Lokapoikasten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lenita, itse en ole täysin hurahtanut, mutta noita kestovaippa-asioita olen itsekin miettinyt, että ainakin osa-kestoilua haluan yrittää ihan vakavasti. Jos vaikka öisin (pidempien unien toivossa) ja matkoilla käyttäisi kertakäyttöisiä ja sitten kotioloissa päivisin kestoilisi, niin olisihan siinäkin jo tehty "jotain" ympäristön puolesta. Uudessa äitiyspakkauksessa tulee yksi Kushies AIO-vaippa, joita ainakin ajattelin ostaa vähän lisää.

bantsu, minusta kaikista ihanin kuva, mitä rakenneultrasta saatiin oli neidin vasemmasta jalkapohjasta! Niitä varpaita olen minäkin laskeskellut, hih. Kasvoista saatiin kiva profiilikuva, jossa kädet on nyrkissä suun edessä.

Mun kaverilla oli sellanen ohut läpinäkyvä taipuisa muoviputki siinä napakorun lävistysreiässä raskaana ollessan. Se oli pujotettu läpi, päissä ei mitään stoppereita.
Alle 2-vuotias esikoinen tuijotti sitä vakavana: "Ota pois!" Ei tainnut ottaa kuitenkaan :)
Esikoista odottaessa tais jotenkin umpeutua se reikä ja nyt sitten oli toi viritys.

ahaaaa hyvä tietää että on tuollainenki vaihtoehto napakorulle :)
no mutta nyt ne on kuitenki molemmat poissa enkä varmaan nyt raskausaikana mitään siihen laita kun napa on niin hankalasti pullahtanu ulos.. :/

Huomenia kaikille.
Liikkeitä tunnen päivittäin. Eilen tunsin ihan vatsan päältä kuinka siellä potkittiin. Huomenna olisi neuvola, jossa toivottavasti hemoglobiini mitataan, tai pyydän mittausta.

Ensi viikolla olisi ultra.  Lähdemme parin viikon päästä matkalle ja haluan varmistaa, että kaikki ok. Matkan jälkeen on vielä sairaalassa ultra.

Krista87: itse olen ostanut vain pari kokoa isommat farkut. Kokeilin Benettonin äitiysvaatteita ja xs-farkut tippuivat jalasta.  Kävin sitten ostamassa halpisfarkkuja jotka olivat pari kokoa isommat kuin normaalisti käytän. Ovat olleet ainakin vielä ihan hyvät. HM:ssä en ole vielä käynyt.

TuuliEnkeli: toivottavasti meidänkin valmennuksessa olisi noita samoja asioita kuin siellä (kantoliina ja kestovaipat: kiinnostavat ainakin minua). Ja myöhäiset onnittelut.

Helsqu: tervetuloa. Toivotaan, että kaikki menee hyvin. Kannattaa ottaa rauhallisesti. Itsekin jäisin heti saikulle jos vuotoja ilmenee, ihan vain varmuudeksi (onneksi ei niitä ole tässä raskaudessa ollut). Samoin hematoomaa kannattaa ultrissa seurata.

Nyt töiden pariin. Onneksi ainakin täällä on pilvistä niin työnteko maittaa.

Riikka33 , luin sun kirjoituksen 22.4 pelkopolille menosta.
Mun kolme vanhempaa lasta ovat kaikki syntyneet vähän ennenaikaisina: vanhin (nyt jo 15-v) 33+6, joutui olemaan keskolassa reilun kolme viikkoa ja aluksi myös hengityskoneessa. Seuraava lapsi syntyi 38+0 ja hänen kanssaan sain kokoa normaalin vierihoidon sairaalassa, ja pääsimme kotiin 1,5 vrk synnytyksen jälkeen. Kolmas syntyi viikolla 35+0, ja taas päästiin keskolaan. Nyt kuitenkaan ei tarvittu hengityskonetta eikä edes keskoskaappia vaan pötkötteli ihan tavallisessa sängyssä. Silti keskolassa kului 10 päivää ja kotiin pääsi kotisairaanhoidon tuella (nenämahaletku vielä paikoillaan). Kotona syöminen kuitenkin sujui hienosti eikä letkua tarvittu. Nuorimman kanssa asiat sujui näin hienosti luultavasti siksi, että kolme ja puoli viikkoa ennen synnytystä synnytys oli jo käynnistymässä, mutta saatiin vielä pysäytettyä lääkityksellä sairaalassa, ja samalla annettiin vauvalle keuhkoja kypsyttävää lääkettä.
Kaikki lapset ovat kuitenkin terveitä eikä keskosuudesta jäänyt mitään kehityshäiriöitä eikä ongelmia. Vanhimman kanssa ensimmäinen puoli vuotta oli raskasta, koska oli tosi herkkä oksentamaan ja muutenkin syöttöväli oli alussa pari tuntia.

