Loppuvuoden lätinät --> ja alkuvuoden asiat :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Dumbo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ollaan Ulpu samanmittaisia, en mäkään sen pidempi :) tuosta ruokavalion vaikutuksesta en oo kuullutkaan aiemmin.

Miten ruokavalio voi olla riskitekijä kaksosiin? :wideyed: en siis kyseenalaista, vaan kiinnostaa tietää kun en oo koskaan tuota kuullut.

Oon myös kuullut että pituus lisää kaksosten mahdollisuutta, ite oon keskivertonaista pidempi niin aattelin että gynen kommentti perustui siihen + ikään.

Ruokavaliosta sen verran lukenut että erityisesti liha ja maitotuotteet jonkin verran vaikuttaa tuplaraskauden todennäköisyyttä. Ilmeisesti liittyy jotenkin siihen, että eläinperäisissä tuotteissa on jotain jäämiä kasvuhormonista, tätä samaa hormonia on myös ihmisillä. Jossain oli tehty jotain pienimuotoista tutkimusta jossa todettiin että lihaa ja maitotuotteita ruokavaliossa käyttävien todennäköisyys kaksosraskauteen oli jopa kaksinkertainen täysin kasvissyöjiin verrattuna. Sitä en muista oliko muita riskitekijöitä vakioitu mitenkään.

Lisäksi oli spekuloitu sitä, kun jossain päin Afrikkaa on maailman korkein kaksossynnytysten määrä maailmassa, ja siellä pääruoka-aine on jamssi. Jamssi sisältää ilmeisesti jotain estrogeenintapaista. En tiedä onko myös soijalla jotain samaa vaikutusta, kun siinäkin kai on.

Itselläni pituus jää sen verran vähäiseksi (157) että jonkin verran varmaan kumoaa muiden tekijöiden vaikutusta :grin

Joku ruokavalio-, pituus- ja ylipainoselitys taisi olla myös että elimistö "toteaa" energian riittävän kahdenkin kasvattamiseen niin siksi todennäköisempää.

Minulla myös suvussa (nimenomaan äidin puolella, mistä vissiin periytyy) kaksostaipumus, mutta toki inseminaatioissa tiedetään montako on irronnut, ja minulla oli nyt vain yksi. Ei kyllä haittaa - okei, kaksi yhden "hinnalla" kun ei tämä raskautuminen ihan helppoa ole ollut, mutta kun se isompi riski komplikaatioille. :confused:

Mulla kävi kaksosmahdollisuus mielessä kun raskaustestien viivat oli jotenki todella tummia ja heti ekalla testauksella... Mutta tiiä sitte. Meille siirrettiin vain yksi alkio eli ilmeisesti identtiset voi olla mahdolliset? Jos alkio onkin jakautunut vielä ennen kiinnittymistä :confused004 Näin tulkitsin kun netistä etin tietoa, että voiko kaksoset olla edes mahdolliset. (Ei oo biologian tunneilla tämmösiä käyty läpi :grin)

Vaimon (jonka munasolusta siis tää syyskuinen) suvussa on paljon kaksosia. Mut kummat ne olikaan periytyviä?

Mulla kävi kaksosmahdollisuus mielessä kun raskaustestien viivat oli jotenki todella tummia ja heti ekalla testauksella... Mutta tiiä sitte. Meille siirrettiin vain yksi alkio eli ilmeisesti identtiset voi olla mahdolliset? Jos alkio onkin jakautunut vielä ennen kiinnittymistä :confused004 Näin tulkitsin kun netistä etin tietoa, että voiko kaksoset olla edes mahdolliset. (Ei oo biologian tunneilla tämmösiä käyty läpi :grin)

Vaimon (jonka munasolusta siis tää syyskuinen) suvussa on paljon kaksosia. Mut kummat ne olikaan periytyviä?

Epäidenttiset on periytyviä, eli siihen tarvitaan kaksi munasolua. Identtiset taas ihan sattumaa. Onhan se mahdollista, että siirretty alkio olisi vielä jakautunut kohdussa.

Itse luulen, että sain aikaisin plussan, koska alkio kiinnittyi aikaisessa vaiheessa. Mulle siirrettiin 5 dpo 6-päiväinen blasto, joten ehkä se oli jo melko valmis kiinnittymään. Tunsin nimittäin jo samana iltana jotain jomottelua kohdun alueella.

