Maaliskuun meiningit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
-Stardust- joo oon lomittaja :) Ja osittain tilan tyttö myöskin, uusioperheen kautta.. en siis puhdasverinen.. hehheh.

Meillä ei silleen oo huolehtivaisuutta sen suhteen mitä ja miten päin teen. Mies on pari kertaa muistutellu et ei sota yhtä miestä kaipaa (eli saikulle voi jäädä) ja äiti ilmoitti jo aikoja sitten, ettei ota minnuu heille töihin enää parsinnavettaan, vaikka vakikastiin oon kuulunu :wink
Mut kyl ihan saan kannella edelleen kotona kaiken normin mitä ennenkin.. lähinnä ite oon pyytäny miestä matot viemään telineeseen ulos tmv

Nää aurinkoiset kelit kyllä vaikuttaa mielialaan niiiiiin positiivisesti että :) ja jotenkin tuntuu et fyysisestikin parempi olo on ollu, ei enää koko ajan oo masukaan pinkeellä.. josko uskaltais alkaa taas kävellä....

Kyllä tuolla säällä on kummallinen vaikutus mieleen! Tuossa vähän aikaa sitten,kun koin sen aallon pohjan kaiken sen negatiivisuuden kera,niin nyt se ei ole kuin hatara muisto! jotenkin alkaa taas ajattelemaan asioita positiivisesti ja eteenpäin,kun aurinko paistaa ja alkaa olla lämpöset kelit! ihanaa!
ps. varmasti sitten jos iskee kunnon helteet,niin olen ensimmäisten joukossa valittamassa kuumuudesta ja tuskasta,mutta se on sen ajan murhe! :):):)

Mää kyllä hermostuisin miehelle, jos alkas kaikki arkitoiminnan kieltään. Mä en kestä sellasta ylisuojelevaisuutta, oon aina ollu semmonen "minä itte"-tyttö, enkä halua apua mihinkään. Huono puoli tietenki siinä se, että en sitte osaa pyytää apua, vaikka oikeesti sitä tarviski..
Sit musta ois hassua, jos en sais kantaa kauppakasseja. Oishan se tietty kiva, ku niitä ei tarvis kanniskella, mutta jos nostelen salillaki vielä maastavetoa 50kg, ni tuskimpa nuo kauppakassit siinä rinnalla mitään on:)Hiki kyllä monesti tulee, ku raahaa 4-5 kassilta ruokaa ja yhen 14kg pojan autolle. Tykkään siis käydä kaupassa päivällä, ku ei oo ruuhkia, ni yksimpä se on sit hoidettava.

Toisaalta musta on sulosia semmoset miehet, jotka kantaa huolta raskaana olevasta naisesta. Jos se ei siis mee ihan yli. Mut en vaan osaa aatella, että ite siitä niin pitäisin.

Stardustin kanssa samoilla linjoilla tuossa mitä ite- periaatteessa. Olleesani sinkku ennen nykyistä miekkosta,totuin siihen,että kannan kaiki tavarat itse ja kukaan ei ollut todelakaan auttamassa vaan itse piti selvitä. Siksi juurikin vaivaiset kauppakassit eivät mua hetkauta. Eikä sinänsä,mulla oo tullukkaan mitään pistoja/ supistuksia jos olen kaupakassini itse kantanut. Samoin salilla jos jaksan "nöyryyttää" edelleen rautaa,niin varmasti ei tässä mitään hätää ole. Olen alkanut muuten treenaamaan eritoten nyt käsiä,että jaksaa sitten ötkkää kannalla ilman vapinoita/ puutumisia.
kaipa sen on niin yksilöllistä jokaisella odottajalla. Kaverini on melkein"invalidisoitunut" raskauden myötä ja passuuttaa miestään kaikessa mahdollisessa..hänellä ei kyllä ollut kuntokaan mikään hyvä ennen raskautta, joten silläkin on vaikutus jaksamiseen ja kestävyyteen.

Muokattu viimeksi:
Mulle teki personal trainer lihaskuntotestin vuosi sitten ennen saliohjelman tekemistä. Kädet olivat hyvässä kunnossa jo ensimmäisessä testissä, vaikka koskaan en ole käsiä erikseen treenannut :) Että se muksun kantaminen on oikeasti hyvää treeniä :grin

Ei mullakaan kauppakassien kantamisen suhteen ollut ongelmia, mutta kaikki mahdolliset nostot tekivät pahaa hetken aikaa. Olipahan ensimmäinen kerta meidän 6-vuotisen suhteen aikana kun käskin miestä johonkin kantoavuksi :p Pakko on normaalissa arjessa nostella 16-kiloista tyttöä istuimelleen, mutta ne oli aikalailla ainoat nostot mitä tein parisen viikkoa sitten. Mutta kyllä mua ärsyttää siltikin pyytää apua tälläisissa normaaleissa askareissa näillä raskausviikoilla kun ensimmäistä odottaessa tein meidän raksalla töitä vielä viimeiselläkin viikolla :confused: Mutta mutta, kroppa on aika tehokkaasti kertonut milloin pitää hiljentää tahtia..

On hassua miten paljon kieltoja ja rajoituksia on raskaana ollessa! Olen sitä mieltä, että maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää. Raskautta ei saa käyttää tekosyynä olla tekemättä asioita, mutta ikävä kyllä olen tässä raskaudessa on välillä tuntunut siltä, että raskaus on sairaus. (Lähinnä siinä vaiheessa kun laatta lentää kymmenettä kertaa eikä päivä ole edes puolessa..)

Eilen söin fetajuustoa ja huomasin ettei purkissa ollut mainintaa pastoröimaton. No en mä niitä tosiaankaan roskiin aio heittää, syön reippaasti loputkin juustot ilman että menetän yöuniani.

