Maaliskuun murinat <3

Tappura

Vauhtiin päässyt keskustelija

Taas alkoi uusi kuukausi, Maaliskuu.

Aurinko alkaa pikku hiljaa lämmittämään, maha kasvaa ja viikkoja kertyy, päivä päivältä heinäkuu lähestyy.

Mahassa liikehdintä voimistuu ja hankinnat alkavat kohta olla ajankohtaisia... vai onko vielä aivan liian aikaista?!

 
Hejsan heinämasut piiiiiitkästä aikaa:)

Täältä olen teidän kuulumisianne käynyt kyllä lukemassa, mutta jostain syystä kirjoittaminen on takunnut ja viimeksi tammikuussa kirjoitellut. Elo täällä sujuu tasaiseen tahtiin masu kasvaa, paino ei niinkään vieläkään ole noussut. Hemoglobiini himppusen tullut alaspäin, mutta en joutunut rautakuurille vielä. Hankintoja olemme katsoneet ja vaunut että turvakaukalo on jo päätetty, mutta ei vielä ostettu. Olemme myös suunnitelleet jo tulevaa lastenhuonetta ahkerasti. Tahdomme kuitenkin odottaa rakenneultraa ennenkuin mitään virallisesti kotiin asti tuomme. Toivottavasti ei tuo huonoa onnea, kun ajoissa ollaan liikenteessä:) Ihanaa kun mieskin on jo innostunut ja käsittänyt himppusen paremmin tämän meidän raskautemme. Meillä tuo kotidopleri on ihan susi, sillä ei kuulu yhtään mitään:( Mutta hyvät sydänäänet kuuluivat neuvolassa. Lisäksi pikkunen on liidellyt vatsassa ja välillä hipsii minua:) Kunnon liikkeitä ei vielä ole tuntunut, niitä odotellessa:) Pitkät ja vauhdikkaat työpäivät kyllä käyvät vatsanpäälle, pikkuinen muistuttaa jos minulla vauhti liikaa kiihtyy ja silloin täytyy vain pysähtyä.

Eikö ole ihanaa kun kevät tulee?:) On jo valoisampaa ja pikku kevät linnnut laulaa:) Ei kauaa niin on jo kesä:)
 
Heissan!

Olen kyllä värjännyt hiuksiani nyttenkin ihan normaalisti eli noin kolmen kuukauden välein :D Tuskin mitään haittaa on kun ei joka viikko vaihda väriä. En kyllä ole huomannut hiusten paksuudessa mitään eroa aikaisempaan.

Hämeenlinnassa järjestetään perhevalmennusta kai noin neljä kertaa tai jotain ja synnärillä saa käydä tutustumassa jo etukäteen jos itse haluaa. Sisällöstä vielä paha mennä sanomaan :D

Synnytystä olen kyllä miettinyt paljonkin mutta en nyt erikoisemmin suunnitellut. Kyllähän sitä tietysti voisi tehdä jotain synnytyssuunnitelmaa ja katsoa sitten vähän tilanteen mukaan että kuinka edetään. Jo synnyttäneet kaverit kehuvat kovasti epiduraalia mutta jotenkin en kyllä hirveästi tunne sitä omaksi jutukseni. Tietysti se auttaa lepäämään jos on pitkä synnytys. Ja vauvan ehdoillahan sitä on mentävä.  

Eilen innostuin vähän siivoamaan ja illalla tunsin sen kyllä kun pakarat jumittivat niin p****leesti että! Onneksi olin tälle päivälle varannut kuumakivihieronnan ja jalkahoidon kun sain joululahjaksi lahjakortit kumpaakin. Tulivat todellakin tarpeeseen kummatkin :D

Jotain pieniä hankintoja on tehty pikkuhiljaa mutta suurimmat vielä tekemättä. Onneksi on vielä hyvin aikaa. Harsoja vähän hommattu samoin kuin petivaatteita ja pari tuttipulloa ja pari tuttia. pitäin kai tehdä jotain listaa että mitä kaikkea sitä oikeastaan tarvitsisi hommata... Onko vinkkejä mitä pitäisi olla valmiina kun vauva tulee kotiin?
 
