Maaliskuun meiningit

Meilä astu eilisen lääkäri käynnin jälkeen kuvioihin hysteria nostelujen ja oikeestaa kaiken suhteen. En saa nostella mitään raskasta enkä siivota yksinäni, kaupassa saan käydä jos ostan yhden pussillisen tavaraa, helppoja ja nopeita ruokia saan kokata niin ja yhdet päiväunet päivässä etten vaan rasitu. Miehen äiti soitti paniikissa että jos hänen pojallaan on pitkiä päiviä hän tulee siivoamaan ja pesemään pyykkiä yms... JEP JEP, ei mulla muuta :signs017

Mitä noihin ruokiin tulee niin itse entisenä keittiön vuoromestarina tiedän miten olemattomat riskit on pastöroiduista tuotteista joten en niitä ole varonut, koska yhtä suurella todennäkösyydellä niistä saa listerian kun tavan margariinista ja kasviksista. Ainoot mitä oon välttänyt on kaupan graavikalat ja merenelävät ja tietty tupakkia ja alkoholia :)

Itse ajattelin vauvan ja itseni terveyttä lopettamalla raskaan ja fyysisen työn raskaus aikana lähinnä ton mun selän takia, koska oli tieto ettei se ainekaan parempaan suuntaan mene jätti mahan kanssa. Selkää vihlo niin kovaa et lähti useita kertoja taju. En tahtonu ottaa riskiä et kaadun yli 200 asteisen parilan päälle, tai tilauksia purkaessa laatikko sylissäni tai muuten vaan kaatuisin ja vauvalle kävisi jtn... Mut eipä nää mun paikat näytä kestävän kevyttäkään työtä että tuota :D
 
Muokattu viimeksi:
No tässähän on tullu jo hyviä esimerkkejä vahvistaan ainakin mun mielipidettä noista ruokajutuista. Ja mulla nyt on muutenkin sellanen huvittava mielikuva raskaudesta kun ensiks toitotetaan et raskaus ei ole sairaus, raskaana voit elää täysin normaalia elämää, KUNHAN MUISTAT VÄLTTÄÄ NÄITÄ ja sit aukee se paperikäärö ja lista vaan levii pitkän matkaa, ihan kun piirretyissä.. :grin
 
Hui kamala!!! Söin yks päivä jokunen aika sitten ihan onnessaan pandan lakumix pussillisen (melkein kokonaan) namusia... :smiley-angry017
Mitään en oo miekään välttänyt, mut sit kun tuolleen asia ilmaistaan että "voi aiheuttaa sikiölle sitä-tätä-tuota" niin heti iskee aivan karmea paniikki.

En tosiaan oo mistään hysterisoinu, kun kaipa aika normaalisti on tullu syötyä ennenkin. Nyt tässä raskaudessa vaan harmittaa tää "liikuntarajoitteisuus" kun on niitä kovotuksia ollu niin paljon.

Mie oon hyvinnii touhukas ihminen, ei niinkään kovin vahvasti "mie ite" vaan lähinnä se et koen vaan helpoimmaks tehä aina ite, olipa miten raskasta tahansa kuin se et rupeen kyselemään millon mies joutas tekemään :rolleyes: Jos ei meinaa onnistua ihellä, niin kehittelen vähän aikaa konsteja ja jos ei onnistu sittenkään niin sitten pyyvän apua :grin

Meillä on iso tontti (1,8ha) kaikkine "mukavuuksineen", pihatyötä riittää ja tykkään laitella ja rakennella ihan keskenäni, niin nyt kun kevät koittaa ja alkais olla taas mahollisuus puuhata niin voi vittiläinen miten turhauttaa jos/kun ei pysty. Mutta, aika aikaansa. Pienokainen mahassa on sen verran toivottu ja kaivattu et ehkä yhden ekvään elämästäni kestän vähän rajoitteisempana :wink
 
Mä söin esikoista odottaessa ison pussillisen metrilakuja, kun en voinut vastustaa. Seuraavana päivänä neuvolan täti oli mulle vähän vihainen kun oli verenpaineet niin korkealla, mikä johtui siis niistä lakuista :p Ai kamala, miten mun alkoikaan tekemään nyt lakua mieli :grin

Mun tekis mieli itkeä ku on kurkku kipeä, päätä ja niskaa särkee. Siitä on 2 viikkoa ku edellinen flunssa loppui!!! Ja se kesti kolme viikkoa! Mut ainaki on hyvä syy hakea se lakupussi tai suklaalevy tai ihan mikä tahansa herkku, eikö niin?
 
täällä suklaanhimo ihan valtava!
ei nimittäin riitä proteiini patukat taltuttamaan tätä himoa,joten käväisin aulan karkkiautomaatilla (joka muuten pitäisi lailla kieltää!)ja ostin daimin suklaa patukan,sellaisen missä daim suklaa nappeja . Joo no ei siinä kauaan mennyt,kun rulla olikin jo tyhjä,mutta nyt on hyvä olo!himo taltutettu tältä päivältä (toivottavasti..) :)
 
Minulla on hyvin alhainen verenpaine, yläpaine alle 100 ja alapaine n. 50. Neuvolasta käskettiin syömään lakua ja salmiakkia :p
 
Joo, mä oon kans saanu lääkäriltä ihan suosituksen syödä salmiakkia, jos tuntuu että huippaa. Mutta nyt paineet ollu ihan ok, ni en oo enää lääkkeeksi syöny. Mut enemmin valitsen silti salmiakkia kaupasta, jos karkkia tekee mieli, ku niitä tulee syötyä vähemmän.
 
