Loppuvuoden lätinät --> ja alkuvuoden asiat :)

Heips! Täällä uutena kirjoittelen myös ja just näitä vitamiinijuttuja oon mietiskellyt.. oon syönyt tässä yritysaikana folaattia ja nyt ostin tuota minisun mamavitamiinia ja aloin samaa miettiä, että voiko sen ottaa + folaatin päälle, kun sitten sitä foolihappoa tulee ”tuplat”.. mutta tuo Henskukan vastaus antoikin jo kysymykseen vastauksen. Onko moni teistä syönyt yli sen suositellun 400 µg foolihappoa/folaattia? Ajattelin, että jos ottaisin sen mamavitamiinin ja folaatin molemmat...

Mulle viime raskaudessa neuvolatäti sanoin ettei foolihappoa sais ottaa yli 500ug muuta kuin lääkärin määräyksestä. En kyllä muista yhtään millä perusteli tämän..
 
Mulle viime raskaudessa neuvolatäti sanoin ettei foolihappoa sais ottaa yli 500ug muuta kuin lääkärin määräyksestä. En kyllä muista yhtään millä perusteli tämän..

Hmm, oiskohan sitten niin että raskaudessa vesiliukoiset poistuu eri tavalla (esim huonommin?). Eli enpäs sitten neuvokaan ketään ottamaan molempia :wideyed:

Yks hyvä tapa (jos ei halua ottaa samana päivänä kahta, josta ei oo ihan varma) on ottaa se toinen tabu joka toinen päivä ja se toinen sit joka toinen päivä. Olipa sekavasti kirjoitettu mutta ehkä siitä saa ajatuksen kiinni :grin
 
Kiitos vastauksista Äityli86 ja Henskukka :) mä päädyinkin samaan et otan joka toinen päivä mamavitskun ja joka toinen folaatin :) kun kai se folaatti on paremmassa muodossa elimistölle, mut toisaalta olis tarve saada vähän muitakin vitskuja :)
 
Tuntuu että tulen nyt ihan jälkijunassa tänne, kun jotkut melkein kuukauden pidemmällä, mutta yritän ottaa teidät kiinni.:grin

Minä otan päivittäin äitiysmonivitamiinin, folaatin ja D-vitamiinin. Kävin torstaina yksityisellä verikokeissa, kun en jaksa taistella siitä ferritiini-lähetteestä neuvolan kanssa. Aina sama vinkuminen miten ei sitä nyt kyllä saisi määrätä ja bla bla.:wtf: Ferritiini ei mulla ole kovin hyvä ennen ollut, n.30-40 ja aloitan rautakuurin, jos se taas matala on.
Huomaan itsessäni, että pessimisti ei pety periaatteella tässä mennään. Keskenmenot ovat jättäneet jälkensä. Esim. en viitsi nyt syödä kalaöljyäkään, kun pelkään rajumpaa vuotoa sitten mikäli tämäkin kesken menee.:meh: Jos toisella kolmanneksella sitä aloittelisi.:rolleyes:
Imetän helmikuista vielä.
 
Hassua kun verikokeen tulokset tulivat sunnuntaina, mutta iloitsen täällä kun rauta-arvot olivat ihmeen hyvänä pysyneet, vaikken ole muuta kuin äitiysmonivitamiinin rautaa syönyt. Hb oli 140 ja ferritiini 71.:) D-vitamiinitaso oli edelleen alle viitearvon, niin näköjään ei mitään vaikuta, vaikka sata sitä söisin.:bored:
 
Hassua kun verikokeen tulokset tulivat sunnuntaina, mutta iloitsen täällä kun rauta-arvot olivat ihmeen hyvänä pysyneet, vaikken ole muuta kuin äitiysmonivitamiinin rautaa syönyt. Hb oli 140 ja ferritiini 71.:) D-vitamiinitaso oli edelleen alle viitearvon, niin näköjään ei mitään vaikuta, vaikka sata sitä söisin.:bored:
Mulla on laaja imeytymishäiriö ja D-vitamiini on yksi niistä vitamiineista mitkä mulla ei imeydy. Öljypohjainen D-vitamiini imeytyy paremmin kuin tablettimuotoinen, oletko kokeillut sellaista?
 
