään lähetteen fysioterapiaan, onko muilla kokemuksia mitä siellä tehdään? mahtaisikohan ne osata auttaa muullakin tavoin kuin antamalla jumppaohjeita..?

Hyvää naistenpäivää kaikille :)

Me käytiin tänään ultrassa ja kaikki oli niinku pitikin ja TYTTÖhän sieltä on tulossa. Niin ihanaa! Eilen jo kyllä ostin kaupasta yhden ihanan vaaleanpunaisen bodyn, että vahva aavistus tytöstä oli jo olemassa. Mies oli tosi tyytyväinen taas :) Tänään siltä kyllä tuli itku kun kuultiin tyttöuutiset kun niiden suvussa ei tyttöjä oo syntyny juuri ollenkaan.

Oh mikä päivä, oon niin vaalenapunaisissa ajatuksissa ja koko ajan vaan hymyilyttää kun miettii miltä se pieni siellä näytti ja mitä se puuhasi. Ah, sydän pakahtuu :) ja aivot suli puli puli.. piti kaikkee kommentoidakin, mut taidan tehdä sen myöhemmin ku ajatus taas luistaa.

Ai niin, se istukka multa ei ollu vielä noussut kokonaan pois kohdunsuulta, mutta oli jo hyvään suuntaan menossa. Tarkistus ultra olis sit 30 viikolla, en pistänyt vastaan :)

Iloa ja aurinkoa kaikille.

Moikka. En oo pitkään aikaan käyny kirjottelemassa enkä ees lukemassa.. Ajatukset heittää häränpyllyä, huoli on ollut suuri ja välillä taas olo on ihan huoleton.. Nyt tulee siis omaa napaa ja kaikki kommentoinnit jätän tuonnemmaksi....

Meillä oli siis rakenneultra pari viikkoo sitten vai onko siitä reilu viikko. No, kuitenkin. Mulla kun on ollut alusta asti hematooma kohdussa, ja luulin jo sen lähteneen koska mitään vuotoa ei oo nyt ollu moneen viikkoon enää, varmaan jo parikin kuukautta pysyny vuoto poissa. No, eipä ole hematooma lähteny mihkään vaan se oli kasvanut. Lisäksi niitä oli enemmänkin istukan pinnalla ja kätilö puhui jostain verilaguuneista...Se jäi selvittämättä että mitä se tarkoitti.. Tästä jo huolestuin vaikka kätilö sanoi ettei sillä olisi vaikutusta vauvaan. No...sitten vielä vauvan päästä löytyi kaksi kystaa eli jotain vesirakkulaa... En osannut siinä kohtaa kysyä mitään eikä kätilö asiasta selittänyt oikein mitään, sanoi vaan että laittaa lähetteen TAYSiin ja että sielä tutkitaan lisää, mutta ei pitäisi olla vaaraksi vauvalle. Vasta kotimatkalla aloin ajatella asiaa ja voi elämä sitä huolta ja murhetta... Onko ne vaarallisia? Onko haitaksi vauvan kehitykselle? Kasvaako ne? Tuleeko vauvalle joku aivovamma??? Kellään tutulla ei ole aiheesta kokemusta ja netistäkin löytyy niin ristiriitaista tietoa.. Ajatukset menee ihan laidasta laitaan..nyt on taas huoli noussut päälimmäiseksi ja ultraan on vielä pari viikkoa aikaa... Yritän ajatella positiivisesti koska ne rakkulat saattaa olla ja todennäköisesti on vaarattomia, normaalia kehitystä ja katoo ennen syntymää. Mutta entä jos ei katoa.... Se on lohduttavaa että mitään muuta poikkeavaa ei löytynyt. Kaikki niinkuin pitääkin. Mutta silti....väkisin sitä pyörittelee ajatuksia päässään... 

Tän lisäksi mulle on tullu morkkis siitä että oon syöny ihan hirveesti herkkuja. Vauvan painoarvio oli 450g mikä oli kait viikkoihin nähden vähän yläkanttiin ehkä, ja nyt mulla on sitten iskeny syyllisyys siitä että kasvatan sokerilasta... Ihan tyhmää, mutta tiedätte ettei ajatuksilleen mahda mitään... Vielä kun en saa edes harrastaa mitään liikuntaa, ja painoa on tullu jo 6kg niin ahdistaa sekin..  

