Maaliskuun murinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tappura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei,

kiitos tosiaan kaikille noista vinkeistä, mitä kannattaisi hankkia ja mitä ei. Aika pitkälle on samaa linjaa, kuin olin itsekin ajatellut. Tuo hoitopöytä mua mietityttää. Äiti ja sisko olivat sitä mieltä, että se on ollut turha juttu. Äidillä olikin meidän kaikkien kanssa vain jokin kokoontaitettava versio. Siskolla on ollut omien lastensa kanssa kiinteä lipastomalli, mutta kertoi siirtyneensä tosi nopeasti sängylle tai lattialle. Olen vähän miettinyt, että ostaisin vain hoitoalustan ja kiinnittelisi sen pyykkikoneen päälle liukuesteillä. Olisi sitten kylpäärissä lähellä vesipisteitä ja tuo pyykkikone on mun lyhyelle pituudelle sopivan korkuinen ja muutenkin aika tilava taso.

Miten muuten toista lasta odottavat, oletteko käyttäneet kertakäyttö- vai kestovaippoja? Mitä kokemuksia kestovaipoista? Tilasin innostuksissani jo yhden paketin AIO-vaippoja Hippu-nimiseltä kahden naisen firmalta. Siellä on tosi suloisia kuoseja. Nyt olen niitä hypistellyt käsissäni ja ihmetellyt, tilaisinko lisää, jotta voisi mennä lähes pelkästään kestoilla.

Vaippajutuista mietin myös ensi alkuun ihan vain harsojen käyttöä. Onko niistä kokemusta? Entä villahousuista harsojen kanssa? Mua jotenkin se villa epäilyttää, kun oma ihoni kutiaa hirmu herkästi villasta suoraan ihoa vasten.

Iines, minäkin olin toivonut tyttöä, kunnes kuulin jo tammikuun alussa istukkanäytteen tuloksena, että poika on tulossa. Olin muutaman päivän pettynyt ja erityisen pettyneeltä tuntui, kun kiertelin Stockkan lasten vaateosastoa. Muutamassa viikossa mieli kuitenkin kääntyi ja alkoi tuntua oikeastaan kivemmalta saada poika. Pojat kun on usein toiminnallisempia ja vauhdikkaampia, enkä mitenkään innolla jaksaisi tytön prinsessavaihetta, jota parhaillaan seurailen siskontytön kohdalla. Vaateostoksilla olisi kieltämättä helpompaa, jos tulisi tyttö. Pojillekin löytyy tosi kivoja vaatteita (muutakin kuin peruspoikavärejä ja autoja), mutta niitä joutuu etsimään ja valikoimaan huolellisemmin. Ensivaikutelma on se, että lastenvaatteiden erityisliikkeistä löytyy yhtä kivasti pojille kuin tytöillekin. Vaatteet vain ovat sitten kalliimpia kuin tavarataloissa eli tuskin voi loputtomiin kaikkea arkivaatetta sellaisista hankkia. Lisäksi on ollut tosi kiva katsoa, miten tuleva isä orientoituu poikaan miehisellä otteella, jota ei ehkä tytön kohdalla olisi päässyt todistamaan.

Kystat voivat olla kyllä ihan harmiton löydös. Niitähän löytyy satunnaislöydöksinä aivoista ihan terveiltä lapsilta ja aikuisilta, jos pää joudutaan kuvaamaan jostain syystä ja voi olla muissakin elimissä. On vamasti hyvä, että vielä katsotaan tarkemmin, ja ymmärrän, että pelottaa ja huolestuttaa, mutta eivät välttämättä tarkoita mitään ikävää vauvan kannalta.

Maaria

Hankinnoista sen verran, että itselläni jää hoitopöytä kans hankkimatta. Kaikki kaveripiirissäni ovat todenneet sen hyödyttömäksi, joten en viitsi sitten tänne pieneen kaksioon hankkia mitään turhaa tilaa viemään.

Kyselin viime viikolla miten teillä muilla nuo neuvolakäynnit, saako tehdä työajalla. Perjantaina muistin sitten vihdoin kysyä pomoltani asiasta ja hän tuumasi, että koska meillä työaika on sama kuin neuvolan aukioloajat niin pääsääntöisesti ei tarvitse korvata niitä käyntejä. Koskee siis ainoastaan äitiysneuvolaa, ei lapsen kanssa tehtyjä neuvolakäyntejä.
Helpottaa kyllä huomattavasti ainakin itseäni, koska ensi viikolla olisi sokerirasitustesti joka vie kuulemma yli 2h. Ei ole mitään epäilyä sokereissa, mutta kuulemma kaikille (ainakin täällä Hkissä) yli 25v ensisynnyttäjille tehdään tuo testi ja itsehän olen jo 34v :)

Mun käsittääkseni se on tullut periaatteeksi et kaikki yli 25 vuotiaat synnyttäjät joutuvat/saavat mennä sokerirasituskokeeseen.

