Loppuraskauden oireet

Nyt mulla on tämän päivän aikana tuntunut satunnaisesti sellaista vihlontaa ja kirvelyä jossain tuolla kohdunsuulla, mitähän tuntemuksia nämä ovat? :eek: Tänään on supistellutkin taas enempi, vaikka levossa on oltu.
 
Neiti: paineen tunne ollu jostai noin 14 vkosta asti. Mulla kahdelta nuoriimmalta sanottiin ettei taida laskeutua ollenkaa..muutaku hetkellisesti. Sen verran väliät paikat,et eivät pysy. Toisiksi nuorii piti synnytyksessä painaa alas aina,ku supisti,että tulis. Olin 36h synnytyssalissa sillo.
Nyt vaa tämä jäi..Eikä nouse. Maha pienety melkein olemattomiin. Moni ihmetelly mihi mun maha on kadonnut. Huomenna neuvola taas,nii pitää jutskata siellä onko normaalia.
Mä en voi edes pienemmällä hädälläkää käydä vessassa ettei painattais ja tuntuisi alapää turvonneelta ja,et pallo haaroissa :-/. Aina mahdollisimman nopeaa toimittaa tarpeet. Nyt vko 31+2. Ultran mukaan kylläkin huomenna 32.. Saavat alkaa tutkii kyl onko mite päin tulossa.. Seki tietenkin vähä vaikuttaa mahan kokoon, mut ei näin paljoa kuitenkaan.
 
Viime viikonloppu tuli maattua sairaalassa.. Alkoi kivuliaat supparit, joita tuli 4 minuutin välein 24h. Olin ihan varma, et vauva syntyy justnytheti. Kuitenkaan eivät avanneet paikkoja ja sain kortisonipiikit kypsyttämään keuhkoja ja ku kotiin pääsin sain estolääkityksen supistuksiin. Vieläkin tulee supistuksia, osa kivuliaita, osa ei. Vauva on ilmeisesti kuitenkin tuon sairaalareissun jälkeen laskeutunut, maha on alempana ja on helpompi hengittää. Laskeutumisen seurauksena on alkanut tulla jotain ihmeen keltasta limaa, ku käy vessassa. En tiä onko limatulppaa vai mitä. Sairaslomalle jäin jo elokuussa kun ensimmäiset supistukset tuli töissä. Huomenna on kontrolli äitipolilla missä selviää onko muutosta tapahtunut ja todennäköisesti saikkua jatketaan sinne äippäloman alkuun. Voin sanoa, et oon ihan loppu koko raskauteen ja on semmonen kutina, et tää tyyppi ei malta mahassa pysyä marraskuulle asti. Huh, semmosta mulle :D
 
-mai-, Millaista keltaista limaa sulla tulee? (Jos ei oo liian ällö kysymys) Olen melkeinpä samoilla viikoilla rv 33 ja mullakin on alkanut tulla mitä olen ihmetellyt. Supistellut myös jostain rv 18 asti, enemmän tai vähemmän.
 
Mulla tullu kans keltaista limaa aina sillo,ku kunnolla supistellu ja painattanut. Muittenki aikana tullu lopussa. Jotku meinannut sen olevan limatulppaa. Ja kuulema kohdunsuulta irtoaa lopussa limaa,ku alkaa paikat pehmeneen ja aukeneen. Mulla ei ainakaa limatulppa oo merkannu synnytystä. Menny useampi vko. Neuvolassa sanovat,et 2pvästä jopa kk jos ei enemmänkin mene monella limatulpan irtoamisesta. Joiltaki irtoaa vasta synnytyksessä.
 
Mietin kanssa voisiko olla limatulppaa, kun mulla on kaikki testit otettu ettei oo tulehduksia tai muuta ja valkovuoto ei muuten ole poikkeavaa. Ja siis viimeisen reilu viikon aikana on alkanut tulla ihan päivittäin, juuri sen jälkeen kun mulla on alkanut myös kivuliaammat supistukset.
On sellaista kellertävää, hyvin sitkeää ei muistuta lainkaan valkovuotoa, lähinnä räkää (anteeksi vain..) jää siteeseen tai pyyhkiessä paperiin.
Käsittääkseni limatulppaahan voi irrota ihan pikku hiljaakin eikä se merkitse välttämättä mitään, tämä taitaa olla sellainen mysteeri johon kukaan ei oikein osaa sanoa juuta eikä jaata.
 
