Maaliskuun marinat

Huomenta tännekkin :)

inna90: Joo mulla on ollu kelan kans myös ongelmia. Kolmesti joutunu tekeen ä-pvä hakemukset ja nyt sit tosissaan  työttömänä niin sen kans myös saa tapella. Saa nähä ku tänää saa tehä hakemuksen et mitä sielt viel puuttuu.. Oon kyl kiikuttanu sinne palkkatodistukset ja työtodistukset vuoteen 2009 asti, joten jos on ongelmia ni en tiiä enää itkeäkkö vai nauraakko.. :D

Mulla onki nyt sit 3.s pvä menossa "yksin" kotona kun mies lähti töihin. Onneks on ollut tekemistä ja tänään aattelin pistää vaatteita laatikoihin ja ihmetellä muutenkin mitä sitä on vauvalle ja mitä vielä täytyy hankkia. Viime viikonloppu oltiinkin mökillä ja oli hauskaa kun tuli syötyä niin paljon et vauvakin oli yllättävän hiljaa tuolla kun ei mahtunut liikkumaan :D Nyt kyllä möyryää senkin edestä. Äitin kylkiluut on kovassa käytössä kun pieni potkiskelee urakalla niitä. 

Mietiskelin tässä, että onko kellään muulla ollu sellasta kun yöllä kääntyy sängyssä niin ylävatsa tuntuu sellaselta kireältä? Mulla oli maanantaina neuvola mut unohdin kokonaan kysyä tuosta. Muuten se ei siis vaivaa, mutta tosiaan sängyssä kääntyminen ja jos esim. yrittää venytellä jalat suoraksi yöllä niin se tuntuu sellaselta oudolta, niinku nahka repeäisi?!? 

Näin se vaan aika kuluu, tänään ois tasan 2kk laskettuun aikaan. Huhhuh, tuntuu kuin ois vasta saanut tietää pienokaisen olemassaolosta :) Onneksi alkaa kohta olla kaikki valmiina pienen tuloon. Kämppä käännetty ympäri ja sänky+hoitopöytä kasattu, joten vauva mahtuu hyvin tulemaan tänne, kun ei kerran saada asuntoa. Kylppärin ja keittiön koko huolettaa, mutta sopu sijaa antaa :) Nyt jos lähtisi koiran kanssa taas ihmettelemään pienenpieniä vaatteita :)
 
JeRoSe: No onhan tuo lepääminen "tylsää" mutta niin paljon kun mahd. niin oon levänny. Eilen irtos ainakin suurin osa limatulppaa ja soitinkin sit synnärille. Ei kuulemma kuitenkaan tarvinnu sinne lähtee kun ei sit supistellu säännöllisesti sen jälkeen ja kun mulla on tänään sinne äitipolille aika. Tosin netistä kun noita limatulpan irtoomisia googletin, niin viim. 2viikon päästä on synnytys käynnistyny. No täytyy toivoo parasta että mahd. pitkään vielä masussa köllöttelis.

Ehkä oon taas itekkin vähän viisaampi tän päivän jälkeen kun oon sieltä TAYSsista kotiutunu. Toivottavasti tää tyttö vaan pelottelis mua ja tuleekin ihan ajallaan, vaikka vähän epäilen kyllä että ei tää täällä ihan loppuun asti pysy.
 
Hui!

Tsemppiä Murukas. Ite vähän liiankin sinisilmäisesti luotan, ettei se vauva vielä synny. Mutta tosiasia on, että periaatteessa milloin vaanhan nämä toukokuunkin vauvat voi alkaa syntymään. Vaikka toivotaankin että vielä malttaisivat joitakin viikkoja.


 
Hui Murukas, sullahan on jännättävää siellä. Toivottavasti pikkuinen pysyisi mahdollisimman pitkään vielä masussa!