Ai niin piti vielä kertoa että meille tulee poika. Olin siitäkin osittain jopa vähän pettynyt koska toivoin tyttöä...tästäkin tunnen syyllisyyttä ja ajatuksissa on pelko siitä osaanko rakastaa tätä lasta yhtä paljon kuin tuota esikoista.... Vaikka aivan varmasti tälläset ajatukset unohtuu viimestään kun vauva annetaan syliin synnärillä, ja oon siis jo ihan innoissani ostanu vaatteitakin, mutta silti. En voi mitään sille että toivoin tyttöä. Tää on ihan kauheeta. Ehkä se tästä taas. Tänään taitaa vaan olla taas tällänen negatiivisempi päivä.

iines*, kuulostaa tosi rankalta, voimia!! mitäköhän ne kystat on..mulla oli kysta munasarjassa, mut se oli nyt toisessa ultrassa kadonnu itestään, et toivottavasti käy samoin! se kätilö ois varmasti sanonu suoraan, jos ne ois oikeesti vaarallisia. varmaan ois näkyny rakenteessaki jos ois jotain vakavaa?..ja siitä painosta.. ois varmaan pahempi jos vauva ois alimittanen, eiks se yleensä kerro ongelmista, ainakin se kasvaa hyvin.. mä en ees tajunnu kysyä että onko sikiö hyvän painonen..

mul ois pari kysymystäki, et johtuuks se liikuntakielto niistä hematoomista siis..? ja sit et onks sun edellinen taapero sit tyttö vai poika? mulla oli poika, vaik toivoin tyttöä.  kyl siihen lapseen rakastuu varmaan aina, mä rakastuin jo ennen synnytystä niin, etten ois vaihtanu mistään hinnasta tyttöön..mut onhan se jännää nyt nähdä, et miten tunteet sit toimii esikoisen ja toisen suhteen, onko se rakkaus samanlaista ja yhtä vahvaa..tärkeintähän on varmaan ainakin toimia tasapuolisesti, vaikka oiski erilaiset tunteet niitä lapsia kohtaan.

ja sama täällä herkkujen suhteen. joka ilta oon mässyttäny, ykski ilta söin niin paljon suolapähkinöitä et alko oksettaa ja verenpaineet tuntu nousevan ku pää alko tykyttään..joka päivä päätän ettei enää, mut sit on niin rankkaa et palkitsen itteni ku selviydyn :)..no huomen poljen vähän aikaa kuntopyörää ja katon mitä syön!!

Huomenta mammoille! emoticon

iines*: Voimia! Toivon, ja uskon, että vauvalla on kaikki hyvin! On varmasti erittäin vaikeaa olla stressaamatta, mutta koita olla itsellesi vähemmän ankara. Painoarviotkin ovat "vain" arvioita.

Omasta kokemuksesta ainakin tiedän, etten luota enää sokeasti painoarvioihin. Esikoista odottaessa rakenneultrassa olivat huolissaan, kun raskausviikkoja oli tuolloin 23+4, ja paino-arvioksi tuli 560g. Itselleni ei vielä siihen mennessä ollut tullut painoa yhtään, ja sain kauhistelut siitä, miten kasvatan mahassani "isohkoa" vauvaa! Tämän vuoksi minut sitten pistettiin sokerirasitukseen (muita syitä sokerirasitukselle ei tosiaan ollut, mutta olihan se sitten hyvä tarkistaa..), ja sain yllättyneen soiton, kun arvot olivatkin "täydelliset".

Tuntui ihan siltä, että he oikein toivoivat että jotain vikaa löytyisi. Vielä synnytystapa-arvioinnissa minulle sanottiin, että jos menee yli lasketun ajan, on vauva tuolloin reippaasti yli 4 kiloinen. Itsensä syyllistäminen ei tosiaan auttanut asiaa yhtään, varsinkin kun mentiin yliajalle. Stressasin ja murehdin, ja neuvolassakin vain voivoteltiin.

