Maaliskuun marinat

Myös täällä Rh- veri, ei ole neuvolassa puhuttu asiasta mitään. Ainoastaan noista vasta-aineista, joten minulta otetaan verikoe 3 krt raskauden aikana. Vielä yksi kerta jäljellä ja kaikki ollut kuulemma tähän asti ok.

Yli puolet jo maaliskuusta mennyt ja kohta ollaankin jo huhtikuun kynnyksellä. Sitten enää mulla itselläni kuukausi laskettuun. 
Yleensä hermoilen ja jännitän kaikkea ihan kauheasti etukäteen mm. ensimmäistä lääkärin tarkistusta raskauden aikana, jossa tehtiin sisätutkimus. Mutta hassua, ettei synnytys jännitä (ainakaan vielä) yhtään. Lähinnä nousee vain kysymyksiä, että miten synnytys käynnistyy ja mitäs jos en kerkeä sairaalaan :D

Oli ihana äsken juoda aamukahvit miehen kanssa pihalla, aurinko lämmitti kovin ja mieskin jutteli, että kohta sitten nautitaan kevätauringosta pikkumiehen kanssa.
Kivoista jutuista tuli halu aloittaa grillauskausi, joten kai se on kauppaan raahauduttava :)
 
Mulla on myös Rh-, esikoisen syntymästä ni seuraavana päivänä mulle annettiin pakaraan piikki jotta mun elimistö ei alkais hylkiä seuraavan raskauden aikana sikiötä jolla on eri veriryhmä. Taitaa tulla taas ama piikki, mut onnek se ei tunnu ku vaan sen laittamisen ajan. 
Toi seuranta johtuu just siitä et jos on Rh- ni naisen elimistö voi alkaa "hyökätä" sikiötä vastaan, ja sille sikiölle erittäin vakavissa tapauksissa täytyy alkaa antaa verihiutaleita, tämäkin tapahtuu vasta kun on jo kerran ollut raskaana, en tie tarviiko raskaus olla päättynyt synnytykseen.

Ymmärrän miks napsahti kun oma mies moittii painoa, itellä sama et olen ihan sinut itteni kanssa vaikka melkeen 20kg tullu jo lisää, mut sitten ku se "moite" tulee tietyllä äänen sävyllä ja jos muutenkin on herkemmällä päällä niin kyl se tuntuu. Mut niinku ymmärsin niin kyllä mieskin on saanut kuulla kunniansa :D

Mulla on ruvennu lantio kipuilemaan aamuisin kun herään ja nilkat särkee ihan tuhottomasti, ihmettelen vaan et miks ne nilkat särkee aamulla ku en oo niitä edes rasittanu, mut kai mä sitten hiippailen unissani pitkin kämppää :D Mut kyl nyt muutenkin paikat on kovemmassa "paineessa" kun miehelle asennettiin tekonivel lonkkaan niin saan yksin hoitaa kaikki kämpässä :/

Toivottavasti nyt kaikilla pikkaset jaksais muutaman viikon ainakin odotella ennen kun päättävät syntyä :) 
 
Konttu, mä oon huomannu samaa, että lantio on aamulla kipee ja jalkoja pistelee kun lähtee kävelemään... Muutenkin jalat on jo aamusta asti turvoksissa ja sormet ihan nakkeina myös.. :/

Kävin aamusta nyt vasta ekaa kertaa neuvolalääkärissä, jossa tehtiin sisätutkimus. Kohdunsuu kuulemma kiinni ja kiinteä, kohdunkaulan pituus oli 3cm. Mitä muilla on ollut tuo pituus, onko normaali (lääkäri ei turhia kertonut..)? Lääkärin ronklailu tuntui tosi ikävältä, sanoi että sen takia kun vauvan pää on jo todella alhaalla. Mutta miltähän sitten synnytys tuntuu, kun kaksi sormea teki jo kipeää ;D (Minen ymmärrä miksei sitä liukkaria voida laittaa kunnolla, mutta sitä dopplerigeeliä tursutetaan sit puoli tuubia....) Sf oli 27 cm, menee ihan keskikäyrällä. Pissasta löytyi proteiinia, sitä aletaan nyt seuraamaan. Oon nyt flunssassa, niin saattaa kuulemma johtua siitäkin. Yläpaine oli laskenut reilusti viime mittauksesta, se on kyllä muutenkin heitellyt kokoajan miten sattuu.
Painoa tullut alkuun jo +19 kg, alkaa jo ahdistaa :/ Tästä lähtien alan kyllä pikkuisen seuraamaan mitä suuhuni laitan, vaikken mielestäni mitenkään kauheasti ole tähänkään mennessä syönyt. Jospa sitä söis vaikka porkkanaa, jos tekee jotakin naposteltavaa mieli. Painan kuitenkin jo saman verran kuin mieheni ja se hieman järkyttää. Onneksi häneltä ei ole tullut mitään kommentteja painosta. Minun mielestäni miehillä ei ole mitään aihetta valittaa, kun eivät itse joudu lasta kantamaankaan.