Hellurei.Pikaiset terkut täältäkin kirjoittelen.
Mukelo on potkiskellut hurjasti ja on tosi vilkas.
Nyt mulle on tullut se pelko yöllä että nukun mahallani kun se on tosi tukalaa jo itselleni 
ja on varmaankin vauvalle..tai mistäs minä tiedän siksi kysynkin että mitenkä tuo nukkuminen muilla joilla on jo isompaa masua ja mukelo liikuskelee masussa.Eli miten yöunet sujuu ja milliaisia nukkuma-asentoja suositte itse?
Nyt olen nukkunut enemmän vasemmalla kyljelläni.Normaalisti olen mahallani nukkuja ja nyt on vaikea nukkua öitä kun menee totuttelussa tuohon kylkiasentoon.
Koira ei onneksi enää sänkyyn pääse turvaportin ansiosta joten ei tarvitse pelätä että joku potkii vatsaan yöllä.

Myös on tullut kamala huoli että syönköhän tarpeeksi ja aina tulee karmea morkkis jos en ole esim ajoissa syönyt aamulla ja ajatus että "mitenhän vauva nyt pärjää.".Kun olen niin hoikka itse ja tuntuu että kaikki ruoka menee suoraan vauvalle.
Nytkin söin reilu tunti sitten tuhdin aamupalan niin tässä sitä samalla napostelen banaania jo..Mutta kävin kyllä koiran kanssa lenkillä ruan jälkeen joten voi sekin tehdä että kului energiaa.

Mutta nyt jatkan aamutoimia ja koetan kestää tuon mukelon hyörinää ja pyörinää tuolla masussa :D
 
Täällä kans yks mahalleen nukkuja. Illalla tuottaa vaikeuksia löytää mukavaa asentoa, ku oon ikänsä mahalleen nukkunut, nyt nukun sitten kyljellään tai selällään. Vatsalleen jos koittaa mennä niin tuntuu kuin joku pallo olis mahan alla, varmaan aika tukalaa vauvallekkin jos ite makaa päällä :)
Täällä kans potkuja ja liikettä tuntuu jo päivittäin, ens ke. olis rakenneultra <3 
Tuntuu että maha on ottanu parin viikon sisään kauhean kasvu spurtin! 

Ennen raskautta en syönyt koskaan aamupalaa. Nyt oon alkanu joka aamu keittään puuron :) itse asiassa enää en pärjäis ilman sitä, nälkä yllättää niin äkkiä. Muutenkin ajattelee enemmän mitä suuhunsa laittaa, oon yrittäny suht koht terveellisesti ja monipuolisesti syödä että vauva sais kaiken tarvittavan. Jättänyt einekset ym valmisruoat todella vähälle. 

Seuraava neuvola olis vasta kuun lopulla, sitten laitetaan kelalle äitiyspäiväraha hakemukset ja ehkä se äitiysavustus hakemus. 
Maksaako teillä muilla kaupunki/kunta vauvarahaa? Täällä saa tänävuonna jokainen syntynyt vauva 370e.Ihan kiva lisä :) 
 
Enpä ole vielä tänne kirjoitellut mutta olen kyllä aktiivisesti seurannut keskusteluja. Kiva että täällä käy näin kova pulina. Ensimmäinen raskaus tässä meneillään ja kyllä tämä aika ihmettelemistä on. Itse pääsin kuitenkin alkuraskaudessa vähällä. Pahoinvointia kyllä oli koko joulukuun mutta kertaakaan ei tarvinnut oksentaa eikä ollut edes mainittavaa väsymystä. Nyt keskiraskaudessa sitä tuntuu olevan senkin edestä. On ihanaa että tuolla massussa tuntee välillä jonkun liikuskelevan. Meidän sintillä syke on pyörinyt koko ajan 130-145 välillä, oliskohan poika tulossa? Sellainen tunne ainakin mulla on. Rakenneultra on puolentoista viikon päästä, ei millään jaksais odottaa.

Mahakin on alkanut nyt pullistumaan, tähän asti ei juuri ole painoa tullut eikä saisi tullakaan kun on ylimääräistä jo ennestään. Onneksi eka sokerirasitus meni läpi hyvillä arvoilla. Sama on tosin vielä uudestaan edessä keväämmällä.