Raskausviikolla 42+4 syntyi (ilman käynnistystä) meidän esikoisemme, "ylipainosta" ei tietoakaan. 3,5kg & 52cm. Henkilö, joka teki synnytystapa-arvioinnin, tuli lastenosastolle katsomaan vauvaa, yllättyneenä hänkin vain tokaisi, että aika hoikka tyttö. Ei muuta. Sitten hän vain lähti pois. En todellakaan anna enää kenenkään pelotella minua näillä asioilla, ei tee vauvallekkaan hyvää stressata ja murehtia.

Päivä kerrallaan eteenpäin, ja lähetän sinulle paljon hyvää mieltä ja isot halit!

Tyyni, onnea tytöstä! Tytöille löytyy niin paljon ihania pieniä vaatteita, niitä onkin ihana sormet syyhyten ostella lastenvaatekirppiksiltä ja kaupoista! Itse teen tuttavuutta poikien vaatteisiin, ja olenkin jo löytänyt muutaman kivan vaatekappaleen! Tuntuu silti, että tyttöjen vaatteista on paljon enemmän tarjontaa, kuin poikien. Ainakin siis lastenvaatekirppiksillä. Täytyy silti ahkerasti käydä vilkuilemassa, kun esikoiselle sukulaiset ostivat vauva-ajaksi vaaleanpunaista mekkoa, ja muuta röyhelövaatetta. Ei sillä, että värillä olisi niin kauheasti väliä, mutta en nyt ihan mekkoihin halua poikaa pukea :)

Naapurit menivät hämilleen, kun sinisissä vaunuissa istuikin VAALEANPUNAISEEN ja neutraaliin sonnustettu lapsi! Voiko se olla tyttö, kun sillä on siniset vaunut... ei kai! Ja niinpä he kehuivat, että on teillä kaunis poika. Mutta eikö sinisiä vaatteita löydy, ja miksi kasvatatte noin pitkät hiukset? On myös erittäin outoa, että pojalle voisi laittaa pinnin päähän, saatika pompulan... Veisitte parturiin... emoticon

Että näitäkin löytyy silti edelleen, pilvin pimein. Mutta ehkä kaikki tämänhenkiset ihmiset ovatkin pakkautuneet juuri tähän kerrostaloon.

Mulla onkin tässä ollut projektina lastenhuoneen vaatehuone. Esikoisen pienet vaatteet laatikoihin, ja vauvanvaatteet hyllylle. Tänään jatkan tuon urakan (toivottavasti) loppuun asti. Tekemistä rajoittaa hyvin paljon se, etten saa nostella mitään painavaa vieläkään. Mutta, hitaasti ja varmasti, niin hommat etenee.

Esikoisella oli kuukausi sitten, 2-v neuvolassa mitat 100.4cm & 12kg. Tytön vaatehylly on vielä hieman tyhjänä, kun likka kasvaa niin hurjaa vauhtia. Jää todella nopeasti vaatteet pieniksi. Lisäksi, kaikki housut jotka ovat oikean mittaiset, ovat ihan liian isot vyötäröltä, eikä tämä mamma ole kertaakaan muistanut etsiä tytölle vyötä!! Arrgh. Seuraavan kerran kun suuntaan lastevaatekirppikselle, on tuo vyö priorisoitu tärkeimmäksi.

Mutta jos nyt jatkaisin tuota projektia. Palaillaan! :)

onnea kaikille ultakuulimisista ja Tyyni kiva juttu että oli istukka noussu pois kohdunsuulta. :)

Ja iinekselle hurjasti voimia.. Varmasti tosi stressaavaa, mutta luulis tosiaan et jos jotain suurempaa haittaa on niin olisi siitä sitten maininnut. :) Mulla oli kysta munasarjassa, mutta vissii oli hävinny nyt rakkenneultaan mennessä kun ei ainakaan mitään sanonu ja se ainaki oli kuulemma ihan normaali juttu. Tosin tietty eriasia ja eripaikka, mutta kuitenkin.

