Loppuraskauden oireet

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Päätin nyt tehdä tänne "yleisellekkin" puolelle oman ketjun, vaikka tuolla salaisella on jo samanlainen.

Eli mitä oireita teillä on alkanut loppuraskaudessa? Tai onko joku oire lähtenyt kokonaan pois? :)
 
Ja mitä noihin omiin oireisiin tulee, niin vessassa joudun käymään öisin yhä enemmän eli n.2-5 kertaa yössä, kun aiemmin selvisin parilla käynnillä. Myös yöunet on mulla huonontunut, juuri noiden vessakäyntien takia ja sitten pikkunen on alkanut enemmän potkimaan, joten sekin vaikuttaa unensaantiin.

Ja hiphei närästys on lähtenyt kokonaan ainakin nyt toistaiseksi. :wink
 
Täällä myös yöunet on huonontunut vauvan potkujen ja vessakäyntien takia. Ja sitten myös se kun ei tunnu löytyvän sopivaa asentoa sängyssä kun vatsa alkaa olla jo niin iso ja tiellä koko ajan..

Inhottava iskiaiskipu on myös tullut uutena oireena ja on todella kivulias välillä.. Pitkät kävelylenkit eivät enää onnistu liitoskipujen vuoksi.
 
Täällä kanssa vessassa saa ravata yöllä tiuhaan:/ asentoa saa hakea ja siihen itsellä ainakin auttanut tyyny jalkojen välissä :wink närästys vaivaa yhä ja supistelee päivittäin:sad001

Muoks: onkos muille tullut muuten nukkuessa käsien puutumista? Oon nyt viikon verran huomannu, että vaikken nuku edes käsieni päällä ni aina toinen käsi on herätessä puutunu ja alkaa säristä :eek:
 
Muokattu viimeksi:
Hei, kiva juttu sohwia että teit tän! :)

Täällä myös ravataan vessassa ja unet jää melko vähiin yöllä (pikkuinen myös tykkää mekastaa juuri yöllä)
minkä seurauksena olen jotenkin todella väsynyt ollut viime aikoina.
Närästys ja rytmihäiriöt ovat ehkä hiukan laantuneet, tosin vasta tässä muutaman päivän sisällä, sekä liitoskivut helpottaneet kun sairaslomalla ei ole tarvinnut rasittaa itseään liikaa.
Supistuksia on päivittäin edelleen täälläkin. :sad001 Ja nyt mukaan on tullut myös menkkamaista särkyä.
 
Osaisiko joku selventää miltä nämä supistukset tuntuvat? Onko puhe siis harkkareista vai jo ihan varsinaisista? Itsellä kun ei ole mitään hajua näistä, mutta muutaman kerran tullut semmoista painetta alavatsaan ja sitten maha mennyt ihan kovaksi. Olen miettinyt voisiko se olla jotain harjoitussupistelua vai mitähän lie?
 
Pauliina, Mulla ainenkin kivuttomat harjoitussupistukset on ollut juuri tuollaisia kuvailemiasi vatsan kovettumisia ja paineentuntua. Alkoivat rv 19.

Nyt ovat muuttuneet osin kivuliaiksikin. Liikkua ei todellakaan voi supistuksen aikana. Ën itsekään tiedä ovatko nämä vielä niitä harjoitussupistuksia vai niitä avaavia supistuksia.
Harjoitussupistusten ei käsittääkseni pitäisi olla kivuliaita.
 
Pauliina: harkkasupistuksilta kuulostaa. Mulla tässä raskaudessa eka tuli jo rv 16 ja 20 viikolla sitten kivuliaita. Nuo harkkasupistukset juuri sellaisia vatsan kovetuksia ja epämielyttävän tuntuisia. Sitten jos alkaa koskea samaan aikaan niin kannattaapi soitella neuvolaan ja lääkärille josko levolla sitten saisi asettumaan.
 
Mulla supistelut tuli kuvioihin hellekelien aikaan,nyt ilman viilettyä on helpottanu, mutta edelleen saattaa illalla/yöllä supistella jos on päivällä käynyt pidemmän lenkin tai vaikka kantanut kauppakasseja.Levolla kyllä talttuvat. Mulla noi supistukset tuntuu ihan samalta kuin menkkakivut, joten aika epämukava vaiva on.

