Loppuraskauden oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mai ja Hattara90: mulla on kans jotain kummallista kirkasta vetistä vuotoa. Just tämä aamuna soitin synnyttäjien päivystykseen ja kysyin pitäskö tästä olla huolissaan. Eilen ja tänään lorahti aamulla pikkarit märäksi ja tihhuutteli vielä pari tuntia sen jälkeen vähäsen. Kuulema ei oo poikeuksellista niin kauan kun rauhottuu päivän mittaan ja ei tuu niin paljo että tarvis terveyssiteitä. Vielä ainakin pärjää pikkuhousunsuojilla. Kuulema loppuraskaudessa emätinnesteet voi mennä ihan kirkkaiksi ja olla aivan vetistä. Ehdin jo säikähtää että lapsivesiäkö tässä tulee. Toivotaan että kaikkien muksut vielä malttais kasvaa masussa :angelic:

Mulle on pari kertaa tullut sellaisia ikäviä viilto kipuja alapäähän tai siis niitä on tullut ihan yhtäkkiä, mutta eivät oo onneks kauaa kestänyt. Jostain luin, että voisivat olla liitoskipuja, mutta tiedä tuota.

Puoleenväliin kestävän hirveän pahoinvoinnin jälkeen olen mielestäni voinut väsyneesti mutta muuten hyvin ja pystynyt tekemään kaikkea tarvittavaa, tosin ehkä hiukan hitaammin :) Mutta nyt muutaman viikon aikana olen herännyt joka yö selkäkipuun joka säteilee molempiin lonkkiin. Kipu kyllä laantuu kun nousee ylös ja kävelee hetken ja sitten olen pystynyt taas nukkumaan ihan hyvin, mutta ehkä nämä kivut alkaa kuulua asiaan. Harjoitussupistuksiakin on ollut mutta ne ovat olleet kivuttomia, ehkä ennemmin aina välillä epämiellyttäviä.

Mulla on tässä kolmen viime yön aikana krampannu pohkeet silleen että aamulla tuntuu että ois vetäny yöllä maratoonin. Oikee jalka oli tänä aamuna niin kipee että piti ottaa keppi varastosta ja mennä sen kans. Viikko pitäis töissä vielä käydä.

Vihlasut on sukkapuikkosupistuksia jotka vaarattomia. Loppuajasta vetinen vuoto on valkovuotoa joka tosiaa kastelee housut. Se lisääntyy mitä pidemmälle menee raskaus.
Jännä, et jotku joutuu vuodelepoon tässä vaiheessa ja osa ei. Vaikka mulla ollu jo viikkoja koviakin supistuksia ja paikat joku viikko sitte lähteny aukiaan yms nii ei oo tarvinnut maata. Rauhallisemmin toki ovat käskeneet ottaa, ku oon tottunu leipoon useammin, ku kerran viikossa..siivoon joka pvä yms.. Ja ku on viisi lasta ei oo aikaa maata.
Viikko sitten kovan stressin seurauksena supistelli tosi lujaa ja tiheään ja sillai, et vähä jo verta tuli, mut en lähteny synnärille, ku levolla, vedellä ja panadolilla rauhoittu. Ukko olis kyl lähteny viemään, mut kielsin. No onneks naapurissa asuu oyssin kätilö, nii haetaan se apuun jos tulee joku hätä . Polttelua ja jomotusta kyl on joka pvä.. Välil ei voi liikkua ilman,et alkaa supistaan lujaa. Mut niiden kans pärjää. Mut tää helvetinmoinen närästys , et ei saa nukkua... Välil närästää nii,et meinaa leksa lentää . En enää tiiä mitä kärsii syyä ja juua..
Torstaina neuvolalääkäri joka tarkistaa varmaa paikat. Jos voi, ku välil alapää iha turvoksissa varsinkin silloin, ku vauva ihan alhaalla.

Onko kellään ihme repäistyä tosi kivuliaitaki välillä reisissä? Ei kestä kauaa, mut meinaa jalat mennä alta. Lähtee lonkasta tai nivusista jopa polveen asti. Ikinä ennen ol ollu. Hankala selittää miltä tuntuu. Muutenkin ollu aivan kauhian "levoton" olo pari pvää.. Väsyttää.. Tuntuu ettei mikää kiinnosta. Välil tiiä mitäpäin olis. Pitkän arpomisen jälkeen tein pullataikinan kohoaan. Nyt sit ei jaksais leipoa enää. Selkää särkenyt la asti aikalailla koko ajan. Välil kovenevasti.. Maha oli eilen kipiä ja illalla jotenki outo. Vauvaki ollu rauhallisempi. Mut liikkuu kuitenkin. Ei oo selkeitä supistuksia nämä ja aika mietityttää tää olo ja tuntemukset..

