Loppuvuoden lätinät --> ja alkuvuoden asiat :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Dumbo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin taidan nyt hypätä keskusteluun mukaan, taustalta olen toistaiseksi seuraillut. Menkkojen olisi pitänyt itselläni alkaa jouluaattona, mutta joulureissun takia testin ostoon ei päästy ihan heti. Lopulta varsin suurella varmuudella tehtiin testi puoli tuntia ennen vuoden vaihtumista, eikä tuloksesta ollut epäilystä. Meille siis näillä näkymin tulossa toinen syyskuinen, esikoisemme myös syyskuinen vuosimallia 2016. Tosin osuisi tuo laskettu aika näillä näkymin 1.9., eli eipä olisi yllätys elokuinenkaan. :wink Sellainenkin hauska sattuma, että esikoista yrittäessä sattui ovulaatio jouluaatolle, tässä toisessa raskaudessa taas syntymäpäivälleni. Parhaita mahdollisia lahjoja. :happy:

Aika monenlaisia fiiliksiä ollut kyllä viime päivinä. Ennen kaikkea onnelliset ja innostuneet fiilikset, mutta toisaalta kauhistuttaa hieman jo valmiiksi kuinka arki syksyllä heittää kuperkeikkaa. Neljävuotiaan kanssa elämä ollut jo tovin ihanan tasaista ja ennakoitavaa, ja tuntuu aika hurjalta luopua siitä taas. Esikoista myös imetin 3-vuotiaaksi, joten tuntuu että oman kropankin sain kokonaan takaisin itselleni vasta reilu vuosi sitten, vaikkei imetys loppuaikana toki ollut kovinkaan keskeinen osa elämää. Mutta aika äkkiä nuo kauhistelutkin helpottaa kun palauttaa mieleen kaikki kerrat, kun esikoinen on haaveillut pikkusisaruksesta ja että saisi olla isosisko. :love017

Tsemppiä kaikille kanssaodottajille näille piinallisille alkumetreille, toivottavasti saadaan kaikki pidettyä pikkuiset matkassa ja vertaistuki aktiivisena! :happy:

Mukavaa, kun täällä on aktiivista keskustelua! Välillä tuntuu, että mies saa tarpeekseen, mutta hienosti se on jaksanut mun juttuja kuunnella :oops:

Taidan kuulua myös vähän taikauskoisten klaaniin. En uskalla ostaa mitään! Suunnittelen ja katselen kyllä.. Ajattelin, että ekan ultran jälkeen, jos kaikki on hyvin, ostan jonku söpön vaatteen.

Teen itselleni vihkoa, johon oon kirjoittanut päiväkirjamaisesti tuntemuksista ja fiiliksistä. Listaan siihen lisäksi muistettavia asioita, hankittavia esineitä jne. Tykkään tehdä bujoa, niin ajattelin, että mun on pakko saada myös vauva-bujo :happy: Ystäväni, jolla alle vuoden ikäinen, harmitteli, ettei heti alusta asti kirjoittanut asioita ylös. Kuukausien kuluessa vain sitten unohti, että miltä alussa tuntui ja mitä oireita oli. Ajattelin heti, että minä haluan kyllä ikuistaa kaiken mahdollisen.

Minäkin hankintoja jo suunnittelen ja mietin. Vaunut ja sängyn jne ajattelin ostavani esim torista jos sopivat löytyy ja ne ihanat vaunut siellä edelleen kummittelee myynnissä :grin asutaan maalla ja tarvitsee olla hyvät työntää ja isohkot renkaat kun hiekkatien varressa ollaan. Vielä kun ajatellaan että syksyvauva tulossa, niin lumeenkin on varauduttava kun täällä ei olla ensimmäisenä auraamassa teitä.. Mies sitten miettii vakuutusta ja hänen vastuullaan on myös auton turvakaukalon valinta :dummy:

Minä kirjottelen myös tuntemuksia, oireita ja fiiliksiä ylös, ajattelin että niitä on kivaa sitten lukea myöhemmin :)

Mukavaa, kun täällä on aktiivista keskustelua! Välillä tuntuu, että mies saa tarpeekseen, mutta hienosti se on jaksanut mun juttuja kuunnella :oops:

Taidan kuulua myös vähän taikauskoisten klaaniin. En uskalla ostaa mitään! Suunnittelen ja katselen kyllä.. Ajattelin, että ekan ultran jälkeen, jos kaikki on hyvin, ostan jonku söpön vaatteen.

