Lokakuun löpinät

Mulle yks kaveri sanoi että vesisynnyttämään pääsisi helposti jos vaan haluaa? En sitten tiedä.. Mitenköhän sinne onnistuis pääsemään varmasti, oon nyt koko päivän kattonu vesisynnytysvideoita ja tästä on tullu melkein pakkomielle ;)
Ei muuta kun puhallettava lasten uima-allas olohuoneeseen ja kotona synnyttämään? Ei kai. 
Aika varhaistahan se tässä vaiheessa on spekuloida, etenkin kun riskiraskauksissa tätä tapaa ei suositella, eikä sitä koskaan tiedä vielä tässä vaiheessa mitä tulee vielä eteen... 

Mut olis se vaan niin kiva. Huokaus. :)
 
Onnittelut Pachamamalle =)

Myös meillä maistraatti varattuna perjantaille. Ei olla kerrottu kuin muutamille ystäville aikeista, sukulaiset yllättykööt ;)

Muutto hässäkkää meillä, kaikki on vähän vinksin vonksin sekä heikunkeikun, mutta pikkuhiljaa tavarat löytää paikkaansa. Ihanaa päästä touhuamaan hevosten kanssa. Osallistua niiden elämään jokapäivä :) Varovasti on otettava, kun minulla supistelee herkästi ja olenkin saikulla sen takia :/ Ja tuskin töihin pääsenkään enään, kun supistelut tuskin helpottaa raskauden edetessä varsinkaan kun työ ei kevene...mutta siitä en suostu stressaamaan, koska muutakin stressattavaa on ihan riittämiin!

Meillä kävi niin ihanasti, että vaikka muutettiin niin minun tai 2v ei tartte neuvolaa vaihtaa vaan saadaan käydä tutussa paikassa :D
Neuvolakäyntejä täälä on sen kerran kk, että on niitä jo kertynyt. Joka kerta katotaan pissat, Hb:t ynnä muut rutiini jutut. Mun mielestä se on ihan hyvä, pidetään huolta sekä äidistä että vauvasta :)
 
Minä oon ollu ihan tyytyväinen neuvolaan. Terkalle ajat on n. kuukauden välein ja NP-ultran teki neuvolalääkäri, joka teki muut tarvittavat tutkimukset samalla. Joka kerta neuvolassa käydessä katsotaan pissa, verenpaine, hb, paino ja jatkossa seurataan myös minun veren vasta-aineita, koska olen rh -.
Tasan viikon päästä olisi rakenneultra. Jänskättää niin mahottomasti. Ei niinkään jännitä, että onko joku vikana, uskon kaiken olevn niin kuin pitääkin, enkä oikein osaa edes sanoa mikä siinä jännittää :)
 
Tervehdys!

Tää mamma kävi shoppailemassa. :) Alkoi olla jo pieni ahdistus, kun ei meinannut kaapista löytyä enää sellasia vaatteita, jotka kehtaisi töihin ottaa päälle. Ensin meinasi hermo mennä, kun olin kiertänyt melkein koko Jumbon, eikä mukaan tarttunut mitään päälle mahtuvaa. Oon niin onneton shoppailija, että en ikinä löydä mitään muuta kuin urheiluvaatteita. :D Mutta sitten Prisma pelasti mut taas kerran ja sieltä löysin pari paitaa, joihin maha mahtuu vielä ainakin jonkun aikaa.

