Lokakuun lahja 2012

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lucci
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sofiaana: Kyllä kirjoittelin helmikuun2011 odottajissa.. :)) Muistan kyllä nähneeni sinutkin siellä. Tervetuloa tänne! :)

Ja peukut pidetään pystyssä sinulle lucci!! :)
 
Voi ei lucci! Toivotaan parasta, kyllä se voi kuitenkin hyvin olla niin, ettei vaan näkynyt huonoilla laitteilla.

Täällä onkin sitten ainakin pari helmikuun 2011 mammaa. Omani siis syntyi 6.1.2011. Eli aika lailla samaa ikää. :)

Kävikin niin, että mun pitää mennä jo huomenna neuvolaan, että se terkkari saa tehtyä labralähetteen. Jotain tietoja tarttee sitä varten. No, eipä siinä mitään, äkkiäkös me siellä käydään. :)

Mullakin on muuten maha pinkeänä niin kuin joku muukin taisi mainita. Tänään kannoin Metteä kantorepussa etupuolella kun oltiin liikenteessä. Oli jotenkin tukalaa. No, eiköhän se turvotus pian laske. Niin ja sitten alkaa kasvaa se aito vauvapötsi. :D
 
Hei.
Meillä tänään takana eka neuvola. Siks näin aikasin, kun varatessa ei ollu varmuutta kuin pitkällä olen. Np ultran takia varattiin tähän et varmasti pääsen seulontoihin, jos haluan. Kuukauden päästä ois sit seuraava käynti. Se ois sit se lääkäri neuvola. Meillä on siellä viel tapana katsoa ultralla et millä viikoilla mennään. Siks sovittiinkin et meen vasta sen jälkeen niihin veriseuloihin, jos sais vähän selvyyttä noihin mun viikkoihin.

Siellä oli just puhetta tosta imetyksen lopettamisesta, hoitaja suositteli et ois hyvä lopettaa. Voi kuulemma lisätä jonkin tiedon mukaan keskenmenoja. Mut sit tos esikon vau ryhmäläisten kanssa juteltiin niin yks ties sanoa ettei välttämättä kyl pitäs paikkaansa, et vain jos yhdyntä ois kielletty tai sitten muuten riskiraskaus/ useat keskenmenot.

Jotenkin vaan tuli sellanen kökkö fiilis, mut mä nyt meen vähän ton esikon ehdoilla. On se kyllä itsekkin pikkuhiljaa vähentäny rinnalla viihtymistä, kun ollaan pikku hiljaa ruvettu syömään enempi noit kiinteitä.

Luveskelin noita vanhempia juttuja eilen ja oli ihanaa huomata et oli ainaskin kaks jolla suht saman ikäset esikot kun meillä. On sitten tarvittaessa vertaistukea :). Muutenkin ihanaa et on useampi joilla jo lapsia.

lucille paljon tsemppiä huomiseen ja toivotaan et ois sit iloisia uutisia kerrottavana. Mäkin luulin et oisin jo 7+ jotain, mut ultran mukaan olikin vasta 5+6 Maanantaina. Et kiertokin voi heitellä, eikä välttämättä tarkota ettei kaikki ois kunnossa. Mut kyllähän itellekkin tuli pieni paniikki siitä, josko ei kaikki ookkaan ok, kun olikin sen verran pieni. Täytyy vaan jaksaa luottaa siihen et kaikki on niinkuin pitää ja toivova et kaikki menee hyvin.


 
Kiitos kaikille tsempeistä :) 

MarjaKu, siis ultrattiinko sinut tänään ja näkykö pienen sydämensykkeet?
 
No aika erikoista, että teillä, Lucci ensinnäkin annetaan aika varhaisultraan noin aikaisessa vaiheessa jos kerta laitteetkaan ei oo edes parhaat mahdolliset... Mitähän mieltä tuossakin on? Olihan se kuitenkin alakautta tehty ultra, eikä vatsanpeitteiden päältä?? Toivotaan tosiaan parasta, jospa ne laitteet vaan olisi niin huonot ja viikkoja sen verran vähän ettei pienen sydän edes vielä ole alkanut sykkiä! 
 