Joten mua pelottaa kanssa ennenaikainen synnytys, mutta toisaalta kun on 'onnistuneita' ennenaikaisia kokemuksia takana, on ehkä helpompi suhtautua luottavaisesti. Mä olen joka raskaudessa ollut herkkä supistelemaan, mikä sitten on kypsyttänyt kohdunsuuta ja viikon 30 jälkeen se onkin alkanut aueta. Aina olen myös joutunut jossakin vaiheessa sairaslomalle lepäämään.

Nyt viikkoja on 16 ja risat, ja viime viikolla tunsin ensimmäisiä supituksia. Kipeitä ne eivät vielä ole mutta ikävän aikaisin alkavat. Eli tavallaan on pakko totuttautua ajatukseen, että tämä menee kuten edellisetkin, eli täytyy ottaa rauhallisesti ja toivoa että raskaus menisi edes sinne viikolle 35-36. Neuvolassa olemme asiasta jutelleet ja siellä sanottiin että pitää soittaa herkästi jos supistuksia tulee.
Juuri nyt toivoisin, että olisin palkkatyössä: sairasloman hakeminen olisi helpompaa. Mutta yrittäjänä kun on sitoutunut tekemään sovitut työt, on sairaslomalle jääminen aika ongelmallista...

Mutta tsemmpiä sulle Riikka33 -toivottavasti keskustelu pelkopolilla rauhoittaa mieltäsi!

Napakorusta
Mä otin edellisessä raskaudessa napakorun pois vasta muutamaa viikkoa ennen synnytysta, mutta jo sinä aikana reikä ahtautui niin, ettei napakorutappi mennyt enää takaisin, joten vaihdoin silloin ohuempaan kulmakoruun, joka nyt sitten ollut jo yli neljä vuotta. Nyt löysin juri niitä muovisia tappeja, ja ostin sellaisen odottamaan. Mittaa tapilla on kolmisen senttiä, mutta voi lyhentää tarvittaessa. Myyjä sanoi, että pallot voi laittaa tapin päihin kiertämällä, vaikka siinä ei valmiiksi kierteitä olekaan. Jos reikä menisi nyt umpeen, en taitaisi enää uutta ottaa kun sen paraneminen on niin pitkä prosessi. Mutta jospa reikä pysyisi muovitapilla auki.

Kestovaipoista
Itse olen käyttänyt kestoja jo kolmella lapsella, tosin aiemmin imuina lähinnä harsoa ja flanellia. Nyt olen aivan innoissani uudemmista materiaaleista, bambusta, tencelistä, ja mikrokuidusta. Ostin jo nipun kankaita, jotta pääsen tekemään uusia imuja. Ostin myös kuorivaippakangasta, kun oli niin ihanaa kuosia [;)] vaikka ei ollut tarkoitus, koska kuoria on ennestään ihan tarpeeksi.
Itse olen kokenut kätevimmiksi vaippamalliksi kuoren ja siihen irrallisen imun. Kuoria ei tarvitse pestä joka kerta, jos eivät likaannut. Ja imuna olen tykännyt eniten jostakin tiimalasin muotoisesta. Tarroilla edestä suljettavista tulee aika paksu paketti vauvan masulle, jos päällä on vielä kuoriosa tarroineen.

Tsemppiä kestoilua harkitseville! Ainakin mulle se vaiva on tuntunut pieneltä kun omatunto on parempi. Kertiksiä olen käyttänyt lähinnä isommalla yövaippoina, eikä omatunto ole kestänyt niitäkään roskiin kantaa, joten olen sitten repinyt vaippoja siten, että sisus menee kompostiin ja vain muoviosat kaatikselle. Nyt on kyllä jo myynnissä kokonaan kompostoituvia vaippoja, joita ehdin käyttää hetken nyt neljä-vuotiaallani ennen kuivaksioppimista. Suosittelen niitä (saa ainakin Prismoista).

Tiiti - kiva, kun kerroit omat tarinasi! Ja ihanaa, kun teillä on kaikesta huolimatta kaikki hyvin. [:)] Mulla on myös nuo supistukset alkanut, ei kiva. Tosin viimeksi ne eivät olleet saaneet mitään aikaiseksi, yks kaks vaan 35+2 meni vedet.