Mulla on myös Anitan tukivyö, jonka sain lainaksi siskolta. Oon pyrkiny lenkeillä pitämään sitä ja kai se hieman auttaakin, mutta vyö on hieman liian iso minulle (M-kokoinen), niin parasta tukea se ei varmastikkaan anna. Mutta ompahan jotakin.

emm12, mulla myös ollu kokoajan hb alhaalla, vaikka oon syöny rautaa jo pitkän aikaa. Nyt syön obsidania 2 tablettia päivässä, niin luulis nousevan!

vauveli, täällä kanssa nykyään muljutaan tosi paljon! Mut lähes kaikki iskut ja muljuamiset tuntuu navan alapuolella, vaikka ultrassa selkeästi Tyyppi oli pää alaspäin ja jalat oli ylhäällä. Eikö se sitten potki ollenkaan vai voiko tuo ylhäällä oleva istukka vieläkin vaimentaa potkuja? Vai onko vaan niin taipuisa? Tosiaan tuolla ihan alavatsalla tuntuu usein, kun vauva vaihtelee asentoa ja työntää käsillään :) 

Oletteko te tuntenut, että vauva työntää pyllyä tms kohdun seinämää vasten? Mä oon huomannu ja sit kokeillu, niin ihan kovalta tuntuu sillä kohdalla ja muualta pehmeämmältä. Ja onko muut jo tuntenut kun vauva tärisee? Täällä on tullut parit tärinät, kestää semmoisen muutaman sekunnin ajan. Oon kuullu, että se liittyis vauvan pissaamiseen jollain tavalla, onko noin...?

Heid, mulla on kanssa välillä tuntunut vatsa kireältä kun venyttää, mutta ei aina. Liittyisköhän se sitten jotenkin vauvan asentoon, mene ja tiedä...
 
Olenko mä ainoa ketä ei supistele? Mulla ainakaan ei ole mitää kipuja ym ollu. En silti edes tiedä millanen on supistus :D
 
Hep

Ei mullakaan ilmeisesti supistele ,) Tai ilmeiseti niitä harjoitussupistuksia on, mutta enemmälti ei. Kysyinkin neuvolasta, millasia ne ruukaapi olla...

Mulla on kanssa tuota mitä Fiannalla. Oikeassa kyljessä tuntuu vauvan peppu. Mietin ekka onko se pää vai voiko olla supistus, mutta neuvolan täti sanoi että se on peppu ja supistus kovettaisi koko massun. Pään arvioi olevan alhaalla. välillä ihmettelen minäkin että miten se oikein on tuolla masussa kun tuntuu tömistelyä vähän joka nurkasta. Mullakin tuntuu "tärinää" :)

Mullakin massu välillä kireä, varmaan kasvukin on aika nopeaa, oon ajatellu että siittä johtuu. Neuvolassa sanottiin, että mun kohtu ja vatsa on niin kiinteä, että vauvaakin vaikea tunnustella. Ja yleensä kuulemma jos on supistusherkkä niin makuulla ollessa herkemmin supistaa sekä painellessa vattaa. 

Mulla ei ainakaan vielä ole ollut tarvetta tukivyölle, yhdet vähän tukevammat alkkarit on. Onkohan siittä haittaa jos ei käytä. 

 
 
Murukas Tsempit täältä ! Toivottavasti pysyis pikkunen mahdollisimman pitkään vielä masussa. :) Mäkin oon aikalailla sillä mielellä että ei tää täältä tuu ku toukokuun lopulla vasta. Ei saisi kyllä noin ajatella jos jotain sattuuki..

Fianna Mulla kans tuntuu vauvan tärinää välillä, oonkin ihmetellyt että mistä johtuu mutta en oo sitten kysynyt mistään. Googletin (:D) äsken ja ilmeisesti johtuu tuosta pissaamisesta. Jossain oli että poikavauvat tekis tuota vaan mutta jotkut oli sitten tyttöjenkin kohdalla tuntenut tärinää, että en sitten tiedä.. Mutta kai ihan normaalia tuo tärinä? Ja joo täällä kans vauva punkeaa takapuolta välillä niin että mahassa on havaittavissa aivan selvä pallon muotoinen kohouma :D

Mulla noita harjotussupistuksia tullut jo pitkän aikaa ja se kyllä kovettaa koko mahan ja tuntuu vähän "kummalliselta". Mullakaan ei kipeää ota, mutta kyllä ainakin tässä vaiheessa mieluusti pysähtyy ja oottaa et supistus menee ohi.