Hyvää kevään odotusta kaikille heinämassuille! =)
 
Täällä myös vatsallaan nukkuja ilmottautuu:) Olen nykyään nukkunut puoliksi vatsalla ja kyljellä (oikealla). Tyynyn laitan vas. jalan alle niin masulla on mukavampi olla. Suosittelen lämpöisästi kokeilemaan:) Hiustenvärjäyksestä kysyin kampaajaltani ja hän sanoi ettei siitä olisi haittaa. Sovittiin kuitenkin että pidennetään hieman värjäys väliä nyt siis noin 6 vko, tarvittaessa jos tuntuu siltä niin harvennetaan lisää. Mutta kunnollisia tutkimustuloksia ei ole siitä, että sikiö hiustenvärjäyksestä vahingoittuisi.
Synnytystä en ole miettinyt sen kummemmin. Sillä mennään mitä eteen tulee. Yritetään ihan luomuna, mutta jos tuntuu siltä että kipulääkettä tarvitsee niin sitten sitä otetaan. Mutta mielestäni kaikki tänä päivänä ylilääkkeellistetään ja medikalisoidaan. Kipu kuuluu synnytykseen, kun tuntuu että tänä päivänä ei hyväksytä kipua osaksi synnytystä... Tämä on taas tätä minun paasaamistani:)

Hyvää viikonloppua mammat!
 
täällä sairastelu jatkuu.
Keskiviikosta asti oltu aikalailla petipotilaana. Lämpöä ei onneksi enää ole, mutta yskä ja flunssa on ihan hirveä. Tänään piti hakia apteekista suolaliuos-nenäsumutetta jotta vähä sais tuon hengen kulkemaan sieraimista. Hirveästi ei ole apua ollu mutta.. josko se siitä.

Kyllä minäkin olen hiuksiani värjäillyt, en toki niin usein kuin normaalisti. Olenkohan kaksi krt nyt raskauden aikana värjännyt? 
Ukko ei tykkää kyllä yhtään, vaikka itse myös parturilta kysyin että uskaltaako. 
Mutta mies on kyllä väliin niin suojelevainen.. 
Niinkuin eilenkin kun yski niin kolokosti, niin se oli ihan paniikissa.. Kun pikkunen kumminki vattalihasten alla möllöttelee. noh, miehet on miehiä.

Täytyy toivoa että sais nyt viikonlopun aikana selätettyä tämän taudin, olis maanantaina neuvola-aika.. Enkä haluais millään perua sitä. 
Varsinkaan kun taas viikon päästä keskiviikkona olis rakenne-ultra. 
Sen takia se laittoikin niin lähelle tuon neuvola-ajan.. 

Nyt tämä mamma lähtee vällyjen väliin lepäilemään. 
Hyvät viikonloput kaikille mammoille!
 
Aina jotenkin unohdan tän kuun vaihteen :D oon elelly helmikuuta vielä.. Mäkin nukuin ennen mahallaan ainakin silleen osittain, mutta pitkään aikaan ei oo enää pystyny.
  Nyt sitten kyljellään, useamman kerran vaihdan kylkeä yössä ja välistä oon selälläänki. Yleensä nukahdan jotenki sillee et nojaan miestä vasten ja myttään peiton sitten jalkojen väliin ja mahan alle. Suhteellisen hyvin menny tähän asti, välillä tekee kääntymiset kyllä lantiossa ja selässä kipeetä. Ja tuo ipana potkii aina kylkiin kun nukun kyljelläni ja jos vaihdan toiselle niin eikös mahassaki käännytä sille toiselle puolelle potkimaan ;)
 
Kovasti myllää muutenkin masussa ja istuessa aina oikeastaan tuntuu liikket, koko ajan semmonen pikku pauke tuolla masussa. Nyt on aamusinkin alkanu riehumaan ja jonkin sortin rytmi alkaa erottuu tuon masukin liikkeissä :)

Mulle iskee nykysin hiiirmunen morkkis jos vähänki syön jotain herkkuja.. Ja keksin nyt alkaa jännäämään sitä sokerirasitusta, pitää nyt ennen sitä syödä tarkasti niin ei ainakaan syömisien takia sokerit huitele liian korkeella. Mut kovasti oon yrittäny syödä hedelmiä ja marjoja. Smoothiet on niiiiin rakkautta ollu jo pitkään, kerran päivässä aina teen hedelmistä ja marjoista :P
 
Piti tänne tulla vastailemaan kun kysymys tuli miten äippäpakkauksen kanssa menee niin tänään itse asiassa soitin neuvolaan ja kysyin milloin saan raskaustodistuksen kelalle ja millä aikataululla paketti tulee niin meilläkin jo neuvolan täti tiesi sanoa että about 1 kk ennen laskettua aikaa.Näin tuli nyt kahdelle kaverillenikin juuri kuukautta ennen LA.Ehkäpä ne ei laittele liian aikaseen enää jos ollut jotain hämminkejä sen kanssa.