Kyllä mä uskon, että kätilön kanssa juttelu aiheesta rauhoittaa mieltä ja enhän mä asialle mitään mahda, jos tämäkin päättää ennenaikaisesti maailmaan tulla, toki siis rauhallisesti mennään.

Kirjoittele Tiiti ihmeessä miten sun raskaus etenee, "kohtalotoverin" kuulumiset kyllä kiinnostaa! Toki siis muidenkin... [:)]

Uusille odottajille tervetuloa, rakenneultrassa käynneille onnittelut, hormoonimyrskyissä purjehtijoille tsemppiä(synnytyksen jälkeen ne vasta alkavatkin!) ja meille kaikille jaksamista! [:)]

Onko joku käynyt nyt odotusaikana kosmetologilla? Tänään heräsi ajatus, että mitä jos se ei olekaan vauvalle hyväksi [:o]

Mainitsen joka tapauksessa raskaudesta kosmetologille, jolle olen jo huomenna menossa.. Tossa Vau:n etusivulla oli joku kirjoitus aiheesta, mutta ei tarpeeksi selventävä. (Josta tämä koko ajatus heräsikin)

bantsu en ole käynyt mutta ensi viikolle ajattelin varata jonkun puhdistus ajan kun iho mennyt niin huonoon kuntoon [&o] en ole vielä tuota etusivun juttua kerinnyt lukemaan mutta on hieman mietityttänyt että voiko sinne mennä.. jotain tälle naamalle on kuitenkin tehtävä!! [:D]

Mä olen ainakin käynyt ihan normaalisti parturissa, kulmavärissä ja kynsien laitossa. Tietävät kyl, et olen raskaana.

Jee! Puoliväli saavutettu täälläkin!
"Onko olosi lämpimämpi kuin tavallisesti ja hikoiletko enemmän? Se johtuu siitä, että kilpirauhasestasi tulee aktiivisempi: lepoaineenvaihduntasi on 20 prosenttia vilkkaampi kuin tavallisesti. Yöhikoilu auttaa jäähdyttämisessä samalla kun jäteaineita poistuu. Muistathan juoda riittävästi!"
<- Näillä helteillä onkin tosi kiva, että kilpirauhaseni aktivoituu ;)
Olen kyllä huomannut jo. Ollaan nukuttu ikkuna auki, vaikka olen normaalisti viluinen. Mies laittoi kiinni ikkunan viimeyönä, kun sitä paleli... mulle tuli kuuma. Nukun peitto mykkyrässä sylissä, vaikka yleensä on peitto korvilla asti. Paljan varpain tarkenen kotona, vaikka yleensä jalassa villasukat kesät talvet.

Onnea puolivälin saavuttaneille! [:)][:)]

Soitin eilen kosmetologille, että voinko tulla vaikka olen raskaana. Hän sanoi, ettei se ole mikään este [:D]
Olen siis menossa ihonpuhdistukseen (kasvojen) ja jalkahoitoon. Ihonpuhdistus tehdään käsin. Laserhoitoja ja muita koneellisia hoitoja ei käsittääkseni saa raskausaikana tehdä.

Kuulin kaverilta, että synnyttämään menosta ja sairaalasta kotiin hakemisesta voi hakea Kelalta kilometrikorvauksen. Oli mulle uus juttu. Meillä on kuitenkin yli 70 km synnyttämään sit jossain vaiheessa kun se tulee ajankohtaiseksi..Eli melkeinpä kannattaa jo hakeakin.

Lämpöiset päiväntoivotukset täältä:)..

Hiki virtaa kuin pienellä sialla konsanaan, hurjaa touhua.
Tämä täti joutuu nyt rauhoittamaan menoansa, kun alkoi tosi kovat harjoitussupistelut...soitin tänään ihan ihmeissään neuvolaan ja nyt sitten on pakko koittaa vähän rauhoittaa tahtia, eikä kuulemma sais höösätä niin paljon (ei tule olemaan helppoa, kun tottunut koiran kanssa kävelemään kovaa,ja tekemään kaikki asiat tyylillä "minä itse")

Cassandra: ainakin minulle ihan uutta ja hyödyllistä tietoa. Itse olisin kyllä ne kompostivaipat sinne bioroskikseen heittänyt (tosin en edes tiennyt, että sellaisia on).
Olen kyllä ajatellut kokeilla kestovaippoja: katsotaan kuinka pitkään innostus kestää. Voisin itse yrittää niitä tehdä, jos sopiva ompelukurssi löytyy (tosin en tiedä kuinka vaikeita on tehdä itse).