Ja sitten Stockan outletista löysin kahdellakympillä ekat mammafarkut, mama-liciousin farkut, jossa on matala vyötäry ja sellanen resori, joka tulee koko mahan päälle. Ei oo turhaan kehuttu sellasia täällä, mustakin ne on ihanat eikä hintaakaan tullut tuolta outletista kuin 20€. :) Tosin kävi hyvä tuuri, että löysin sopivat, kun ei siellä ollut kun kolmet sellaset housut, jotka oli kahta eri kokoa. Ja sitten vielä pari edullista tunikaa siihen seuraksi, niin kyllä kehtaa taas liikkua ihmisten ilmoilla. :) Sunnuntaina lähen ruotsinristeilylle opiskelijakavereiden kanssa, kattelen sieltä vielä lisää, kun ei mulla nyt vieläkään ole mitenkään liikaa noita siistejä ja sopivia vaatteita.. Tukholmassa mun on ennenkin ollut helpompi löytää vaatteita kun kotoa. Siellä on hyvä, kun on tietty määrä aikaa, eikä oikein muuta tekemistä, niin ei luvouta yhtä helposti kuin kotona. :)

Tulipas pitkä kirjoitus näinkin tylsästä aiheesta, mutta oli pakko tulla jakamaan tänne, kun oon ite niin innoissani siitä, että on taas jotain kivaa päällepantavaa. :)

Hyvää viikonloppua kaikille toivottelee Inkivääri ja Pieni rv 15+1. <3
 
Heippa taas!

Ihana lukea, kun niin monella on jo kaikkia ihania liikkeitä jne!

Täällä ollaan hirveän huolissaan, että onkohan sillä Masunasulla kaikki hyvin... Tää mamma on nyt ollut niin stressaantunut ja ahdistunut ja nyt on tullut kipujakin mukaan.. Ensi viikolla olisi rakenneultra, ja vähän jännittää..

Mainitsinkin jo, että on ollut luottamuspulaa töissä, ja nyt sitten vielä vanhempi koirista on ruvennut reagoimaan johonkin hyvinhyvin voimakkaasti.. Stressaavaa aikaa, vaikka ihmiset ympärillä sanovat, kuinka pitäisi ottaa ihan rennosti ja olla hyvillä mielin, eikä stressata ollenkaan, ettei vaan vauvasta tule ahdistunutta..

Nyt olisikin sitten tiedossa stressitön syysloma, mahdollisesti! Puolison kanssa varattiin kylpylähotelliyö Imatralta ja sitä ennen olisi yön viettoa mummolassani! Eläimille ja talollekkin löytyi sopiva vahtija ystävistä, kuka myös halusi omaa rauhaa muutaman päivän ajan!

Onko teillä syyslomaa (meillä päin tämä on  viikolla 43) ja onko suunnitelmia kenelläkään sille ajankohdalle, jos lomaa on?  Olisi mukava kuulla muidenkin lomasuunnitelmista, ja jos jollakin olisi jotain hyvää ideaa stressimammalle rentoutumiseen ja rauhassa oloon...?

-Milsku & Masunasu-
 
Ei oo lomaa, ei, päinvastoin töitä tavallista enemmän syysloman aikana kuin normaalisti. Mutta sitä se teettää, kun päätyy nuorisotyöntekijäksi - silloin on yleensä töissä silloin, kun koululaiset on lomalla :D

Mullekin saa jakaa niitä hyviä vinkkejä rentoutumiseen ja rauhassa oloon, on vähän taipumusta stressailla turhasta ja asiastakin. Näissä vinkeissä olisi hyvä huomioida myös ne muuttumattomat olosuhteet, eli 1) käyn töissä 6-12 tuntia vuorokaudessa 5-7 päivää viikossa ilman lomia tai vapaapäiviä ennen joululomia, ja 2) ennestään löytyy 2 lasta, 2v ja 6v, toisella uhmaikä ja toisella TODELLA vahva temperamentti ihan muuten vaan, ja näiden kahden kanssa vietän kaiken siitä ajasta, jota en ole töissä. Mieskin kyllä on, mutta käytännön syistä hänen ja minun työt ja muut menot on rytmitetty siten, ettemme ole kotona samaan aikaan kuin yöaikaan.
 