Nii vielä tuohon nukkumiseen niin tuo tyyny jalkojen välissä on myös aivan ehdoton asia joka pitää olla yöllä.Ja nyt eräs kaverini tänään sanoi joka odottaa toista lastaan neuvoi että iso imetystyyny jotenkin masun ja tissien väliin auttaa :D 

Mutta eiköhän tää mamma mene kohta nukkumaan.Tuli oltua jäkismatsissa illalla niin nyt on väsymys suuri..
 

Täällä on myös yksi mahallaan nukkuja mut nykyään yöunet sujuu puolittain kyljellään ja puolittain mahallaan. Yöllä tulee kyllä asentoa vaihdettua useita kertoja ja välillä tuleekin herättyä kun paikat painuu. Toinen ehkä paras nukkuma-asento on kyljellään, tyyny polvien välissä.

paemko: Mä ainakin itse aijon hommata valmiiksi jo hyvissä ajoin hajusteettomat pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet. Saa valmiiksi pestä sitten vauvan nutut ja vaatteet. :)

Rasvat aijon myös ostaa valmiiksi, nekin hajusteettomat, eli yhden rasvaisen rasvan esim. Bepanthen ja vaikka Decubalia. Toiseksi aijon hankkia kosteuspitoisemman rasvan (Aqualankohan se nimeltään oli?) ja tietysti sinkkivoidetta vaippa-alueelle mikäli se punehtuu.

Talkkia en pidä niin pakollisena ostoksena koska perunajauhot ajavat saman asian mutta jompaa kumpaa vaihtoehtoisesti. Tapanani on ollut vaippa-alueelle vuorotella perunajauhoja ja sinkkivoidetta mikäli siellä punaisuutta on.

Äidinmaidon korviketta kannattaa myös varata, se jauheena oleva säilyy hyvän tovin kaapissa vaikka onkin hieman työläämpi tarjota lapselle, on kuitenkin sitten hyvänä hätävarana jos mieluummin käyttää niitä valmiita purkkeja.

Vaippoja voi ostaa myös valmiiksi, varmaan kokovaihtoehdoista paras taitaa olla 2-koko, ainakin meidän tytölle se sopi kun valmiiksi ostin niitä.

Vauvaöljyä kannattaa myös ostaa, se kun käy niin kylpyveteen, vauvahierontaan kuin myös karstan poistoon.

Itselle kannattaa varata siteitä jälkivuodon varalle vino pino, se kun kuitenkin kestää aikansa, mulla esikoisen jälkeen 5 viikkoa. Reilu viikko meni sitten ilman vuotoja niin sitten yllättikin jo ekat menkat. Kyllähän siinä oli olo et melkoinen vaippapöksy sitä itsekkin on.

Itselle kannattaa varata myös liivinsuojia. Itse suosin kertakäyttöisiä. Maitoa kuitenkin heruu aluksi reippasti että saa kulkea välillä paita märkänä, varsinkin yön jäljiltä.

Vauvan vaatteista varmaan kannattaa eniten panostaa sukkahousuihin ja bodyihin, niin pitkä- kuin lyhythihaisiin. Ne kun on niiiin käytännöllisiä. Vaatteita kuitenkin kertyy vinot pinot joten niistä en sano sen enempää :D

Muovitettu vaipanvaihtoalusta on myös yksi ehdoton hankinta, selviähään sitä vaikka vanhoilla pyyhkeillä mutta saattaa tapahtua niitä pissavahinkoja ja sillonhan se hulahtaa läpi. Ja kun välillä sitä kakkaa on niin reippasti ettei sivuosumilta voi välttyä :D

Tämmöisiä hankintoja mulla tulee nyt ekana mieleen, tiettyhän se pitää ostaa turvakaukalot, pinnasängyt, vauvan ammeet sun muut mut tämmöiset isommat... mut nuita ajattelin et arkipäivä sujuu vauvan kanssa rattoisasti ja joustavasti.

Itsehän en omistanut muuten hoitopöytää esikoisen aikana vaan vaipanvaihto sujui näppärästi sängyllä, hieman se kyllä rasittaa selkää mut en sitä niin pakollisena ostoksena pidä.

Kertokaahan muutkin vinkkejä kun varmasti mulla nyt jotain jäi sanomatta :DD

Entä tuleeko mieleen niitä ehdottoman turhia ostoksia?