Mä olen raakannut graavilohen, maksamakkaran, maksalaatikon, aurajuuston, vuohenjuuston ja muut pastoröimattomat tuotteet. Tosin auraa ja vuohenjuustoa olen syönyt jos se on ollut uunissa (pizzat,piirakat,lämpöset voileivät jne.jne.)
niin ja sitten ennen satoin ostaa niitä -30% tuotteita esim. jauhelihaa ja valmistaa siitä vielä samana päivänä jotain pöperöä,mutta nyt en ole enää niitä ostanut, ihan listeria vaaran takia.
Eli ruokavalioni ei ole kylläkään kauheammin muutosta kokenut. Ne neuvolan kauhulistat: tätä et saa syödä raskaana!!!- on ihan hätä varjelua,tosin on niissä pointtikin,mutta maalaisjärki ja sen käyttö on sallittua!

Mäkin oon vältelly pästöroimattomia juustoja (Valion auraa muuten saa syödä!) :) ja graavattuja kaloja, maksaa en syö muutenkaan joten ei tunnu missään. Muuten olen vältellyt liikoja lisäaineita (mitä nyt teen normaalistikin), en usko niiden olevan suurissa määrin terveellisiä minullekaan, saati sitten sikiölle..
Inkivääri ihmetyttää miksi se on kielletty, pari kertaa olen sitä syönyt "vahingossa" eli on ollut ruuassa jota ravintolassa on syönyt, mutten sen takia ole jättänyt syömättä..
Alkoholiakaan ei ole tullut juotua, vaikka en usko lasillisen viiniä mitään haittaa tekevänkään..

Mun suurin herkku on ollut laku ja salmiakki. Niitäkään ei saisi syödän,kun nostavat verenpainetta ja aiheuttavat sitten kaikenlaista mukamas sikiölle.jossain luki,että lakritsan syönti aiheuttaa aivomuutoksia ja kehitysvaikeuksia sikiölle..okei..nooh.meikä ei ole sitten koko aikana syönyt lakua enkä salmiakkia..koska saäikähdin tuosta.
Sama homma on lääkkeissä. joitakin sanovat kätilöt,että saa käyttää ja ja samasta lääkkeestä saattaa tulla neuvolasta ja apteekista tyrmäävä vastaus..niin,että ketä tässä sitten uskoo?
Alkoholiin ja tupakkaan mulla on ollut nolla toleranssi raskaana.

Mä en ole vältellyt mitään syömisiä raskausaikana. Rakastan kaikkia juustoja yli kaiken ja maksamakkarakin ruisleivän päällä on niin herkkua, et en niistä kyllä luovu! Eli täysin normaalisti oon syömisten kans eläny ja elän vastedeskin. :) Mulle riittää vallan hyvin se et alkoholista ja röökistä oon joutunu luopuun!

Mä olen kyllä syönyt aikas sen mukaisesti, mitä suositellaankin, ei ole mulle iso juttu. Mieluummin vältän sellaisia asioita, joista saattaa jotain riskiä olla pikkuiselle ja hänen kehitykselleen, kuin se että oman nautintoni vuoksi syön jotain, mitä ilmankin voi elää 9kk.

Mutta sitten taas tuota nostelua yms. en ole juurikaan vältellyt, muuta kuin silloin kun on ollut pahoja iskias-kipuja tai tullut harkkasupistuksia.

Niin, näissä on tietty sekin juttu et ken uskoo mihinkin.. :rolleyes: Mä kun pikemminkin pidän ihan täysin yli hysteerisenä kaiken maailman kieltoja noiden ruokien suhteen.. Ja ihan rehellisesti sanottuna, jos mun vauvalle tapahtuu jotain sen takia et syön aurajuustoo sillon tällön, niin sit se on kyllä niin tarkotettu!

Melkein kaikki juustot suomessa on kyllä pastöroitu, ainakin mun kokki-mies näin sanoi...eli ei varman tarvitse välttää niin paljon...:)

Ja kyllähän se tuoteselosteissa lukee, onko tehty pastöroidusta maidosta, että sillähän se selviää kun niitä kaupoilla vertailee :) itse olen ihan normaalisti käyttänyt kaikkia juustoja jotka on pastöroidusta valmistettu.

Maksamakkarahan ei kuulu ees kiellettyjen ruokien listalle vaan sitä sai syödä jonkun verran, en muista määriä ( vikkinä niille joilla hemppa on alhaalla, niin maksassahan on paljon rautaa, joten kannattaa kokeilla josko autais matalaan hemppaan...)

hahaha tolle ukolle on tainnut näin hiukan myöhässä tulla se miesten sympatiaraskaus, sillä ollut koko päivän maha kipeä ja äsken laittoi pojalle iltapalaa, katseli leipää ja oli että "tekee pahaa ees nähä toi leivänpala. Yrjöisin varmasti jos joutusin syömään sen. Voitko antaa voin kaapista, en ite pysty" :DDD
Totesin sille sitte vaan että raskaanahan sä selvästi olet...

JustBreathe, en nyt muista miksi inkivääri on kiellettyjen aineiden listalla, mutta vielä 2010 sitä suositeltiin pahoinvointiin mm. Vaun odotuskirjassa.

Piti vähän googletella; tässä terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kopioitu lause: Osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle. Inkivääriä sisältävissä valmisteissa on oltava merkintä ”Ei suositella raskaana oleville”.

JustBreathe ja Mimmi, kysyin tuosta inkivääristä ensimmäisellä neuvolakäynnillä, koska käytän sitä itse jonkin verran ruuanlaitossa. Terkkarin mukaan inkivääri ruuassa on ihan ok. Sen sijaan erilaisten inkiväärivalmisteiden, kuten inkivääriteen, käyttö ei ole suositeltavaa.

Takaisin