Ei mekään
hyppykiikkua olla tarvittu, joskus kävi mielessä et olis kiva kokeilla, mut se jäi ja jää varmaan nytkin. Sen sijaan
sitteri oli tosi tarpeellinen, meidän neiti oli koliikkivauva ja tuntui siinä rauhottuvan monesti jos ei mikään muu auttanu. Myöhemmin viihtyi siinä kattelemassa kun me syötiin tai muuta. Ja suosittelen ehdottomasti sitteriksi Baby Bjornin Balance sitteriä (
http://www.babybjorn.fi/tuotteet/babysitterit/babysitter-balance/babysitter-balance/). Sillä on uutena hintaa, ja kannattaa verrata eri myyntipaikkojen hinnat, vaihtelee melkosesti, mut tää sitteri on kyllä hintansa arvonen. Ja tosi helppo pestä ja säilyttää, kun menee ihan litteeks.
Korviketta (tai luovutettua äidinmaitoa) ne antaa sairaalassa aika herkästi, jos vauva on pienikokonen tai syömisen kanssa on ongelmia. Sitä ei kannata pelästyä, eikä varsinkaan sen takia luovuttaa imetyksen kanssa. Kannattaa vaan olla sairaalassa ite sitten aktiivinen ja pyytää opastamaan imetyksessä, vaikka joka kerta kun on syömisen aika, ja vaikka jostain syystä silti tarvii korviketta antaa, niinkuin meillä alkuun, niin sairaalassa voi myös omaa maidontuloa avittaa pumppaamalla. Tää on tärkeetä, varsinkin, jos vauva on syystä tai toisesta erillään äidistä, esim. lastenosastolla. Meilläkään ei lopulta korviketta tarvittu alkupäivien jälkeen, ennen kuin joskus ehkä 7 - 8 kuisena ekoja kertoja, jos en itse ollut paikalla (enää kun maitoa ei tullut suihkuamalla, kun syötiin jo kiintetäkin, niin pumppaaminen ei ollut enää niin helppoa...). Meidän neiti kun osoittautu sen verran tarkaksi, ettei pakastettu äidinmaito kelvannu. Mulla oli pakastin täynnä, mut hukkaan meni, kun ei suostunu sitä juomaan. Tuoretta piti olla, ihan sama, tissistä tai pullosta! :D
Eevi kyseli kantokopista... en teidä miten matalia vaunuja haet, mutta ainakin Teutonian yhdistelmävaunuihin saa muistaakseni kolmea erilaista koppaa: kovaa, pehmeetä ja sellasta välimuotoa. Kovempi koppa tosiaan pitää muotonsa myös kannettaessa ja mun mielestä muutenkin on ilmavampi ja kivempi, varsinkin just kesävauvalle. Ja sitä voi esim. mökillä käyttää ihan sänkynä vauvalle, ilman vaunuja, kun siinä on tukevat laidat.
Brion vaunuista mulle eräs lastentarvikeliikkeen myyjä joskus sanoi, että Brion taso on laskenut, eikä ole enää yhtä tasokas vaunuvalmistaja kuin ennen. Tiedä sitten. Itsekin kun olin netin perusteella silloin päätymässä Brion Happy Combi -vaunuihin, mutta käytännön kokeilujen perusteella sitten Teutoniat oli kyllä parhaat.
No joo... taas tuli höpistyä. Mulla piti huomenna olla neuvola, mut siirtykin viikolla eteenpäin, kun neuvolan täti on kipeenä. Ens viikol on sitten neuvola ja ultra. Eilen palas hyvin mieleen se, mitä ei raskaudesta ollu yhtään ikävä, nimittäin se tunne, kun mahassa ei liikutakkaan...!! Tai kun ei niitä tunne. Monta viikkoo kun on tuntunu aina iltasin, kun sohvalla istuskelen, niin eilen ei sitten tuntunu mitään! Onneks sitten kun nukkumaan menin, alko möyriminen mahassa. Mut on se vaan kumma, ja nyt kun nää liikkeet on alkanu paljon aiemmin kun viimeks, niin näkökään tuo huolikin on mukana aiemmin!!! Pöh.