Eilen neuvolassa kysyin asiaa ja eipä tuo sanonu muuta,ku et jos ei haise kalalle,nii ok. Kalahaju keltaisessa limassa tulehdus. Mut toisiksi nuorimman odotuksessa tuli isompi möykky ja sitä ennen jo vähä tuli muutaman pvän keltaista räkälimaa ja sen jälkeen kans. Sillo oyssissa sanovat olevan tulppaa joka irtoaa pikku hiljaa.

Missä vaiheessa muilla aloitettua tiheä neuvolassa kulkeminen? Näyttää kaikki suositukset ja säännöt muuttuvan turhankin tiuhaan tahtiin... Mulla aloitettiin vko sitte jo ravaus...
 
Neuvolasta neuvoivat minua tarkkailemaan tilannetta kotona. Oireina ruskehtavaa vuotoa ja vihlontaa alapäässä. Eka odotus ja 32+4 menossa. Viimeisimmästä sisätutkimuksesta on aikaa yli kuukausi. Tekis mieli lähteä mökille viikonlopuksi mutta näillä merkein saattais olla viisampaa jäädä kotiin ja sairaalan lähelle?
 
PomppivaPoni käy tarkistaan paikat jos mietityttää. Tuleeko vuotoa paljon?
Vihlontaa mulla ollu jo monta kk. Yms.. Mut hankala,ku eka raskaus sulla arvioida mitä tuleva tuo. Paitsi kaikki raskaudet ovat erilaisia teet vaikka kui monta muksua. Ja vissii apteekista saa liuskoja jolla saa lapsiveden varmistaa kotona jos sitä epäilee vuotavan. Neuvolasta antovat taas mulle niitä.
 
Ei ole onneksi runsasta tuo vuoto. Vähän niinkuin kuukautisten viimeisiä vuotoja. Sain oman neuvolahoitajan just puhelimella kiinni ja sanoi että mennä huomenna lääkäriin jos vielä jatkuu. Ja neuvoi ottamaan rauhallisesti ja levähtämään. En oo tuollaisista liuskoista kuullutkaan, niitähän kannattaa hakea :)
 
Mulla esikoisen raskaudessa rv 38+6 klo 07 aamulla alkoi limatulppa vuotaa ulos ja klo 14 meni lapsivedet. Samana päivänä myös esikoinen syntyi. Limatulppa oli sitkeää kirkasta limaa, jossa oli verisiä juosteita. Ja mulla se tuli kerralla ulos, sellainen verinen limaklöntti. Jo ennen vessaan menoa aavistin, että jotain on tapahtumassa, koska heräsin siihen että vatsaan sattui, kipu oli samanlaista kuin ensimmäisenä menkkapäivänä.

Näin siis mulla, mutta se ei tarkoita että kaikilla menisi samalla tavalla. Mullakin on ollut tässä raskaudessa välillä normaalia valkovuotoa ja välillä juuri tuollaista paksumpaa ja keltaista vuotoa. Ei ole kuitenkaan ollut mitään muita oireita, joten uskon tämän olevan ihan normaalia.
 
PomppivaPoni kannattaa mennä tarkistuttamaan tilanne lääkärillä. Sulla kuitenkin viikkoja vielä vähän niin olisi hyvä varmistaa ajoissa, ettei pikkuinen ole tulossa ihan vielä ulos sieltä. Tsemppiä ja tulehan sitten huomenna kertomaan miten lääkärissä meni. :)
 
Kirkasta limaa ollu mullaki silloinkin,ku oli veriviiruamut mukana,mut vasta sen klönttin jälkeen jokunen pvä päästä, mut sit osaksi oli sitä kellertävää jossa oli sit ruskehtavaa seassa. Saman väriset mitä se klöntti oli. Nyt on tullu enemmän sitä kirkastalimaa joka on todella epämiellyttävää ja venyvää/sitkeää. Valkovuoto tosi runsasta ja oikein juoksevaa,et housut kastuu.
Mut vaikka itelle kuudes raskaus on välil olo ku raskaus olis ensimmäinen.... Aina jotai uutta joka odotuksessa.
Liuskoista eivät puhu neuvolassa. Toisiksi nuorimman aikana antovat neuvolasta, ku valkovuoto kasteli housut jatkuvasti ja epäiltiin vettä. Sen jälkeen oon pyytänyt niitä. Nuoriimmalta valutti kans valkovuotoa runsaasti. Limatulppaa en huomannut muutenku pari viikkoa ennen käynistystystä,ku sillo tällö tuli kirkastaveriviitullista limaa jossa seassa kans keltaistakin.
 
