Lokakuun Löpinät

Kaikilla omat tapansa :)

Ollaan mietitty tuota saunailua, mutta koska meillä ei omaa saunaa ole vaan käydään saunavuorolla kerran viikossa. Ja koska tuo sauna-aika on rajallinen ja esikoinenkin pyörii siinä niin ollaan päätetty, että vauva saa vielä nukkua pukuhuoneessa sen ajan, jotta saadaan itse saunoa :) Ehkä joulusaunaa vanhemmilla voidaan kokeilla :)

Itse pesen pullot astianpesukoneessa. Keitän vain silloin, kun kaupasta ostan joko uuden tutin tai pullon. Silloin monesti keitän kaikki muutkin samaa syssyy. Tosin pullot ei ole edes joka päivä käytössä. Näin toimin esikoisenkin kohdalla ja hengissä tuo vielä näyttää olevan :wink

Nii, ja hymiöiden käyttö alapalkista jumittaa koko koneen ja samalla minun hermoni :D
 
ne hymiöt saa edellekii tost hymynaaman kohalta tän kirjotuslootan yläpalkista.koita vaikka kun seuraavan kerran kirjotat:grin
 
Tiedän, Tiutsi, ettent tarkoittanut asiaa näin, mutta juuri tuo "hengissä näkyy olevan" on yksi lausahduksista, joka mua risoo. Monesti sitä hoetaan, ikään kuin se olisi joku todiste siitä, että mitään ikävää ei ole sattunut. Hengissä pysyminen nyt on minimitavoite. Kyllä lapselle voi tehdö kaikenlaista pahaa niin, että pysyy silti hengissä. Voi olla hengissä, vaikka ei terve tai onnellinen.

Oma äitini on mm. antanut minun polttaa sormeni kuumalla levyllä, kun kiellosta huolimatta sitä kohti kurotin, jotta oppisin, ettei siihen saa koskea. Hän on lyönyt minua remmillä, kun en syönyt lautasta tyhjäksi ja antanut tukkapöllyä, kun poimin istutettuja kukkia jne. Siskoani odottaessaan poltti tupakkaa, ja siskoni on yllätys yllätys lyhyt ja masentunut aikuinen. Kun olen myöhemmin ottanut nämä asiat puheeksi, olen saanut kuulla, että hengissä näytetään olevan. Niinpä niin.
 
mä luulen se ei meistä kenestäkään tee yhtään sen huonompaa äitiä keittääkö tuttipullot vai ei. pääasia taitaa kuitenkin olla että lapsi on tyytyväinen, saa rakkautta ja hellyyttä osakseen. itse kyllä sekoaisin jos joka asiassa pitäisi mennä jonkin tietyn tavan mukaan,maalaisjärjellä pärjää hyvin pitkälti.
 
Mäkin yleensä vaan tiskaan pullot joko käsin tai tiskikoneessa. Oon järkeillyt sen niin, että jos itsekin pystyn syömään astioista, jotka on pesty niin niin kait vauvakin. Puheet kuuman raanaveden epäpuhtaudesta juontuvta mielestäni ajasta jolloin putket olivat kuparia jakuuma vesiliotti sitä paremmin. Nykyään putket taas eivät tavallisesti ole kuparia, joten lämmin vesi ei käsittääkseni ole sen vaarallisempaa.
 
Onks kukaa koskaa tilannu eurotoyssista mitää?eksyin sinne sivulle ah autuutta,mä tahon sielt kaiken,kaiken!!:love7
 
hillevi, ymmärrän että tämä nimenomainen vesijuttu nyt on aika se ja sama, mutta perustelusi on järjetön. Ei aikuisen ja vauvan kestämistä voi verrata suoraan toisiinsa. Vauva on vasta vauva, sen koko ruumis ja järjestelmä ovat vasta kehittymässä. Esimerkiksi nyt vaikka se lämmönsäätely, vastutuskyky ja kyky käsitellä myrkkyjä. Ei näitä asioita voi "järkeillä" niin, että mikä ei haittaa minua itseäni, ei haittaa vauvaa.

Tästä tulikin mieleeni, että lähes jokaikinen kirpparilta ostamani vauvanvaate on haissut hajustetulta pesuaineelta ja jopa huuhteluaineelta, joten olen joutunut pesemään ne uudestaan. :argue
 
Ööö,me pestää vauvan vaatteet ihan normipesuaineella ja omien vaatteittenkaa samassa,muuten tulee niin vähän pyykkiä et menis ikuisuus ennenku saa täyden koneellisen.

ja meijän koneen tuntien jos pesen hajusteettomalla ni ne pyykit haisis ihan ummehtuneelta tiskirätiltä.
 