Siitä oon ollu vähän ihmeissäni, kun yöllä saa nukkua paljon paremmin kuin esim. alkuraskaudessa, jolloin vessassa piti ravata parin-kolmen tunnin välein. Nyt, kun menossa on jo kuitenkin 31. raskausviikko, niin nukun yöllä jopa 6-7 tuntia ilman vessakäyntiä! Tosin veikkaan, että vauvan sijainti vaikuttaa, kun tyyppi tuntuu viihtyvän tosi ylhäällä, ihan tuossa rintojen alapuolella...neuvolantätikin ihan hämmästyi viimeksi sydänääniä kuunnellessa, kun luuli vauvelin olevan viikkojen mukaisesti alempana vatsassa...omapäinen kaveri meillä siis tulossa :p
 
Ansu onpas teidän vauvalla mielenkiintoinen paikka hengailla:D
Täällä tänään siivouspäivä kun esikoinen päivähoidossa. Onko muut huomanneet imuroidessa, että kunto meinais loppua kesken? Vähän väliä joutuu hengähtää, käydä juomassa vettä ja tasoitella sykettä:eek:
 
Ansu, Onko sulle mitä sanottu noista supistuksista kun mukana tuota menkkamaista jomottelua? Ovatko saaneet mitään aikaiseksi?

Hattara, Mulla tuo kunto tuntuu loppuvan välillä jo pelkästään vaatteita ährätessä päälle :grin Nojoo mut kyllähän sitä tuntuu et helpommalla hengästyy ja tosiaan täytyy hengähtää ja juoda vettä välissä. On tää hurjaa!
 
Miitu: ei oo sanottu mitään niistä. Tosiaan en itse ollut edes ihan varma että ovatko supistuksia vai mitä, mutta kun kuvailin noita tuntemuksia neuvolantädille niin vahvisti että suppareista on kyse. Mitään muuta se ei sit sanonutkaan, ei esim. kieltänyt lenkkeilemästä tai käskenyt ottaa iisimmin, eli ilmeisesti ei oo mistään vakavasta kyse..? Itse oon toki mennyt tuntemuksien mukaan ja pitänyt lenkkeilystäkin välipäiviä jos on siltä tuntunut. Ei mitään käsitystä, onko supistukset tehneet jotain tuolla alhaalla, kun ei oo kertaakaan asiaa tarkistettu..
 
Ansu, Minulla nimittäin ollut juuri kuvailemasi kaltaisia, ilmeisesti supistuksia myös ja olen ollut huolissani kun ihmiset tuntuvat sanovan että nuo menkkamaiset nimenomaan voisivat olla niitä, jotka sitten jotain saisivatkin aikaan.
Toistaiseksi eivät ole saaneet, joten ehkä huoli on turha. Toki omaa kehoa täytyy muistaa kuunnella. :)
Itse olen kyllä ollutkin levossa ja sairaslomalla supistusten takia.
 
Täälläkin on ollu välillä hiukan kipeämpiäkin supistuksia mutta harkkareita kumminkin. Nekin saattavat saada kävelyn pysähtymään mutta minulla ei ainakaan aikaisemmin ole saanut kypsymistä tapahtumaan. Onneksi!

Mutta tämän hetken ikävin vaiva on toi mun selkä... Siellä on hermo niin jumissa et en meinaa päästä esim. pöntöltä nouseen ylös. Ja autolla ajaminen on vaikeeta kun aina kytkintä painaessa tulee viiltävä kipu alaselkään/pakaraan. Ja pienen hetken seisomisen jälkeen oikea jalka puutuu. Mä oon joka ilta sohvalla makaamassa ku ei vaan pysty liikkumaan...
Hammasta purren oon töissä selvinny en oo halunnu sairaslomaa vaikka sitä taas tarjottiin. Valitan sit miehelle iltasin et kauanko mun pitää vielä olla töissä...
Niin ja mulla on yliliikkuvat nivelet jo valmiix ja sit siihen vielä toi raskauden aiheuttama löystyminen niin mun kroppa kiittää...
 