Inkivääri : Mä ostin aivan loistavan äippähousut H&M:ltä. Mukavat jalassa ja näyttääkin hyvältä.. Yleensä mun on tosi vaikee löytää housuja mistään, ku joko on liian pitkät lahkeet tai sit reisistä liian isot. Eli käväses kans kattoo valikoimaa :) 

Me käytiin eilen hakee tuttavapariskunnalta yhdistelmävaunut kun halvalla saatiin :) Samalla saatiin lämmin talvipuku ja muutamat bodyt ja pöksyt valkkasin mukaan. Oishan sieltä irronnu vaik mitä mukaan, mutta en viittiny ottaa kun noita vaatteita tulee kuitenkin kertymään niin paljon. :) 

Ens viikonloppuna pitäis muuttaa, pakkailut ihan vaiheessa mutta eiköhän se tästä :) 

Milsku: Meillä koira on alkanut kans reagoimaan.. Ja veikkaisinpa vaan että tähän raskauteen kun muita muutoksia ei oo tapahtunu. Ekaa kertaa viiden vuoden aikana kusas sänkyyn pari viikkoa sit, ja jatkuvalla syötöllä ois jalkaa nostelemassa johonkin. Haukkuminen, vinkuminen ja seurailu vaan lisääntyny entisestään. Koko ajan ois vahtimassa. 
Päätin ottaa vähän hermolomaa koirasta muuttohässäkän keskellä, niinpä se onki mun työkaverilla nyt hoidossa. :) 

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Hellurei

Täälä ois niinku naitu nyt, eli vastaisuudessa rouvana mennään
Uuden nimen kirjoittaminen tuottaa yllättäviä vaikeuksia, mutta eiköhän se kohta onnistu...
Maistraatissa vaan kävästiin ja todistaja ystävien kanssa syömässä. Iltapäivästä suunnattiin tuoreen aviomiehen kanssa Lahteen, hän oli sieltä meille hotellista sviitin varannu, päästiin vähän irti arjesta <3
 

Onnea kaikille rouvistuneille! Vaihdoitteko sukunimen myös samalla? Itse aikoinani mietin kovasti pitääkö oma vanha nimi vai ei ja päätymään vaihdoin. Ihan tyytyväinen päätökseen, vaikka pitikin ajokortti ja passi uusia. Muut kortit jne. taisivat automaattisesti päivittyä.

Mulla tänään 18+3 ja liikkeistä ei tietoakaan. En ole huolissani sillä istukka on edessä, joka kuulemma osaltaan vaimentaa potkuja. Vauva potkii siis sisäänpäin. Näin olen ymmärtänyt. Toisaalta on koko ajan huoli, että onkohan kaikki ok, koska mitään oireita ei ole. No enää 2,5 viikko rakenneultraan. Töissä olen viimeinkin kertonut raskaudesta ja suhtautuminen oli tosi hyvä. Oli kuulemma jo odotettukin tätä :)

Neuvoloista, että täälläpäin eka neuvolla viikolla 9 ja toinen viikolla 17. Seuraava viikolla 22. Ja oisko viikolla 25? eka lääkärineuvola. Mutta tosiaan ylimääräisillekin käynneille pääsee jos niin haluaa. Itse olen käynyt kuuntelemassa sydänääniä. Joka kerta on katottu verenpaine, hb ja paino.

H&M:stä löysin ok talvitakin. Musta toppatakki, jossa vyö keskellä, hinta 50eur. Ei se se istu mitenkään hyvin, mutta olen tyytyväinen et on nyt joku joka mahtuu päälle ja lämmittää. Pääsee sitten kävelylle talvellakin. Joten käykää tsekkaamassa takki, jos on takin tarvetta.

Kivaa syyspäivää kaikille!
 
Onnea myös Tiinagr naimisiinmenon johdosta! :)

syyslomaa ei mulla varsinaisesti ole, kun kotona olen pienen kanssa muutenkin. Onneksi anopilla ja pojan sedillä on koulusta loma ensi viikolla niin lähdetään sinne rentoutumaan. Poika tykkää niin hirveästi olla mummulassa ja leikkiä setiensä kanssa. Siitä seuraavalla viikolla meille tulee syysloman viettoon mun äiti ja pikkusisko niin saan silloinkin ottaa vähän rennommin,kun on hoitoapua :) Sattu vielä rakenneultra tuolle viikolle niin on kätevää, kun ei tarvitse erikseen etsiä hoitopaikkaa lapselle.