geisha-77 Ei kai siitä mitään haittaa oo jos tukivyötä ei käytä. Ajattelisin että vain äidin oman mukavuuden kannalta kannattaa käyttää jos selkäkipua on. :)
 
vauveli: Mulla itellä on tosiaan aivan samat ajatukset, ko sullakin, että toivotaan rt:aan menemistä, ettei tarttis sektiota, vaan sais synnyttää alakautta ja just ton toipumisen takia. Nooh, onhan tässä vielä viikkoja aikaa mutta silti se hieman ressaa jo nyt...Ja meillä on tila-auto käymässä jo pieneksi - toukokuussa meitä on sitten 8 henkilöä+iso koira+kaikki tavarat. Eli kahella autolla pitää kulkea, jos koko porukka ollaan liikenteessä Sitä tavaraa onkin sitten aivan julmetusti.

Murukas: Miten sun Tayssin keikka meni? Ja voi jaiks, ko limatulppaa sulla jo irtoilee. Tsemppiä aivan hirveesti, jotta vauvasi vielä pysyisi muutamia viikkoja yksiössään.

Fianna: Täällä monotukset virtsarakkoon tuntuu todella inhalta ja sitten se, ko tää masukki sinkuu poikittaisasennossaan äärimmilleen. Joskus olo on todella "täysi" ja ahistaa suorastaan. Mutta ite koitan vähän tökkiä, jotta hieman rauhottuisi resuamastaan. Ja nyt tää kaveri on ilmeisesti jotenkin selkä mun selkääni vasten, nii näkyy aivan selvästi, kun käsi/kyynärpää muljuaa vattanahan alla.

geisha: Eihän siitä oo mitään haittaa, jos ei käytä tukivöitä. Se on vaan äitin oman olon helpottamiseksi. Ja tästäpä tulikin mieleeni, etten oo vieläkään hommannut itelle vyötä.

Mulla ois huomenna normineuvola, mutta enemmän ootan sitä kontrolliultraa, joka on parin viikon päästä. Nyt noi liitoskivutkin on taittaneet pahimman piikkinsä, mutta kylläpä alko ramaseen, ko tultiin muksujen kans ulkoa touhumasta. Ite pudottelin lumet leikkimöksän katolta ja muutenkin touhusin normia enemmän. Tais vaan toi raitis ilma tehä tehtävänsä...
 
Sulla onkin jännät paikat Murukas, jos limatulppa jo irronut. Toivotaan että tyttö pysyis sisällä vielä muutaman viikon. Tuu kertoon mitä sairaalassa sanoivat, jos oot päässy kotio. Tsemppiä ja onnea matkaan kumminkin ihan kauheesti jos sattuu syntyyn jo. Täällä ollaan hengessä mukana.
 
Vielä oli paikat kiinni mutta kanava lyhentyny viime käynnistä/paikat edelleen liian pehmeet ja sanoi, että pari viikkoo täytyis vielä jaksaa/yrittää lepäillä. Ja jos päästään 36 viikolle asti niin sitten ei oo enää mikään "rehkiminen" kiellettyä :)

Lääkärin mielestä ei ole Toukokuulle asti masussa, mutta sanoi että 36 viikko on jo hyvä jos sinne asti pysyy ja hyvä olis ainakin tonne 34 viikolle :) <3

Painoarvio oli eilen 2kg ja sanoi että 2,5kg vauvat pääsee jo melkein samalla reissulla kotio jos syntyy että pari viikkoo nyt sitten jalat ristissä :)

 
Hieno kuulla Murukas, et paikat oli vielä suljettuna. On se vaan jännää tää loppuaika. Mä olin tosiaan viime viikon perjantaina äippäpolilla supistusten takii ja mul jäi sellanen olo et ois ollu paikat kii, mut sitko sieltä tuli tällä viikolla kirje, ni siin luki et oliskin auki jo sormelle, mut sisäsuu suljettuna. et kai ne supistukset oli sit kuitenkin jotain saanu aikaseks..