Olen nyt syönyt foolihappoa ja D-vitamiinia, mutta en muita. On kyllä vähän mietityttänyt että olisiko pitänyt joku muukin jo aloittaa. En yleensä syö kuin D-vitamiinia talvella, niin on kauhean vieras maailma nuo vitamiinit ja muut lisäravinteet. :eek:

Sama täällä!
 
Mä katsoin tänään Thl sivuilta ravitsemussuosituksia ja olin yllättynyt, kun sinne oli lisätty kalsium! Toki yksilöllisen arvioinnin mukaan, mutta 500mg jos ruokavaliossa on vähän maitotuotteita ja 1000mg jos ei kuulu ollenkaan.

Ihmetys johtuu siitä, että aiemmin apteekissa oltu nihkeitä kalsiumin suhteen kun oon kysynyt.. Kuulemma ruuasta saatava riittää (vaikka oon sanonut etten juo maitoa).
 
Aiemmissa raskauksissa on iskenyt aina hillitön maidon himo siinä vaiheessa, kun vauvan luut alkaa kovettumaan. Silloin oon aina ottanut kalsiumlisän säännöllisesti.
 
Mites muiden työrintamalla sujuu? Mulla on aivan blääääh olo töissä :meh: nyt on alkanut enemmän väsyttää, paleltaa ja tulla huono olo. Tämä jotenkin eskaloituu aina iltapäivisin, tuntuu ettei jaksa mitään ja on ällö olo.

Mut sen lisäksi työmotivaatio on kadonnut jonnekin taivaan tuuleen. Oon aina ollut tosi aikaansaava töissä, mut nyt meen sieltä missä aita on matalin. Tekis mieli jo kertoa tiimille, mutta odottelen sinne turvallisille viikoille. Ellei tää huono olo paljasta mua aiemmin :arghh:
 
Mä palasin just vanhempainvapaalta töihin marraskuun lopussa ja meillä töissä ilmapiiri muuttunut jotenkin jonka takia kans työmotivaatio ihan nollissa. Ja sit kun tää raskaus vielä ilmeni itselle niin jotenkin ei just huvita. Mietin jo ennen töihinpaluuta et vaihdanko työpaikkaa ja et mitä haluaisin tehdä. En vaan oo oikein keksinyt mitään.

Mä yritän kans töissä pitää asian salassa mut tuntuu et kuopuksen jäljiltä maha on pullahtanut samantien esiin ja sit just jäätävä väsymys ja pieni huono olo koko ajan. Saa nähdä arvaavatko työkaverit aiemmin.
 
Mulla kans aivan järkyttävä väsymys ja tuntuu, että ajatuskaan ei kulje töissä.. En oo jaksanut tännekään kirjoitella vaikka ahkerasti lukenut olen. :)
Mulla on vakipaikka, mutta otin äitiysloman sijaisuuden vastaan just ennen kun sain tietää raskaudesta, ja pikkusen jännittää miten pomo suhtautuu asiaan:confused:
 
Mulla loppu hoitovapaa heinäkuun lopussa ja pienempi meni kans päiväkotiin. Olin hetken siinä tekemässä extraajana hommia mut niitä ei sit loppusyksystä enää ollu ni ilmottauduin työttömäksi. Sillä tiellä edelleen eikä tässä suoraan sanottuna hirvee hinku oo töitä nyt hakea.
Edellisestä työpaikasta irtisanouduin hoitovapaan aikana, koska edellisestä asunnosta sinne meno päiväkodin kautta ois ollu yli tunnin matka aamuin illoin. Mutta nyt me ollaanki muutettu eikä tästä enää oiskaan ollu ku max 30min.. eipä voi mitää..
 