Tänään neuvolassa käyty, laitan tuonne mittaosioon tarkemmat tiedot. Hemoglobiini oli noussut, mikä oli hyvä asia. Kohtu oli kuulemma jo todella korkealla, navan kohdalla tai hiukan yli (siksi mitattiin sf-mitta). Painostakin sain hiukan sanomista, noussut 4 kg (tosin itse en tästä kauheasti stressannut, kun lähtöpaino oli BMI käyrän alapäästä).

Kait siellä kauneushoitolassa, kampaajalla ja kynsihoidoissa voi käydä. Muistaa aina mainita, että on raskaana, niin tekevät sellaiset hoidot, jotka sopivat. Itse olen kampaajalla käynyt kerran, ja käyn jatkossakin kun juurikasvu alkaa häiritä.

Aurinkoista päivää kaikille

Jälleen menty hurjasti eteenpin ja minä kun en ole kerenny istahtaa koneelle :/ eli täällä mennään rv19+2 (muistaakseni)

Kaks vuotias neitokaisemme tuli yhtenäpäivänä herättelemään sohvalta ja hyppi suoraa vatsani päälle, itsestäni tuo herätys ei tuntunu kovin mukavalta mutta ei ei tuntunu tulokkaastakaan, ekaa kertaa potki semmosella voimalla että tunsin ne käteeni ulkopuolelta <3
Tunnistin tulokkaan heti omakseni, yhtä temperamenttinen kuin me muutki ja siitä se sisar rakkauski sitte lähti :D

annnie74: Voit varmaan kuvitella olen äkkipikainen muutenkin ja häät lähestyy, saan älyttömiä itku-potku-raivareista tyylillä :D Kärsii mies mutta kärsii myös moni muukin es mun oma äiti [&o] Mutta josko nämä tästä :)

Kestovaipoista, en ainakaan alkuun aloita mutta katsotaan jos sitä innostuu.

Mites muuten miehet suhtautuu raskauksiin joilla toinen tai kolmas..raskaus??

Olen jotenki hurjan pettyny ettei tuota enää kiinnosta yhtää, ei liikkeet ei tieto missä mennään jne [:(]
Ajattelin jo etten puhu enää tulevasta ultrastakaan mitään, tarviiko sitä sinnekkää sitte raahata??
Ekan aikana oltiin aina kirja kädessä ja oltiin kiinnostuneita mitä tapahtuu ja missä mennään, liikkeistä oli mukava puhua ymym. Harmittaa että nyt ei sitte niin mitään [:@]

Aurinkoista päivää kaikille, uusille ja tutuille kirjoittajille!

Enpäs ole koneelle pitkään aikaan ehtinyt, ja nytkin ajattelin kyllä tuonne ulos mennä, heti kun nenä irti ruudusta saan.

Meillä rakenneultra oli maanantaina. Kaikki vauvalla kunnossa ja potki niin että kätilökin mahan päälle tunsi, ei tainnut tykätä filmattavana olemisesta. [;)]
Itselläni oli pieni sulattelu ultran jälkeen, sillä olimme alkaneet kutsua mahassa asujaa vihtoriksi ja olimme jotenkin vain siinä vahvassa uskossa että se on poika. Kuva paljastikin sitten toisin. Varma ei tietenkään vieläkään voi olla, mutta eipä sielä vehkeitäkään missään näkynyt. Pääasia että on terve.

Onko teillä muilla ollut vahvoja uskoja sukupuolesta ennen ultraa?

No, toisaalta nyt pääsen sitten ihan luvan kanssa hypistelemään niitä kaikkia ihania tyttöjen vaatteita kauppoihin. [:D]

Kestoilu on ollut nähtävästi viime aikojen puheen aiheena. Itse ainakin aion kokeilla. Kestovaippojen teko on helppoa ja kannattaa kokeilla. Esim. hahtuvavillapöksyt tulee neulottua hetkessä ja ovat kuulemma todella kätevät käytössä. Jos tekee pitkälahkeiset, niin on sitten syysilmoilla lämmittämässä pieniä jalkojakin. [:)]