Huomenna olisi perhevalmennusta, varmaan ihan hyödyllinen kun aiheena on imetys ja vauvanhoito. Pitäis varmaan muutaman viikon päästä lähteä myös tutustumaan synnäriin :) Sen jälkeen varmaan alkaa enemmän jännittää synnytys!
 
Mulla kans on rh-, myös sain esikoiselta piikin ku oli plussa. Saa nähä kumpaa tämä on :) Pari koetta otettu ja vasta-aineiden kans ei ongelmia. Eipä ne siitä taida hirveesti neuvolassa puhuakkaan, ellei sitte tuu ongelmia. Muistaakseni veripalvelun sivulla oli kerrottu hyvin asiasta, jos siis tarkempaa lisäinfoa haluat, siellä minä kävin lukemassa.


 
Heissansaa mammalaiset 

ttintte: Mie varmaan tinttaisin otsikkoon mun miestä, jos tollasta mulle sanois. Herranjestas, ko ei nainen pahemmin raskaana voi olla ilman painonnousua.

Ite usein saunassa käydessämme moitin itteäni, mutta mieheni sanoo aina, että höpö höpö ja ettei häntä hidasta mun kiloni. Onneksi! Ja kyllä se paino normalisoituu ajan kanssa, mulla yleensä jäänyt aina se 8-10 kiloa synnärille.

Puhuitte noista pistelyistä ja nii edasin. Uskoisin niiden tulevan ihan vaan sen takia, ko vauva painaa, eikä veri kierrä kunnolla makuuasennossa. Mulla ahistaa kylkiluissa. Viime yönäkin oli hankalaa löytää kunnon nukkumisasentoa, ko nii paino ja ahisti. Ite oon kans nii valmis tän raskauden kanssa ja haluaisin tän jo loppuvan, mutta vielä ois pari kuukautta....
 
JeRoSe: No nyt ainanki lätty lätisee kunhan se tulee töistä kotiin..ilmotti tuossa nimittäin että on lähössä 3 päivän reissuun viikkoa ennen laskettua aikaa..emoticon voip olla varma että jos poju ei synny sitä ennen niin teen joka ikiset maholliset taiat ja rehkimiset että syntyy sillon ku se on siellä reissussa. En ees lähetä kuvaa, viestiä enkä ees soita. Sittenpähä tuota tietää ku kottii tulloo. Ja ku kuitenki sano haluavansa tulla mukaa synnytyksee jne....
 
Itse saanu tänää sen verran hyviä uutisia ettei tarviikaa leikata,koska istukka oli siirtynyt kohdunsuun edestä pois. Tosin ultrassa ei paljon naurattanu kun painoarvio oli vauvalla nyt jo 2500-2600 grammaa vaikka se pitäis olla vasta joku 2000 g tai alle. Viikkoja on siis tasan 33. Sanottii että taitaa aika iso poika olla tulossa :) Voi olla synnärillä vähän itku herkässä :D
 
Hienoja uutisia sait!! On se kivempi varmaan ettei tartte leikata. Toivutkin nopeempaan synnytyksestä. ite toivon kans et sais alakautta synnyttää, jos vaan kääntyy oikeen päin ajoissa ja mahtuu tulemaan :D
 
Heips vaan kaikille!
Ens viikonloppuna siirrytäänki jo kesäaikaan. Hurjaa miten vähän aikaa on enää ku näkee oman pikku murusen! Vauvan liikkeet ei kyllä tunnu enää kovin pikku hipaisuilta vaan ihan kipeetä tekkee ku myllertää välillä niin kovasti. Hyvät yöunet on kyllä mennyttä elämää :D Hikkaako muidenki masukit monta kertaa päivässä vai onko tää jotenki hikkaherkkä? Ja mites onko muilla raivotarjonnassa vai perätilassa vauvat, mietin vaan ku meillä ollaan perätilassa ja mietityttää kovasti kääntyykö vielä vai onko toivo jo mennyttä..
Onko joku käyttänyt tuota Weledan Synnytykseen valmistautumisöljyä, kannattaisko ostaa?
 