Siitähän kuitenkin voi kieltäytyä (tämmöistäkin olen kuullut!) mutta kannattaako?

Kaikkihan kuitenkin tehdään syntyvän lapsen edun nimissä. Jos arvot ovat sitten hyvät voi olla hyvillä mielin ettei kasvata mahassaan sokerilasta ja jos sitten käykin niin että arvot ovat koholla siihen saa oikeanlaisen hoidon.

Mä ainakin menen, en nyt ilolla mut mielenkiinnolla, kyseiseen testiin sitten kun aika mulle siihen määrätään. Tietääpähän sitten paremmin jatkot miten toimia.

Hei,

minullakin on sokerirasitus tulossa vajaan kahden viikon kuluttua ja saman jutun kuulin, että tehdään kaikille 25-vuotiaille (itselläni ikää onkin jo 39-v.). Tosin oma terveydenhoitajani on siitä jännä, että hän kysyy kaikista tutkimuksista, haluanko, että ne tehdään. Tämä siis koskee punnitsemista neuvolassa, hemoglobiinia sormenpäästä, sokerirasitusta, verenpaineen mittausta... Tavallaan kyllä tykkään, että terveydenhoitaja tuo esiin tutkimusten vapaaehtoisuuden ja jättää minun päätettäväkseni, mutta ei ole toistaiseksi tullut vastaan mitään, mistä olisin kieltäytynyt. :)

Maaria

Paemko: Mulla alkaa kanssa jo talvitakit kiristämään mahan kohdalta kun ovat aika kapeaa mallia. Ei todellakaan tekis mieli kulkea koko kevättä takki auki joten olenkin bongaillut netistä käytettynä kevättakkia. Huusinkin tänään yhden huutonetistä, joka ei kyllä ole varsinainen äitiystakki mutta oli niin halpa että kokeillaan kauanko mahtuu :) Äitiysfarkut hankin jo joskus joulun jälkeen ja olen siitä asti käyttänyt. Jotkut tutut on kuulemma kulkeneet vaan farkkujen napit auki koska eivät ole halunneet niin lyhyeksi aikaa hankkia farkkuja. Mä en kyllä halua kulkea housut auki ja siksi mielellään hankin ne farkut ja niitähän voi käyttää sitten mahdollisesti muissakin raskauksissa.

Oletteko muut käyttäneet/aikoneet hankkia tukivyön? Itsellä ei vielä ole mitään selkävaivoja tullut mutta uskoisin että kun maha tuosta pikkuhiljaa kasvaa niin ehkä sellaisen hankin. Jos jollakin on suosituksia merkistä niin otetaan vastaan! :)

Onko kellään muulla muuten sellainen olo että maha kasvaa kamalan hitaasti? Musta tuntuu et se sillon yhessä vaiheessa niinku putkahti esiin ja sen jälkeen se ei oo kasvanu paljon yhtään! 

satuvee: facebook kirppiksiä, joihin oon ite liittyny (tai kaverti on liittäny):
- Tutta uusretro-kirppis
- Kappahl kirpparilöytöjä muksuille =)
- Lasten kirpputori H&M Lindex Kappahl (koottain)
- name it-kirppis
- Lindex-kirppis!
- <3 Vaatepaketit <3

En tiedä onnistuuko liittyminen ite, luulisin.. Mutta jos ei, niin laita mulle viestiä niin voin sit liittää sut haluamiisi ryhmiin :)

Sunnuntain jatkoja :)

Hellurei=)=)

Nyt hyppään aivan asian VIEREEN!!!!Mutta kun en löydämistään mittään tietoa......ELI....MILLASIA on HARJOITUSSUPISTUKSET????????Mulla alko töissä tänään jotain ihme kipuja/kramppeja...ja jouduin lähtee pois töistä ku sattuu aina välillä vatsaan vietävästi....:(....ja tietty ku ensimmäinen vaava tulossa ni alan heti panikoimaan että vaavalla on kaikki hyvin.....
Huomenna sitten hakee saikkua ku alkaa olee tuo työ töissä sen verran raskasta.....