Painosta.. Mulle on nyt alkanu tulemaan, tosin varmaan vaikuttaa seki kun en oo liikkunu hirveesti. Aamusin mies ruvennu heittää töihin kun ei kiinnosta ollenkaan pakkasessa kävellä, mut pitäis yrittää alkaa iltasin aina tekee joku pikku kävely. Mulla kyllä alkaa tosi ikävästi supistelemaan kävellessä.. :<
 Mut ei tuota nyt oo tullu kun joku 3 kiloa yhteensä, veikkaisin et aika pitkälti vauvaan liittyvää painoa?! Meillä oli rakenneultrassa 475 g painoarvio.. Tosin muutenkin oli koon puolesta melkein se 2 viikkoa edellä. Siihen mennessä ei kyllä painoa ollu tullu kun alle kilo, sen jälkeen sitte olin sairaslomalla niin alko painoki nousemaan. Mut en tuosta painosta kamalasti stressaa.. Tulee mitä tulee, mut ei kuitenkaan hirmusesti sais tulla kun valmiiksi on ihan reilusti painoo muuteski. Lenkille vaan, mut se varmaan ei kovin vaikeeta ookkaa kun niin ihanat kelit ollu <3

Mua on kamalasti alkanu jännittää se sokerirasitus.. Tiistaina olis nimittäin, toivottavasti ei ole arvoissa mitään. Pitää viikonloppuna yrittää syödä sillee järkevästi ettei sen takia ainakaan heittele..

Mutta joo, se vois olla päikkörit ja siivousta nyt :P

Heipat kaikille!

Oon ollu taas laiska muutaman päivän, enkä oo jaksanu mitää kirjotella. Mutta tiistaina siis oli se kauan odotettu rakenneultra ja siellä kaikki oli niin kuin pitääkin. Vauva vastas täysin viikkoja ja painoarvioksi saatiin 337g. Sielä kovasti imeskeltiin peukkua ja jumppailtiin. Saatiin tosi hyvät kuvatkin mukaan yks oli sivu kasvoprofiili, sitten jalkojen välistä kuvaa että voi tutuille arvuutella että mitä sieltä löytyy ja kolmantena vielä ihana kuva jalkapohjista, kun toinen piti niitä niin somasti vierekkäin :) Sukupuolikin siis selvisi ja toinen pieni poikahan sieltä on tulossa <3 Tuli sellanen olo etten millään malta oottaa, että vauva syntyy ja sitten meillä on kaksi pojankoltiaista <3 Onnea kaikille muillekkin hyvistä ultrauutisista!

Mitähän muuta piti kirjotella, maha kasvaa huimaa vauhtia, esikoisesta oli varmaa tällänen maha rv30. Kävin aamulla zumbassa ja kyllä näytin varmaan aikalailla tyhmältä ku siellä mahani kanssa koitin heilutella pyllyä, mutta väliäkös tolla, hauskaa oli silti.

iines* Paljon voimia, varmasti kauheeta kun ei ole selvyyttä oikeen miten tuo vaikuttaa, mutta eiköhän ultrassa oltaisi sanottu jos olisi jotai huolestuttavaa. Eikä stressiä siitä sukupuolesta, varmasti rakastat toista lasta ihan yhtä paljon kuin esikoistakin, oli se sitten tyttö, poika taikka niiden risteytys :)

Nyt lähen yrittää jotain pientä perjantaisiivousta, kun toi poikakin nukkuu tuolla niin nätisti! Ihanaa viikonloppua mahakkaille <3

Hellurei=)=) Täällä oltiin eilen neuvolassa ja tytöntylleröllä kaikki hyvin..=)sydän hakkas niin maan kauheesti...ja ei oikeen tykänny vissiin kun häneen tökättiin "kuunteluvehe" ku muksautti oikeen kunnolla sihen sitten=)=) Meillä rakenneultra oli jo 14.2 ja siinäkin oli sitte kaikki hyvin eikä sikiöseulonnassakaan mittää näkyny..=)=)=)Vaikka tän sairauteni vuoks oon niitä molempia IHAN KAMALASTI "pelännyt"...Mutta nyt on kaikki loistavasti ja neitee liikkuu ihan hirvittävästi...potkii ja hyörii kovasti=)=) Mies tuntee jo vatsanpeitteidenkin läpi niinkuin minäkin<3<3<3 ihana tunne kun on meille ensimmäinen vaava<3<3<3 kaikki niiin uutta ja ihmeellistä=)=) Pikkuhiljaa tässä aletaan kaikkia hankintoja tekemään vaunut meillä jo on kun oli Emmaljungat niiiiiin loistavassa tarjouksessa juuri sopivasti just meitin haluamat mallit ni jo ne piti ostaa=)=)Mutta vaatteiden lisäks muita isoja hankintoja ei vielä olla osteltu...Pikkuhiljaa tässä niitäkin aletaan hommaamaan=)=) Pari ultraa olis vielä edessä niitä odotellessa...Seuraava olis RV 30<3<3<3<3                           

Heipsis kaikille vatsakkaille! 

