Loppuvuoden lätinät --> ja alkuvuoden asiat :)

15 päivää varhaisultraan.. Mulla on jotenkin ihan epäuskoinen olo, että voiko tuolla olla joku kun on näin oireetonta :shy: tänään äidin kans puhuttiin puhelimessa ja totes, että onhan sulla noita oireita, ei kaikille tuu välttämättä enempää. Toivottavasti ei iske ahdistus asiasta vielä ennen varhaisultraa.

Mulla mietityttää sama :bored: tosi vähäisiä oireita täälläkin, toki jotain on mutta välillä tuntuu että onko loppunu ne ainoatkin oireet. Voisin mieluummin vaikka tosi pahoin, jos siitä vois olla varma että siellä se pieni porskuttaa ja kasvaa:arghh:
 
Lääkäri oli oikein ihana, varmasti juuri sellainen kun neuvolassa pitää olla. Kertoi moneen kertaan, että näyttää ihan tavalliselta raskaudelta ja joskus voi mennä tosi pitkään ennen kuin saa kunnon kuvaa. Mulla jäi hyvä fiilis käynnistä eikä oikeastaan mitään sen suurempaa huolta. Jotenkin uskon, että kyllä elämä varmasti kantaa tässäkin asiassa :Heartred
 
Syöttekö jotain vitamiineja, jos syöt niin mitä? Minä aloitin toissapäivänä Minisun mama vitamiinin ja maitohappobakteereja on syönyt pitkään säännöllisesti. Omegalisän tilasin myös, mutta siinä oli myös foolihappoa,niin sitä en oo uskaltanut aloittaa kun tuossa monivitamiinissakin on foolihappoa..
 
Syöttekö jotain vitamiineja, jos syöt niin mitä? Minä aloitin toissapäivänä Minisun mama vitamiinin ja maitohappobakteereja on syönyt pitkään säännöllisesti. Omegalisän tilasin myös, mutta siinä oli myös foolihappoa,niin sitä en oo uskaltanut aloittaa kun tuossa monivitamiinissakin on foolihappoa..

Mulla on ympäri vuoden käytössä vegaani sana-sol ja B-vitamiini (sis. myös foolihapon).
 
Olen nyt syönyt foolihappoa ja D-vitamiinia, mutta en muita. On kyllä vähän mietityttänyt että olisiko pitänyt joku muukin jo aloittaa. En yleensä syö kuin D-vitamiinia talvella, niin on kauhean vieras maailma nuo vitamiinit ja muut lisäravinteet. :eek:
 
Raskausvitamiineja (imetyksenkin vuoksi myös) ja d-vitamiinia syön minäkin.
 
Mä en syö kans kuin d:tä jos muistan ottaa. Nyt plussauksen jälkeen kävin hakemassa foolihapon.
 
Syöttekö jotain vitamiineja, jos syöt niin mitä? Minä aloitin toissapäivänä Minisun mama vitamiinin ja maitohappobakteereja on syönyt pitkään säännöllisesti. Omegalisän tilasin myös, mutta siinä oli myös foolihappoa,niin sitä en oo uskaltanut aloittaa kun tuossa monivitamiinissakin on foolihappoa..

Uskallat ihan hyvin syödä, foolihappo on B-ryhmän vitamiini, eli on vesiliukoinen. Jos saat liikaa sitä, tulee se pissan mukana pois.

Ollaan tosiaan oltu lapsettomuushoidoissa eli siellä klinikka suosittelee äitiysmonivitamiinia, foolihappoa ja d-vitamiinia. Niitä oon syönyt nyt viime keväästä saakka, viimeksi vaihdoin foolihapon folaattiin. Folaatti on foolihapon aktiivinen muoto, kaikilla ei imeydy foolihappona eli ajattelin ettei haittaa kokeilla erilaista valmistetta. Siksi kannattaa syödä myös folaattia sisältäviä ruokia, eli tummanvihreitä kasviksia (parsakaali, pinaatti, pavut), eikä pelkästään jättäytyä vitamiinipurkin varaan.