Olin pökertyy jo raskausaikana kauppojen pesuainehyllyjen kohdalla, ovat osa niin kamalan voimakkaasti hajustettuja. En kyllä vauvan vaatteita pesis niin voimakkaasti hajustetulla pesuaineella tosin en kyllä omiakaan. Kaupasta kun löytyy miedosti hajustettujakin, jos ei hajusteetonta taho. Niin kaupasta kun kirppariltakin ostetut vaatteet pesen jokatapauksessa ennen, kun päälle laitan. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä pesen vauvankin vaatteet iha tavallisella pesuaineella, eikä ne siltikää tuoksu liian voimakkaalle.. Eikä vauvalla oo ollu minkäännäkösiä iho-ongelmia. Ei ihottumaa yms. Ja tuttipullot mä tiskaan ja pesen koneessa. joskus keitän pullot, mut yleensä pesen vaa.. :angry1 :P
 
Joo no ymmärrän kyllä, ettei vauva ihan kaikkea samaa kestä, mitä minä itse. En minä sille mitään myrkkyä anna kiellän sairaita vieraita käymästä vauvaa kattomassa ja puen vauvan kyllä asianmukaisesti tms. Tietyt jutut koitan vaan järkeillä maalaisjärjellä. En esim. ollut ensimmäistä viikkoa kotona, koska sairaalan hoitajakin sanoi, että maalaisjärkeä voi hyvin käyttää. Tarkoitin omalla kommentillani lähinnä tuota vettä. Sairaalassa myös vauvan silmät pyyhittiin ihan raanavedellä vaikka jotkut suositukset sanoo, että vain keitettyä vettä saisi käyttää. Silmätulehduksen aikana oon kyllä itse käyttänyt vain keitettyä vettä.
 
Mä pesen vaatteet aina ennen käyttöön ottoa ostimpa uutena tai käytettynä. Ensin pesin vauvam vaatteet tavallisella omo colorilla, mut vauva sai siitä ihottumaa, niin vaihdoin sit allergia ja astmaliiton suosittelemaan kotimaiseen aineeseen. Oon itsekin ollut herkkäihoinen lapsena.
 
Kaikilla omat tapansa, eikä näistä mikään taida olla niin väärin tai oikein että tarvitsee alkaa vetää hernettä nokkaan. Itsekin olen maalaisjärjen kannattaja, menisi ihan höpöksi elämä jos lukisin kaiken kirjasta. Kaikesta löytyy tutkimustuloksia puolesta ja vastaan, suosituksetkin muuttuvat. Uskon että vauvan on hyvä tottua normaali-bakteereihin alusta asti ja niinhän se tekee luonnostaankin. Jos nyt vaikka ajattelee miten likasta hommaa on pelkästään synnytys. Pesen tuttipullot aina astianpesukoneessa tai käsin. Muovin keittäminen ei kuulosta kovin terveelliseltä sekään, vaikka kyljessä lukisikin että kestää.+ Suurinosa tuttipulloista joita käytän on lasisia, enkä niitä mielelläni riko. Vaatteet pestään omien vaatteiden mukana, herkkäihoisille tarkoitetulla aineella. Tällähetkellä käytössä olevassa ei ole hajua, osassa ollut mieto tuoksu. Pesupähkinöitä kokeilin, niihin olisi kai pitänyt lisätä jotain eteeristä öljyä pari tippaa sillä kaikki vaatteet dunkkas koiralta tai joltain sieneltä.
Sauna ei ole meillä käytössä mutta jos olisi niin voisin kai jossain välissä alkaa pikkuhiljaa totutella vauvaa siihen.

Kukaaan ei varmasti tahallaan laita lastaan vaaralliseen tilanteeseen, joita täällä nyky-Suomessa todellisuudessa ei oikeastaan paljoa ole.
 
Mulla toimii ihan normaalisti omat sivut.

Onko kellään muulla muuten sellaista ongelmaa, että puhelinmyyjät soittaa melkein joka päivä? Ne on vielä jostain keksineet, että mulla on lapsi, koska tarjoavat perhelehteä ja soittelevat lasten kirjakerhoista ja kysyvät suoraan, että minkäs ikäinen teidän lapsi on. Sitten kun sanon, että mulla on vaan 2 kk vauva niin ihmettelevät, että eikö oo muita ja joko sanovat että eipä tää oo sit sun juttu tai tyrkyttävät silti. En jaksa edes enää vastata numeroihin, joita mulla ei oo muistissa, mutta tarkistan kyllö jälkeenpäin, kuka soitti.
 
Nimenomaan jokaisella omat tapansa. Tapoja on varmaan niin monta, kun on äitiä & vauvaa/ perhettä. Tykkään tästä palstasta, kun on kiva lukea näitä vauvajuttuja. Täällä voi jakaa oman mielipiteensä ja kysyä jos joku asia mietitytää :) Tuttipulloihin en ota sen enempää kantaa, kun et keitetty on noi kaks mitä kaupasta ostettu on, tosin käytössä ne ei oo vielä ollu lainkaan.

hillevi: Mulle ei soita lehtimyyjät ollenkaan onneks, mut noita lasten kirjakerhomainoksia on tullu postissa kyllä yks jos toinenki.
 
IceCream: Toimii, mut edelleen tulee omat tiedot peruuta tai tallenna osio siiihen.
 
Takaisin
Top