Näkyy muillakin olevan huolena tuo painonnousu, kuin myös mulla. Suurimmalla osalla naisista taitaa se kyl olla huolenaiheena ainakin 2/3 elämästä :D No kuitenkin kauheesti huolettaa et jos se paino TAAS raskauden myötä pompsahtaa mutta toisille tosiaan kertyy painoa raskauden aikana enemmän, toisille vähemmän. Nyt näytti vaaka et alkupainosta on tullut 4 kiloa lisää joka ei mun mielestä hirveen kauheesti oo... Yksi tuttu tuumailikin mulle et vaikka sulla on paino noussut niin posket ovat kaventuneet et onkohan tässä itse hoikistunu ja maha vaan tuonu painoa enemmän :D Tietty ei se hirveästi auta kun on niin armoton herkkusuu. x) Toivottavasti taas laitokselle jää ainakin sen 10 kiloa niinkuin esikoisen kanssa.

Itse tiedän et saan alkaa taas laihduttamaan kun aika on siihen kypsä, eli vauva saa jo muualtakin ravintoa kuin pelkästään rinnasta.

Kauhea pauke emoticon  mahassa onkin alkanut viimeisen viikon aikana ja voi jo potkuista päätellä miten päin pallero mahassa majailee. Ulospäinkin potkut jo tuntee mutta en ole vielä saanut isukin kättä oikeaan aikaan mahalle :D Kerkeepä tuota. Kohtahan liikkeet jo näkee paljaalla silmälläkin :)

Tosiaan ei kannata luottaa sokeasti niihin painoarvioihin saati mahankaan kokoon... Mun vatsa oli tosiaan iso esikoista odottaessa mutta pienen pieni vaaleanpunainen nyytti sieltä putkahti: 48,5cm/2910grammaa, vaikka siis täysiaikanen hänkin oli.

Meilläkin typyllä oli siniruudulliset rattaat mutta ei se menoa haitannut. Kerran kaupassa tyttö olikin tällätty niin pinkkiin asuun (kannettiin tummassa turvakaukalossa mukana) ja tyttömäisiin röyhelöihin niin eräs mummo kysyi että onko kyseessä tyttö vai poikavauva :DD

Mielialan vaihtelut piinaavat ja kiusaavat nyt meitä, välillä tuntuu et olo on kuin pinkkiä pumpulia, välillä ollaankin sitten tulta ja tappuraa ja suututaan milloin mistäkin. Jospa se tästä hieman tasaantuisi taas.

Aamupäivä nimittäin meni möykätessä imurin ja siivousrättien kanssa, son kumma mikä siivousvimma mulle iskee aina raskaana ollessa. Kaiken pitää olla just eikä melkein. :D

Nytkin tällähetkellä rullaa niin tiskikone kuin pyykkikonekkin. Ite kyl voisi hieman pötkähtää sohvalle 

Mulla tää raskaus tuntuu menevän samaa rataa kuin esikoisen kanssa, kaikki on tasaista ja tyyntä, eikä mitään erikoisuuksia ONNEKSI ole. Toivottavasti niin jatkuu ihan koko raskauden ajan mut viisaampi koputtaa puuta.