Juu mulla kanssa annettu ohjeeks että saa lakuu ja salmarii syödä vähän jos tuntuu sille ku on verenpaine niin alhanen. Kohtuus tietty siinäkin mutta tuskin sitä nyt suositettas jos se VAHINKOA aiheuttas.
Tänään mammapaketti raahattu kotia, ei ollu niin kevyt operaatio ku aattelin julkisissa mutta perillä ehjänä ollaan, molemmat. Kaikki kolme :D

On kyllä näin vko 24+ kunniaksi alkanu olo tuntuu ihan kun ois raskaana. On niin vähillä mennyt aiemmin että ihan shokki ollu. Ei voi sitä eikä tätä tehä, vauhti on paikoin ihan matelua ja köpötystä ja tuntuu ja kolottaa ja sattuu ja MUN yöunet katkastiin jollain issiaskivulla viimeyönä, anteeksiantamatonta! :D (Eli vähällä on päästy, todella) Onneksi on aika aaltoilevaa tämä meno eli on myös niitä hyviä hetkiä ja krempat hellittää aika pian ainakin toviksi, tullakseen sitten takaisin taas toki jossainkohti.
Ja poika möyrii, se pyörii ja möyrii ja potkii, siellä se potkii.. *hoilaa* eli ei oo epäselvää että masussa on kivaa junppailla :wink
 
Kärsiikö muut unettomuudesta? Olen ennen nukkunut todella sikeästi 8 tuntia yössä. Nyt yö alkaa levottomilla jaloilla, menee potkiessa tuonne puoli kahteentoista, sitten alan heräilemään aamuyöstä neljön jälkeen... En kuitenkaan ole ihan tolkuttoman väsynyt päivällä, onneksi :sleep011 tai no ehkä vähän.
 
Tänä aamuna heräsin kolmelta eikä uni enää tullu. Nukkumaan menin normisti 10jälkeen..Sama oli edellisessä raskaudessa, että aamu-unet katosi. Nyt ollu onneksi vaan noin kerran viikossa vasta, edellisesltä se oli enemmän sääntö ku poikkeus, että heräs ennen kukon pierua.
 
Mä olen koittanut syödä ohjeiden mukaan sen jälkeen kun eräs tuttu sai keskenmenon väärinsyömisen vuoksi..
 
Myönnän tyhmyyteni, mutta voiko väärinsyömisellä oikeesti aiheuttaa keskenmenon? Ja mikä sitten on väärinsyömistä? :eek:
 
"Listeriavaaran takia vältettäviä ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti;
pastöroimaton maito (esim. tilamaito) ja siitä valmistetut juustot; pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kuplivan kuumiksi kuumennettuina juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa, kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään.

Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa.

Listeriabakteerin aiheuttama listerioosi voi johtaa keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen ja aiheuttaa lapselle vaikeita yleisinfektioita.
Tartarpihvejä, raakaa jauhelihataikinaa, riimilihaa, parmankinkkua ja muuta raakaa lihaa ei suositella edes pieniä määriä, mutta niitä voi käyttää kuumennettuna. Raaka liha voi aiheuttaa toksoplasmainfektion, joka saattaa johtaa keskenmenoon tai aiheuttaa sikiölle vakavan infektion. Raakalihassa on myös EHEC-riski.

Raakana syötävät vihannekset on pestävä ja kuorittava huolellisesti. Pakastevihannekset, kertaalleen jäähdytetyt ruoat ja valmisruoat on kuumennettava ennen syömistä höyryävän kuumiksi listeriavaaran takia.

Liha tulee kypsentää huolellisesti (kauttaaltaan >70 astetta) EHEC-, salmonella- ja kampylobakteerivaaran vuoksi.

Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan korkean A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuuden lisäämän epämuodostuma- ja keskenmenoriskin vuoksi. Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n. 30 g)/päivä, enintään 200 g/viikko ja enintään 100 g/kerta.

Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä, vapinaa ja närästystä. Suuret annokset (yli 300 mg/päivä) voivat lisätä keskenmenon ja lapsen pienen syntymäpainon riskiä."


Nämä on siis THL:n sivuilta

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aihe...laiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet


Niin että kyllä väärin syömiselläkin voi aiheuttaa keskenmenon, mutta eihän näillä viikoilla enää tosiaan puhuttaisi keskenmenosta, vaan ennenaikaisesta synnytyksestä.

Jokainen tosiaan tyylillään, syö mitä syö tai jättää syömättä, mutta se ei ole faktaa että syömisillä ei olisi väliä ja ei voisi aiheuttaa jotain vakavaa.

Ei näistä silti mitään mieletöntä stressiä kannata ottaa, eihän nuo nyt kaikki ole sellaisia mitä moni muutenkaan välttämättä söisi :)

Itse en ainakaan koe kauheasti jääväni mistään paitsi vaikka yllä mainittuja ruokia vältänkin.

*MUOKS* Niin ja piti vielä sanomani, että ei nuokaan automaattisesti tarkoita sitä, että jos syöt raakaa lihaa niin saat toksoplasmoosin ja keskenmenon. Mutta RISKI on olemassa.
 
Muokattu viimeksi:
Joo kylhän noit samoja litanjoita löytää joka tuutista ja keskenmenon riskiä voi varmasti lisätä miljoona muukin asia.. :rolleyes: Mutta mulle moiset jutut on oikeestaan ihan sama koska raakaa lihaa en harrasta muutenkaan, puhumattakaan et söisin muiden lähmimiä vihanneksia ym. pesemättä niitä. :grin jne.jne
 
Juuri listerian takia oli tyyppi lapsensa menettänyt. Tosin sekin tuntuu oudolta koska käsitykseni mukaan suomessa ei ole listeriaa. :rolleyes:
 
Takaisin
Top