No, toi oli lohduttavaa kuulla et teillä ollaan jo 2kg painossa ja et 2,5 kilonen vauva pääsee jo melkeinpä kotio jos kaikki menee hyvin. Itee jännättää kans kauheesti et tuleeko aiemmin ku ois aika, mut onneks ollaan jo aika hyvillä viikoilla, vaik tietty sopishan siellä masussa vielä olemaan viikon jos toisenkin :D

Tsemppiä meille kaikille loppuraskauteen.

 
Joo siis sormelle on mullakin auki ollu kokoajan, mut se on vissiin ihan normaalia kun on kerran synnyttäny jo. Mutta sisäsuu oli kans kiinni :)

Paikat vaan tosiaan liian pehmeet ja kohdunkaula lähteny lyheneen, mutta kaks viikkoo tosiaan vielä niin sit olis jo hyvällä mallilla asiat :)
 
Murukkaalle tsempit täältäkin, totisesti jännät paikat sulla, mutta hengessä mukana ollaan! :)

Fianna, juuri viime yönä tunnustelin minäkin tuota, kun vauva työntelee pyllyänsä kohdun seinämää vasten, välillä niinkin voimakkaasti, että tuntui jopa epämukavalta! Viime yönä tuntui vasemmassa kyljessä peppu ja oikealla puolella ihan jumalattomia potkusarjoja, onneksi poitsu älysi sitten kuitenkin pian kääntyä niin ei koko ajan samaan kohtaan monottele. :D 
Täälläkin tosiaan sellaiset muljuamiset ja riehumiset käynnissä, että alkaa jo epäilyttää pysyykö poika masussa kohta enää ollenkaan! Kipeääkin tekee potkut välillä, varsinkin kylkiluiden kohdalla...

Heid, olen huomannut tuon saman ylävatsan kireyden kun sängyssä kääntää kylkeä. Liittyisikohän vatsan nopeaa kasvuun tai johonkin sellaiseen...

unbelebt kyseli supistuksista, ei minullakaan vielä yhtäkään kipeää supistusta ole ollut, harjoitussuppareita vaan enemmän tai vähemmän päivästä riippuen. Ja tosiaan enemmän tai vähemmän epämukavan tuntoisia, yleensä noiden kaikista epämukavimpien supistelujen aikana kaikenlainen liikkuminen on pakko lopettaa ja odottaa supistuksen ohi menemistä.

Ensi viikolla meilläkin taas neuvola, mukava saada tietää mitä hemoglobiinit ja pissatestit kertovat. Veikkaan ainakin hemoglobiinin taas kohonneen rautatablettien ansioista, olo ei nyt noin viikkoon ole ollut ihan niin 'nuutunut' enää kuin aikaisemmin hemoglobiinin laskiessa. Tuntuu kuin viime neuvolakäynnistä olisi ikuisuus.

Synnytysvalmennukseen haluaisin jo niiiiiin kovasti päästä, (valitinkin tästä tuolla toukokuisten Synnytys-keskustelussa) koska se synnytys vaan mietityttää koko ajan.
 
Sulla oli kuitenkin onneksi positiiviset kuulumiset Murukas :) Nyt kovasti jaksamisia olla rauhassa ja tsemppiä jokaiseen päivään, jonka sun masukki pysyy yksiössään.

vauveli: Toi yhelle sormelle auki on varsin yleistä uudelleensynnyttäjälle, ettei sulla oo syytä huoleen tuon takia. Mutta on todellakin jännää tää loppuaika, kun ei voi yhtään ennustaa miten raskaus etenee ja kuinka pitkälle, milloin tulee lähtö ja milloin vaan harjottelee.

Mulla oli eilen illalla todella vaikeeta olla, ko masukki tuolla sinku taas miten sattui. Painoi alas ja "leventeli" itteänsä. Liekkö sitten ois nyt pystysuorassa asennossa, mutta edelleen rakkoni saa kyytiä eli pt:ssa taitaapi olla. Tänään oli neuvola, jossa kaikki ok, mutta th ei osannut yhtään sanoa miten natianen tuola mahassa nyt on. Kahen viikon päästä selvenee sitten tarkemmin ja th laittoi jo lähetteen kokoarvioultraan ja toivoin sitä jo viikolle 36, koska haluan sulatella hyvän aikaa sellasta asiaa, että jos käynnistetään/leikataan aiemmin, nii ei tuu sitten "yllätyksenä". Ja tää aika taitaa nyt alkaa ihan juoksemaan, ko viikot alkaa suorastaan jo vilisemään nlakortissa ja nlakäynnit vaihtu käynteihin 2 viikon välein. Hui!
 