Mulla on myös todella kovat todennäköisyysprosentit kaksosiin, sillä löytyy pituutta, ikää ja ylipainoa, ja äidin puolen suvussa on paaaljon kaksosia. Kolmesta viimeisimmästä sukupolvesta löytyy vähintään viisi kaksosraskautta. Mulle kelpaisi kyllä ihan yksikin :smiley-ashamed004

Hei!
Liityn yllättäen minäkin syyskuisten odottajiin. :)

Taustaa sen verran et hoidoilla saanut poikamme täytti juuri vuoden. Lapsettomuutta oli kaksi vuotta, kunnes Icsi-hoidolla saimme raskauden alkamaan. Miehestä johtuvaa, joten ehkäisyä ei olla käytetty synnytyksen jälkeenkään.

Havahduin alkuviikosta ettei kuukautiseni ole alkaneet, vaikka jo joulun aikaan kalenterini mukaan olisi pitänyt. Imetän edelleen, joten uskoin sen sotkevan kiertoa. Vitsinä päätin tehdä eilen testin. Hämmästys oli suuri, kun testissä oli samantien leffaviivat :love017
Ei näin pitänyt voida käydä. Lääkärit ei antaneet mitään toivoa luomuraskaudelle.
Joka tapauksessa laskujeni mukaan meidän ihmeemme olisi tänään 6+0 :love7

Hei!
Liityn yllättäen minäkin syyskuisten odottajiin. :)

Taustaa sen verran et hoidoilla saanut poikamme täytti juuri vuoden. Lapsettomuutta oli kaksi vuotta, kunnes Icsi-hoidolla saimme raskauden alkamaan. Miehestä johtuvaa, joten ehkäisyä ei olla käytetty synnytyksen jälkeenkään.

Havahduin alkuviikosta ettei kuukautiseni ole alkaneet, vaikka jo joulun aikaan kalenterini mukaan olisi pitänyt. Imetän edelleen, joten uskoin sen sotkevan kiertoa. Vitsinä päätin tehdä eilen testin. Hämmästys oli suuri, kun testissä oli samantien leffaviivat :love017
Ei näin pitänyt voida käydä. Lääkärit ei antaneet mitään toivoa luomuraskaudelle.
Joka tapauksessa laskujeni mukaan meidän ihmeemme olisi tänään 6+0 :love7

Oho, onnea!

Hyvin varovaisesti liityn minäkin tänne mukaan. Pitkä selittämätön lapsettomuus taustalla, esikoista yritettiin yli neljä vuotta. Pää ei kestänyt silloin lähteä hoitoihin mutta ihme ja kumma esikoinen sai luomuna alkunsa ja syntyi 02/2015. Nyt oli yritystä takana myös reilu neljä vuotta, vuosi sitten käytiin alkututkimuksissa julkisella jossa kaikki kunnossa ja saatiinkin sieltä lääkkeet joilla olisi pitänyt aloittaa hoitopolku kevyillä hoidoilla. Venytettiin lääkkeiden hakua ja sitten alkoikin korona ja oli muuta pientä kriisiä elämässä. Joulukuun alussa pääsin pitkään jatkuneen raudanpuutteen takia infuusioon ja viikko siitä oli ovulaatio. Menkkojen olisi pitänyt alkaa vuoden ensimmäisinä päivinä. Mökiltä kotiuduttua tein kuitenkin kaapissa lojuneen raskaustestin ("testataan nyt niin sitten ne alkaa niinkun aina ennenkin") ja suureksi yllätykseksi testi näyttikin raskaana 2-3 :love7 Melkein 9 vuotta yritystä ja toinen positiivinen raskaustesti... Olo on edelleen aika pöllämystynyt ja kauhistunut. Tänään olisi laskurin mukaan 4+6 eli la olisi 10.9.

Tervetuloa mukaan uudet! Onnittelut raskaudesta jokaiselle! :happy:

Meillä kanssa pitkä tie takana. Esikoinen sai alkunsa pas-hoidosta 2,5 v. yrityksen jälkeen ja 04/2019 saatiin vihdoin vauva syliin. Nyt sitten tehtiin uusi ivf-hoito pikkusisarusta varten kesällä ja neljännestä alkion siirrosta vaikuttaisi raskaus alkaneen. Viimeisen puolen vuoden aikana mulla on ollut kaksi kemiallista, joten varovaisesti iloitaan tästä raskaudesta. Virallinen testipäivä on vasta tuleva ma 11.1., jolloin varmistetaan asia verikokeella. Mulla on tänään 3+6, eli la 18.9.

