Ulkokääntäminen ONNISTUI!!! JES!!!
Tässä hieman tarinaa eilisestä päivästä. Eli tosiaan tiistai-illasta asti piti olla syömättä ja juomatta, jos käy niin, että joutuu leikkauspöydälle samantien (synnytys käynnistyy tai istukka irtoaa). Synnärille kun pääsin, kätilö vielä tarkasti tilanteen että edelleen vauva oli pää kylkiluita vasten. Sitten tarkastettiin veriryhmä ja laitettiin käyrille. Kun käyrillä oli maattu noin 30min, lääkäri aloitti ultraamaan. Tehtiin painoarvio (3,1kg raskausviiikolla 37+1) ja napanuora tutukittiin huolellisesti (pituus ja virtaukset). Tämän jälkeen tehtiin sitten sisätutkimus, jossa tutkittiin vielä rakenteita ja ultrattiin alakautta istukan todellinen sijainti. Etuseinämän istukka saattaa estää kääntämisen jos tulee kohdunsuun eteen. Mulla ei siis havaittu mitään estettä ja yllätykseksi vielä, vauva ei istunutkaan pylly lantioluissa vaan jalkapohjat tuntuivat tuonne alas. Lääkäri sai hienosti jalkapäistä pukkaamalla ja takaraivosta hieman avittamalla vauvan kääntymään. TOinen lääkäri ultrasi koko ajan sydän ääniä. Toimenpide ei tuntunut yhtään missään. EI sattunut tai tuntunut mitenkään ikävälle. OIkeestaan aikaa veikee tunne, kun vauvan pään tunsi koko ajan siirtyvän alaspäin. Kun vauvan pää saatiin lantiokuoppaan, menin taas käyrille 30min, jonka jälkeen tunnin jaloittelu ja uudestaan vielä käyrille. EIpä ollut moksiskaan vauveli koko hommasta ja hienosti pysyi paikoillaan.
Illalla sitten piti tutkailla liikkeitä, ja vähän jo huolestuin kun joudui todlellakin tönimään toista, jotta liikkuu. Onneksi kuitenkin liikkeitä tuntui ja yötäkohden liikkeet muuttuivatkin sitten jo ihan jumpaksi [:D]. Maanantaina neuvollassa käsikopelolla tutkitaan taas asento ja keskiviikkona ultrakontrolli synnärillä.
Mä oon niiiiiiiiin onnellinen, että pääsen nyt sitten synnyttämään suunnitelman mukaan!
Meillä muuten synnärillä on ollut ihan hirveä ruuhka. Vauvoja on syntynyt niin paljon, että osa on lähetetty muille paikkakunnille synnyttämään. Toivottavasti pääsis itse vähän rauhallisemmalla ajalla synnyttämään.