Sen lisäksi illalla maitohappobakteeri ja magnesium.
 
Täällä ollut jo ennen raskautta käytössä raskausajan monivitamiini, lisäksi syön maitohappobakterria, C-vitamiinia ja rautaa, kun ferritiini oli vaan 20,2. Iltasin magnesium vielä vatsan toiminnan tukemiseen :wacky:
 
Syöttekö jotain vitamiineja, jos syöt niin mitä? Minä aloitin toissapäivänä Minisun mama vitamiinin ja maitohappobakteereja on syönyt pitkään säännöllisesti. Omegalisän tilasin myös, mutta siinä oli myös foolihappoa,niin sitä en oo uskaltanut aloittaa kun tuossa monivitamiinissakin on foolihappoa..
Täällä käytössä B12, C, D, sinkki, kalkki ja nyt joku foolihappo niin ja iltaisin magnesium tarvittaessa. Oon aikaisemmin muistanut vähän sillon tällön muutaman kerran viikossa syödä vitamiineja mutta nyt plussaamisen jälkeen oon yrittänyt päivittäin syödä.
 
Joku äitiysvitamiini mulla, alotin kun alotettiin hoidot.

Ja nyt oon joku about 2kk syöny rautaa joka pvä. Lääkäri määräs kun oli alhainen hb. Mut ei puhunu mitään, et kauan sitä syödään... Paketti loppuu ens ti sopivasti ku ke on ultra ni kysyn siellä, et kandeeko vieläkin syödä vai mites.
 
Joku äitiysvitamiini mulla, alotin kun alotettiin hoidot.

Ja nyt oon joku about 2kk syöny rautaa joka pvä. Lääkäri määräs kun oli alhainen hb. Mut ei puhunu mitään, et kauan sitä syödään... Paketti loppuu ens ti sopivasti ku ke on ultra ni kysyn siellä, et kandeeko vieläkin syödä vai mites.
Mun pitäis myös koittaa muistaa se rauta ottaa. Vaikka sainkin just infuusion joulukuussa mutta silti. Mulla ollut niin monta vuotta raudanpuutetta että en usko et se yksi infuusio vielä auttaa tarpeeksi. Ja vielä jos tästä toisestakin tulisi sektio niin siinähän sitä menettäisi lisää taas. Aion kyllä yrittää vaatia joko julkiselta tai työterveyden puolelta mittaamaan raskausaikana ja synnytyksen jälkeen sen ferritiinin että näkee miten se siellä elää ja tarvittaessa jopa yrittää vaatia uusi infuusio jos siltä näyttää tai alkaa tulla pahoja oireita.
 
Joo mua kans kiinnostais ferritiini... Mul on todella runsaat menkat aina ja esim. synnytyksessä menetin paaljon verta (en muista nyt paljonko, jossain varmaan lukis), en pystyssä pysyny ja olikohan neljä pussia mitä sitte sain tilalle...
 
Joo mua kans kiinnostais ferritiini... Mul on todella runsaat menkat aina ja esim. synnytyksessä menetin paaljon verta (en muista nyt paljonko, jossain varmaan lukis), en pystyssä pysyny ja olikohan neljä pussia mitä sitte sain tilalle...
Kannattaa yrittää pyytää mittauttamaan se. Mutta kannattaa varautua siihen että lääkärit sanoo ei koska se on heidän mielestään muotisairaus ja ihan turha mitata jos hb on viitteissä :smiley-angry003Saahan sen sit yksityiselläkin ilman lähetettä otettua jos ei julkiselta saa ja jos itteä mietityttää!
 