Ihana jos joku vois auttaa "paniikissa"olevaa tulevaa mammaa??????

milpuri: Treenisupparit yleensä on kivuttomia tai vaan vähän kivuliaita jolloin maha äkillisesti pingottuu kovaksi ja pikkuhiljaa, aika nopeasti kuitenkin löysäävät.

Seuraava teksi on suoraan kopioitu Pampersin sivuilta:

Ennakoivat supistukset 
Viimeisten kolmen raskauskuukauden aikana koet todennäköisesti jonkin kerran ennakoivia supistuksia. Ne tuntuvat kohdun kevyinä kokoonvetäytymisinä, tai sitten voi tuntua, kuin lapsi heittäisi vatsassa kuperkeikkaa. Nämä kokoonvetäytymiset eivät yleensä aiheuta kipua, ja ne lakkaavat melkein aina, jos lepäät tai otat rauhallisemmin. Lähes kaikilla naisilla ilmenee näitä kokoonvetäytymisiä, mutta ei aivan kaikilla, varsinkaan ensimmäistä lastaan odottavilla. Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi, ellet tunne ennakoivia supisteluja.

http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Ennakoivat-supistukset-kohtuilihas-harjoittelee/  <---Tuolta löytyy myös lisää tietoa.

Googlettamalla löytyy myös tietoa kun kirjoittaa hakukenttään ennakoivat supistukset

"Todellisen ennenaikaisen synnytyksen uhatessa supistukset ovat usein säännöllisiä, kivuliaita ja niihin voi liittyä veren ja liman sekaista vuotoa, joskus myös lapsiveden valumista. Ne pehmentävät, lyhentävät ja avaavat kohdunkaulakanavaa." Therapia Fennican sivuilta kopsittu tuokin

Täällä kans yksi panikoiva esikoisen odottaja. Minulla on useampana päivänä töissä (teen seisomatyötä jossa joutuu nostelemaan, kyykkimään ja ojentelemaan) maha pingottunut ihan kovaksi ja vielä aika pitkäksi aikaa. Samoin käy lenkillä ja jos teen esim. lumitöitä tai kiipeän portaita vauhdilla. Kipuja ei ole, mutta ei se "pingottuminen" mukavaltakaan tunnu. Kun pääsen lepäämään, maha taas pehmenee ja olo helpottuu. Lienekö nämä niitä harjoitussuppareita? Nyt parina päivänä ollut näiden pingotusten aikaan myös kipua vatsan vasemmalla puolella tietyssä kohtaa. En sitten tiedä olenko reväyttänyt sieltä jonkun lihaksen vai mitä lie kipua? Jotenkin ikävää, kun ei tiedä. Kaikki on jotenkin niin uutta ja ihmeellistä, ja on hirmu vaikea arvioida mikä on normaalia kipua yms. jota pitäisi sietää, ja mistä pitäisi huolestua. Neuvolassa sanottiin, että niin kauan kuin lepäämällä helpotta tuo pingotus, ei tarvitse huolehtia.

Toinen asia joka mietityttää, on lapsiveden tihkuminen? Mistä sen tietää, tihkuuko lapsivettä? Miten sen erottaa valkovuodosta tai hikoilusta? Olen varmaan ihan hölmö kun tällaisia kyselen, mutta helposti tekee kärpäsestä härkäsen ilman tietoa. :)

Tuo liikkuminen kun on pingottanut tuota mahaa aikalailla, niin nyt löysin liikuntamuodon joka tuntuu hyvälle. Joogailin tänään ensimmäistä kertaa Tara Leen dvd:n mukaan ja olipa kivaa ja teki hyvää niin päälle kuin koko kropalle :D Suosittelen! Mukavaa odotusta kaikille!

häääh, miksei mulle oo mistään sokerirasituskokeesta puhuttu, vaikka asun helsingissä ja ensisynnytyski tapahtu 29-veenä..no en kyl haluis ehkä mennäkää, ei kai se kauheen kivaa oo. ja ei mulla ollu viimekskään mitään ongelmia vaikka eli vikat kuukaudet pelkillä pågenin sitruunamuffinseilla ja pirkan kolmen suklaan jäätelöllä :D

meillä toi hoitopöytä oli tosi tarpeen, käytössä välillä edelleen (ja nyt tietysti kohta uuden vauvan kanssa) ku mun selkä on niin huono etten pysty kykkimään yhtään huonos asennossa, ja napsu kyllä on välillä protestoinu kiemurtelemalla niin, että :D..! mut jos on hyvä selkä ni ei sitä sit varmaan tarttekaan tosiaan. no, on siinä kans ollu kätevä pitää vaippoja ja vaatteita ni ne on aina siinä lähellä ku vaihtaa.