Joku kyseli siitä rh- verestä. Eipäs nuo juuri puhu nlassa asiasta, muutako että 3x otetaan ne verinäytteet. Ekalla muksulla taitaa olla sama veriryhmä ku mulla koska synnärillä en saanu sitä piikkiä, toisesta sitten taas sain.

Täällä ukko jo laskeutunut asemiinsa, huomaa ihan selvästi kun ylämahalle jää tilaa, ja hengityskin helpompaa.
Mulla oli pehmentynyt paikat jo jostain 30 viikosta lähtien, mutta ei lääkäri sanonu siihen mitään. Normaalia elämää vaan. Onhan tää jo kolmas kumminki. Kanavaa oli jäljellä se 3cm ja paikat kiinni.

Minä kyllä tinttaisin mun miestä ottaan jos alkas painosta jotai valittaan. Nyt se lähinnä sanoo, että saahan sitä syödä. Kyllä ne kilot lähtee sitten kun on synnyttäny. Enenmmän taidan itse olla kauhuissaan tästä, että peppu taas leviää :) noh, kyllä se siitä taas palutuu..

Mä oon jo niin valmis synnyttämään, en jaksa enää ollenkaan tätä raskautta. Yöllä ei saa nukuttua, ku pojan pää painaa tuolla ja pissattaa koko ajan. viime yönäkin nukahdin joskus 4 jälkeen ja piti herätä 7.50 viemään tytöt hoitoon.

mutta nyt syömään...

marde ja ukkeli rv 33+6
 
ttintte: Onko toi miehesi siis lähössä työreissulle vai muuten vaan omaan reissuun? Jos oma reissu ois, nii ite ainakin pistäisin semmosen metakan pystyyn, että koko kaupunki raikuis 

unbelebt: Mahtista, että sait hyviä uutisia ton istukan osalta  Ja on vain isonkokoinen jäppinen siellä jo, mutta se kannattaa ottaa huomioon, että noi mitat saattaa heittää tosi paljon aina mittaajasta riippuen. Mulla esikko oli 54 senttiä pitkä ja paino pikkasen vajaa 4 kiloa - oli siinä vain työmaa synnärillä.

Hann: Kyllä tää meän masukki hikkailee usein ja sehän vaan tarkottaa sitä, että reenaa omia keuhkojaan. Ja mulla kakkonen oli melkein koko ootusajan pt:ssä ja kääntyi pää alaspäin viikoilla 36-37 eli ei mitään hätää oo sulla vielä. Ja vielä noista rasvoista - toisille toimii, toisille ei, mutta isoin tekijä on oman kropan kudosten joustavuus.

Ei maar, nyt pittää mennä jatkamaan moppaamista, ko sain inspiraation, joita muuten on nykysin melko harvassa.
 
JeRoSe: Omaan reissuun..työmatkan ymmärtäisin ja senki vielä ehkä jos se olis esim. muutaman tunnin ajomatkan päässä että kerkeis ees sinne sairaalaan. Ne oli jo viime vuonna suunnitellu sen reissun ja nyt viime viikolla piti päättää et lähteekö vai ei..kun ei ole ikinä ennen pietarissa käyny. Kyllähän mä sille jo pidin "kuinka monta kertaa esikoinen syntyy ja kuinka monta kertaa pystyt käymään pietarissa"- puheen, mutta jos kerta kaikki muu on hälle tärkeempää niin minkäs minä sille mahdan. Pitäkööt tunkkinsa emoticon
 
Heip!

Ttintte Saattais olla että itekkin hiukkasen kiehahtaisin, mutta miehillä saattaa olla tässä kohtaa hieman paniikki, eivätkä oikein järkevästi ajattele... Ottavat ikäänkuin kaiken irti ennen syntymää, vaikkei se ittee paljon välttämättä lohdutakkaan.

Ja mun mies ei myöskäään ehkä sitä ymmärrä, että vaikka on olemassa laskettu aika, lapsi voi syntyä esim aiemmimmin ;) Tai kyllä hän tietty sen tietää, mutta haluais että on vielä aikaa ennen syntymää...

 
Hei vielä...