Pitäisi tosiaan se takki käydä ostamassa, kun ilmat vaan kylmenee. Viikonloppuna käytiin kyllä shoppailemassa, mutta en raaskinut itselle ostaa mitään, kun piti pojalle saada haalaria ym. vaatteita. Eli totutelkaa tekin uudet tulevat äidit tähän äitisyndroomaan, kun itselle ei enää raaski ostaa mitään ja haluaa kuluttaa kaikki rahat vaan lapseen ;)
 
Onnea Rouville!

Täällä mennään päinvastaisissa tunnelmissa. Ero tuli ja lusikat menossa jakoon kunhan mies löytää uuden asunnon. Mun päätöksellä, en jaksa enää odottaa ja katsoa JOS muuttuis paremmaks. Keväällä annoin jo varoituksen että' jos ei muutu niin loppuu. Nyt vielä kun on energiaa ja aikaa suhtautua ja asennoitua uuteen elämään yksin kahden lapsen kanssa niin sen teen, eikä siinä vaiheessa kun vauva on synytynyt. Hyvissä väleissä ollaan ja tosiaan saman katon alla niin kauan kuin mies löytää oman asunnon. 

Vesisynnytyksestä, kiinnostusta mullakin oli siihen ekaa odottaessa mutta tyydyin sitten vaan suihkuun kättärillä. Ja tosiaan, niitä allashuoneita on vain 1/sairaala, niitä EI voi varata, koska ethän voi tietää milloin synnytät ja jos siellä joku on käyttämässä niin ei voi poiskaan häätää, eli täysin tuuripelillä pääsee! :) Ja eiköhän altaat ole jokaisessa yliopistollisessa ainakin!

Olo on hyvä, oireita ei ole ja vauva potkii suht rauhallisesti, mutta joka päivä kovemmin tuntuu! Tasan kaks viikkoa puoleenväliin ja ultraan! Miehen päätettävissä haluaako tulla mukaan..

Hyvää alkanutta viikkoa :)
 
Onnea täältä myös rouville ja pahoittelut Taatulle: Isot tsempit uuteen elämään!

Mä taisin tuntea tänään ekat liikkeet ja heti piti isännällekin töistä soittaa, että siellä se jälkikasvu nyt heittelee volttia! Aivan mahtavat fiilikset kun tätä hetkeä on odottanut. Tai kai ne nyt oli sit niitä liikkeitä. :) Kutittelee kivasti tuolta navan vierestä...
 
Onnea kaikille liikkeiden tuntijoille!

Taatu: Noin sitä pitää! Arvostan ihmistä, joka osaa tehdä päätöksiä ja eritoten noita vaikeita päätöksiä.
Hienoa, että olette hyvissä väleissä.
Onko sulla mimmoinen tukiverkko ja kuinka lähellä ovat?

Ammesynnytyksestä
: Olisin itsekkin halunnut sen kokea, mutta kun eihän sinne ammeeseen saa synnyttää juuri missään..saa siellä lillua suppareiden ajan, jos kaikki ok muuten, mutta sitten pitää nousta pois synnyttämään. Toivottavasti alkaisi yleistymään synnytyksen mahdollisuus enempi.

Ja nyt tein päätöksen, että menen naistenklinikalle anycase synnyttämään, koska mulle tehdään samalla sterilisaatio ja siinä on kaikki lastenosastot ym. tehohoidot ihan lähellä.
Eipä tarvitse arpoa enää sitäkään.
Ja edellinen synnytys tapahtui nkl:lla ja olin enemmän kuin tyytyväinen toimintaan.
Olin kyllä tyytyväinen myös kättärin toimintaan..