Muokattu viimeksi:
Palaan tuohon odotuspäiväkirja-asiaan :bookworm:
Kävin tänään kirjakaupassa selailemassa sitä Ennen kuin synnyit -kirjaa. Ei ollut sitten yhtään minun näköiseni. Siispä päätin aloittaa ihka ensimmäisen bujoni ja jotenkin siinä kävi sillä tavalla, että nyt minulla on ostettuna kolme erilaista muistikirjaa ja värikynät :hilarious: nyt pitäisi osata päättää mikä noista muistikirjoista olisi se oikea :whacky011

Palaan tuohon odotuspäiväkirja-asiaan :bookworm:
Kävin tänään kirjakaupassa selailemassa sitä Ennen kuin synnyit -kirjaa. Ei ollut sitten yhtään minun näköiseni. Siispä päätin aloittaa ihka ensimmäisen bujoni ja jotenkin siinä kävi sillä tavalla, että nyt minulla on ostettuna kolme erilaista muistikirjaa ja värikynät :hilarious: nyt pitäisi osata päättää mikä noista muistikirjoista olisi se oikea :whacky011

O-ou, mä en ees nähny sisäsivuja ku tilasin :grin täältä maalta on matkaa kaupunkiin, ostin sian säkissä. Saas nähdä tykkäänkö.

O-ou, mä en ees nähny sisäsivuja ku tilasin :grin täältä maalta on matkaa kaupunkiin, ostin sian säkissä. Saas nähdä tykkäänkö.

Mäki olin niin laiska etten jaksanut lähtee kaupoille tutkimaan tuota kirjaa tarkemmin, kaupoissa käyminen on mulle muutenkin vastenmielistä. Tilasin kans sen vaan sokkona. Voihan sitä tuotakin kirjaa tuunata oman mielen mukaan, jos ei alkuperäinen miellytä :grin

Minäkin mietin vauva bujoa. Alotin vauvapäiväkirjaa jo kalenterin lisäsivuille mutta ehkä hommaan vielä erikseen muistikirjankin ihan vaan vauvaa varten :rolleyes:

Voi kai sen palauttaakin jos ei tykkää, tai tosiaan tuunata mieleisekseen :)
Ja se, etten minä kokenut sitä omakseni, ei vielä tee kirjasta huonoa :grin kertokaahan sitten mitä olette mieltä kun saatte kirjan käsiinne :)

Mulla on kalentereita vaikka mihin lähtöön, mutta yhtään bujoa mulla ei tällä hetkellä ole. Tyhjiä pistesivuisia vihkojakin löytyy, mutta onkohan just sellaista vauvateemaan sopivaa :dummy1::dummy:

oikeasti, mä en uskalla aloittaa bujoa tai mitään, koska pelkään sen tuovan huonoa onnea tähän raskauteen. Mulla on kanssa pitkä lapsettomuustausta ja tämä on ensimmäinen raskaus ikinä. Ja tämä alkoi luomuna

Mulla on kalentereita vaikka mihin lähtöön, mutta yhtään bujoa mulla ei tällä hetkellä ole. Tyhjiä pistesivuisia vihkojakin löytyy, mutta onkohan just sellaista vauvateemaan sopivaa :dummy1::dummy:

oikeasti, mä en uskalla aloittaa bujoa tai mitään, koska pelkään sen tuovan huonoa onnea tähän raskauteen. Mulla on kanssa pitkä lapsettomuustausta ja tämä on ensimmäinen raskaus ikinä. Ja tämä alkoi luomuna

Minäkään en ihan vielä uskalla aloittaa bujoa, aloitan sitten jos varhaisultrassa on kaikki ok.. Ennen sitä tyydyn miettimään mitä voisin laittaa sinne.

Mulla puolestaan on Erin Condrenin Oh Baby- pregnancy journal. On englanniksi, ihanan värikäs omaan makuun ja mukana tuli suloisia tarroja millä somistuttaa sivuja. Löytyy sivuja mihin kirjata monenlaisia juttuja ja sitten on viikottaiset sivut minne voi kirjata olotilat sun muut :) Itse aloittelin varovaisesti lyijykynällä täyttämään, mutta tuon alkuviikon episodin jälkeen en ole uskaltanut enempää koskea. Ehkä sitten varhaisultran jälkeen palaan taas asiaan.

Mä tunnen itteni ja tiiän et tommonen jäis alkuinnostuksen jälkeen kesken niin en viiti ees alottaa :grin

Takaisin