Iloista päivänjatkoa mammoille ja niille vatsan asukeillekkin! emoticon

Hei vaan munkin puolesta! Ekaa kertaa kirjottelen tänne. Heti alkuun, on ihanaa huomata miten viime viikkojen aikana on tapahtunut huikeaa kehitystä. Olen tänään 21+3 rviikolla ja laskettuaika on 17.7. Vilskettä on ollut mahassa koko tämän viikon kiitettävästi. :) Pikku-prinssi potkii hanakasti silloin kun olen töissä. Teen toimistohommia. Nyt on itseasiassa ollut muuten tosi hyvä fiilis, mutta närästystä on taas ilmaantunut tällä viikolla varsinkin paljon. Käytän Gavisconia siihen, mikä auttaa hetkellisesti. Se tosin maistuu niin pahalle, etten ota kuin korkeintaan kerran kaksi päivässä. Onko teillä mitään temppuja närästyksen karkottamiseen? Ajattelin pitää kokonaan taukoa kahvista (nyt tulee juotua kuppi päivässä aamulla), jos se vaikka auttaisi. Paino on pystellyt samoissa lukemissa. Laihduin noin 2 kiloa alkuvaiheessa, kun oli niin voimakasta pahoinvointia. Nyt olen taas samoissa lukemissa kuin ennen raskautta. Tsemppiä kaikille kanssasiskoille! Heinäkuuta odotellessa

Tervetuloa mukaan Omm85! Ja onnittelut mammoilla ultrakuulumisista :D

Ihana kun kevät tekee tuloaan ja aurinko paistaa. Vaikka eilisellä päivälenkillä oli jo pää valmiiksi kipeä ulos mennessä ja meinasi tulla vielä huonompi olo kun koiran kanssa kierrettiin ihan vaan vähän normaalia pidempi lenkki. Sitten onneksi helpotti kun pääsi kotiin juomaan vettä. Pitää kai ottaa vesipullo mukaan seuraaville lenkeille...

Muuten kaikki mennyt hyvin. Ei normaalia kummempaa kiristelyä tai nipistelyä. Tänään aamulla ennen ylösnousua tuntui kuin vauveli olis nyrkittänyt oikein kunnolla tuohon vatsan etuseinämään kun koko vatsa huojui. Oli aika hurjan näköistä :D

Kiitoksia kun olette jakaneet listaa niistä etukäteen hommattavista tavaroista. Hyvä tietää vähän etukäteen että mitä vois tarvita niin ei tarvitse suoraan laitokselta mennä kauppaan :D

Sais vaan kevät tulla pian kun tulee kohta takkiongelma kun ei mene takit kohta enää kiinni vatsan kohdalta... Joutuukohan sitä vielä takkiostoksille? Onko muilla vielä samanlaista ongelmaa?

satuvee kiitos.... Se liikuntakielto on just niiden hematoomien takia. Alkuun oli myös saunakielto ja uimaan tai kylpyynkään en oo vielä saanu lupaa tulehdusriskin takia. Tuo liikunta ja lämpö lisäis vuotojen riskiä. 

Mulla on vähän huono omatunto kun ees kirjottelin että jos en osaakkaan rakastaa tätä lasta kuten ensimmäistä..tänäänkin on ollut hyvä päivä ja oon hypistellyt poikien vaatteita :) Esikoinen on siis tyttö ja meillä on kaikki todella vaaleenpunasta! Tuntuu vaan että todellakaan ei pojille ole yhtä paljoo vaatteita tarjolla ja värejäkin jotenki vähän. 

Janelle ja mascille ja saralle myös kiitos :) Onneks on tällänen palsta jossa voi tuntojaan puhella ilman että tulee tuomituksi ja saa tukea. 

Muuten, te joilla on toinen lapsi tulossa, miten aiotte järjestää huoneet? Siis tuleeko lapsille omat huoneet vai yhteinen huone? Kenties erikseen leikkihuone ja nukkumishuone??

Tota listaa ku olette koonneet niin vois koota listan myös tavaroista jotka on koettu TURHIKSI :)

Mun mielestä turhin ikinä on pikkuniistäjä!! Sillä ei tehny mitään, vaan oli pakko hakea nenäfriida apteekista ja se on hyvä.

Vauvasaippuat jäi käyttämättä eikä olla vieläkään käytetty.

Liikaa ei kannata hankkia kaiken maailman rasvoja, niitä voi ostaa sitten jos tarvii. 

