Lokakuun Löpinät

Vois tulla jo talvi niin loppuis toi vesisade, mälsää kun ei viitti sit lähtee paljon vaunuilemaan ku vettä tulee ja tuulee ja kaikkee. Meillä myös tyttö nukkui pihalla paljon pidempiä päikkäreitä (reilu 3h), kun oli asteet nollassa tai pikkupakkasen puolella. Nyt tuolla plussasäässä nukkuu vaan yleensä maximissaan tunnin.
 
Mä luovuin siitä ulkonukutuksesta,ei siitä tullu mitää.
Joo sais loppuu toi sade,tässähän tulee ihan mökkihöperöks ku ei ulos pääse,mut onpahan aikaa ainaki treenata keppijumppaa ym,jospa noi läskit lähtis pikkuhiljaa sulamaa....mullaku on niin kannustava toi yleisökii,tyttö vaa hymyilee mun treenille:laughing014
 
Vauvat taitaa olla kiitollista yleisöä noin isommassakin mittakaavassa:) Olen ottanut tytön mukaan mm.leivontaan, ruoan laittoon ja pyykkien laittamiseen kuivaustelineelle ja esitellyt, että tässä on äidin paita ja tässä isän.. Aina jaksaa tyttö olla yhtä kiinnostunut :) ja silmät loistaen seurannut kun äiti esittelee vaikkapa valuvaa kakkutaikinaa keittiössä. Tyttö on ollut tuolloin sitterissä. Hyvä konsti saada vauveli viihtymään sen aikaa, että saa itse hommat tehtyä :)
 
Kieltämättä,mut kaikista oudointa on ottaa vauva mukaa vessareissulle tai suihkuu:grin sillä kun tuppaa menee hermot just sillon ku saan vedettyä suihkuverhon kiinni,sit alkaa olohuoneessa huuto,helpommalla pääsee kun ottaa sen mukaa.Sen onni että meillä on se suihkuverho:laughing002
 
ite on viel päässy käymää suihkussa ja vessassa yksinää.. Mutta aika ku täs menee eteenpäi ni saa varmasti ottaa tytön mukaa :D sitteris viihtyy aikahyvin ku teen ruokaa tai leikkimatolla..=) Mut äiti pitää olla yleensä näköetäisyydellä :D
 
Tuota mukaan ottamista täälläkin on harrastettu, vaihtelevalla menestyksellä. Monesti ei poika millään viihdy muualla kuin sylissä.
 
Marbles: Ainakin kuvittelen ymmärtäväni... Osittaisimettäjänä pidän imetyksen tärkeyttä vuorovaikutussuhteen kehityksen kannalta täytenä kukkuna. Pojan ollessa tissillä pystyy surffaileen vaikka netissä tai vaikka tuijottaan telkkua. Pullosta ruokkiessa pitää keskittyä enemmän (ainakin mun). Eli huono omatunto pois! Ja itse yritän ajatella, että eipä sitä ennen vanhaankaan ollut aikaa vauvan kanssa seurustella 24/7 :) Ja pitää mussukan saada välillä hoitaa rauhassa omia hommiaan (käsien ja jalkojen heiluttelua lelukaaressa tälläkin hetkellä :) )
 
meillä on saanut kylvetystuki uuden tarkotuksen, jäbikkä tykkää olla siinä ja katsella ku virittelen pyykkejä koneeseen tai kuivaustelineeseen.
jos tuota kapistusta yrittää käyttää oikeeseen tarkotukseen,niin kauhea huuto vaan kokoajan :D

ootteko käyttäny vauvoja saunassa?
meillä käytiin ekan kerran n.1kk ikäsenä,ja muuteki nää kylpemiset menee,et keskiviikkosin on amme pulikointi-päivä ja lauantaisin sauna+suihku päivä :)

ot: käyttäsin noita hymiöitä,mut tää sivusto menee heti ihan juntturaan..onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa?
ongelma siis alkaa jo siinä vaiheessa kun klikkaa tuosta alhaalta hymiöt-kohtaa...
 
Mä en ole voinut kans hymoiötä voinu käyttää pitkään aikaan ku menee ihan jumiin koko sivusto jos erehdyn avaan noi hymiöt.

Jostain luin, että alle 1v lasta ei sais viedä saunaan kun lapsi ei vielä tuota ennen osaa lämpöö säännöstellä tai jotain... ni ei olla sitten uskallettu mennä saunaan. Kylvetellään vaan niin että kylppäri on lämpösenä kun juoksetetaan kuumaa vettä tai sit jos on saunaa lämmitetty niin se lämmittää kivasti koko kylppärin myös.
 
Minä myös olen lukenut monesta oppaasta ja jostain nettiopuksista tuon saman asian kuin Niranda, niin en ole tyttöä myöskään saunaan vienyt. Mitä Hennahin pienokainen saunasta tykkäsi ?

Hymiöt eivät toimi täälläkään.
 
Muokattu viimeksi:
Kai sitä saunas voi käyttää pikkusta kunhan on alimmalla parvella istumassa, ei heitä kovia löylyjä ja ei oo pitkään saunomassa... Eipä meijän pikkumieskään pahaksi pistänyt kun mummu ja vaari käyttivät sitä saunassa, kylvyssä ja vähän keitettyä vettä juotin kun tuli pyyhe päällä mun syliin :)
 
hymiöitä saa lisää tosta tän kirjotusjutun yläpuolella olevasta palkista mis on noi alleviivausjutut ym,ni tuol enempi oikeella on tommonen hymynaama ni siel saa joitain hymiöitä.

toimiiks muilla omat sivut??mä en pääse omien ssivuje etusivulle,menee suoraa omii tietoihin...
 