Mulla on ollut vähän samantyyppisiä, oon tulkinnut ne tosi ikäviksi liitoskivuiksi. Tiedä sitten mitä on, mutta kauhean kiva kun tulee liikenteessä ja tosiaan meinaa koivet lähteä alta.

Muutenkin alkaa olemaan tukalaa, viikkoja nyt 36+3. Alkuraskauden pahoinvointi on palannut, aamusta iltaan oksettaa. Vatsa on oikeastaan koko ajan kipeä silleen menkkamaisesti, sattuu nivusiin, häpyluuhun, selkään, jalkoihin ymsyms.

Pahinta on yöt, iltaisin alkaa masentamaan kun väsyttää mutta tietää että uni ei tule. Asentoa ei löydy millään, kaikissa on epämukavaa ja sattuu. Vauvalla tuntuu lisäksi alkavan hikka aina kun ois nukkuma-aika. Kun pitäisi yöllä kääntyä niin pakko nousta istumaan ja tehdä käännös sitä kautta. Päivisin onkin sitten niin väsynyt että tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi. Suonenvetoja on magneesiumista huolimatta ja supistuksia, normaaleita ja sitten niitä inhottavia sukkapuikkoja.

Tuntuu kurjalta kun on koko ajan sellainen apea ja negatiivinen fiilis, tekee vaan mieli valittaa ja kiukutella. Positiivinen asenne on aika hukassa nyt etsinnöistä huolimatta. Jos sais pari levollista yötä väliin niin varmasti helpottaisi mutta eipä niitä vielä muutamaan viikkoon taida olla luvassa.

Mulla ei oo liitoskipuja ollu tässä odotuksessa paitsi viime yönä vihlasi vähä häpyluuta kylkiä kääntäessä. Nukun kyl yöllä mitä pikku neitit antaa nukkua. Yllättävän helppo sillai raskaus ollu. Jos ei tosi kivuliaita supistuksia ja närästystä oteta lukuun. Nyt vasta on tarvinnut kerran tai kaks herätä vessaan.
No onneks neuvolalääkäri torstaina... Jos sit selviäis mitä nää on. Ja tosi tympiä tää reisi juttu.. Ja ku ei tarvi,ku seistä nii tulee yhtäkkiä. Koita tässä nyt sit leipoa .

Täällä vauva laskeutui tieten eilen aivan lähtöasemiin. Oli sen verran kipeänä paikat, että meinasin jo soitella synnärille. 12 tunnin yöunien jälkeen helpotti mutta nyt tässä koneella istuessa kaverille tuli hikka. On muuten jännä tunne kun toisella on pää aivan alhaalla ja kasvot taaksepäin(kai?) ja hikka.... nyt ois viikkoja 36+3 joten en enää juurikaan varo tekemisiäni. Lauantaina tulee 37 täyteen, sitte saa tulla kun tulee :)

Mulla käyny monet kerrat iha lähtökuopissaan, mut ei pysy siellä. Vieläki pyörii. Vissii sen verra väljät paikat monen lapsen jälkeen,et mahtuu. Seisaallaan pää painuu kyl tosi tosi alas ja pöntöllä istuessa.. Koko alapää paisuu. Istuallaan ei paha. Maha taas kyl tosi alhaalla.

^ mulla sama, käy tosi alhaalla välillä, muttei kiinnity. Kans varmaan paikat antaa sen verran myöden, ei muistaakseni kolmonenkaan viimeksi kiinnittynyt ollenkaan. On vissiin normaalia uudelleensynnyttäjille.

oon nyt reilu viikon ollut ilman estolääkitystä ja supistukset voimistuneet ja lisääntyneet karmaisevan paljon. Säännöllisiä pätkiä tulee ja esim. lauantainakin 6 tuntia putkeen. Erittäin kipeitä siis verrattuna lääkityksen aikana tulleisiin. ja persauksen puolelle pakottaa vähänväliä. Väsymys on läsnä, kun öisin heräilee joko vessaan tai polttoihin. Nyt ei ole enää mulla edes kontrollikäyntejä, et tietäis onko paikat kuinka kärsinyt. Viimeks oli pehmeää ja ulkosuu auki, kaulaa kuitenkin jäljellä 3cm, ja pari viikkoo sit kävin siis viimeisellä käynnillä. Saas nähdä kauanko tyyppi pysyy sisällä :eek:

Kaks ensimmäistä mulla kiinitty ja sen jälkeen ei. Neljäs edes laskeutunut synnytyksessä vaa painettiin alas supistusten aikana ja toinen hoitsu repi paikkoja auki samaan aikaa. Sillo meniki 36h salissa.. 4 käynnistystä. Edellinen sit näil viikoilla alko huhuileen iha alhaalla varsinkin supistusten aikana. Tämä kaveri jo muistaakseni enne vkoa 20 alko käymään painattaan. Tässä odotuksessa tuo perseen kipuilu tuttu.. Häntäluussaki tuntuu. Kunno jomotuksia.. Miettinyt oon monesti, et kuin ihmeen paljo erilaisia supistuksia on olemassa yms, ku aina jokaisessa odotuksessa jotai uutta .

