Maaliskuun marinat

Onnea diablo pikkunyytistä <3 Just eilen aattelinki, että ei malta odottaa ku saa nyytin syliin.Tosin välil mietityttää miten mun poju 1.5v ottaa sisaruksen vastaan, voi olla kova paikka

JeRoSe, ilmoittele mitä uä:ssä näky, meillä vasta kokoarvio uä kahen viikon päästä  sinne pitäs malttaa oottaa.

Mulla oli kyl levoton yö, heräsin ku supisteli, mut sit ne onneks rauhoittu. Muutenki ollu harjoitusta päällä pitkin eilistä päivää norm enempi, touhusinkohan liikaa sitte eilen. Viikkoja 33+5, joten kai niitä saaki tulla, mutta turhan tuntuvia oli kyllä. Miten muilla supistusten kanssa?
 
Moikka! Täällä on tänään ensimmäinen äitiyslomapäivä, huikeeta! :)

unbelebt Mulla ainakin on sellasia päiviä et tuntuu et hirvee nälkä koko ajan ! Ei kannata kiloja stressailla, varsinki ku ei oo tuon enempää tullu, kyl ne siitä häviää.

Diablolle
onnittelut pojasta! Onneksi kaikki meni hyvin vaikka hieman ennenaikainen olikin.

-miRi-
Supistelut on lisääntyny hurjasti viimesen viikon aikana, joka ilta ja yö supistelee ja välillä koskee niin että vaikee olo. Toissailtana tuntu 3h aika tasaseen supistuksia, mut sitte helpotti. Ehkä vauva kiinnittyy pikkuhiljaa :)

Päivittäin tuntuu menkkamaista jomotusta selässä ja masussa, mitähän se meinaa? Ku ei välttämättä ees supista ja yhtäkkiä alkaa juilia. Lonkat on myös kipeytyny viimesen viikon aikana. Aamusin ku nousee sängystä niin jomottaa jännästi ja kävellessä kans. Kaipa ne löystyy ja antaa periks...
 
Päiviä taas tännekkin :) Justiinsa neuvolasta tultiin, ja kaikki tuntui olevan hienosti. Itsellä helpotti kun vauva tuntui olevan oikein päin ja kun olen ihmetellyt kun on suht pieni maha vielä, niin sekin selvisi ilmeisesti kun vauva on kuulemma aika lähellä selkärankaa. Alapaineet oli itsellä vähän noussu, mutta ei kuulemma liikaa. Hemoglobiinia ei jostain syystä muuten edes kattonut.. Noh, toivotaan että se on ok. Painoa ei ollut tullu näköjään hirveesti lisää.. Kaippa se sitten lähempänä alkaa nousemaan :D Sf-mitta tuntuu kulkevan hienosti keskikäyrällä :)

Kyllä iski eilen kauhea paniikki kun alkoi ajattelemaan tosissaan sairaalakassin pakkaamista. Niin se vaan synnytys lähestyy uhkaavasti. Kuten Diablo todisti, niin näähän voi tulla ulos milloin huvittaa. Onnea vaan hirveesti pienestä nyytistä :)) Itsekin jo odottaa milloin saisi nyytin syliin, mutta antaa nyt kypsyä rauhassa :) 

-miRi-: mulla on kans supistellu aika tiuhaan tahtiin, yleensä kuitenkin vaan kun nousee istumasta, imuroi tai kävelee pidempiä matkoja. Kipeitä ei oo olleet joten en oo ollut kyllä yhtään huolissaan niistä.. Mut ilmeisesti noi supistelutkin alkaa jo kuulua asiaan. Muutenkin huomannut et nyt ei ookkaan enää elämä ruusuilla tanssimista, on alkanu kyllä tulemaan kaikenlaisia oireita. Pahimpana varmaan mielialanvaihtelut :D Muuten oon ollu aika rauhallinen mut nyt on kyllä alkanu räjähtelemään.. Toivottavasti isäntä kestää :DD Mut nyt tekemään täytekakkua, isännällä nimipäivä tänään, niin keksin hyvän tekosyyn tehä kakun.. :D
 
Kiitos kaikille onnitteluista!