Ja nyt on näköjään siirrytty seuraavaan vaiheeseen et aloitan tän valittamisen jo heti aamusta täällä foorumilla.
Toivottavasti vähentäis sit edes miehelle valittamista illalla...:angelic:
 
Neiti: kuulostaa niin tutulta! Olen iltaisin aivan romuna sohvalla hermosärkyjeni takia. Ja mikä pahinta, niin 2v esikoiseni ei millään antaisi armoa leikkimisen ym. suhteen. Saas nähdä kuinka tässä loppuakohden oikein käy.. BTW Suosittelen muuten jumppapallon päällä istumista
 
Joo kyllä noi illat on kamalimmat. Mulla se hermo kiusaa jo aamusta asti mut pahenee aina päivän mittaan. Mua pelottaa se et kuinka mä pääsen ylös siitä jumppapallon päältä? Ku oikeesti oon tässä kehitellyt hyvää tapaa et kuinka nousen pöntöltä... tän hetken paras tyyli on et jalat yhteen ja sit seinästä ja lavuaarista tukee et pääsen ylös. Jos jalat on vähääkään auki niin hermo on jotenkin niin jumissa et siitä vaan ei pysty nouseen.

Mut mä sainkin eilen "uuden" auton... Mies osti mulle nyt hetkeks reilu 200 heppaisen vanhan bemarin et pystyn ajelemaan paremmin ku se on automaatti niin ei tarvii painaa sitä kytkintä. JEE! Olihan sillä kiva ajella varsinkin eilen ku oli sade keli niin se suti jo kun lähdin normaalisti liikennevaloista... Että tervetuloa liukkaat kelit. Niin ja olin siis "tilannu" mieheltä jonkun kivan tila-auton. Mut sen kerkee kuulemma hommaamaan tässä vielä loppuvuodesta.
 
Neiti: meillekin ostettiin "uusi" auto, E290 mersu. Kyllä kelepaa ajella :Heartred
Mulla vaan meinaa tuo maha ottaa rattiin kiinni taas mutta pitänee kai laittaa paksupohjakengät ja liikuttaa penkkiä taaksepäi.

Mulla on alkanu vuotamaan esimaitoa rinnat enemmän nii joutuu yölläkin vaihtamaan suojuksia kun ne kovettuu ja repii nännejä. Vessassa en oikeastaan joudu juoksemaan kun kerran yössä, joskus en sitäkään. Aamulla kyllä sitten huomaa jos ei ole käynyt yöllä liikkumassa kun silmät aukasee niin jalat kramppaa ja joutuu hyppäämään suorille jaloille pystyyn että pääsee käveleen.
 
Täälläkin on maitotehdas jo käynnistynyt :grin
Hirmu aikaisin alkoi jo tihkuttamaan, nyt välillä on rinnuksetkin ihan märät ja täytynyt liivinsuojiin turvautua.
 
tseitsei: Mullakin oli edellinen E-sarjalainen mersu ja siit kyl tykkäsin. Mut se myytiin kesällä pois ja sen jälkeen on ollu joku hyvä tila-auto hakusessa. Ja tää bemari tuli nyt hetkeks ku sen kerta sai sopivalla hinnalla. Ja mun miehen periaate autojen kanssa on et osta halvemmalla ja myy kalliimmalla...

Ja mullakin rupee olemaan hankaluuksia mahtua penkin ja ratin väliin joissakin autoissa. Ku penkin pitää olla aika lähellä et yllän polkimille tällä mun alle 160cm mitalla... Mut onnex täs bemaris pystyy säätämään penkin mahdollisimman alas ja ratin taas ylös niin mä mahun sinne väliin.

Ja kattelin tossa et tais mennä nyt vähän hassuun keskusteluun nää jutut joten anteeksipyyntö niille joita autot ei ollenkaan kiinnosta. Mut en nyt jaksanu luoda uutta keskustelua nimellä autot ja vauvamahat.:)
 
Takaisin
Top