Kannattaa yrittää pyytää mittauttamaan se. Mutta kannattaa varautua siihen että lääkärit sanoo ei koska se on heidän mielestään muotisairaus ja ihan turha mitata jos hb on viitteissä :smiley-angry003Saahan sen sit yksityiselläkin ilman lähetettä otettua jos ei julkiselta saa ja jos itteä mietityttää!
Joo niin oon kuullu, että muotia olis :grin

Mul ei kai hb oo viitteissä ku rautaa määräs :think005 En nyt kuollaksenikaan muista paljonko se oli...

Missä voi pyytää mittausta? Neuvolassa?
 
Joo niin oon kuullu, että muotia olis :grin

Mul ei kai hb oo viitteissä ku rautaa määräs :think005 En nyt kuollaksenikaan muista paljonko se oli...

Missä voi pyytää mittausta? Neuvolassa?
Mulla taas hb ihan rajoissa, ferritiini vaan ollut viimeiset kolme vuotta (tai sen verran sitä on seurattu) 4-11 eli käytännössä tyhjät varastot. Ja nyt kysyit kyllä pahan... Ehkä neuvolassa sitä voi kysyä, suosittelen vaan listaamaan valmiiksi oireita mitkä vois johtua raudanpuutteesta jotka voi sit esittää epäilyksensä tueksi. Mä en oikein tiedä kun mulla tosiaan mitattiin työterveyden puolella sitä.
 
Heips! Täällä uutena kirjoittelen myös ja just näitä vitamiinijuttuja oon mietiskellyt.. oon syönyt tässä yritysaikana folaattia ja nyt ostin tuota minisun mamavitamiinia ja aloin samaa miettiä, että voiko sen ottaa + folaatin päälle, kun sitten sitä foolihappoa tulee ”tuplat”.. mutta tuo Henskukan vastaus antoikin jo kysymykseen vastauksen. Onko moni teistä syönyt yli sen suositellun 400 µg foolihappoa/folaattia? Ajattelin, että jos ottaisin sen mamavitamiinin ja folaatin molemmat...
 
Mulla on käytössä minisun mama, d-vitamiini ja rautalisä. Mulla on aina matalahko hb (n. 120) ja ferritiini oli kesällä muistaakseni 43. Lääkäri kehoitti aloittamaan rautalisä käytön ennenkuin aloitettiin hoidot. Alkuun olin vähän huolimaton sen kanssa, mutta nyt olen kyllä ottanut päivittäin. Mun käsityksen mukaan pelkkä minisun mama riittää foolihapon osalta. Tuskin kuitenkaan voi saada liikaa sitä.
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa hb aina 150 luokkaa muistaakseni, joskus taisi käydä 140. Silti jossain kohtaa iski aivan käsittämätön väsymys ja vaatimalla vaadin ferritiinin mittauksen. Muistaakseni se oli sit 18, eli aika tyhjillään rautavarastot.

Neuvolalääkärin kommentti oli että ei ongelmaa koska viitearvojen sisällä 10-200(en muista ylärajaa mutta joku hyvin iso luku). Ja myös kommentoi että voin syödä rautaa jos siltä tuntuu mutta hänen mielestä ei ole tarvis. :shifty: Söin kuitenkin ja meni jokunen viikko että rupesi olemaan jotenkin parempi olo.

Olen miedompaa rautaa syönyt ja myös monivitamiineissa vähän rautaa. Pitäisi varmaan jossain kohtaa käydä ostamassa sitä vahvempaa ettei tuu taas se väsymys myöhemmin.
 
Mulla muistaakseni yleensä ollu hb reilu 130, nyt on yli 140 (tehtiin verikokeita joulukuussa yhden jutun takia). Mut mulla laskee loppuraskaudessa se aina, viime raskaudessa sain sen lääkkeillä sit ylös. Ruokavaliolla ei oo mitää tulosta. Syön muutenkin yleisesti rautaa sisältäviä tuotteita.
Mutta ferritiiniä en tiedä et multa ois koskaan mitattu..
 
Takaisin
Top