Mulla tosiaan jäi vauvavalmistelut suurelta osin tekemättä. Mitään sairaalakassia en ollut vielä edes ajatellut ja yhtä sun toista puuttui. Olin ajatellut touhuta kaikkea ihanaa vauvajuttua äitiyslomalla. Noh, äitiysloma alkoi virallisesti vasta vauvan syntymän jälkeen.

Onneksi on nettikaupat! :)
 
Hirmusesti onnee Diablo!!! Siellä sitä nyt ollaan kotosalla pienen nyytin kanssa. Voiku sais jo pian omansakin :DD vaik on täs viel 2kk aikaa.. mut edes pari viikkoa ennen laskettua aikaa :)

Ja Jerose: Mulla meni Pori reissu nii kiireellä/ montaa asiaa hoitaessa, et unohdin kävästä siellä Henkassa ja Maukassa. Muualle kyl kerkesin, mut kotimatkalla vast hokasin et ite mammavaatteet jäi hakematta :DD
Ei o vanhaks tulemista ku nyt jo pätkii muisti.
 
Paljon Onnea Diablo pojasta!

Annelse, mulla ei oo henk.koht. kokemuksia tosta epiduraalista, koska en koskaan sitä ehtinyt saada, mutta ystäviltä jotka sen on ottanut ni olen kuullut et tunto sen verran meni jaloista ettei ite päässy suihkuun kävellen. Tietysti me immeiset ollaan yksilöitä ja reagoidaan lääkityksiin erillälailla, mut hyvä kun olet pystynyt välttämään sen " alaraaja halvauksen " :)

En tie mitä eilen tapahtu ku oli pojan kanssa ulkona leikkimässä, mut oikea jalka lipes pikkasen alta ja sen jälkeen on ollut ihan järkky kipu vasemmallapuolella häpyliitoksessa. Voi jeesus ku pitöis sängyssä kääntyä tai kävellä jonnekkin... :// Onneks mun vanhemmat tulee hakemaan poikaa heille muutamaks tunniks leikkimään, koska pikku nassikan uhma + ylimääränen energia ei oo hyvä yhdistelmä liikuntarajoitteisten vanhempien kanssa :D

Mulle on taas tullu tuhoton jano, ei niinkään nälkä :D Onneks :D Ja se mikä tekee sen vielä positiivisemmaks ni mun tekee mieli jatkuvasti juoda vettä eikä mitään mehuja tai yms. Esikoisesta en pystyny sietämään normi kraana vettä vaan oksensin samantein ku join muutaman kulauksenkin, yök :/
 
Hann ja Heid, onko teillä ollu myös sellaisia supistuksia mitä tulee siis ihan levossa, ja jopa yöllä heräät ku sen verran tuntuvia jo ovat? Imuroinnin ja kävelyn yhteyessä kivuttomia on tullu jo jonkin aikaa ja oon myös aatellu et ne varmaan kuuluu asiaan jo tässä vaiheessa. Mut esikoisesta muistelisin (voin muistaa väärinki, aika niin hyvä kultaamaan) et tollaisia suht napkoita supistuksia, joihin ihan herää ois vasta tullu 36 viikon tienoolla, mut saattapihan tuo olla et toissynnyttäjillä on normia et niit tulee aiemmin.Hitsi ku vasta ens viikolla neuvola.
 
Ja niitä menkkakipumaisia tuntemuksia on mulla myös aina aika ajoin, samoinku istuminen alkaa tekkeen tiukkaa.