mulla on ollu sellanen oire viime päivinä, et pää on aivan järjettömän kipee! oiskohan joku verenpaine (mikä on kyl aina ollu tosi hyvä)? juon vettä ja kahvia ja nyt otin ekat raudatki (vaik hemoglobiinikin on hyvä)..

eevi, mä oon just niitä jotka ei haluu ostaa äitiyshousuja :D viimeks ostin ja ne napit ym alko sattuun isoa mahaa jo hirveen aikasin jaj turposin pari kokoo isommaks, ja jäi sit pitämättä. oon ostanu vaan kuminauhallisia legginsejä ja farkkulegginsejä, ne on tosi hyviä ku ei paina napit tms, ja voi sit pitää myöhemminki, synnytyksen jälkee ku maha on viä iso..

tukivyö, kyllä! olisin kipeesti kaivannu viimeks mut käytin kantoliinaa ja huiveja siihen. nyt ostin hyvissä ajoin huutonetistä (anita merkkisen, en osaa vielä sanoo kokemuksia, muutaku et monet muut on tykänny). tukivyö on ihan pelastus ku alkaa olla tukalaa ja tuntuu et maha räjähtää :)

harjotussupparit..mulla ne ei oo ikinä kyl kunnol sattunu. on voinu tulla jotain vihlontaa liittyen äkkinäisiin liikkeisiin, mut ei kohdussa, vaan jossain sen ulkopuolella. ekassa raskaudessa en oikeen tajunnukaan et ne oli niitä, kun välillä tuntu vaan oudolta maha ja meni ohi ku lepäs. ei siis mitään ulkonaista jännittymistä, tai supistuksen tuntusia ees. mut nyt tunnistan ne, ku juoksee junaan tai kantaa jotain, oon oppinu sit et se on merkki siitä et pitää ottaa rennommin. yllättävän paljon sitä pitää hiljentää tahtia jo näin aikasin. ne oikeet supistukset tuntu sitten mulla ihan menkkakipujen tapasilta aluks pari päivää ennenku voimistu, oli ihan erilaisia..

harjotussupparit on juuri tuollaista kivutonta vatsan pingottumista. mutta jos on kivuliaita, säännöllisiä eikä meinaa lakata lepäämällä kannattaa ainaki soittaa sairaalaan mitä tehdä.

Mulla on kovin paljon noita harjotussupistuksia, pelkät kotityötki saa niitä helposti aikaan. neuvolassa olin juuri ja laittoi mulle ensi kerraksi mikä 28. päivä lääkäriajan tuon supistelun takia, vaikka onki vain harjotussupistuksia mutta ku niitä tahtoo tosi herkästi tulla. oon siis kotiäiti mutta kyllä väillä joudun varsinki 2-vuotiasta nosteleen ja se saa aikaan vihlasujakin. joskus pelkkä kiire ja stressi kiireen takia saa supistusta aikaan minkä taas esikoinen 4v usein saa aikaan ku vien hänet kaksi kertaa viikossa kerhoon ja hänen aamusin toiminen tahtoo olla hidasta. toivottavasti ei kuitenkaa supistukset pahene ku sitt tulee vähän ongelmatilanne kuka lapset hoitaa jos mä en pysty, mummotkaan tuskin jaksaa montaa viikkoa.

tukivyötä ei mulla vielä ole, esikoisen aikaan jouduin lainaan sen terveyskeskuksesta. se oli tosi hyvä ku fysioterapeutti sovitti sen niin oli oikeinlainen, ainut vaan sillo kesähelteillä se oli kuuma. mutta kannattaa kysyä jos saa terkkarista lainaan ku aika kallis ostaa itelle vain raskautta varten. nytki kysyn jos tuntuu että tarve on. selkävaivat voi estää jumppaamalla ja ite kakkosen aikaan auttoi jumppapallon päällä lantion pyörittely niin paljon etten tarvinnu tukivyötä ollenkaann

Hankinnoista että itse taas tykkäsin hoitopöydästä, siinä saa selän äkkiä kipeäksi jos jossai lattialla ja sängyssä vaippaa vaihtelee ja muutenki maitokakat joskus vähän leviää... meill on lipasto mallinen pöytä niin niissä laatikoissa oli vauvanvaatteet ettei tilaa vienyt sen enempää ku tavallinen lipastokaan. mutta vesipiste kannattaa olla niiin lähellä ku vaan voi järjestää ku pikkuvauvalla pyllyä usein joutuu pesemään. turhia hankintoja mitä huomannu jo kahden kohdalla: saippuat yms, vauva tarvinnu ainoastaan shampoon ku meidän vauvoilla ollu kunnon hiukset syntymästä asti, alle 56cm vaatteet kasvu on nopeeta eikä pikkuvauvaa haittaa vähän isot vaatteet. mitään hyppykiikkuja ja kävelytuoleja ei isompanakaan tarvi.