Omaa: Mulla on ihan outo fiilis ollut, ettei kaikki olisi kunnossa - fiilis.
Toivottavasti on vaan niitä pelkoja, joita ei meinaa koskaan kokonaan karistaa mielestä...
Ja entäs tää mun nälkä -mä voisin syödä kokoajan! Ihan outoa. ....saattaapi tulla sanomista torstaina neuvolassa painonnoususta...



 
Heippa kaikille ja onnea multakin Tiinagrille! :) Ja tsemppiä Taatulle tosiaan uuden elämäntilanteen kanssa!

Mä kävin Tukholmassa ja muutaman päälle mahtuvan topin ja paidan löysin, joten ihan tyytyväinen olen reissun saldoon. :) Ja sitten laivalla oli yksi halpa ihana 56cm body, joka oli pakko ottaa mukaan. :) Oli eka, jonka ite ostin vauvalle, jotain ollaan kyllä jo muilta saatu.

Mumulle on ihan pakko kommentoida, että mulla ei ainakaan vaihtunut mikään muu kuin Kela-kortti itsestään, eli kaikki pankki-, kirjasto- yms. plussakortit mä ainakin jouduin jokaisen käydä erikseen vuosi sitten vaihtamassa. Onneksi suurimmalla osalla ei ollut kiire, niin vaihtelin niitä sitä mukaa, kun niitä käytin ja ehdin. Mutta sen verran pieni vaiva se loppujen lopuksi kuitenkin on, että eipä sitä mun mielestä kannata miettiä, kun nimeään valitsee. Nimi nyt on kuitenkin tarkoitus olla aika pysyvä muutos! :)

Kiitos March12 vinkistä täytyy käydä katsomassa. :)
 
Kiitoksia tsempeistä!

Tukiverkko mulla on mielettömän hyvä, mun vanhemmat asuu 3km päässä, pojan kummitäti 1km päässä, mieheni isä ja naisystävänsä asuvat 3km säteellä myös plus mulla on muutama tosi ihana ystävä tässä ihan lähellä kans! Ja pari tätiä myös tukemassa, eli nou hätä sen suhteen että yksin jäisin asioideni kanssa! :)
 
Onnea teille rouvat. :) Ite vielä oottelen sitä päivää, mutta eipä tässä kiire ole.. Taatulle paljon voimia ja onnea uuden elämän alkuun.

Mulla oli toissa iltana kauhee itku kohtaus ja mietin onkohan pienellä kaikki hyvin. Viime viikolla tunsin mielestäni pienen potkuja, mutta nyt viikonlopun aikana ja jälkeen en ole tuntenu. Mies ihanasti rauhotteli et älä vielä ressaa enhän esikoisen liikkeitäkään vielä tässä vaiheessa tuntenu. Ja tiedän et tässä vaiheessa voi olla päiviä et pieni on toisin päin ja potkii selkään.. ja mulla on istukka edessä joka sekin vaimentaa, mut siitä huolimatta pieni huoli paniikki valtasi mieleni.. Tänään on ollu parempi mieli, lueskelin nettiäkin, että voi olla mahollista myös et toisen liikkeet tuntee myöhemmin kun esikoisen.
Oon miettiny et pitäskö hommata doppleri, pääsis kuuntelemaan pientä, onko kaikki hyvin, mutta kohta on jo puoli väli ja onko siitä enää pitkään sitten niin hyötyä?

Oon Madien kanssa samaa mieltä siitä et lapsen/lasten syntymän jälkeen lapsen tarpeet menee aika pitkälti etusialle ja sitten vasta tulee äidin tarpeet ja niitä tyydytetään vain jos rahaa jää... meillä ainakin harvoin. 
 

Onnittelut rouville ja tsemppiä Taatulle uuteen elämäntilanteeseen!