Loppusuorahan tässä kohta jo häämöttää, masu jatkaa kasvuaan ja vaivat lisääntyy, niinhän se kuuluu mennä :)
 
-miRi- Mulla ne tuntuu myös levossa, ja yöllä oon herääny pariin otteeseen niihin ja vaikka ois istunu tai lepäilly pitemmän aikaa niin silti tuntuu. Joinakin päivinä enemmän ja joinaki selvästi vähemmän. Mäkin oon ajatellu et ne kuuluu jo asiaan :) Se vaan harmittaa et jos tässä kärvistelee vielä yliajalle niin voi alkaa hermostuttaa :D
 
-miRi-: Ei mulla oikeestaan levossa pahemmin tunnu, mut yleensä justiinsa heti jos oot istunut hetkenkin pidempään ja nouset, niin sen jälkeen tuntuu.. 
 
-miRi- Täällä myös tulee levossa ja yöllä. Toissa yö meni ihan valvoessa :( Neuvolasta sanoivat vaan että, kaks panadolia naamariin ja jos ne ei auta niin sit päivystykseen. Mulla on ollu noita kipeitä supistuksia jo viikolta 12 asti ja viikolta 21 ne on ollu joka päiväsiä :(

Oon ravannu niiden takia myös äippäpolilla tarkistuksissa. Mutta nyt ei enää ole sinne aikaa kun jo sen verran viikkoja. On vaan tosi raskasta kun yöt menee ihan pyllylleen ja päivisinkään ei saa levättyä, kun on 1,4kk esikoinen hoidettavana.

No ei auta kun toivoo että tämä tulis vähän aikasemmin ettei tarvis ihan 6viikkoo vielä kestää näitä kipuja. Ne aina pahenee iltaan mennessä. Päivät on vähän rauhallisempia. Onneksi edes n1h päikkärit saa aina päivisin pojan kanssa nukuttua.

Voimia ja jaksamisia kaikille! <3
 
Moikkelis taas!

hann: Hyvää alkanutta ä-lomaa  Ja noista suppareista - yleensä avaavat supparit tuntuu just selässä ja/tai mahan puolella sekä ovat kipeitä. Ooks testannu, jotta otat vaikka yhen Panadolin, josko menee ohi? Jos ei mee, nii taitavat tehä sitten supparit taikojaan jo. Harkkasupparithan ei käy kipeetä eivätkä tee "tuhojaan" vielä.

Konttu: Heh, mulla on kans tullu outo mieltymys ja se on hampaiden pesu. Voisin olla jatkuvasti pesemässä hampaitani ja tätä on esiintynyt mulla myös muissa raskauksissakin. Vettä menee muutenkin mulla todella paljon ja on hyvä, ettei tosiaan mullakaan tee mieli mitään mehuja/limsoja.

Ja pikaisesti vielä omat ultraterveiset. Vauva oli nyt kääntynyt pää alaspäin, kuten olen arvellutkin. Painoarvio tällä hetkellä 2,2 kiloa ja kasvu menee inasen yläkäyrien puolella. Meinasi, jotta ois 3,8 kilonen syntyessään, mutten oikein usko siihen. Uus ultra ja varsinainen kokoarvioultra on sitten 3-4 viikon päästä. Sain ihanan kuvan matkaan - laitan sen tähän - sanokaa, jos se haittaa, nii otan pois. Peukalo suussa toisella....

 
Kiitti JeRoSe, hieno tuo kuva! :) Nyt alko kyl huolestuttaa nuo supparit. Mulla on lääkäri 10. pvä, jospa ne ei pahenis tästä niin eii tarviis tarkistuttaa ennen sitä onko aukonu paikkoja. En oo ees kokeillu särkylääkettä ku oon aatellu ettei se hyödytä, pitääpä tänä iltana kokeilla jos tuntuu taas sille. Kiitos hyvistä neuvoista muillekkin kokeneemmille, mä ainaki ensiodottajana olen vähä keltanokka näissä ja monissa muissakin asioissa :D
 
Onnea Diablolle pienestä pojasta! <3 Kai se pitää alkaa uskomaan, että kohta se synnytys voi jo olla käsillä... Miten synnytys muuten meni?