sokerirasitukseen pitäs myös mun mennä, tarvis aikaa jo varata. ite en tykkäis siitä yhtään mutta kai se vauvan takia vaan jaksettava.

kestovaippoja on käytetty edellisillä pääasiassa reilusti yli vuosi, ennenkuin sitten tuntui että imut ei enää riittäny eikä sillo viittiny uusia hommata. pikkuvauvalla tykkäsin laittaa harson ja imse vime kuoren. sitt myöhemmi vähän lisäsin imuja. tein itse imuja vanhoista pyyhkeistä. myöhemmin myös taskuvaipat oli hyviä. niitäkin tein itse ja myös fleecekuoria. kestovaippayhdistyksen sivuilta löytyy tietoa ja hyvät ompeluohjeet, mäki osasin tehdä itse imut, taskuvaipat ja fleecekuoret itse vaikka ihan aloittelija olen ompeluhommissa. villapöksyjä ei tullut kokeiltua mutt monet niitä kehuu, kattoo jos löytäis vaikk huuto netin kautta halvalla käytettyjä jos nyt koittais. AIO-vaipat on käteviä yksi meillä taitaa olla mutta ovat kalliimpia ja kuivuminen kestää aika kauan. Riisipaperi oli hyvä vauvan ihoa vasten kun piti kuivan tuntusena niin ehkäs punoituksia ja sai myös kompostiin heittää niin helpotti kakkojen putsausta. ne kesti muutaman pesun pesukoneessaki mihin vain pissaset laitettiin. riisipaperia saa nettikaupoista ja ainaki ruohonjuuri-kaupasta. kestot ovat kuitenki helppoja ja rahaa ja luontoa säästää tosi paljon, kannattaa ehdottomasti :) kertis laitettiin vain yöksi kun nämä molemmat saattoi koko yön nukkua nii aina ei kestojen imu siihen riittäny. ja myös pidemmille reisuille mutta yhden illan kyläilyssä kestot meni ihan yhtä hyvin, pieni muovipussi vaan oli mukana mihin käytetyt laittoi.

Hmmm...Kiitoksia vastauksista....=)Mahtaakohan tää nyt sitte ees olla niitä harjoitussuppareita????Ku tossa ns.Yhdessä kohdassa oikeella puolella n.navasta hiukan viistosti alaspäin ja navan kohdalla oikeella puolella tuntuu sellasia "kramppeja"?????aina kun tekee jotai äkkinäisiä liikkeitä...ja kävellessä on hiukan vaikeempaa....Istumaan noususta on tullu hankalaa ja menokin ei niin mukavalta tunnu.....
Joten ei tiiä mikä ois hyväks....Oisko joku lihas vai mikä????

Joo oon ihan tumpelon tyhmä mutta ihan paniikissa että vaava voi hyvin...<3<3<3<3

Huomenna haen s-lomaa ku en kykene töihin ainakaa hetkeen menemään näillä kivuilla....

Inke: lapsivesi on kirkasta väriltään hieman vaaleanpunertavaa nestettä ja se haisee hieman makealle, vähän samalle kuin siemenneste. Jos epäilee että lapsivettä tihkuttaa, kokeile laittaa pikkuhousunsuoja ja tarkkaile määrää ja väriä. Valkovuoto voi kuitenkin olla melko vetistä ja jos siitä on epäselvyys ni neuvolassa voi tehdä testin onko kyseessä lapsivettä vai normaalia vuotoa.

Mulla lapsivesi meni vasta synnytyspöydällä kun kalvot puhkaistiin, eli vajaa tunti ennen kuin tyttäreni syntyi. Se olikin kerta holahdus ja reilu holahdus olikin :D

milpuri: Veikkaisin et ne kivut johtuu kohdun kasvamisesta. Tuolla on tietoa siitäkin http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=158002 ; mutta kaikista parhaitenhan ne tosiaan selviää terkkarilla käynnillä ja saapi sitten tarvittaessa sitä kautta sairasloman mikäli kivut ovat sietämättömiä. 

Kiitos Tappura ihanan selkeästä vastauksesta! :) Ja mahtavaa ja aurinkoista viikkoa kaikille!

Heissan..