Muutenkin hoksinut että välillä muisti pätkii, mut sehän on tutkittu juttu et raskauden aikana äiti helposti unohtelee asioita. Tuleva vauva vie niin paljon tilaa ajatuksissa että muu jää hieman taka-alalle. Tai sitten sitä on vaan muuten hömppä! xD

 
Oon aina ollu talvi ihminen, mutta täytyy myöntää että pikkuhiljaa sulavat tiet,
auringon paiste ja lintujen laulu saa kyllä mielen piristymään.. Tosin lisää iloisuutta
tuo kasvava masu! :)

Lauantaina lähdettiin ukon kanssa ekaa kertaa kattelemaan vauvatavaroita,
pääasia oli mulle metsästää mammafarkut.. Kun on kulkenu kuukauden college ja tuulihousuissa niin se alkaa rasittamaa.. :D
Mutta en olis kyllä ikinä uskonu että Seinäjoelta on niin PIRUN vaikea löytää äitiysvaatteita..
:o Mutta onneksi löysin täydelliset farkut.. :)
Käytiin siinä samalla vaunuja katselemassa, suosikit löyty ja ne haetaan myöhemmin,
tosin väri vielä mietinnässä.. Minkä värisiä muut mammat on hankkinu/ajatellu hankkia?
Tykkäisin niiiiiiiiiin kovasti valkoisista vaunuista, mutta hirvittää kuinka ne saa puhtaana
pidettyä.. Yhdessä liikkeessä tosin myyjä melkein pakko möi mulle valkoiset, keinonahkaa olevat yhdistelmävaunut.. :D Ja olihan ne ihanat...

Varsinaisia hankintoja ei olla tehty, mutta nyt on tiedossa suurimmat että mistä haetaan ja
mitä kun sen aika on. Hoitopöytä otetaan, koska mulla huono selkä enkä oikein voi yhtään olla kumarassa ja vielä kaikenlisäks oon yli pitkä.. Tosin se pöytä ostetaan sitten kun mies
rehaa palkintokaappinsa alakertaan (se kun sijaitsee juuri siinä pisteessä mihin hoitopöytä tulee), meille on pakko ottaa umpinainen hoitopöytä, eli siis laatikoilla, että saan vauvanvaatteet sinne turvaan kissoilta.. Pinnasänky ostetaan vasta sitten kun vauva on syntyny, kun aluksi nukkuu miehen puolelta tulevassa "perintö" kehdossa..

Nukkumisesta sen verran jotta itsellä on nukkiminen alkanu olla hankalaa jo pitkän aikaa,
kasvanu vatsa tietty hankaloittaa, oon itsekkin tottunu nukkumaan vatsallani mutta nyt kun on joutunu opettelemaan kyljellä nukkumiseen niin ei se niin hankalaa oo enään.. Mulle on viimeisen puoli vuotta, jo siis ennen raskautta, ollu ikävä vaiva käsien kanssa, ne puutuu
pienestäkin tekemisestä.. jopa syömisestä. Joten yöllä on älyttömän hankalaa yrittää nukkua ja kädet puutuu.. Puolen tunnin välein saa vaihtaa kylkeä että pysty nukkumaan :/
 
Aika hyvinhän tossa jo tuli tarpeellista listattua :) Itelleni tuli mieleen lisäks pari tuttipulloa ja mahollisesti rintapumppu. Ne tietty kerkee hankkimaan sitten myöhemminkin, mutta esikoisen kanssa mä tarttin heti alkuunsa, niin sai mies käydä sellaisen hakemassa kun oltiin kotiuduttu. Alkuun kun maitoa tuli niin ettei vauva mitenkään syöny kaikkea, ja ennenku tuotanto tasaantu, oli pakko välillä vähä saada oloa helpotettua pumppaamalla. Nää on vähä sellasia hankintoja toisaalta, et jos ne tekee ennalta, voi olla, ettei niitä tarviikaan. Riippuu niin paljon tapauksesta.

Harsot varmaan tuli mainittua, niitä tarvii vinot pinot. Ite tykkäsin pitää vähä erivärisiä sellasina "kakkaharsoina" ja sit taas erivärisiä pukluharsoina. Sain omalta äidiltäni ison kansan harsoja omalta ja sisarusteni vauva-ajalta :D Sit ostin kivoja värillisiä pukluharsoiks.

Lisäks ihan kiva on olla olemassa vauvan sänkyyn patjaa varten muutama suojus, joku kosteutta pitävä muovitettu frotee tms., koska ainakin meidän rimppakintulta tuli alkuun usein pissa (ja joskus löysä kakkakin) läpi tai ohi vaipasta. Kivempi kun ei tarvii sitten pestä koko patjaa joka kerta.