Pienin koko vaipoissa jäi aika nopeesti pieneksi eli en hamstraisi kaappeja täyteen :D

Kymmeniä tuttipulloja ei tarvita, yksi riittää ja jos ei imetys sitten onnistukkaan niin niitä saa lisää kaupasta :)

Pussilakanoita ja lakanoita riittää oikeesti vaikka ne kahdet, ei tarvi kymmentä :D

Mitähän muuta.....hmmmm.... 50cm vaatteet jäi hetkessä pieniksi.

Ei tuu muuta mieleen nyt just :)

Meillä lapset  7 ja 2v vauvan syntyessä ovat samassa huoneessa, myös tuleva vauva siirtyy sinne jossainvaiheessa jos ja kun yöheräilyt jäävät pois, asumme siis kaksiossa ja tilaa ei ole, onneksi se vain väliaikainen ratkaisu 2014 kevääseen asti :) 2v. poika tosin on jokatoinen vk isällään, eli välillä meillä on vain sitten kaksi lasta.

Itse pidin tärkeimpinä tarvikkeina itsellä rintapumppua, koska jouduin pumppaamaan kaiken maidon kuukausia (tämähän ei ole tarpeen, jos imetys onnistuu kivasti)
Mutta liivinsuojuksia kului paketti jos toinen, kun rintani vuosivat ihan solkenaan.
Niitä pitää olla valmiina reilusti siis tulevaa ajatellen, viimeksi ei ollut ja mies joutui kauppaan :D
Hoitopöytä oli myös ehdoton, tai meillä aina ollut sellainen helposti siirreltävä ja pieneen tilaan menevä, ilman en olisi pärjännyt, muuta ehdotonta nyt en keksi, ja tietysi laadukkaat vaunut, esikoisella oli bora kombi vaunut uutena ostettuna ja kyllä oli niin huonot että toiselle ostettiin käytetyt briot eikä ole ollut valittamista.

Todellakin kiitos teille pikkukakkosta odotteleville, kun olette viitsineet listailla noita tarvittavia juttuja.. Itellään ei tulis puoletkaan varmaan mieleen, vaikka kuinka yrittäis pohtia! :D

Mä oon innostunu ostelemaan poikasellemme vaatteita <3 Oon ihan seonnu välillä tuolla facebookin erilaisilla kirppareille.. Voin suositella halukkaille joitain! Hirveen paljon edullisemmalla saa sieltä ja todella hyväkuntoista vaatetta on ainakin mun kohdalle sattunu :) 

Tosissaan hommattuna on jo jonkun aikaa ollu ne yhdistelmävaunut, sitteri, kantoreppu ja hoitoalusta. Ens kuun alussa saadaan kavereilta lipasto-hoitopöytä ja ollaan menossa myös Ikeaan ostamaan samaan sarjaan kuuluva pinnasänky. Aattelin sellasta sänkyä, josta saa sitten myöhemmin toisen sivun kokonaan pois (ja tietysti pohjaa siirrettyä). Suurin menoerä onkin sitten varmaan turvakaukalo + telakka.. Mies haluaa uutena, koska kyseessä on turvalaite, ymmärrän! Sit tietysti hommattavana itkuhälytintä, imetystyynyä jne... mut niitä ehtii sitten myöhemmin :)

Pakko muuten jakaa teidän kanssanne mun viime öinen uni.. Oon nähny monta kertaa unta, että pienokainen on meille ilmestynyt, mutta koskaan aiemmin ei ole sukupuoli tullut unessa esiin.. Viime yönä näin sitten ihan kunnollisen "kotoa synnyttämään"-unen, tosin synnytysvaiheen yli siinä hypättiin ihan kuin olisin ollut nukutettuna tai jtn.. Kaikki meni hienosti ja meille syntyi tytön tylleröinen.. Muistan unesta elävimmin sen kuinka ekaa kertaa siinä sairaalasängyllä neitoa imetin ja mietin "voivoi, kun meillä on kotona hirmusesti niitä pienen poikaen vaatteita.." :D Poikaa siis tässä odotellaan.. vaikka eihän sitä 100% varmuudella kätilö voinut "luvata".. Pikkasen huvitti aamulla kun heräsin!