Mulla oli Maanantaina varhaisultra, siellä koko vastasi 5+6,vaik luulin menkoista et ois jo pidemmällä. Sydämmensyke näky, kun katottiin värien kanssa. Siel vissiin kyl hyvät laitteet, kun on yksityinen ja  sisäkautta katottiin. Mun laskujen mukaan ois hedelmöittyny paria päivää ennen mun vikoi menkkoi, jos ultran viikot pitää paikkansa.
 
MarjaKu: Mulle neuvolassa sanottiin, että voin rauhassa imettää raskaudesta huolimatta, puolen välin jälkeen voi kuulemma aiheuttaa ylimääräisiä supistuksia mutta alussa ei kuulemma haittaa?? Ja mullahan noita keskenmenoja on takana jo 4..
 
Tuosta imetyksestä. Oon monta tarinaa vierestä seurannut. Ei siitä kyllä sikiölle pitäis olla mitään haittaa, mutta moni vauva/taapero lopettaa itse rinnan imemisen siinä ensinmmäisen ja toisen kolmanneksen taitteessa. Ilmeisesti maidon maku muuttuu siinä vaiheessa tai jotain. Ainakin 4 tällaista tapausta tiedän. Mä itse haluan imetyksestä jo eroon, koska se selvästi väsyttää mua.

Nyt on likka päiväunilla ja yhdeksi pitää mennä neuvolaan. Onhan se aika jänskää. Mä en vissiin oo vielä ihan sisäistänyt olevani raskaana. :)
 
Yumna, itekki oon miettinyt et miks noin aikasin sain ajan varhaisultraan. Tosiaankin ei oo harvinaista et ei vielä noilla viikoilla näy sykettä.. Itse lääkärikin oli kiireisen oloinen ja tuntui ettei hän ultrannu edes tarpeeksi. Ja alateitse ultra tehtiin. Ihme säätämistä touhu täällä!

Soitin naistenpolille, jonne sain samantien lähetteen ja sanoivat ettei kannata asian kanssa hätäillä ja sain maanantaille uuden ajan. Siellä kans tehdään ultra värien kanssa, joten on hiukka paremmat laitteet ja pitäis varmuus asiaan tulla :) Jospa vaan säikähdyksellä selvittäisiin ja pikkunen olisi matkassa kuten pitääkin!
 
heippa
lucci : mä kävin tasan 6vko  varhaisultrassa ja näky alkio mut ei sydämensykettä, sano et on niin  pieni et ois pitäny vielä viikko malttaa odottaa..sano vaan et jotain värinää taustalla mut ei voi varmaks sanoa ...ja maksoin siitä lystistä yli satkun ...
 
Uskon et toi terveyskeskuksen laitekkaan ei oo mikään mahdollisimman tarkka, joten toivossa on hyvä elää ;) 
Varhaisultra-aika tuli tosiaan neuvolasta, joten siinä uskossa olin et siel jtn näkyis. Mut ei auta kuin odotella ja pelätä pahinta. 
 
Lucci täältä kanssa vakuuttelut, että kaikki on varmasti hyvin. Toivotaan nyt vaan sitä kaikkein todennäköisintä ja parasta

Tässä näin muita tsemppaan olemaan positiivisin mielin, mutta itse oon aivan täysin super paljon stressaantunut. Meidän 1-vuoden ikäinen esikoinen sai alkunsa hedelmöityshoitojen avulla (mulla ei ollut menkkoja 2007 joulukuusta 2011 marraskuuhun). Joskus joku "fiksu" hoitsu sanoi, etten voi saada lasta, ja tyhmänä uskoin. Noh.. nyt on lapsi, mutten voi uskoa, että olisin ilman hedelmöityshoitoja oikeesti raskaana. Tai jos tosiaan olen (kolme positiivista testiä tehneenä), en usko kaiken menevän hyvin.

Meinaan mennä varhaisultraan, eikä mun mielestä ole turhamainen syy epäuskoisuus, jos puntarissa on tämä järkyttävä ressi tuon rinnalla.