Teen itselleni vihkoa, johon oon kirjoittanut päiväkirjamaisesti tuntemuksista ja fiiliksistä. Listaan siihen lisäksi muistettavia asioita, hankittavia esineitä jne. Tykkään tehdä bujoa, niin ajattelin, että mun on pakko saada myös vauva-bujo :happy: Ystäväni, jolla alle vuoden ikäinen, harmitteli, ettei heti alusta asti kirjoittanut asioita ylös. Kuukausien kuluessa vain sitten unohti, että miltä alussa tuntui ja mitä oireita oli. Ajattelin heti, että minä haluan kyllä ikuistaa kaiken mahdollisen.

Oo jes bujo! Pistin heti myös pystyyn, tein tosin vaan omaan bujooni sinne kaiken muun sekaan. En tiedä että meneekö nyt sitten sinne samaan kuin ostosten tekeminen, ettei pitäisi liian aikaisin innostua - mutta toisaalta sitten on jo menneet ohi ensimmäiset viikot ja oireet, kun alkaa olla isoin km-riskikin mennyt...

Mun mieheni on ehkä vielä muakin "taikauskoisempi", eikä uskalla vieläkään edes ajatella koko raskautta, niin ihanaa kyllä päästä tänne jutteleen!

Täytyy sanoa etten ole aiemmin kuullutkaan bujosta, täytyi ihan käydä googlaamassa ja kiinnostuin heti! :bookworm:

Pitäisköhän sitä itsekin aloittaa semmonen, en ole ikinä varsinaisesti "bujoillut", tai ainakaan tajunnut tekeväni niin. Enkä oikeen vieläkään ymmärrä, että mitä se on vaikka olen kuullut siitä puhuttavan.
Aina oon pitänyt ns. päiväkirjaa/kalenteria, jonne oon piirrellyt ja liimaillut esim. leffalippuja jne. Tuota oon tehnyt jo joskus yli 15 vuotta sitten.
Mut ehkä nyt tän raskauden aikana vois tehdä oman vauvakirjan. Vaikka en tiedä uskaltaako tässä mitään aloittaa vielä.

Mun vauvabujossani on tällä hetkellä yleinen to do -lista, raskauden aikajana isoimpine merkkipaaluineen (kolmannekset, ultrat, milloin kertoa läheisille jne), kullekin kolmannekselle fiilistelysivu + tärkeitä päivämääriä, trackerit raskausviikoille ja painolle, kalenterinäkymä mistä näkee meneillään olevan viikon ja päivän, ostoslista ja nimiehdotuksia ...tähän mennessä. :wink Saa nähdä mitä muuta sinne vielä keksii lisätä! Ultraäänikuvia nyt ainakin, jos ja kun niitä saa.

Mun vauvabujossani on tällä hetkellä yleinen to do -lista, raskauden aikajana isoimpine merkkipaaluineen (kolmannekset, ultrat, milloin kertoa läheisille jne), kullekin kolmannekselle fiilistelysivu + tärkeitä päivämääriä, trackerit raskausviikoille ja painolle, kalenterinäkymä mistä näkee meneillään olevan viikon ja päivän, ostoslista ja nimiehdotuksia ...tähän mennessä. :wink Saa nähdä mitä muuta sinne vielä keksii lisätä! Ultraäänikuvia nyt ainakin, jos ja kun niitä saa.

Säähän olet ollut ahkera siellä! :happy:

Pitää kai se mun myös käydä hommamassa joku kiva kirja/vihko johon tuommosta alottaa, vaikka en usko, että aivan noin paljon jaksan panostaa kun sinä :grin
Mutta olisi ees jotain sit

Mä tilasin sellaisen odottajan päiväkirjan kuin "Ennen kuin synnyit". Kiva täyttää asioita muistiin, mutta ihan bujoiluun saakka minusta ei oo :grin tuota löytyy mm. Adlibrikseltä, mutta Prisman verkkokaupassa oli halvin versio.

Mä tilasin sellaisen odottajan päiväkirjan kuin "Ennen kuin synnyit". Kiva täyttää asioita muistiin, mutta ihan bujoiluun saakka minusta ei oo :grin tuota löytyy mm. Adlibrikseltä, mutta Prisman verkkokaupassa oli halvin versio.

Kiitos vinkistä! Mäpäs tsekkailen tota myös :happy:

Näköjään löytyy myös Suomalaisesta kirjakaupasta. Täytyykin käydä vähän selailemassa ja miettiä ostaisiko sen, vai perustaisiko johonkin somaan vihkoon bujon.

