Lokakuun lahja 2012

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lucci
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mä varasin viimeviikolla neuvolan, ja eka neuvola 8.3, jännittää! Jännittää myös, että jos ei ekassa ultrassa ookkaan kohdussa mitään, tai sydän on pysähtynyt...

 
Meillä on eka neuvola 13.3. Koko perhe lähdetään kuuntelemaan mitä tätillä on asiaa :) Tuntui kovin aikaiselta varata aikaa, mutta sainpahan heti yheksännelle viikolle.
 
Moikka
Varovaisesti takavasemmalta vilkutus
Plussa ilmetyi tikkuun ja oli aika ihana yllätys!.
kun toivottiin  kovin vauvaa,
Tosin meillä löytyy kolme poikaa entuudestaan*
Mutta vielä mahtuu perheeseemme jos hyvin suo tämä
tähtihippunen.
Olo on vähän kuvotusta kova nälkä
täytyy tankata tasaseen tahtiin.

Ihanaa et täällä saa olla onnellinen raskaudesta
ja jännätä yhessä teidän muiden kans.

Mulla ultra parin päivän päästä jännää

 
Täällä myös syöty Multivita Raskaus ja imetys -tabletteja jo pari kuukautta ennen raskautumista. Niissähän on myös foolihappoa 400µ ja d-vitamiinia 10µ. Joku täällä sanoi syövänsä d-vitamiinia 50µ päivässä? Pitäiskö sitä tosiaan niin paljon saada? 

Periaatteessa itse kyllä ajattelen niin, että monipuolinen ruokavalio on se tärkein vitamiinien ja muiden hyödyllisten aineiden lähde. Mutta kyllähän meillä täällä pimeässä Suomessa varmasti tuota d-vitamiinia ainakin tarvitsee. Ja tuo foolihappokin on mun käsityksen mukaan ihan tutkitusti suositeltavaa raskauden alussa just tuon vauvan hermoston kehityksen kannalta. 

Mulla on ollut parina aamuna sellaista yökkäilyä juuri heräämisen jälkeen ennen kuin on ehtinyt laittaa mitään suuhunsa. Sit heti helpottaa kun vatsa saa jotain täytettä. Muuten ei mitään uusia oireita, mutta väsymys nyt vaan pahenee koko ajan. Ei jaksaisi tuon esikon kanssa touhuta oikein mitään, eikä mikään huvittais... Mulla alkaa nyt rv7 ja sepä taisi viime raskaudessa olla se pahimpien oireiden viikko. Cupcake sanoi, että kohdun pitäisi nyt olla jo appelsiinin kokoinen, uskomatonta! :-) Hassu ajatus, kun ei vielä mitään näy ulos päin...
 
Mamu91: mä oon varannut ainakin jo ajan neuvolaan, se on 14.3 ja ultra+lääkäri 21.4. :) Mulla on vähän sama, oon ajatellut varata myös varhaisultraan, myöskin kun oli 5kk sitten keskeytynyt keskenmeno. :/

Pitääkö muuten täällä kukaan muu kuin minä blogia? :)
 
okei,iteppä taidan huomenna sitten het soittaa neuvolaan aikaa :) viimeksi taisin käydä eka kerran 8 vkon tienoilla.. hiukka stressiä kyllä että toivottavasti kaik on hyvin :o
 
Nuo d-vitamiinisuositukset on Suomessa aika lailla alakanttiin niin aikuisilla kuin lapsillakin. D-vitamiinia saa liian vähän lähes joka iikka. Meidän piti ensin osallistua Kättärillä tutkimukseen, jossa lapselle olis annettu 30 tai 40 µg d-vitamiinia, mutta lopulta ei päästy tutkimukseen kun synnytys pitkittyi ja lapsi joutui tehohoitoon. Olen itse lapsellekin kuitenkin antanut aina 20 µg deetä. Silloin paljon juttelin noiden tutkivien lääkäreiden kanssa ja he sanoivat, ettei isosta annoksesta ainakaan haittaa ole. Muistaakseni sanoivat, että 70-luvulla annettii lapsille vielä 40 µg, kunnes todettiin, että pienempi määrä riittää riisitaudin ehkäisyyn. On kuitenkin todettu, että d-vitamiinilla on paljon muitakin positiivisia vaikutuksia, joihin tuo 10 µg ei riitä.