Murukas: Toi oli mulle ihan uutta, vaik on jo kolmas tuloillaan. Ei edellisessä raskaudessa mulla auennu ku sit vast ku mentiin synnärille jäädäksemme. Pehmeni kyl jo aikasessa vaiheessa. ja vähä välii käytiin kontrollissa supistusten takia vuoronperää polilla ja neuvolan lekurilla. Mut hyvä tietää et on yleistä uudelleen synnyttäjälle. Kohdun kaula ei onneks ollu mulla vielä lähteny lyheneen. Vagin.ultra-mittauksella sai siitä 4,4cm ;D

Mut sulla oli jo.. Nyt sit vaa lepäilyä ja toivotaan et ei vielä tuu.
 
Täältä tsempit kaikille!

Ukon kanssa menee hermot ku hänen mielestään en vissiin sais lihota yhtään. Lähtöpainoon mulle on tullu +6,5 kg lisää ja siitäkin osa johtuu vaan turvotuksesta. Mutta ei siitä hermojen menetyksestä sen enempää :D
Toissa päivänä kävin lääkärissä ja saitsu jatkuu. Ja yllätyksekseni sain kuulla, että mulla alkaa äitiysloma jo 24.3, eli ens viikolla. Apua! :) Kelalta ku ei oo tullu vieläkää mitää tietoa siitä niin neuvolatäti sitten laski mulle. Ollu yhtä tappelua muutenki sen "raha-anomuksen" kanssa kun aina pitää jotain selvennettyä asiaa selventää vielä vähän lisää..
Synnytysvalmennuksessakin kävin tuossa 2 viikkoa sitten ja eipä siellä oikeestaan mitään uutta tietoa tullu muuta kun näki ne paikat ym. Ja aika on nyt varattu siihen synnytystapa arviointiin. Edelleen kovasti jännittää tuo synnytys ja mulla ku on vielä ihan semmonen tunne et poju haluaa tulla ulos ennen aikojaan, mutta toivotaan että pelkäks tunteeks se jää vaikka olisihan se ihanaa jos sais pikku nyytin syliinsä jo nyt :) Heh, voip olla että kun synnytys alkaa niin toivon että pysyis siellä vielä vähän aikaa :D
Mulla on myös ollu tuota samaa mitä muutamilla muillakin, että yöllä kun kääntää kylkeä niin maha menee ihan kovaks. Sitten toinen mitä joku muukin oli ihmetelly, että ei potkuja tunne ensinkään tai hyvin harvoin. Kaikki muu muljuaminen ja nyrkkeily tuntuu kyllä..
Täällä oli muistaakseni myös joku muukin jolla on "miinus veri"? Miten paljon siitä on yleensäki annettu tietoa neuvolassa? Kun ei mulle ole kerrottu juurikaan mitään tuosta, sanottu vaan suurinpiirtein että kaikki hoituuu kyllä. Netistä oon yrittäny lukea, mutta sitten on aina tullu luettua myös ne kauhutarinatkin...Jotenkin tuntuu että oon ihan ulapalla tästä koko raskaudesta muutenkin :D Tietysti kun sitä ei sitte oo kehannu kaikkia tyhmiä kysymyksiä neuvolassakaan kysyä niin ne luulee että homma on selvä meikäläiselle. Miä ku en muutenkaan suostuis mihinkään lääkäriin menemään ennen ku vasta jalat suorana..mitä sitä nyt pikkuvaivoja aina valittelemaan :D

Aurinkoisia ja lämpimiä odottelu viikkoja kaikille! :)

 
Sanohan miehelle, että pitää pienempää suuta painon kertymisen suhteen:) 6,5 kiloa ei tosiaan oo paljon ja vaikka oisitki saanu painoa 15 kiloa lisää, niin silti mies voi pitää suunsa kiinni mun mielestä.