Mulle tosi monet on sanonu et hoitopöytä olis turha, mutta saahaanki nyt mun serkulta semmonen kokoontaitetava malli niin otan sen ihan mielellään vastaan :) Luulen et kuitenki aika usein tuolla vauvahuoneessa ne vaipat vaihdan kun sinne pitää kaikki tavarat järjestellä, wc on niin pieni et sinne ei mitään mahdu ja kylpyhuoneeseenkaan ei oikeen saa laitettuu mitenkään järkevästi niitä tavaroita.

Mulla on pari päivää alas puskenu viisaudenhammas, jännä ku nuo nyt kasvaaki, kun viimeksi hammaslääkärissä pari vuotta sitte kuvasivat ja olivat sitä mieltä ettei kasva, kun olivat jotenkin väärin perin ja että pitää leikata pois, nyt ei enää oo edes kipee tuo :D

Tänään on mahassa taas myllätty ihan hirmusesti, aamusta asti. Eilen vaan aamusta ja illasta pikkusen potkutteli kylkiä, tuleva sylikummi kävi eilen ja yritettii et neiti olis esittäny potkujaan, mutta ei liikahtanukkaa kun vasta sitten kun menin nukkumaan ite :D

Mulle on nyt vissii pari kertaa tullu ihan kipeeki suppari, viime viikolla ja tänään viimeksi. Just töissä käyny aamupalan syömässä niin koko maha kovettuu ja menee semmonen viiltävä/pistävä kipu koko mahan läpi. Loppuu kyllä hyvin äkkiä, enkä oikee keksi mitä muutakaan ne olis. Tullu kuiteski nuo kaksi kertaa vain, mutta pitää keksiviikkona kysyy neuvolassa vielä.

Mymmeli84: Kiitos noista kirppisvinkeistä täältäki, oon yrittäny ettii mut en aikasemmin ollu pongannu noita. :)

Satuvee, mulla oli kans kovaa päänsärkyä muutama viikko takaperin. Mittasin verenpaineen ja se oli 90/50 eli oli alhainen verenepaine. Suosittelen siis, että käyt mittauttamassa verenpaineesi. Hoidoksi suositeltiin vähän suolaa. Söin pari päivää fetajuustoa ja sillä verenpaine tasaantu normaaliksi!
Tsemppiä!

Hei vaan,

Jospas miekin ottaisin taas osaa keskusteluun. Tänään oon ollu ekaa päivää takaisin töissä saikun jälkeen ja täytyy myöntää, että ihan kiva, et pääsee välillä kotoa pois. Toisaalta lepoa on kyllä tarvinnu, et takaisin kuntoon on päässy.

Harjoitussupparit on just noita mahan kovettumisia ja pingoittumisia, mitä Inke kuvaili. Kipeetä niitten ei siis pitäisi tehdä ja niitten pitäisi mennä ohi nopeasti. Mulla on ihan päivittäin noita harjoitussuppareita ja välillä tulee myös ilmeisesti kohdun kasvuun liittyviä "repäisykipuja". Yleensä sillon tulee toispuoleisesti sellainen terävä vihlaisu mahaan, saattaa kestää jonkin aikaa, mut menee ohi melko nopeesti. Jos supparit mietityttää, niin kannattaa ottaa neuvolaan yhteyttä.

Äitiyshousut on mulla ollu käytössä jostain viikolta 10 asti. :) Maha tuli esiin niin nopeesti, et tunsin parhaaksi siirtyä ei-puristaviin housuihin. Ite en kans tykkää kulkee housunnapit auki, vaan tykkään enemmän, et saa kunnolla housut jalkaan.

Vaatteista vielä, tuolla joku jo sanoikin, et tytöille on paljon enemmän valikoimaa, ja ite oon huomannu saman. Pojillekin siis löytyy vaatetta, mut vaan murto-osa siitä, mitä tytöille on tarjolla.