Hienoa, että lisää porukkaa on liittynyt keskusteluihin. :)
 
Jahaa, kiitos tiedosta, Meemi! Pitääpä harkita sitten itsekin jos ottais lisäksi vähän d-vitamiinia vielä! 
 
Mä en Ansku92 pidä blogia, mutta tykkään lukea tosi paljon niitä:) Laitas linkkiä, niin pääsen kattomaan :D
 
Yumnan kanssa näköjään mennään samoja päiviä! (: 

vielä pitäis malttaa kaksi viikkoa odottaa ensimmäistä neukkulaa! (: silloin onkin jo menossa sitten kymmenes viikko! lääkärineuvola (jolloin eka ultra) onkin vasta sitten 11. viikolla, mikäli nyt oikein laskin! kaveri meinasi että sullahan on jo silloin "iso" möllykkä sielä masussa.. :D voi, nää on näitä hetkiä kun todellakin toivon, että kaikki ois menny, ja tulis menemäänki hyvin <3 nopeamminhan sen mielenrauhan sais kun varais ajan varhaisultraan, mutta en oo valmis maksamaan 150e 10min tutkimuksesta. vaikka kuin kyseessä onkin oma vauva, mut silti. "/ enköhän mä jaksa vielä parisen viikkoo oottaa.. hyvin menny tännekki asti.

mukavaista alkuviikkoa kaikille, meille täydellisille tuleville mamoille ja meijjän masuasukeille! (;

 
Äsken selvis ultra-aika. Ens viikon tiistaina 28.2. Hitsi, nyt alko jännittämään. :)

Tänään on onneksi ollut helpompi päivä pahoinvoinnissa kuin eilen. Hyvä niin. Nukuttua en sitten saanut millään yöllä. Heräsin klo 1, enkä sen jälkeen enää nukkunut. :( Onneksi tuo tyttö on ollut tosi hyväntuulinen tänään niin oon vähällä päässyt sen suhteen. Nyt se meni päikyille ja pitäis alkaa siivota...
 
cupcake mulla kanssa ollut tuota vuotoa oikeestaan koko ajan. Nyt kun ois menkkojen aika, niin tuntuu et tulee paljon enempi. Kokoajan huoli painaa päälle, mut koitan ajatella silti positiivisesti. Mulla oli viime raskaudessakin sellasta tiputtelu vuotoa, johonki viikolla 9. Eli kait se vaan kuuluu näihin mun raskauksiin.

Vitamiineista sen verran et itse käytän sitä Multivitan raskaus ja imetys, omegoita ja kalsium+D. Noit vitamiineja oon syöny nyt 12/10 asti eili esikon odotuksesta lähtien. Ton kalsiumin otin siks kun imetän, vaik käytänkin maitotuotteita.
 
Jotenkin tuntuu hassulta et niin erilaista tietoa tulee tosta imetyksestä raskaus aikana. Kait se on niin hoitajasta kiinni kuka suosittelee mitäkin.
Huomasin noi suositusten erot myös edellisessä raskaudessa, hiusvärien osalta. Mulle ei ekana puhuttu niistä mitään, vasta kun itse kysyin asiasta sanoivat mulle et ovat tämän kaupungin aluellaa sopineet yhtenäisesti ettei asiaan puututa. Kun juttelin tuttavan kanssa joka kävi toisen alueen neuvolassa hänetä oli ehdottomasti kielletty värjäämästä hiuksia koko aikana... Eli se siitä yhtenäisestä sopimuksesta. Itse olen henk.koht sitä mieltä asiasta että ihan hyvin voi värjätä.

Tänne ei muuten sen kummempaa, väsyttää ja pakko koittaa aina hetki levätä kun esikko on päikyillä. Onneks mitään huonoja oloja ei sen kummemmin ole, muutakun tietyt ruoka-aineet.