Mä en oo tainnu saada vieläkää harjoitussupistuksia kuin ehkä yhden tai kaksi enkä niistäkään ole varma. Kai ne olis huomannu, jos niitä olis tullu..

Mulla taas nälkä on oikeestaan hävinnyt nyt. Keskiraskaudessa mulla oli kauhee ruokahalu ja olisin voinu syödä kokoajan, mutta nyt ei oikeestaan tuu edes näläntunnetta, ainoastaan alkaa heikottaa jos on unohtanut syödä. Mullakin tosiaan jano on lisääntynyt.

Mä oon vieläkin kipeänä, toista viikkoa nyt. Siksi ei oo jaksanu paljoa kirjoitella tai lueskella. Päätä ja naamaa särkee, oon ihan tukossa ja yskittää jatkuvasti. Näiden lisäksi noi perus raskausvaivat, alaselkä ja häpyliitoskivut, niin ei oo tarvinut paljon mitään tehdä :(
Oon vähän nyt mietiskellyt, että pitäisköhän sitä nyt pelätä raskausmyrkytystä. Mulla tosiaan siellä neuvolalääkärissä oli proteiinia virtsassa ja oon melkoisen turvonnut nyt. Verenpaineethan ei sillon ollu noussu, mutta ei ne välttämättä kaikilla nousekkaan. Ja mullahan särkee päätä nyt tosi usein, mut en tiiä johtuuko se tästä flunssasta vai voisko se olla oire. Lisäks valkoiset pilkut näkökentässä on kuulemma yks oire, mulla on muutaman kerran näkynyt mustia pisteitä... Että pitäisköhän soitella neuvolaan varuilti vai miten.. :/
 
Kiva kuulla et muillaki niitä on, ettei välttis oo merkki ennenaikaisesta vaavin tulosta. Mulla on vähä hankala järkätä lapsenvahtia lyhyellä varoitusajalla eikä kukaan tietty viel osaa oottaa vauvan tuloa, vaikka mahdollistahan se onki. Ois sen hyvä viel pari viikkoa siellä olla, niin sais täällä kaikki valmiiksi :)  Mut pitääpä seurailla tilannetta.
Onko sulla JeRoSe minkä kokoisia olleet aiemmat muksut?Ihana uä-kuva Mulla on vahva epäilys, ett tää tuleen olemaan melkein yht iso ku isoveliki, mut sehän selviää vasta parin viikon päästä se arvio.

Fianna, olen myös kuullut et oireena voi olla ylämahakipua, onko sulla sitä. Kannatteehan se soittaa ja kysyä, jos kerran pissassa on ollu proteiinia.Joka tapauksessa voimia ja parantumisia sinne!
 
Moi ! Mulla oli eilen se sokerirasitus ja tulokset oli hyvät ! :) En pitänyt testiä muutenkaan pahana, olihan se litku ihan ällömakeaa mutta hyvin meni alas eikä huono olo yllättänyt missään vaiheessa :) Tänään oli sitten neuvola ja sielläkin kaikki ok. :) Täällä siis majailtu raivotarjonnassa jo pidempään ja sf-mitta menee keskikäyrällä. Vauveli on kyllä kova liikkumaan, nyt on mahan oikea puoli jo aivan arka kun koko päivän sinnepäin itseään pungennut :D

Diablo Hurjasti onnea !! Ja ihanaa että kaikki ok ja ootte jo päässy aloittaa vauva-arjen ! :)

JeRoSe Ihana kuva :)

KoNttu Toivottavasti vähän helpottais tuo kipu, varmasti tuo turhanpaljon lisähaastetta elämään kun joutuu miettiä kuinka liikkuisi ettei satu niin pirusti. :D Mun mielestä kylmä vesi on ihan parasta kans nyt ! :D

Fianna Paranemisia sinne ! Ei varmasti oo kyl herkkua olla flunssassa vielä kaikkien muiden vaivojen päälle. :/

Supisteluista oli puhe, mulla ne lähes kokonaan hävinnyt. Ei oo kyllä hetkeen supistellut ollenkaan. Kertaakaan en oo kokenut kivuliasta supparia.. Sitä odotellessa. :D

Sairaalakassille en oo suonut ajatustakaan, mutta kai sitä pikkuhiljaa pitäis ruveta ajattelemaan ! Tai suurimman "ongelman" taitaa tuottaa tuo että minkänäköistä vaatetta sitä ipanalle pukee, mä myös haluan sitten ne kotiutumisvaatteet säästää. Joku tunnearvo niissä varmasti sitten erilailla on. :)

Tsemppiä jokaiikalle vaivojen kanssa !
 