Tuosta vesisynnytyksestä. Täällä Oulaskankaan aluesairaalassa siis on mahdollista synnyttää aammeeseen, siskoní esim. on synnyttänyt yhden lapsukaisen siellä ja tykkäsi kovin. Itse olin esikoisesta avautumisvaiheessa ammeessa noin tunnin verran ja haaveilin siellä synnyttämisestä ennen kuin synnytys oli käynnistynyt, mutta mulla tuli tunnin jälkeen huono olo ammeessa, oli pakko päästä käveleen, ja synnytykseni ei edennyt normaalisti, joten en olisi lopen saanut synnyttää veteen. Synnytyksenhän pitää edetä normaalisti, ilman poikkeuksia jne, että pystyy synnyttään veteen.

Minä synnytän siis tälläkin kertaa ehdottomasti Relax Birth - synnytystuen avulla. Onko kellään muulla kokemuksia? Synnytin siinä istuen esikoiseni ja ei paremmasta laitteesta tietoa, ihan LOISTAVA apuri! Miehellä kädet vapaana ja pysty antaa mulle happea ja vettä, pitään kädestä kii koko ajan. Omilla käsillä sain ponnistukseen pinnistettyä voimaa käsitukien avulla! Ihan paras keksintö koskaan. Sillon kun esikoiseni synnytin niin se oli OAS:sissä koekäytössä, toivotaan, että on tullut sinne jäädäkseen. Linkitänpä tähän, jos kiinnostaa lukia kyseisestä apuvälineestä:
http://www.relaxbirth.fi/

Muuten voinnista, meillä ens maanantaina rakenneultra! :D siis 17.10, enää kuus päivää tarttee jaksaa oottaa ja tietää (EHKÄ) kumpi on tulossa sitten. Pikkuinen liikkuu päivittäin masusssa ja minä voin tosi hyvin. Selkäkivut on ollut oireina, kuten esikoisenkin aikana. Sain fyssarilta selkätukiliivin, mutta painoi niin ikävästi kohtuun, sama miten pidin, että en voi käyttää sitä. :/ Muuten kyllä voin tosi hyvin! NAUTIN raskaudseta niiiiin kuten esikoisenkin aikana. Minä taijan kuulua niihin, jotka tykkää ja nauttii olla raskaana, kun taas toiset ei nauti yhtään. Tällaisia tänne siiis.

Hyviä vointeja kaikille syyssateiden keskelle! :)
 
Milla88: Miulla oli vk-loppuna ihan samanlainen hätäpaniikkikohtaus! Olin tuntenu viime viikon sunnuntaista asti ihan selkeät liikkeet vähintään kerran päivässä, mutta sitten viimiset tuntemukset oli torstaina työmatkalla. Perjantain vielä osasin ottaa rauhallisesti, mutta lauantaina sitte repes. Meni molemmat vapaapäivät IHAN hukkaan! Ja miulla kun nuo vk-loppuvapaat on vielä todella harvinaista herkkua... Ja kun se paniikki iskee, niin näköjään ihan sama mitä mies tai kukaan muukaan sanoo...

Sain sitten jotenkin pysyttyä housuissani maanantaiaamuun ja minuuttia vaille kaheksan soitin neuvolaan! =D Mukava neuvolantäti suostui ottamaan miut kiireittensä keskellä iltapäivällä sydänäänien kuunteluun. Ja kaikkihan siellä kunnossa oli! Tuli vaan niin pöhkö olo, kun oikein vielä kehuttiin, että oli hyvä kun soitit ja tulit käymään, ettet yksin jääny murehtimaan... Ja kun siinä vaiheessa se oma hysteerisyys lähinnä nauratti.  Mutta ei tosiaan naurattanu vk-loppuna ei...
 
Onnea myös Tiinagr!

Voimia ja rohkeutta Taatulle..

TsN: näillä näkymin menen Oulaskankalle synnyttämään! Olisi mukava kuulla kokemuksia sieltä, koska ihan suuri tuntemattomuus on tämä paikka mulle.. En ole kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, tuli muutettua tänne miehen perässä. Neuvolan terkka sanoi, että on kuullut vain hyviä kokemuksia Oulaskankaasta, mutta muiden (ensikäden) kokemuksia mieluusti kuulisin :)
 
Takaisin
Top