Onne kaikille uusille plussanneille ja toivotaan että pikkuhiljaa alkais huonovointisten olot helpottamaan :)
 
Mä oon vähän lähdekriittinen, en luota vitamiinivalmistajan tekemiin tutkimuksiin. Vaikkakin varmasti moni asia tuossa jutussa oli totta niin kaikkea en usko ihan suoraan.

Imetyksestä tuntuu, että vanhemman polven hoitajat ja lääkärit säikkyy tätä pitkää imetystä tai imetys + raskaus yhdistelmää. Nuoremmat hoitajat tai hoitajat, joilla on muuten päivitetyt tiedot imetyksestä eivät ole moksiskaan. Mulle esim. neuvolalääkäri just selitti kuinka maito on tässä vaiheessa jo ihan laimentunutta... joopajoo, voisi sekin ottaa vähän asioista selvää. Imetystukinetistä kannattaa katella jos haluaa kunnon tietoa.

Ja kyllä tosiaan muutenkin paljon tulee ristiriitaista tietoa raskauteen liittyen niin neuvolasta kuin hoitajastakin riippuen. Eikä tämä lopu raskausaikaan, vaan samaa saa hämmästellä sitten lapsen kanssa. Mä itse tein viimeksi ratkaisun, etten värjää hiuksiani raskausaikana, koska kemikaalirasitusta tulee muuta kautta niin paljon. Haluan tässä kohtaa säästää vauvaa siltä. Nämä asiat on kuitenkin jokaisen mietittävä niin, että on itse sinut päätöksensä kanssa. Muuten ei myöhemmin ole hyvä olla jos jotain ongelmia tulee. Toisaalta mun mielestä ei kannata ihan överiksikään vetää sitä vauvan suojelua. Äidin hyvinvointi on kuitenkin vauvalle kaikista tärkeintä. :)
 
Jep, täällä kyllä tuota stressin aihetta raskauteen liittyen on jo ihan tarpeeksi tän diabeteksen takia, eli mulle nuo vitamiiniasiat ja ruokarajoitukset yms. on niitä kaikkein pienimpiä asioita joita aion miettiä :-) Jos nyt sen verran kuitenkin vielä vaan tuosta lähdekriittisyydestä, niin itse en kyllä pidä noita imetystukilistojakaan kaikkein puolueettomimpina lähteinä. Sen verran mitä itse niitä oon lukenut. Ja kyllä, oon imettänyt ja olen erittäin imetysmyönteinen kaikenkaikkiaan. Nuo imetyssivustot oon kuitenkin kokenut hieman fanaattisiksi. Toivottavasti kukaan ei tästä nyt loukkaannu :-) 
 
Juu, samaa mieltä Yumna tuosta imetystukilistasta, että aika fanaattista monelta osin, mutta paljon sieltä löytyy myös faktatietoa, jota myös monessa muussa paikassa löytyy. Mä nyt olen muutenkin sellanen tiedonhaalija persoona. Luen hirveesti eri aiheista materiaalia ja oon kaikessa tosi lähdekriittinen. Harvasta paikasta löytyy täysin puolueetonta tietoa, mutta niitäkin materiaaleja pystyy käyttämään kun pitää oman suodattimen päällä. :) Mutta joo, jokaisen on tehtävä ne valinnat, jotka itsestä tuntuu oikeilta. Minäkään en aio äärimmilleen pingottaa esim. ruokarajoitusten suhteen ja vitamiinesta käytän just tuota deetä ja raskausmultitabsia kun olen niistä käytännössä todennut apua olevan. Mutta pieniä juttuja nämä tosiaan on. :)

Mun mieskin tulee tuonne ultraan mukaan, se haluaa heti päästä pikkuisen näkemään. Toivottavasti siellä nyt joku on kyydissä... Kyselin sieltä, että saako ottaa lapsen mukaan niin ehdotonta kieltoa ei tullut, joten otetaan Mette mukaan. Ei haluta vielä kertoa kellekään raskaudesta niin olis ehkä hankala pyytää hoitoapua sitten. Muutenkin tosi hankalaa antaa tuota hoitoon, kun se reagoi niin hirmu voimakkaasti jos on hetkenkin hoidossa.
 
