Minä olin viikonloppuna kestovaippaompelukurssilla. Ei ollut vaikeaa tehdä. Vaikeinta oli ehkä sisäistää niistä kaikista kangaslaaduista mitkä sopii, imuksi, kuoreksi, ihoa vasten, kosteussuluksi jne. Muutenkin kaikki termit oli uutta. Sain valmiiksi kaksi taskuvaippaa, 8 imua, kaksi keskeneräistä taskuvaipaa, tein kaavoja eri mallisista vaipoista 4 kpl, leikkasin kaavat myös kestositeistä, päivä-/yö sekä pikkuhousunsuoja kaavat, liivinsuojakaavat sekä vaippakankaista leikkasin jo osia liivinsuojiin jämäpaloista. Nyt osaan tehdä kestovaippoja. Kovin montaa ei ennakkoon kannata tehdä ainakaan samalla kaavalla kun ei tiedä vielä mikä malli omalle vauvalle sopii parhaiten. Teen vain kaikista malleista 1 tai 2 vaippaa ja sitten kun malli on valmiina sylissä ompelen lisää. Olen kyllä aluksi ajatellut käyttää harsoja ja villahousuja, jos vauvan iho vain kestää hahtuvasta neulottuja villahousuja. Liityin kestovaippayhdistykseen 10€/vuosi ja siihen hintaan tulee alennuksia kursseista yms. sekä lehti muutaman kerran vuodessa.
Vanhakin vielä oppii uusia temppuja... Käytin esikoisella harsoja ja vaippamuoveja ensimmäiset 4kk ja sitten loppu ajan kertakäyttövaippoja samoin kuin kahdella seuraavalla lapsella. Jospa nämä kestovaipat olisivat kehittyneet nyt niin paljon että niitä viitsii vauvalla käyttää. Vaippakangaskuosit ovat kyllä aivan ihania ja niihin voi kyllä hurahtaa pahemman kerran...
Supisteluista: minulla on myös alkanut supistella aina aika varhaisessa vaiheessa. Nyt minulla menee napa tiukaksi aina puolen päivän jälkeen, eikä minusta ole oikein mitää tekemään enää töiden jälkeen. Teen vain ruoan ja makoilen pari tuntia sohvalla ja katson telkkaria. Sitten loppuillasta saatan vähän hiljakseen jotain touhuta ja välillä lepäilen. Supistukset eivät ole vielä kipeitä mutta on inhottavaa kun napa on kivikova. Meillä on lapset myös syntyneet etukäteen kaikki, mutta vain sen verran että keskolaan ei ole tarvinnut kenenkään mennä. muistaakseni syntyi 38 tasan, 39+1 ja 37+4 viikoilla. Nuorimmalla oli hermoston kypsymättömyydestä johtuvaa nytkähtelyä raajoissa alkuviikkoina ja nyt myöhemmin hänellä on todettu sensorisen integraation häiriö, eli hermotus aivoissa ei pelaa aivan samoin kuin ns. normaaleilla ihmisillä. Eli reagoi ärsykkeisiin liian voimakkaasti tai liian laiskasti riippuen asiasta. Eli tällä ei ole mitään tekemistä temperamentin kanssa. Vaan jos joku vähän töytäisee ohi mennessään, hän väittää että häntä lyötiin, pienempänä ja vieläkin hän mielellään laittaa kaikenlaista suuhunsa, keskittyäkseen asioihin hän tarvitsee liikeaistimusta avukseen, jne. Hän ei kuitenkaan ole ylivilkas eikä sellainen "häirikkö" kun esim. lapsi jolla on ahdh. Koulu on mennyt hyvin ja älykkyyteen tämä ei ole vaikuttanut mitenkään, järki leikkaa kun partaveitsi. ristikkäisliikkeet on hänelle hankalia esim. pallon heitossa saman puolen käsi ja jalka menevät eteen yhtäaikaa, pyörällä ajamaan oppiminen oli vaikeaa jne.
Nautitaan lämpimästä, kohta kuitenkin tulee taas kylmempi jakso, harvoin sitä kesä helteet alkaa toukokuun puolivälissä ja jatkuisi elokuulle saakka. Uskoisin että kesäkuun alkupuoli on viileämpää..