Ajattelin varata ajan Femedaan, koska se on tähän mennessä kaikkein halvin vaihtoehto. Soittelin tänään joku viisi eri yksityistä, ja jossain oli jopa tuplat kalliimpaa:/

Kaikkea hyvää kaikille plussanneille;)
 
Kiitos Sofiaana ja toivon puolestasi myös kaikista parasta :) Uskomatonta mutta kaikella on tarkoitus myös sinun alkaneella raskaudella 

 
Hitsi, minäkin soitin tonne Femedaan eka ja sieltä sanottiin tosiaan hinnaksi about 100e. Sit sen jälkeen kun kyselin Mehiläisestä niin siellä hinta olikin 200e. Mehiläisessä sanoivat, että ultra maksaa 90e ja siihen tulee vielä lääkärin palkkio päälle eli saa varautua tuohon 200e:n. Sit ajattelin, että ne on varmaan sanoneet Femedassa vaan sen ultran hinnan eikä muistaneet mainita lääkärin palkkiosta. Mut ilmeisesti se hinta piti siis ihan paikkansa. Pitänee siis soittaa sinne Femedaan uudestaan jos tää malttamattomuus ei ala kohta helpottaa... :-) 
 

 Kävin varhaisultrassa ja ruskeasta vuodosta huolimatta kaikki oli hyvin, sikiön syke näkyi ja koko vastasi viikkoja :) Ihanaa! <3 Jokohan nyt uskaltautuisi nauttimaan raskausajasta... 
tsemppiä muillekin odotukseen!!

           Ruskavauva 7+0
 
Iha outoo, et osa sanoo ekan ultran olleen heillä ekalla neuvolakäynnillä ja sit osa taas sanoo, et menee aikaa kunnes semmosta saa..
Ei tiiä mihin uskoo ja mitä pitäs aatella. Ois kiva nähä, et siel ois pikku-Heebolla kaikki iha jees, ja et ei olis mitään hälyyttävää näkyvis keskenmenon suhteen tms.. *huokaus*
Tänä aamuna heräsin ihan outoon kipuun masussa.. Säikähdin jo, et nyt se on sitte keskenmeno, kuten jokaista hemmetin kipua. Mut voiskohan se johtuu kuiteski vaa siit, et suolisto alko vähän ajan päästä noustuani ilmoitella ulostamisen tarpeesta..
Mää kysyn ihan urpoja, mut tää on eka raskaus ja oon ihan ulalla ja peloissani kokoajan. Joka kipu tuntuu, et nytkö ne menkat tulee..
Pitäs vaa olla rennosti, mut se onkin helpommin sanottu kuin tehty..
Ois kiv kuulla teidän muidenkin fiiliksii ja mielipiteitä.
Ainii, jee, nyt mennää jo 6+6 (JO :D)

 

 Ilman yksityisen varhaisultraa oisin itekki joutunu odottaan ekaa ultraa viikolle 13 asti.. eka neuvolakin vasta 10.viikolla. Onneksi nyt tietää, että ainaki toistaiseksi kaikki kunnossa :)

 Kivut ei mua huoleta, välillä tuntuu vihlaisevia kipuja alavatsan oikella puolella, mutta kuuluvat ilmeisesti raskausoireisiin :) varhaisultrasta vielä, ultraaja sanoi että sikiön koko voi vaihdella kuvakulmasta riippuen ja viikon virhemarginaali on mahdollinen.
 
Juu nämä ultrakäytännöt ilmeisesti vaihtelee aika paljon, Johkuliini, paikkakunnittain. Oman paikkakunnan käytäntöhän selviää omasta neuvolasta. Täällä Helsingissä neuvoloissa ei ole edes ultralaitteita. Eli kaikki ultrat kaikille raskaana oleville tehdään siellä omassa tulevassa synnytyssairaalassa. Ja nuo ultrat tarkoittaa siis rv12 ns. niskapoimu-ultraa sekä rv21 rakenneultraa, jossa tarkistetaan että vauvalla on kaikki tarvittavat osaset oikeilla paikoillaan. Sen jälkeen sitten saatetaan vielä ultrata loppuvaiheessa raskautta jos jotain erityistä tulee, esim. pitää tarkkailla vauvan kokoa tai liikkumista. Näin oon itse käsittänyt.

Ilmeisesti sitten jos on esim. keskenmenoja, tuulimunaraskautta tms. taustalla, niin silloin saattaa päästä erityissyystä varhaisultraan sairaalassa. Muuten varhaisultrat tehdään halutessa yksityisellä ja myös maksetaan itse. 

Samanlaiset systeemit oli Vaasassa, jossa esikoiseni synnytin. Sielläkään ei ollut neuvolassa edes ultralaitteita ollenkaan. 
 
Takaisin
Top