Sellasia tänne. Nyt alan leipomaan piirasta kun kaveri tulee päivällä kyläilemään :)
Ihanaa viikonloppua masukeille!!! :)

iines*, siis toisaalta aika ihana tilanne, että sekä tyttö että poika..meillä sama, mut vaan toisinpäin. niissä vaatejutuissa on kyllä ihan järkky ero, pojille ei oikeesti oo paljon mitään vaatteita verrattuna tyttöihin!! niin epistä! ja kaikki on ruskeeta ja sinistä ja jotain autoja..mut toiminnallisiin leluihin onki sitten saanu panostaa sitäki enemmän :D

mä oon aatellu, että ei kannata ottaa huonoo omaatuntoa mistään ajatuksista, koska kaikenlaistahan sitä pään läpi menee, ja noi äitiyshormonit oikein yllyttää potemaan huonoo omaatuntoa, mutta eihän se auta ketään! pitää keskittyä olemaan ylpee niistä hyvistä ajatuksista ja teoista :) esim. imetys on NIIIIN arka paikka, että pitää taas oikeen valmistautua siihen että se ei aina onnistu eikä se haittaa.

nukkumisjärjestelyt..me aiotaan muuttaa neliöön, mutta silti aluks yhteinen huone lapsille ja toinen huone työ/opiskeluhuoneena että ees jossain saa tehtyä jotain :) ostetaan matala kerrossänky, ja vauva siirtyy sinne pinniksestä sitten ku isompi osaa kiivetä ylempään. aluks vauva nukkuu kyl äitin vieressä, ainakin sen puoli vuotta ku imetys toivottavasti kestää.

turhia tavaroita meillä oli kantoliina (huono mun rikkinäiselle selälle ->kantoreppu), se niistäjä todellakin (!!), kaikki vauvarasvat,  ja alle 74 vaatteet (74-80 koko meniki sitte melkein vuoden :D).

aivan ehdottomia tavaroita oli rintapumppu, ei tarttenu stressata imetyksestä (avent isis oli HYVÄ), maidonkerääjät, kestoliivinsuojat ja bepanthen (aroille tisseille ja vauvan pyllyhaavoihin aivan ehdoton!! ei haittaa vaik vauvan suuhun joutuis tissistä, eli turvallinen.)

ai niin, mymmeli, kerro ihmeessä niitä facebook-kirppisten nimiä, ihan uus tuttavuus :)???

Meillä turhimpia hankintoja oli viimeks se kylvetystuki (okei, käytin joskus kun kylvetin yksin, mut ei ois ollu mitenkään välttämätön) ja sit se adapteri, jolla kiinnitetään kaukalo rattaiden runkoon. Ei ollut käyttöä. Lisäks kans vauvaöljyt ja saippuat, ei oo tullu tarpeeseen ja just heitin mäkeen, kun tuli sillon avattua, mut ei oo käytetty. Vieläkään en pese neitiä muulla kun vedellä. Kylpyvaahto vois alkaa nyt olee kiva, ni sais vähä kuplia veteen. Mut ei mun mielestä vauvat tarvii mitään pesuaineita, ja pari rasvaa riittää hyvin (bepanthen on hyvä

Meillä vauva nukkuu mahollisimman pitkään meidän huoneessa, tosin tuo esikoinenkin siirtyi jo seitsemän kuukauden iässä omaan huoneeseen, kun tuntui aina häiriintyvän meidän liikkeistä kun tultiin nukkumaan. Tarkoitus on sitten siirtää lapset tuonne neidin huoneeseen molemmat, mutta saa nähdä. Jos on unet katkonaisia, niin ei oikein viitsi laittaa toisiaan häiriköimään. Meillä kun esikoinen edelleen herää yöllä yleensä kertaalleen, harvassa on putkeen nukutut yöt vaikka ikää on tuo 1 vee 9 kk. Eli lapset muuttaa samaan huoneeseen sitten, kun nukkuvat yönsä läpi. Sitten aikanaan, kun tarviivat enemmän omaa tilaa, tehdään työhuoneesta nuoremmallekin oma huone, ja yritetään yhdistää työhuone ja meidän makkari. Nähtäväksi jää, että milloin se tapahtuu. Toivottavasti tuo mahatyyppi olis tosi hyväuninen, ja tuo esikoinenkin oppisi nukkumaan yönsä putkeen... :D

Takaisin