Tässä tulikin hyviä vinkkejä bujo-amatöörille, kiitos! :bookworm::woot:
Muitakin vinkkejä raskausajan bujosta otetaan vastaan :)

Näköjään löytyy myös Suomalaisesta kirjakaupasta. Täytyykin käydä vähän selailemassa ja miettiä ostaisiko sen, vai perustaisiko johonkin somaan vihkoon bujon.

Tässä tulikin hyviä vinkkejä bujo-amatöörille, kiitos! :bookworm::woot:
Muitakin vinkkejä raskausajan bujosta otetaan vastaan :)

Pinterestistä löytyy ainakin paljon ihan "pregnancy bujo" :cat:

Mä näin viime yönä unta, että olin ultrassa ja siellä oli pieni sikiö sydänäänillä. Muistan kysyneeni ”ai vain yksi?” :wideyed:
Ensi viikon keskiviikkona ultra, miten niin jännittää :grin

Mä näin viime yönä unta, että olin ultrassa ja siellä oli pieni sikiö sydänäänillä. Muistan kysyneeni ”ai vain yksi?” :wideyed:
Ensi viikon keskiviikkona ultra, miten niin jännittää :grin

Voisin kuvitella kysyväni tuota tulevassa ultrassa parin viikon päästä laughing7 En tiedä miksi mutta koko ajan mietin kaksosjuttuja. Ei oo ikinä aiemmissa raskauksissa käynyt mielessäkään koko juttu..!

Voisin kuvitella kysyväni tuota tulevassa ultrassa parin viikon päästä laughing7 En tiedä miksi mutta koko ajan mietin kaksosjuttuja. Ei oo ikinä aiemmissa raskauksissa käynyt mielessäkään koko juttu..!

Jännittävää! Tiedä vaikka intuitio olis oikeassa :grin

Mulle sanoi pari vuotta sitten sellanen vähän hupsu virolaisgyne, että korkea riski kaksosiin. En tiedä mistä niin ajatteli, ei edes ultrannut. No nyt ekan inssin aikana irtosi kaksi munasolua, eli ois ollu mahis mut en tullu raskaaksi. Ja myös tässä pas-kierrossa irtosi kaksi :p mutta ei oo tosiaan muita mahdollisuuksia, kuin että olisi identtiset kaksoset meidän tapauksessa. Laitettiin vain yksi alkio.

Tämä edellinen kesken mennyt jäi vähän mysteeriksi kun ei ehditty kunnolla ultralla todentaa. Vaikutti siltä, että yksi alkio tuli pois 7+ viikoilla, tuli niin reilusti tavaraa ulos. Pari viikkoa myöhemmin tyhjennysultran yhteydessä oli kuitenkin näkyvissä pieni raskausontelo joka lääkärin mukaan vastasi rv 4-5. Silloin siis toisen kehitys loppunut. Tämän takia varmaan sitten näitä kaksosjuttuja mielessä.

Muitakin riskitekijöitä on: ikä, paino, aiemmat raskaudet, ruokavalio, äidin kertoman mukaan äidin äiti saanut kaksoset, jotka tosin kuolleet ihan pieninä..

Mulla on äidin puolella paljon (erimunaisia)kaksosia, myös äitini. Ilmeisesti minullakin on kohonnut todennäköisyys saada kaksoset.
Kyllä tässä yhdelläkin pärjäisi :woot:

Minä näin ensimmäisen plussauksen jälkeen unta, jossa tein digitestin, ja siinä ei näkynytkään perus 'raskaana 1-2' vaan siinä luki 'kaksoset' :laughing002 unessa hämmästyin, että näin tarkastiko tämä testi kertoo tuloksen :laughing001

Miten ruokavalio voi olla riskitekijä kaksosiin? :wideyed: en siis kyseenalaista, vaan kiinnostaa tietää kun en oo koskaan tuota kuullut.

Oon myös kuullut että pituus lisää kaksosten mahdollisuutta, ite oon keskivertonaista pidempi niin aattelin että gynen kommentti perustui siihen + ikään.

Ravintorikas ruokavalio ennen raskautta voi joidenkin tutkimusten mukaan lisätä kaksosraskauden riskiä.

Mä olen myös keskivertonaista pidempi, tosin vain 173 cm. Ikä kai tuo kaksosraskauden riskin, mä olen jo nelikymppinen.

Takaisin