Meillä on esikoisella ollu kestovaipat käytössä alusta lähtien, vastasyntyneenä käytin paljon harsoja (tarvitsivat nopeasti lisäimun kaverikseen) sekä muotoonommeltuja sisävaippoja kuoren kanssa. Sitten vähän isompana (~3kk ja 7 kg eteenpäin) oon tykänny päivisin käyttää enemmän taskuvaippoja. Öisin on sit ollu sisävaipat ja villahousut käytössä. Masuasukin kanssa oon aatellu käyttää aika paljon säästössä olevia vaippoja, lisäksi oon jo muutamia uusiakin tehny, kun eihän sitä nyt ihan pelkästään vanhoilla vaipoilla voi mennä. :) Mies just hommas mulle saumurin, niin nyt pääsee nopeesti tekemään uusia vaippoja lapsille. Aikaisemmin mul on ollu vaan ompelukone ja sekin on kyl toiminu ihan ok, mut saumuri nopeuttaa kyl tekemistä aika paljon. Oikeestaan vaan kokeilemalla löytää lapselle sopivat vaipat. Ite en tykkää AIO-vaipoista, kun ne kuivuu vähän hitaammin. Taskuvaipat on mun mielestä kätevämpiä ja paljon nopeemmin kuivuvia. Villahousuja en ihan pikkuvauva-aikaan esikoisella käyttäny, mut tulokkaalle oon jo muutamia villiksiä tehny. Varsinkin yövaippojen kuorena ne on käteviä, kun ei pissat tuu läpi vahingossakaan. Ainakaan meillä poju ei oo tykänny pahaa villiksistä, ei ilmeisesti kutita ollenkaan. Vaippakäytössähän pitää käyttää 100% villaa, jota ei ole superwash käsitelty, jotta pito pysyy eikä kutita. Lanoliinitus on myös tärkeää. Ite oon tykänny merinovillasta sekä lankana että teollisesti valmistettuina housuina. Paljon hyvää tietoa kestovaipoista löytyy täältä.

Hoitopöydästäkin on ollu juttua, meillä se oli kyl ehdottoman tarpeellinen, säästää selkää, kun voi suoralla selällä vaihtaa vaipat ja tehdä muut hoitohommat. Meillä ei hoitopöytä mahtunu wc:hen vaan pidettiin se pojan huoneessa. Aluksi siis poju kyl nukku meidän makkarissa, mut hoitopöytä oli kuitenkin sen omassa huoneessa. Meil oli sellainen ihan perus Ikean pöytä, ei mitään hienouksia. Vaipat mahtu pyödän alle, ja rasvat ym. hoitotarvikkeet hoitopöydän päätyyn. Nyt saadaan siskolta sellainen vähän "hienompi" hoitopöytä, jossa on amme alla. Helpottaa varsinkin kylvetystä, kun meillä pojun kanssa oli käytössä vaan tavallinen amme, joka piti joko nostaa pöydän päälle tai sit kylvettää lapsi lattianrajassa. Ei kovin ergonomista ainakaan toi jälkimmäinen. :)

Sit vielä kommentoin noita "turhakkeita" ja hyödyllisiä tavaroita. Eli itellä täysin turhia hankintoja oli pikkuniistäjä, sillä ei tee yhtään mitään. Nuha kun tuli, piti Prismasta käydä hakemassa Nenä-Frida. Se on muuten oikeesti tarpeellinen. Vauvaöljy oli kans turha ostos, käytettiin sitä ainoostaan muutaman päivän ajan karstan poistoon ja sit ei oo tarvittu. Ois hyvin pärjänny sairaalasta saadulla Liberon-korruptiopakkauksen öljyllä. Ite tykkäsin käyttää kantoliinaa sekä rintareppua pikkuvauva-aikana. Kantoliina oli kätevä varsinkin pidempään kannettaessa, kun sillä sai vauvan tukevammin kiinni eikä rasittanu niin olkapäitä. Rintapumppu oli ihan turha, mä en herunu sille ollenkaan. Onneksi en ostanu sitä, vaan sain tutulta käytettynä. Maidonkerääjää sitä vastoin tarvitsin ja paljon, välillä piti tyhjentää kesken imetyksenkin. Liivinsuojia kului paljon, alkuun käytin kertakäyttöisiä, mutta huomasin pian, et kestot on tässäkin parempia, pitivät paremmin ja olivat mukavammat käytössä. Ja siteitä tarvitsee varsinkin alussa reilusti (isoja ja pehmeitä niin ovat mukavampia käyttää). Ite olin viimeksi ostanut niitä varastoon ihan liian vähän, ja joudun lähtee kaupasta hakemaan melkein heti kotiuduttuamme sairaalasta (mies ei osannu ostaa oikeita). Tuttipullot ja tutit oli turhia, meillä ei poju suostunu syömään pullosta ollenkaan ja tuttia en halunnu antaa, eikä sitä tarvittukaan (eipä oo tarvinnu miettiä miten saadaan ne pois käytöstä). Näitä ei meille etukäteen ostettu eikä myöskään korviketta, päätettiin, et ostetaan sitten, jos tarvitaan.

Jep, tällaista täällä tänään. Mennään kohta tekemään talokaupat ja sit päästään pikkuhiljaa muuttamaan omaan kotiin ens kuun aikana. :)

Heipsan!