Muokattu viimeksi:
siis joo,ei se mei saunominen oo semmosta,et lykitää löylyä verenmaku suussa :D
muutamat pienet lirut kiukaalle ja max.10min lauteilla ja sit suihkuun.
tykkää kovasti,kattelee aina kiukaalle päin,ku sieltä kuuluu erilaisia ääniä :)
kyllä esikoistakin saunotettiin jo kuukauden ikäisenä ja vettäkin juotettiin pieni määrä saunan jälkeen..
täytyy myöntää,ettei ole ollut edes keitettyä vettä!

älkää nyt lahdatko minuu,mut miusta se on liian hygieenista/bakteeritonta,jos keitetään vesi ennen antoa,samoiten esim tuttipullojen hullu keittäminen...ööh...ite huuhtelen niin kuumalla vedellä,mitä hanasta tulee..tietysti jos on muuta käsintiskattavaa,ni sillo pesen aineen kanssa.
näin on toimittu esikon aikaan ja ei ole kyllä sairastellut yms.
ainoastaan sairastanut influenssan vuosi sitten. :)
 
Suositushan on, ettei alle 1-vuotiasta viedä saunaan, kun ei toimi vielä kehossa vauvalla lämmönsäätely. Vuoden ikäsenkään kanssa ei suositella vielä löylyn heittämistä, näin jostain luin.
Me ei aiota vielä saunaan pientä viiä, kerkee sit isompana saunoa. Kylvystä tykkää kovasti :)

IceCream: Sama juttu et omiin tietoihin menee täälläkin nuo omat sivut.
 
Hennah:mulle neuvolantäti sano et vaan kuuma hanavesi täytyy keittää pöpöjen takia.
mäkään en keitä pulloja,pesen pelkällä kylmällä veellä(se maitojoku irtoo paremmin kylmäl veel).
 
Veden keittokehotus onkin ilmeisesti siksi, että normaalioloissa ei ole kovin vaarallista, mutta esim. Nokian vesikriisissä tuli "paskaa kraanasta" ja pari ihmistä muistaakseni kuolikin! Suomessakaan ei siis ole 100% varmuutta siitä, että juomavesi olisi turvallista. Minä hysteerikkona keitän pullot joka käytön jälkeen, mutta meillä pulloja on niin monta, että keitän koko satsin kerralla kerran päivässä. (Neuvolantädin mukaan voisi pestä käsin samaa pulloa ja keittää kerran päivässä, mutta samalla vaivalla tuo menee noinkin...). Mä huuhdon aina käytön jälkeen kylmällä vedellä, pesen sit koko satsin tiskiaineella kattilassa (tiskialtaan puhtaudesta on vähemmän takuita) lämpöisellä vedellä ja fairyllä ja keitän sit yleensä illalla koko satsin. Mun äiti oli pullonpyörittäjä aikanaan ja se nää ylihygieniarutiinit mulle tunki :D Kohta tuota voi vissiin lähteä purkamaan, kun kiinteiden aloituksen jälkeen ei tartte ohjeidenkaan mukaan enää keittää.

Saunaan ei olla vielä viety, vähän kutkuttaisi ajatus joulusaunasta...
 
minun on kans myönnettävä et en noita pulloja päivittäin todellakaan keitä! alussa ahkerammin mut nyt on jäänyt. kylmäön veteen laitan likoon ja sitten tiskaan käsin. meilläkin tyttö käy viikoittan saunassa pienen hetken,kovasti on tykännyt!
 
Meillä ei vauvaa viedä saunaan. Tottakai vauva voi viihtyä saunassa, viihtyyhän lämpimässä muutenkin, mutta kyse on siitä, ettei vauva voi säädellä lämpöään eikä osaa tuntea ajoissa eikä siten ilmaistakaan, milloin on liikaa.

Myös tiskaan ja keitän pullot joka käytön jälkeen. Se ei onneksi ole kovin raskas urakka, kun imetän, ja pulloa tarvii vain d-vitamiinin ja Disflatylin antamiseen. Pelkällä hanan kuumalla vedellä huuhtelu ei varmaan ole hyvä, koska kuuma hanavesi ei ole terveellistä aikuisellekaan. Kylmä hanavesi on paljon puhtaampaa. Kuuma sopii tiskiaineen kaveriksi. Ei meillä silti ole mitenkään ylihygieenistä. Uskon, että vauva saa roimasti bakteereja kerättyä esim. noihin käsiinsä, joita imeskelee. Teen vain oman osuuteni, jotta bakteereja ei tulisi joka tuutista, eikä mielellään vatsaan asti nyt, kun ruuansulatus on vielä niin kehittymätön.

Minusta ihan hyvä noudattaa suosituksia, vaikka ne ovatkin monesti liioteltuja. Niille on kuitenkin olemassa jonkinlainen tieteellinen pohja. Miksi luottaa omaan arvioonsa, jos vaivakin on tosi pieni? Olen ehkä näissä asioissa vähän nipo. En esimerkiksi tule koskaan ymmärtämään, miksi jotkut juovat alkoholia ja/tai polttavat tupakkaa raskausaikana ja imettäessä.
 
Takaisin
Top