Hann: me saatiin neuvolasta sellaset ohjeet, että kannattais loppuraskaudessa käyttää Ceridal öljyä välilihan valmistamiseksi synnytystä varten. Varmaan tuo Weleda ajaa saman asian. Oon ite ajatellu tuota Ceridal öljyä kokeilla, koska muutenkin sattuu sitä olemaan ja en usko että siittä haittaakaan on.

Ok, pitänee mennä välillä nukkumaan :)
 
JeRoSe Niin tottahan se hikka on hyvä merkki mietin vaan sitä ku niin usein hikkaa. Hyvä tietää et se voi vielä kääntyä- semmosessa äitiyskirjassa nimittäin luki että enää 3-4% on perätilassa näillä mun viikoilla. Se on kai suunnilleen sama prosentti mikä on syntyessäänki? Niin totta tuo kudostenkin joustavuus, oon mä varautunu siihen et jonkinlaisia repeämiä tulee kuitenkin.
Geisha -77
aijaa, et ihan neuvola on suositellu! pitää varmaan sit mennä kipin kapin kauppaan...

Tuli tuosta kudosten joustavuudesta mieleen että onko monelle tullu jo raskausarpia? Mulla on pari pientä punaista juovaa selässä ja kyljissä, ei kuitenkaan mitään syviä railoja...
 
unbelebt, kiva kuulla että istukka olikin siirtynyt :) Kohta kuitenkin toivot sektiota, kun vauva on niin iso ettet uskalla sitä puskea alateitse ;D

hann, mulla ainakin tällä hetkellä hikkailee kerran, pari päivässä, saattaahan se tuosta tihentyä vielä. Täällä ollaan oltu raivotarjonnassa jo ainakin 28 viikolta lähtien, toivottavasti pysyy niin eikä enää ala itseään kiepsuttamaan ympäri.

Ja mulle on tullut pienen pieniä haaleita raskausarpia rintoihin. Ei onneksi vielä häiritse ja usein rasvaamalla punaisuus on vähentynyt, että josko ei tuon pahemmaksi menisi. Myös napakorun päällinen iho on ilmeisesti sen verran arpeutunutta ettei kunnolla jousta, joten se on nyt punainen. Mutta muualle ei onneksi ole vielä tullut mitään.

marde, täällä ihan samat tuntemukset, että vauva on jo kovasti tulossa. Varsinkin iltaisin ylämaha on ihan "tyhjä" ja alavatsa kova ja muutenkin maha on valahtanut ihan alas. Eilen tuntui vauvan käsillätyöntelyä tosi alhaalla, ihan tuolla häpyluun vieressä. Ja sanoihan se neuvolalääkärikin, että vauvan pää on jo melkein lähtöasemissa.

ttintte, mä myös antaisin tosi kovaa palautetta, mutta jos miehesi on jo päättänyt, niin eikai siinä enää paljoa ole tehtävissä.

Ja samoja ajatuksia Jerosen ja marden kanssa, että ei jaksais enää yhtään tätä raskautta.. Varsinkin nyt kun kolmatta päivää tuo häpyliitos on niin perkuleen kipeä, että oikeastaan kaikki liikkeet sattuu :/ Mä kanssa joudun juoksemaan jo useita kertoja yössä vessassa, kun tyypin pää ilmeisesti painaa rakkoa jo niin paljon. Ja vielä mahdollisesti 2 kuukautta pitäis jaksaa tätä...

Onko aiemmin synnyttäneillä mitään tietoa (tai muillakin), että vaikuttaako oman äidin tai miehen äidin synnyttämisaika omaan synnytykseen? Eli siis minä ja mieheni ollaan molemmat synnytty tarkalleen laskettuna aikana, niin voisiko olettaa tämänkin vauvan syntyvän? Vai onko nämä ihan yksilöllisiä juttuja? Ja sama kysymys vauvan syntymäpainon ja ensimmäisen synnytyksen keston suhteen, miten teillä aikaisemmin synnyttäneillä on osunut kohdilleen nuo?
 