Minä olin viikonloppuna kestovaippaompelukurssilla. Ei ollut vaikeaa tehdä. Vaikeinta oli ehkä sisäistää niistä kaikista kangaslaaduista mitkä sopii, imuksi, kuoreksi, ihoa vasten, kosteussuluksi jne. Muutenkin kaikki termit oli uutta. Sain valmiiksi kaksi taskuvaippaa, 8 imua, kaksi keskeneräistä taskuvaipaa, tein kaavoja eri mallisista vaipoista 4 kpl, leikkasin kaavat myös kestositeistä, päivä-/yö sekä pikkuhousunsuoja kaavat, liivinsuojakaavat sekä vaippakankaista leikkasin jo osia liivinsuojiin jämäpaloista. Nyt osaan tehdä kestovaippoja. Kovin montaa ei ennakkoon kannata tehdä ainakaan samalla kaavalla kun ei tiedä vielä mikä malli omalle vauvalle sopii parhaiten. Teen vain kaikista malleista 1 tai 2 vaippaa ja sitten kun malli on valmiina sylissä ompelen lisää. Olen kyllä aluksi ajatellut käyttää harsoja ja villahousuja, jos vauvan iho vain kestää hahtuvasta neulottuja villahousuja. Liityin kestovaippayhdistykseen 10€/vuosi ja siihen hintaan tulee alennuksia kursseista yms. sekä lehti muutaman kerran vuodessa.
Vanhakin vielä oppii uusia temppuja... Käytin esikoisella harsoja ja vaippamuoveja ensimmäiset 4kk ja sitten loppu ajan kertakäyttövaippoja samoin kuin kahdella seuraavalla lapsella. Jospa nämä kestovaipat olisivat kehittyneet nyt niin paljon että niitä viitsii vauvalla käyttää. Vaippakangaskuosit ovat kyllä aivan ihania ja niihin voi kyllä hurahtaa pahemman kerran...
Supisteluista: minulla on myös alkanut supistella aina aika varhaisessa vaiheessa. Nyt minulla menee napa tiukaksi aina puolen päivän jälkeen, eikä minusta ole oikein mitää tekemään enää töiden jälkeen. Teen vain ruoan ja makoilen pari tuntia sohvalla ja katson telkkaria. Sitten loppuillasta saatan vähän hiljakseen jotain touhuta ja välillä lepäilen. Supistukset eivät ole vielä kipeitä mutta on inhottavaa kun napa on kivikova. Meillä on lapset myös syntyneet etukäteen kaikki, mutta vain sen verran että keskolaan ei ole tarvinnut kenenkään mennä. muistaakseni syntyi 38 tasan, 39+1 ja 37+4 viikoilla. Nuorimmalla oli hermoston kypsymättömyydestä johtuvaa nytkähtelyä raajoissa alkuviikkoina ja nyt myöhemmin hänellä on todettu sensorisen integraation häiriö, eli hermotus aivoissa ei pelaa aivan samoin kuin ns. normaaleilla ihmisillä. Eli reagoi ärsykkeisiin liian voimakkaasti tai liian laiskasti riippuen asiasta. Eli tällä ei ole mitään tekemistä temperamentin kanssa. Vaan jos joku vähän töytäisee ohi mennessään, hän väittää että häntä lyötiin, pienempänä ja vieläkin hän mielellään laittaa kaikenlaista suuhunsa, keskittyäkseen asioihin hän tarvitsee liikeaistimusta avukseen, jne. Hän ei kuitenkaan ole ylivilkas eikä sellainen "häirikkö" kun esim. lapsi jolla on ahdh. Koulu on mennyt hyvin ja älykkyyteen tämä ei ole vaikuttanut mitenkään, järki leikkaa kun partaveitsi. ristikkäisliikkeet on hänelle hankalia esim. pallon heitossa saman puolen käsi ja jalka menevät eteen yhtäaikaa, pyörällä ajamaan oppiminen oli vaikeaa jne.
Nautitaan lämpimästä, kohta kuitenkin tulee taas kylmempi jakso, harvoin sitä kesä helteet alkaa toukokuun puolivälissä ja jatkuisi elokuulle saakka. Uskoisin että kesäkuun alkupuoli on viileämpää..

Meillä oli tänään rakenneultraja pikkuista ujostututti niin paljon ettei se näyttänyt kunnolla kasvojaan ja jalkoväli oli niin visusti ristissä ettei edes kätilö saanut minkäänlaista vihiä sukupuolesta. Me ei sitä halutakkaan tietää, mutta eipä tiedä nyt muutkaa.[:)][:)][:)][:)][:)]

Takaisin