Vaippoja ja sen sellasia perusjuttuja tosiaan tarvii jokainen, ja kun vauva on syntyny, näkee minkä kokosia vaippoja tarvii. Jos ostaa vaikka tosiaan kakkoskokoa jo ennakkoon, ja jos vauva onkin sitten pieni, niin ykkösiäkin tarvitaan, mutta sitä kerkeää hakea sitten vaikka kotimatkalla kaupasta. Sairaalasta sai ainakin silloin esikoisen aikaan Liberon pakkauksen, jossa oli sekä ykköstä että kakkosta joku vajaa 10 kappaletta. Niilläkin selviää jo ekasta päivästä kotona :D

No joops... sellasia tuli mieleen :) Meillä oli viimeks hyvin vähän mitään valmiina, mutta hyvin kerkes hankkia kaikkea sitten, kun tuo neiti oli jo syntynyt. Vähän se menee niin, että tosi pienilläkin hankinnoilla selviää, mutta onhan se helpompaa, kun on edes jotain jo olemassa.

Hoitopöydästä vielä piti sanoa, että en tiedä oltasko mekään sellasta hankittu, mutta mun vanhemmilla oli tallessa mun vauva-ajan tukeva hoitopöytä, ja se muutti sitten meille. Ja edelleen se on meillä päivittäisessä käytössä ja ollut hyvinkin kätevä. Siinä meidän neiti aamuisin ja iltaisin edelleen köllöttelee pesutoimien jälkeen kuivateltavana ja rasvattavana ja ikää on 1 v 9 kk. Toiset sijottaa hoitopöydän vauvan sängyn lähelle, mutta itse pidän tärkeämpänä, että se on vessan tai muun vesipisteen lähellä, kun vauvan peppua kuitenkin saa olla pesemässä tuon tuostakin. Niin ei tarvitse roikotella sitten kovin kauas pesulle, jos se vaan on mahdollista sellaiseen paikkaan sijoittaa. Muutenkin itse tykkään, että ei sitten vaipat haise makkarissa, vaan mieluummin siellä vessan nurkilla.

Olikohan mulla muuta mielessä? Ei pysty muistamaan... :) Ei siis muuta kun sunnuntai-illan jatkoja :)
 
Klik: Onko sulla tutkittu käsien puutumista?Mulla on todettu hermopinne ja sit mulla on välilevy ongelmaa ja nikamia painunut kasaan ja sieltä säteilee käsiin ja mulla myös hermovaurio käsissä (en saa välillä pideltyä kahvikuppia käsissäni yms.).Myös kallon sisäinen kalvo on myös joskus tärähtänyt pahasti ja on ns."kireällä" eli tälläkin vaikutusta noihin puutumisiin yms. 
Siksi liikun paljon ja yritän pitää itseni kunnossa.
Synnytys pelottaa hiukan tuon selän kanssa ja kuinka esim epiduraalin saan ja kestääkö selkä.

Hankinnoista täällä että hoitopöytä on saatu tutulta ja yksi Cracon tistuin telakalla saatu myös sekä Britaxin kaukalo mummola kaukaloksi (sekin saatu).
Sitterin ostin kirpparilta 3eurolla ja yhden löydön olen tehnyt myös jota varjelen,nimittäin samainen äippäpak. makuupussi mikä itselläni oli tammikuussa -83 kun synnyin :)
Myös vaatteita on jo iso kasa(lue monta ikean kassillista) sekä kevytpukuja ja toppis.
Hoitoalusta tuli pöydän mukana.Myös pinnasänky odottaa varastossa uutta maalia(sekin saatu lahjoituksena) ja viikonloppuna haemme kehdon missä minä olen itse nukkunut vauvana(vm.83) sekä minun veljeni (vm.-98) meidän vauvalle ensimmäiseksi "sängyksi".
Vaunut saadaan myös tulevana viikonloppuna vanhempien luota joka tulee myös lahjoituksena tädiltäni (Emmaljungan v-10 yhd.vaunut) ja myös juoksurattaat samaiselta tädiltä kotiutuu meille myös :) Rintapumpunkin kaveri lahjoitti meille sekä monta lakanaa ja pussilakanaa vauvansänkyyn.
Olen todella iloinen kaikesta tästä ja olemmekin säästäneet pitkän centin näillä ja vaatteetkin suurimmaksi osaksi kirpparilta.
Enää siis jotain pikkuhankintoja ja kaikki olisi valmista meidän masupyöriäisen tuloon :)