Diablolle sylin täydeltä onnea pikkuisen johdosta!

Täälläkin alkaa kaikki raskauden vaivat saada aikaan sen, että totesin tuossa yksi päivä miehelleni, että voisin lähteä synnyttämään vaikka tältä istumalta jos sillä olo helpottuisi. Selkäkivut ovat voimistuneet huomattavasti, nykyään heräilen yöllä useita kertoja siihen, kun selkää juilii todella inhottavasti. Häpyliitoksen kivut ovat sitten se toinen riesa, ja tuo lantionseutukin on mulla ollut kummallisesti kipeä nyt jo useamman viikon. Vähänkin pitempään jos koitan kävellä, loppuu se hyvin lyhyeen kun kivut alkavat...

Minäkin olen huomannut välillä tuota harjoitussupistusten vähenemistä, melkeinpä tuntuu kuin nuo muut kivut ja kolotukset olisivat tulleet enempien supistelujen tilalle.
Tosin olenkin nyt viime aikoina ottanut paljon rauhallisemmin. Viime viikolla käväistiin semmoisella parin tunnin kauppareissulla, jonka seurauksena en meinannut päästä kävelemään viimeisestä kaupasta ulos saatikka istuutumaan autoon, kun koko lantionseutu pamahti niin pirun kipeäksi. Tuon reissun jälkeen mun on melkeinpä pitänyt salaa käydä välillä siivoilemassa jotain kaappeja tms. jos haluan tekemistä, kun tuota isäntää huolettaa ilmeisesti että vauva putkahtaa yhtäkkiä ennenaikaisesti maailmaan jos teen jotain vähänkin raskaampaa. Mieheni siis aina 'komentaa' mua lepäämään ja alkaa itse tekemään sitä hommaa loppuun, jota olin tekemässä. Jos olen valittanut erinäisiä kipuja, välillä mun ei anneta edes vesilasillista hakea, vaan se ilmestyy hyvin nopeasti mieheni toimesta mun nenäni eteen. :'D Välillä ärsyttävää, mutta kuitenkin niin ihanaa kun joku välittää tuollein.<3

Mä olen itse asiassa jo pakkaillut pikkuhiljaa sairaalakassia useamman viikon ajan, tyyliin tahtiin yksi vaate/tavara per viikko kun en osaa päättää mitä sinne laittaisin. :D Mutta mua se ainakin kummasti rauhoittaa, kun tiedän siellä kassissa olevan edes JOTAKIN valmiina, jos lähtö sairaalaan sattuisikin tulemaan ihan yhtäkkiä.

Ruokahalusta ja juomisen tarpeesta sen verran, että musta tuntuu kuin ne alkuraskauden himot olisivat nyt tulleet takaisin! Himoitsen erityisesti salaatteja (kanasalaatti, voisin syödä sitä vaikka joka päivä!) ja hyvin maustettua jauhelihaa. :D Vettä juon minäkin ihan hulluna, inhottavaa kun varsinkin iltaisin ja öisin iskee kauhea jano, mikä kostautuu sitten lukuisina yöllisinä vessakäynteinä.

Ja pojalla tuntuu tosiaan olevan hikka ihan mielettömän usein, pikku naputussarjoja tuntuu välillä useita kertoja päivässä. :)
 
Mulla on kans tuo vedenjuonti tullu, ja juurikin iltaisin. Ei siinä muuten mitään mut se kyllä kostautuu aina yöllä kun joutuu ravaamaan useammin vessassa. 