Kyllä minunkin mies vitsailee, että oon yhtä lihava kun niitten äiti, mutta sanon vaan, että niin oonki, mitä sitten?:D Jos mies tosissaan alkais painosta valittaan, niin mustan silmän sais:)
 
Tähän asti mä olenkin ottanu ihan huumorilla ne sen kommentit, mutta nyt se sano sen jotenki sellai suoraan niin mulla sitten vähän napsahti. On mulle sanottu päin naamaa paljon pahempaakin. Mä kun en kuitenkaan ole ihan sieltä herkkänahkaisimmasta päästä, kun tulee tuolla harrastuksen parissa ja muutenkin heiteltyä kevyttä ja välillä ei-niin-kevyttä kenttäv*ttuilua puolin ja toisin niin olen kyllä tottunu kuulemaan ihan mitä vaan :D No muistaapahan nyt toivottavasti vähän aikaa, että ei pidä pelleillä raskaana olevien naisten kanssa ;)
 
Eipäs oo tullut aikoihin omia kuulumisia kirjoteltua, vaikka säännöllisesti oon teiän juttuja lukemassa käynytkin.

Tänään neuvolassa tuli käsky syödä enemmän ja herkutella ihan luvan kanssa. :P Levätä myös pitäis ja olla huolehtimatta, mikä on kyllä aika mahdoton tehtävä. Painoa mulla ei siis ollut tullut kahdessa viikossa yhtään, vauva on pieni ja lapsivettäkin vähän puoleisesti. Eipä tuo ihme, että maha on edelleen pieni, vaikka viikkoja on kasassa jo ihan mukavasti. Maanantaina lääkärin ultrattavaksi vauvan pienen koon vuoksi.. Täytyy kyllä sanoa, että huolettaa tuo vauvan koko, vaikka ainakin aiempien virtausmittausten perusteella istukan pitäs toimia ihan normaalisti. No positiivista on, että vauva kuitenki oli kasvanu parin viikon takasesta ja liikkuu vilkkaammin kuin esikoinen aikoinaan, joten sen puoleen ei pitäs olla syytä huoleen.

Selkäkin mulla tahtoo sanoa yhteistyösopimuksen irti. Esikoisen nostelu ei todellakaan tee hyvää, mutta eipä tuollasta reilu vuoden ikäistä voi nostelemattakaan olla. Pitäis todellakin hommata se tukivyö, jos siitä jotain apua olis. Jotenki alkaa olla aika kurkkua myöten täynnä tätä raskautta - ihan uus tunne. Esikoisen raskausajasta nautin loppuun asti. Mutta silloin ei ollutkaan tuota joka paikkaan ehtivää tuholaista, jonka kanssa saa olla silmät selässäkin. Ei oo oikeen sopiva yhtälö koko ajan hitaammaksi ja kömpelömmäksi tulevan mamman kanssa. :)

Murukkaalle tsempit, toivottavasti vauva malttaa vielä muutaman viikon pysyä yksiössään. :)
 
ttintte Mulla on ainakin Rh- veri. Hyvin vähän oon siitä saanu tietoa, ainoa oikeastaan että jos vauva noita vasta-aineita kehittää niin sitten seurataan raskautta tarkemmin. Lääkärineuvolassa lekuri sanoi että ei siitä kannata murehtia. Että aika ulapalla täälläkin tuosta. :D

Zoe Toivottavasti ei oo mitään hämminkiä vauvan koon suhteen vaikka ainahan se varmasti vähän säikäyttää. Mutta yksilöitähän ne jo tuolla masussa on, eikä kaikki kasvakkaan niin isoiksi :) Tsempit !

Mä sain eilen vaunut, tai vauva sai. Menopeliksi valikoitui Firkon Comfort yhdistelmät. Värinä musta/luonnonvalkoinen. Oon kuullu tosi monelta että on hyvät vaunut ja on kyllä sen oloisetkin kun niitä tuossa testaillut ja hypistellyt. Nyt kun vaan malttais odottaa käyttäjää niille ! :D

 
Takaisin
Top