 
Ohoh Hooärrällähän on jo kaikki valmiina vauvaa varten! Pitäskö alkaa panikoimaan, me ei olla nimittäin hankittu vielä mitään! Suunnitellu oon kyllä et mitä tarvitaan ja parilta kaverilta aion mennä kattoon vaatteita kun niillä on myynnissä. Mun vanhemmat on luvannu ostaa vaunut, mutta en vielä tiedä minkälaiset. Nettisurffailun perusteella oon kallistunu Brion happyihin, mutta muistelisin et ne on kauheen isot ja haluisin ehkä pienemmät (matalemmat) jos löytyy. Tuntuis vaan et tollaset matalat yhdistelmät on kai yleensä pehmeellä kantokopalla joka ainakin kälyn mukaan ei olis niin hyvä. Kellään kokemusta?
 
Rakenneultrassa käyty, ja kaikki niin kuin pitää. Sukupuolta ei saatu selville, vauveli löysi ilmeisesti niiiiin mukavan kolon takapuolellensa mun lantiosta, että ei alavartaloa pahemmin sieltä liikutellut. Heti ensimmäisenä saatiin loisto-otokset sydämestä. Painoarvio oli 290g :-).

Mulla on tavarat vauvalle aikalailla kasassa tuolla varastossa, esikoisen jäljiltä. Turvakaukalo ja pinnasänky pitää ainakin ostaa. Kaukalon ehdin myydä pois, ja pinnasänky alkoi olla jo aika kärsinyt tapaus... Ja haluaisin sellaisen pinnarin, minkä saa "sivuvaunuksi" sänkyyn, koska esikoinen tepastelee silloin tällöin öisin meidän sänkyyn nukkumaan.
Hoitopöytä on mun mielestä loistokeksintö. Ite en ainakaan jaksanut kumarrella sängylle tms. Varsinkaan heti synnytyksen jälkeen.

Eevi: Itse ainakin henk. koht tykkäsin kovasta kantokopasta enemmän. On tukevampi. Aluksi mulla oli pehmeä, ja sitten ostettiin uudet vaunut, missä on kova. Kummastakin kokemusta siis löytyy. :-) Tuntui, että lapsiraukka hukkuu siihen pehmeään, kun sitä kantoi...

Äitiysvaatteita on tullut katseltua, ja löydettyäkin. Kirpparilta löysin uutta vastaavat mustat, tavalliset H&M:n äippähousut, samoin beiget caprit kesäksi. Esikoisen aikana ostin kanssa H&M:ltä, niissä on ainakin mun vartaloon ollut loistavan sopiva mitoitus, ja hinta-laatu-suhde erinomainen. Kesällä tykkäsin esikoisen aikana kyllä enimmäkseen käyttää mekkoja, koska tuli kuuuuuuma... :-D

Eiköhän tässä näitä jupinoita taasen ollut.

 
Tavaroista.. Meillä on jotain vaatteita ja saadaan nyt tulevana viikonloppuna ainaki turvakaukalo, hoitopöytä, vauva-amme, hyppykiikku, leikkimatto ym  tarpeellisia juttuja mun serkulta lainaan niin pitkäksi aikaa kun vaan vauvalle tarttee, nuo kuitenkin aika lyhyen aikaa käytössä. Hyvin tulee säästöä noista, kaikki kuiteskin vissiin ihan uusia kun viime toukokuussa heille syntyneelle pojalle ostettuja.
Anopilta saatiin pinnasänkyyn semmonen ihana verhokatos, se on ostettu kuulemma sillon kun tuo mieheke synty :)

huutelin huuto.netistä nyt viikonloppuna muutaman vaatepaketin, tulevat vissiin sitten tällä viikolla.  Pitäis kanssa käydä kattoo porukoilla mun aikaisen (vm.-90) äitiyspakkauksen sisältöä, kun äitillä on kaikki tallessa. Sieltä varmaan ainakin jotain sitten luultavasti nappaan.

Vaunut ostetaan varmaan kun jään mammalomalle, luultavasti päädytään Oran Saaga vaunuihin, kun ollaan niitä pari kertaa käyty niitä kattelemassa liikkeessä. Ite en jostain syystä yhtään innostu Brion vaunuista, tulee heti mieleen kaikki ne lasten lelut..

Neuvolassa sanoivat et kannattaa kaikki hankkii hyvissa ajoin kun tosiaan ei tiedetä nyt et tuleeko tää masukki sittenkin jo juhannuksena ;) Vauvahuonettaki ollaan nyt pikkusen alettu laitella, viikonloppuna käytiin hakee vähän marimekolta juttuja.. Parin viikon päästä pääsee aloittaa sitte jo tapettien irttotelut ja aletaan maalaamaan seiniä!