Ei oikein töissä jaksaisi myöskään. Joudun puhumaan ja olemaan liikkeellä useita tunteja päivässä, ja varsinkin puhuminen on ollut tosi raskasta kun on alkanut hengästyttää tosi nopeasti. Toki visiirikin vaikuttaa, mutta en usko että on kokonaan siitä. Työkaverit luultavasti ovat kohteliaita ja jättävät utelematta vaikka raskautta arvelisivatkin (maskin vaihto visiiriin tässä vaiheessa on aika painava vinkki), mutta nuo työn toinen osapuoli eli teinit... Sieltä ei sitä hienovaraisuutta ihan samassa määrin löydy. :smiley-ashamed004 Että sitä odotellessa kun sieltä suunnalta alkaa kuulua uteluita.

Mitään raskausoireita ei kyllä kauheasti ole varaa potea, kun mikään "anteeks hetkinen, poistun oksentamaan" ei oikein ole vaihtoehto. Että toivottavasti pysyn yhtä vähäoireisena kuin tähänkin asti, kun nytkin jo tökkii.
 
Voikohan tuota rooibois-teetä juoda?

Rooibostee on vältettävien listalla.
Sitä en tiedä, että onko siitä todettu jotain haittaa, vai eikö ole tutkittu ja varmuuden vuoksi kielletään.
 
Eikös tää ollut yrttijuomaksi rinnastettava ja siksi vältettävien listalla? Vai muistelenko väärin.

Näin se taitaa olla. Dääm. Rooibos on mun lempparia. Onneks tuolta kaapista löytyy marjoista/hedelmistä valmistettua teetä, niiden pitäisi olla ok.
 
Minä oon vielä hoitovapaalla, mutta tuntuu ettei kotonakaan saa mitään aikaiseksi. Etoo ja väsyttää koko ajan. Ajattelin, että jos menisikin välillä käymään töissä mutta jos olo on tällainen niin ei tarvi edes haaveilla.
Meillä on vaan ongelmana se, että kuopukselle ja tälle tulevalle beibille tulee ikäeroa 3v ja pari viikkoa, niin en saa kuin sen perus äitiysrahan ja se on tosi pieni. Nyt ollu kuitenkin kotihoidontuella jo pari vuotta, niin säästötkin on menneet. Sekin vielä ongelmana, että joutuisin julkisilla kulkemaan töihin ja meillä hoidetaan koronapotilaita, joten siksikään töihin paluu ei nyt oikein innosta.. Ei oikein tiedä, että mitä tässä tekis!
 
Minä oon vielä hoitovapaalla, mutta tuntuu ettei kotonakaan saa mitään aikaiseksi. Etoo ja väsyttää koko ajan. Ajattelin, että jos menisikin välillä käymään töissä mutta jos olo on tällainen niin ei tarvi edes haaveilla.
Meillä on vaan ongelmana se, että kuopukselle ja tälle tulevalle beibille tulee ikäeroa 3v ja pari viikkoa, niin en saa kuin sen perus äitiysrahan ja se on tosi pieni. Nyt ollu kuitenkin kotihoidontuella jo pari vuotta, niin säästötkin on menneet. Sekin vielä ongelmana, että joutuisin julkisilla kulkemaan töihin ja meillä hoidetaan koronapotilaita, joten siksikään töihin paluu ei nyt oikein innosta.. Ei oikein tiedä, että mitä tässä tekis!
Mulla ihan sama. Oon hoitovapaalla ja tuntuu ettei kotona mitään jaksa, eniten just sen takia et on paha olo kokoajan... Sit käy sääliks lasta, et sen olis varmaan parempi päiväkodissa... :rolleyes: Mut ei oo järkeä nyt tässä välissä mennä töihin kun tuskin sen enempiä musta sielläkään tämmösenä hyötyä olis :grin
 
Takaisin
Top