Fianna Mulla meni syntymäpaino ja melkeen viikot samoin kun ite olen tullu, minä: rv 39, 3040g 48cm ja mun esikoinen rv 38+3 2810g 48cm. Ite olen kuopus joten mun synnyttämiseen tuskin on mennyt kauheesti aikaa, mun esikoisen synnytys kesti kokonaisuudessaan 10,5h. Ponnistusvaihe oli 25 min, ku luomuna oli pakko mennä koska anestesialääkäri myöhästys. Luomuna ajattelin tälläkin kertaa (ainakin yritän :D), oli mukavaa päästä ite suihkuun ja vähän jalotellakkin tunti synnytyksen jälkeen :D
 
ttintte: No voi hitsiläinen kuitenkin, eikös sinne Pietariin pääsis vaikka joku toinen kerta, vaikka koko perheenä?! Mutta noi miehet on tunnetusti välillä niin putkiaivoja, ettei tosikaan! Mutta eihän noi miehet sitä osaa käsitellä syvällisemmin, miltä se esikoisen syntymä tuntuu, saati sitten on. Toivottavasti ois kuitenkin paikalla sitten, ko esikon syntymän aika on.

Nii ja noista repeämistä/rasvaamisista - voihan se mennä sitten niinkin, että väliliha on pakko leikata synnytyksessä eikä siihen mitkään rasvaukset vaikuta  Multa leikattiin esikon synnytyksessä ja jumankekka se oli kipeä pitkään.

Fianna: Toiset sanoo, että tolla ois merkitystä miten oma äiti ois syntynyt. Ite oon muistaakseni menny yli ajan, mutta mulla esikko ainoa yliaikainen, muut tullu hieman la:a aiemmin. Omaa syntymäpainoani en nyt muista tarkasti (oisko ollu jotain 3,5 kiloa), mutta omat muksut olleet 3,2 - 3,9 kilon väleiltä.

KoNttu: Sulle pitää sanoa, että oot melkonen sissi, ko luomuna oot vetäny ekan ja meinaat seuraavankin emoticon Ite oon spinaalin jälkeen reilun parin tunnin päästä ollut jalkeilla, aiemmin ei omat jalat kanna.

Täällä on kans ylävatta nyt tyhjempi, mutta auta armias tätä oloa nyt, ko ipana on nyt aivan sivuttain siis poikittain - mikä tuska! Argh! Kääntyis nyt äkkiä pää alaspäin! Tänään monotukset tuntuneet oikeassa kyljessä ja eilen illalla tosiaan alko toi mahan sinkuminen sivuttaissuunnassa. Ja viime yönä oli muuten ensimmäinen yö, jolloin oli toinen lonkka kipee.

Mutta nyt oikasen itteni - voimia sekä jaksamista meille jokaiselle!
 
Fianna Mulla myös alusta asti kohdunkaulan pituus ollut 3cm. :) Ja oli myös pari viikkoa sitten lääkärineuvolassa.

ttintte Jopas nyt jotakin, kyllä erikoiseen aikaan miehes on reissun valinnut ! Argh -.- Toivottavasti menee sillä kaaliin että nyt ei oikein ollut hyvä idea !

unbelebt Kiva että oot saanu noin hyviä uutisia ! :)

hann Täällä vauva hikkailee yleensä pari kertaa päivässä. Ja raivotarjonnassa majaillaan :) Mä oon myös kuullut tuosta Ceridal-öljystä. Ajattelin testailla kans sitä kun mullakin valmiina sitä jo kaapissa niin mikäs siinä, kuten geisha-77 sanoi niin ei siitä ainakaan haittaa ole :) Mulle tullut sisäreisiin, ihan ylös parit arvet ja sitten rintoihin muutamat hailakat. Mä oon melkein koko raskausajan rasvaillut koko kroppaa perusvoiteella, mutta mulla ei sit näköjään ihan täysin toiminu :) Toki niin kuiva iho että sitä nyt on rasvailtava on sitten raskaana tai ei. :D

Mä oon taas sitten päinvastainen odottaja kun moni muu. :D (ainakin vielä) Mä nautin tästä ajasta ihan suunnattomasti ! Mulla olo on hyvä eikä erikoisempia vaivoja oo ilmaantunut. Tokihan niitä ehtii tulla vielä mutta nyt ainakin nautin tästä kyllä sen minkä ehdin. Täällä vauva raivotarjonnassa, mutta ei ainakaan vielä paina mitenkään ikävästi, mutta ei kyllä pahemmin potkikkaan mitenkään ikävästi. :D Välillä toki joku muljaisu saattaa vihlaista, ja tarpeeksi kauan kun kävelee niin häpyliitos täälläkin kipeytyy. Mutta pääasiassa kyllä nautin olostani. :) Anteeksi tämä hehkutus kun joillakin olo on oikeasti tukala :D Mutta veikkaan ettei täälläkään nyt ihan näin auvoista ole koko loppuaikaa. :D
 
Takaisin
Top