Musta on niiiiiin ihana kun tulee kevät, aurinko paistaa niin nätisti ja hirmunen himo alkaa laitella kotia keväiseksi. Tulis vaan kunnolla lämmintä niin sulais lumet ja pääsis laittamaan pihaa kuntoon :P


 
Oikein ihanaa ja aurinkoista alkavaa viikkoa Mammat!

Meillä oli tänään neuvolakäynti. 
Kaikki oli niinkuin pitikin, eli siis oikein hyvin!
eikä raudastakaan ollut puutetta niinkuin epäilin (pyörtymiseni takia).
Nyt mitattiin kohdun kasvuaki ensinmäisen kerran. :)

Kerroin neuvola-tätille jännityksestä, kun ens viikolla olisi kauan odotettu rakenne-ulta.
Siinä sydän ääniä kuunnellessa hänkin vain tuumasi "kyllä tämä pojalta kuullostaa" =)
Mut ens viikolla asia varmenee, toivotaan vain et pikkukaveri on oikein haarat levällään sielä <3


 
Apua, olettepas te pitkällä hankintojen suhteen. Itse en ole ostanut vielä yhtään mitään!
Isoveljelleni hankitun (37v sitten) kehdon olen kunnostanut mutta muuta ei ole hankittuna.

Täällä viime yönä pikkuinen potki mahassa niin villisti että mulla ei tullut aamuyöstä nukuttua enään ollenkaan. Muilla samanlaisia tuntemuksia? Itsellä ne potkut välillä tekee oikein pahaa kun toinen innostuu oikein jytäämään yhteen ja samaan paikkaan :S Mutta parempi että potkii kuin se että joutuis huhuilemaan onko siellä mitään. Ja saapa tässä alkutuntemuksia yövalvomiselle. Vauvan synnyttyä ei onneksi tarvitse aamulla raahautua töihin, saa vain keskittyä vauvan kanssa hengailuun :)
 
ihanan keväisiä ilmoja ollut .)

vaikka silti oon kovin väsyny ollu, mistähä seki johtuu... rautajuomaahan oon kauan käyttäny että tuskin ainakaan siitä. perjantaina on neuvola niin katsoo löytyykö selitystä, oon mä tosin edellisissäkin raskauksissa väsyny ollu tosi usein. Hitto ku tullu kauhea makeenhimo, jotenki ei osaa hillitä eikä asiaa auta että mies toi taas lisää karkkia...

onnea Zady hyvin menneestä ultrasta :) harmi ku ei sukupuoli selvinny mutta kyll se viimestään synnytyksessä sitten selviää ;)

tavaroista puhetta ollu niin voisin heti mainita turhuuksina tuon hyppykiikun, sitä ei tarvi eikä aina ole hyväkskään mitä joskus fysioterapeutilta kuulin. siinä ku lapsi helposti oppii vain varpaillaan kävelemään. eikä äidinmaidonkorviketta itse ainakaan koskaan tarvinnut, en edes varalle ostanut. kuitenki tosiaan kannattaa imettää eikä heti kannata pulloa tarjota koska se häiritsee imetyksen alkuunlähtöä. samahan tutilla ettei sitä mielellään heti vastasyntyneelle ennenku imetys sujuu.

Se mitä meillä tarvittu kahden edellisen lapsen kanssa on hoitopöytä (kumarassa ei kannata vaippoja ruveta vaihtaan), vaippoja, myös kestovaippoja koska niitä käytettiin pääasiassa, pinnasänky, sitteri, kylpyamme, perusvoide, talkki, sinkkivoide, vaatteita, petivaatteet, pari tuttipulloa oli varalla mutta paljoa ei tarvittu, samoin tutti valmiina mutta hetihän sitä ei tartte, vauvalle hiusharja ja kynsisakset. rintapumpulle tuli myös käyttöä kun maidontulo oli niin kova ja pidin aina pakkasessa varalla lypsettyä maitoa nin ei korvikkeita tarttenu. mutta rintapumppua ei ehkä kannata etukäteen hankkia ennenkuin näkee miten maitoa tulee. itse en ainakaan käsikäyttösellä saanu juuri mitään tulemaan niin ostin ainun sähkökäyttösen mutta maksoi tosiaan joku 70€.

 
Takaisin
Top