Mulla on tullut koko eilisen päivän säännöllisen epäsäännöllisesti supistuksia, osa kipeitä, osa ei. Tänään ku heräsin, on koko alamaha ollut kuin tulessa ja se kipu vetää lonkkiin ja reisiin. Välillä oksettaaki. Ei kauheesti jaksa enää repii huumoria. Ens viikolla saan lopettaa ton estolääkityksen, vaikkei se oo oikeastaan mitään auttanutkaan. Seuraan nyt tätä tilannetta mihin suuntaan kehittyy. Mulla esikoinen käynnistettiin niin en yhtään tiä miltä tuntuu ns normaali synnytyksen käynnistyminen.. Nyt 35+1..

Mai, mitä estolääkettä käytät?

Sukkapuikot vaan lisääntyy,,ärsyttävää.. ja en tiedä onko oire mut vatsantoiminta muuttunut vikkaammaksi, ei kuitenkaan löysäksi.

Mulla oli kanssa edellisellä kerralla tota samaa, nyt tässä raskaudessa adalatt 10mg tuplana, eli söin 20mg päivässä, ja ennen sitä ventoline tabletit. Se vaihdettiin tohon adalattiin, kun ei auttanut enää. Ja adalatin aikana alkoi tossa käytön loppuvaiheessakin senkin teho olla yhtä turhan kanssa. Mun piti syödä sitä 35 viikolle asti, mut paketti loppui 34 viikon alussa, ni en hakenut enää uutta sit :shy: tuntui turhalta hommalta kun lääkkeestä huolimatta supisteli..mut nyt ilman lääkettä voimakkuudessa ainakin huomaa eron ja tiheydessä, tosin en tiedä olisko nuo lisääntyneet muutenkin :/

Mulla oli ekassa aamuin illoin se pilleri, nyt on vaan iltaisin. Saa nähdä mihin suuntaan menee kun ens viikolla saan sen lopettaa. Meinasin jo, et soitan äitipolille, et tarkastaisivat tilanteen, mut viimeksi ku soitin eivät suostuneet täällä mitään tekemään, vaan suoraa turkuun. Tästä on kuitenki sen verran pitkä matka sinne, ettei "turhaan" viittis ajella. No, ehkä tää panadoli helpottaa oloa ja lepo.

Mulla aamuyöstä supisteli vissii nii, et oikeaan lonkkaan ja siitä reiteen jopa polveen asti sattu.. Alaselkään sattu eikä tienny miten olla. Eka ihmettelin, et mikä mulla oikein on, ku kramppaa, särkee.. Sattuu nii pirusti.. Menee ja tulee. Sit tulin tulokseen, et nyt vaa vetää supistukset vissii kovasti reiteen tässä odotuksessa. Kuullu oon tällaisesta kivusta ja supistuksista ja vissii oikeasti tälläisiä on... Nyt on sit tosi supistusherkkää ja koko ajan sattuu selkään...
Onko teillä sit lähteny avautuun paikat hyvissä ajoin kerta syötte estolääkitystä?

Mulla ei oo paikat avautuneet, siksi määrättiin kun kipeitä suppareita tuli säännöllisesti ja olin ihan sairaalasaa niiden takia. Viikolla 26 alkoi töissä ja mikään ei auttanut niihin. Silloin jäinkin töistä pois. Nyt tosin vauvahan saa syntyä, ettei estellä jos niin tulee käymään.

Ruusa, mä oon kans havainnu tän vatsantoiminta-asian. Ei missään nimessä löysää vaan muuten vain normalisoitunut/hieman vilkkaampaa. En kyllä tiedä mistä johtuu, ruokavalio on ainakin mulla samanlainen kuin koko ajan.
Sukkapuikkosupistukset alkaa oleen tosi syvältä. Välillä tuntuu että saa hampaat irvessä odottaa että menee ohi. Panadoli varmaan auttaisi mutta jotenkin tuntuu ettei viitsisi lääkkeitä yhtään syödä jos ei ole ihan pakko ja pelottaa että panadolista alkais närästään. Närästys on palannut jokapäiväiseksi vaivaksi ja lääkärin määräämät närästyslääkkeet ei auta enään. Olen jättänyt nekin pois kun ei enää moneen päivään ole ollut mitään vaikutusta. Onneksi närästys alkaa usein vasta alkuillasta eikä tarvi koko päivää niellä polttavia tuntemuksia.. Kai tässä toivon mukaan ollaan pian loppusuoralla..

Takaisin