Melancolique: Sulla on ihana mies, kun on tuollanen. Meillä ei kyllä isäntä saa persettään ylös sohvalta vaikka mitä sille sanois. Kyllä oon aika lailla saanu tehä ite kaikki kotityöt, kun isäntä on muka niin väsynyt töiden jälkeen. Noh, ehkä se sillekkin joskus iskee tajuntaan, että vaikka vaan "makaan" päivät kotona niin tartteen mieki joskus lepoa.. Eniten ärsyttää just kun on pieni asunto ja toosi pieni tiskikone niin astioita saa pestä kolme koneellista päivässä ja kyykistely ei tosissaan tee kauheen hyvää..

Mut nyt täytyy varmaan lähteä nukkuun "päikkärit" kun alkaa väsyttää niin vietävästi.
 
Kuulosti niin tutulta melancolique :DD

Eilen supisteli koko päivän ja illalla/yöllä muuttu jo kivuliaiksi, nii et sai haukkoo henkee. Ei o vielä noin kovia suppareita tullu tässä raskaudessa. ja sit sellasta jännää menkkamaista kipua, jossa alavattaa särkee. Mies oli tapansa mukaan aivan ihana. Ei lähteny seittemäksi töihin vaan jäi tarkkailemaan mun vointia. Kiikutti panadoolia ja kehotti meneen lämpimään suihkuun jotta helpottais. Syötti kuopukselle aamupuurot, vaihto vaipat/ vaatteet jne... Varmisti et en vaa ala rehkimään..

Viikkosiivouspäivä meillä aina perjantaisin, mut oli jo niin huolissaan et en vaa ressaa itteeni laisinkaan. Vakuuttelin et tilanne hallinnassa ja soitan kyl heti jos jotain uutta ilmenee tai tila pahenee. Nyt aamulla kuitenkin näytti rauhottuvan jo nuo juilinnat sekä häpyliitoksessa että suppareiden merkeissä.. No uskals sit viimein lähtee töihin 3 tuntii myöhässä.
Oo ko mä rakastan sitä <3 <3 Ihana huolehtivainen mies.
 
Aurinkoa  ja ihanasti kaikki pöly näkyy. Tossa innostuin siivoileen (joka on loputon savotta, ainakin meillä), mutta nyt sitten ottaakin takapakkia eli rauhassa sitten siivoillaan loppuun, mutta ensin pitää keittää kahaveet.

Miten Hann sun vointis on tänään - onko suppaillut?

Ja Fiannalle parantumisia - soititko neuvolaan noista sun oireistasi? Sulla on kyllä aika monta oiretta, jotka viittais toksemiaan, mutta toivottavasti säästyisit siltä.

miri: Mun lapset on olleet syntyissään 3,9 kiloa (synty vkolla 41+), 3,7 kiloa (synty vkolla 39+), 3,2 kiloa (synty vkolla 39+) ja 3,8 (synty vkolla 38 tasan) kiloa eli melko tasaista on ollut painojen suhteen. Isoimmat siis olleet poikia ja pienimmät tyttöjä.

Kävin eilen kirpparilla ja löysin melkein uuden FP:n värisevän sitterin, huimaan 12 e:n hintaan. Ois meillä kyllä ollu jo kotona yks, mutta se on vähän klenkka. Muutaman vauvanvaatteen löysin kans. Siellä ois ollu musta Anitan tukivyökin, 3 e, mutta mulle liian pieni, nii jätin sinne sen.
 
JeRoSe Meilläkin ikkunat näyttää sille että ei ois ikinä pesty, kiitos tuon auringon! :D Tänään voinnissa ei muutoksia verrattuna edellisiin päiviin. Jospa soitan maanantaina neuvolaan (jos siihen mennessä ei oo pahentunu) ja kysyn miten kannattaa toimia :)

Mukavat viikonloput kaikille!
 
Takaisin
Top