Pakko tulla kommentoimaan hoitopöytä asiaa... Meillekkin kaikki sano, että täysin turha, mutta ite oon kyllä tykänny siitä. Edelleen vaihdan aina Micon vaipan siinä ja poitsu on kohta sen 10kk. Mutta vaipan vaihdon lisäksi, se on tosi kätevä vauvan tavaroiden säilytykseen. Meillä on tollanen valkonen hoitopöytä, missä on sen tason lisäkis kaksi isoa hyllyä ja niihin saa tosi kivasti kaikki vaipat, harsot, hiusharjat, talkit, rasvat, yms. Helppo aina kun vaihtaa vaipan, niin kaikki muutkin tavarat on siinä käden ulottuvilla, eikä tarvii hakea missä mikäkin on. Ja lisäks tosiaan, ei rasitu selkä. Eli suosittelen kyllä.

Talvitakki menee mulla vielä kiinni, ostin sellasen aika näpsäkän malli, mihin maha mahtuu kauan. Kevääksi mulla ei takkia ole hankittu, mutta viime kevään menin ainakin toppaliivillä, jonka mahtu tosi pitkään ja sitten vaan takki auki ja sinne alle hyvin päälle.

Meille kävi noiden pienimpien vauvanvaatteiden kanssa niin, että olin ostanut pelkkiä 56cm, kun aattelin ettei 50cm mene välttämättä ollenkaan, jos vauva onkin iso. No, sitten muutamaa päivää ennen käynnistystä ultrassa painoarvioksi saatiin vain 2400g ja mähän kävin ostelemassa sitten kaupat tyhjiksi noita pieniä vaatteita. Ja hyvä oli, että kävin, kun Mico käytti niitä 2kk vanhaksi (vaikka oikeesti oli sitten kyllä syntyessään 2960g eli reilusti isompi mitä arvioitiin). Samoin ne pienimmät vaipat meni meillä melkein 2kk. Mutta tosiaan ei noita ihan pieniä varmaan kannata kauheesti ostaa, näkeehän sen sitten minkä kokset vaattet on sopivia ja kyllä sinne kauppaan pääsee myös vauvan synnyttyä ;)

satuvee Outoa, ettei sulle oo sokerirasituksesta puhuttu! Oon kans ymmärtäny et automaattisesti kaikki yli 25-vuotiaat siihen joutuu, näin ainakin Tampereella :). Neuvolassa mulle sanottiin, että lähes kaikki joutuu menemään, oon kuulemma niitä harvoja kenen ei täydy mennä, kun olen alle 25 ja bmi 20.

Mun raskauteen ei kuulu mitään kauheen ihmeellistä, tasasta porskutusta vaan. Yöt on vähän hankalia, kun joka kerta kun vaihtaa kylkeä, niin tota sektiohaavaa repii kauheesti. Kysyin neuvolasta siitä, mutta sanoivat, että on ihan normaalia, kun tosta leikkauksesta on niin vähän aikaa. Sitten jos tulee joku suurempi kipukohtaus, mikä ei mene ohi, täytyy mennä lääkäriin. Siinäpä taas jorinaa tälle päivälle, nauttikaa kaikki ihanista kevätsäistä <3

Vielä lisään tuohon sokerirasitukseen oman kommenttini, eli ite en siihen ole joutumassa/menossa, kun ei kriteereitä sille ole. Eli meillä sokerirasitukseen "joutuu" seuraavien kriteerien täyttyessä:
Viikoilla 12-16

• aiemmassa raskaudessa ollut gestaatiodiabetes
  • painoindeksi (BMI, body mass index) yli 35
  • alkuraskauden aikana virtsassa sokeria
  • monirakkulaiset munasarjat (PCO)
  • II-tyypin diabetesta lähisuvussa (omat vanhemmat tai sisarukset)
  • jatkuva kortikosteroidilääkitys (suun kautta)

Viikoilla 24-28

• yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät
  • yli 40-vuotiaat uudelleensynnyttäjät
  • painoindeksi (BMI, body mass index) yli 25
  • synnyttänyt aiemmin yli 4500g painoisen lapsen

Eli ei kaikki siis joudu siihen, mutta hyvin yleinen se on. Ite en ollu ekassa raskaudessa enkä siis nytkään menossa. :)

Niin moni ensisynnyttäjä on nykypäivänä yli 25-vuotias, että siitä varmaan tulee toi käsitys, että kaikki joutuu. Ja toi 2.tyypin diabeteshan on lisääntyny huimasti myös.

Takaisin