Täällä ollaa hieman surullisissa tunnelmissa. Uusinta ultra tehtiin tänään rv 7+1 ja sikiökaikua ei saatu kuulumaan vieläkään. Joten ilmeisemmin tuulimuna tai alkion kehitys on pysähtynyt varhaisilla viikoilla. Ihmetyttää se Hcg-arvokin kun oli niin korkea ja muutenkin kaikki oireet löytyivät. Eipä sitä saa näköjään pitää asioita itsestään selvyytenä.
Joten taidan poistua palstalta ja toivottaa kaikille muille hyvää vointia ja onnea raskauteen 
 
Voi ei lucci! :( Kovasti voimia ja toivotaan teille uutta plussaa pian jos nyt ei raskaus sitten jatkunutkaan.
 
Pahoittelut luccille!

Mä varailin tänään aikaa kanssa sinne varhaisultraan, vaikka "omalääkäri" olikin sairastunut ja on koko kevään pois. Aika on 7.3. ja neuvolaan soittelin kanssa ja oli kovin iloinen, kun soitin hyvissä ajoin. Eka neuvola 13.3.

Mitä pidemmälle mennään (ja mähän oon ihan alkutekijöissä, vk 4+3), sitä hankalampi on pitää innostusta kurissa, vaikka väsymys pahenee, pahoinvointi pahenee aamu aamun jälkeen ja närästys alkaa olla liki 24/7. Silti koitan miettiä just esim luccin tilanteen tapaisia juttuja, et mähän en voi tietää, mitä tuolla tapahtuu, jotain kyllä, kun joku on pukenu mulle sen ihonalaisen korsetin päälle ja sitä ei saa pois (en oikeestaan haluakkaan, ettei tarvi jäädä miettimään, et miks se ei enää tunnukaan), mutta jos se kyytiläinen on ottanut kiinni väärään paikkaan (onko muuten kellään kokemusta kohdun ulkopuolisesta, milloin se alkaa kipuilemaan tosissaan?) tai jos siellä on onkin esim tuulimuna tms...
Ja vähän sekin jännittää, et onhan varmasti yksi matkalainen, kun kuitenkin lääkkeellisesti alkuunsaatu raskaus... Kahdestakin varmaan selvitään vielä, mutta kolmen kanssa vois tulla jo hätä käteen... emoticon

Ja noista oireista vielä... Vaikkei mulla oo ton enempää viikkoja kasassa, niin mulla on jo nyt enemmän oireita kun esikoisen koko odotuksen aikana! Esikko ei kyllä oireillu oikeestaan ollenkaan, lopussa sit liityntäkipua, ja siinä se sit melkein olikin.  Nyt tosiaan koko ajan huononeva olo, närästys, nännien leviäminen ja arkuus, levottomata jalat ja alavatsassa tuntuva nippailu ja painontunne...
 
Voi kun ikäviä uutisia, Lucci! :-( Tuo pelkohan se itselläkin on koko ajan, että mitä jos ei siellä olekaan mitään... Kun ei niitä oireita tosiaan välttämättä tule vaikka jokin oliskin pielessä. No, tätähän se raskaus on, riskinottoa aina ja joka tapauksessa. Ei siinä auta kuin jännittää ja toivoa parasta. Toivon myös sull parasta tuleviin yrityksiin ja tästä raskaudesta toipumiseen! 
 
LUCCI: Pahoittelut:(

MAMUNEN: Niin raskaudet voi vaihdella
mullakin ollut erilaisia mielitekoja
tosin oksuolo on aina sama ollut 4kk asti.

Nyt en ole oksentanu viel koputtaa puuta.

Edelleen jännittää mennä tuohon ultraan
toivotaan nyt vaan tarrasukkia kaikille
oikeen lujasti!

 
Takaisin
Top