Tänään olin ultrassa ja lääkärissä ja paikat olivat ainakin kiinni, eikä ole tulehdusta, etten sit tiä mitä ihmeen limaa on. Ei oo klönttistä vaan soiroja (?) joita välillä tulee kun pyyhii. Joku mullekkin sano, et voi olla limatulpan paloja ja lääkäriltä kysyin, on kuulemma normaalia kun tulee. Toki musta tuntuu, ettei koko lääkäri oo missään vaiheessa ottanut tosissaan näitä mun supistuksia ja muita vaivoja. En sit tiä. Huomen aamulla on neuvola.
 
Ja esikoisesta tuli oikein se klöntti ku synnytys käynnisty. Voi ihan hyvin olla, et mun limani onki vaan jotain valkovuotoo :) ihan ku olis ekaa kertaa raskaana ku aina tulee jotaki uusia juttuja joita ei edes muista onko ollut ensimmäisessä raskaudessa.
 
-Mai-: Sama tunne ollu mullaki etteivät ota tosissaan. Ja varsinkin viime ultraajan jälkeen ( täti oli yli 70v eläkeläinen joka luuli tietävänsä kaikesta kaiken ja oli sitä mieltä etteivät neuvolassa yms tiedä yhtään mitään) joka vähätteli kaikki vaivat ja merkit ja ultrasi mite sattuu ja oli sitä mieltä,et mulla menny kaikki reilusti yli ( ja ei oo menny) nii ei se tuu tämäkään ennen pois.
Mut nyt vissii alkovat uskoon,ku paikat oli lähtenyt aukeaan. Ainaki alkoivat juoksuttaa neuvolassa vko kahen välein.
Mut itse tiedät parhaiten ja aina voit lääkärille mennä tarkistuttaan paikat jos mietityttää :-).
Mä en oo edes enää viitsinyt kaikesta sanoa, ku eivät usko kuitenkaan...
 
No nyt on lääkärissä käyty. Sanoi tutkimuksessa ettei ole enää verestä merkkejä, eritettä on mutta ei ole hälyttävää. Paikat oli onneksi kiinni, mutta vauvan pää on kuulema heti siinä suulla. Ja kuulema tilanteet voi muuttua yhtäkkiäkin. Neuvottiin ottamaan rauhallisesti ja aloittamaan varalta flagyl-kuuri. Viime yö oli kyllä melkoista tuskaa alapäävihlontojen kanssa. Haen varalta sen flagylin jos vaikka auttaisi.
 
Pakko kysyä kohtalotovereilta kun tuli yhtäkkiä vähän puskista! Viikot nyt 32+3 ja oikeastaan tuossa kun 32 pamahti mittariin, niin alkoi NÄLKÄ!! Mulla on mennyt painon kans niin, että alkuun tuli humahtaen takaisin 5 kiloa jotka olin siinä just ennen raskautta tiputtanut ja tietoisesti lisäsin vähän kalorimäärää ruokavalioon, että riittää molemmille polttoainetta. Sit viimeset 3 kk ei ookaan tullut oikeastaan mitään (kuukausi sitten oli vähän laskenut edelliseen kertaan). Nyt oli tullut 400g/vko mutta siitäkin osa oli isoveikan synttäriherkkuja, joita syötiin koko viikonloppu ja maanantaiaamuna neuvola. :wtf:

Mutta nyt on siis täs muutaman päivän ollut niin, että herään 5ltä nälkään ja syön silloin aamupuuron(raejuustolla ja marjoilla ja se ennen pitänyt nälän hyvin loitolla monta tuntia), sit syön toisen aamupalan, yleensä leipää kun lapset heräävät ja syövät n. 8lta. Nyt kello on vajaa 11 ja ihan tajuton nälkä ollut jo vajaan tunnin...Onkohan tämä nyt seurausta siitä, että vauvalla alkanut massakausi vai mikä ihme?? En muista et aikaisemmis olis tälläistä ollut, toki niissä painoa on kertynyt tasaisemmin varsinkin loppupuoliskolla..Ja pahinta on se, että kun alkaa ruoka-annos olla lopuillaan, niin mietin jo siinä vaiheessa, että pian on nälkä. En kuitenkaan jaksa syödä enempää kun vatsassa vie tilaa jokin muukin kuin ruoka...:woot:
 
Takaisin
Top