Lokakuun löpinät

Inkivääri

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuu on saapunut ja tuonut syksyn tullessaan. Se tarkoittaa sitä, että maaliskuuhun on taas yksi kuukausi vähemmän. :)
 
Muutaman viikon päästä raskaus puolessa välissä.. hui.. :)

Nyt olen viikon verran tuntenut pikkuisen liikkeitä masussa ja tänään heräsin siihen kun tyyppi veti ilmeisesti aamujumppaa.. ;)
Lokakuun ensimmäinen aamu alkoi onnen kyynelillä.. <3

Muutama tunti töitä vielä niin pääsee kotiin oman murun kainaloon.. :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!



 
Niitulille kiitos tsempeistä!

Ja onnittelut henskumaijalle liikkeiden tuntemisesta! Se on ihanaa!
Mä kans olen nyt takuuvarmasti tuntenut viikon verran liikkeitä tai siis hipasuja paremminkin.

Tänne ei mitään muuta, ku kiirettä ja nyt sitten ei meinaa kroppa pysyä vauhdissa mukana. PRKL- vanha akka kun tekee lapsia, ni tätä se sit on ;D
Selkäkivun lisäksi mulla antaa jo ny kudokset ja liitokset niin paljon periksi, että on häntäluukin kipeänä jo ja kyljellä nukkuminenkin vaikeaa. anteeksi valivali - viesti, mutta kyllä mua risoo, niin että pää meinaa räjähtää! Olen nyt viikon pois saliltakin, joten sekin vaikuttaa, kun sitä vaan lepuuttaa ja mässää suklaata niin, että pian olen kunnon valas >:-|
Ja tietty nyt kun koulussa 1. jakso lopuillaan, alkaa tentit ja raporttien dl:t paukkua, ni sekin sit ressaa.
Olin sitten vielä koko eilisen sairaalassa, kun esikoiselle tehtiin tommoinen rutiini "kives alemmas"- leikkaus (, joka kuitenkin stressaa, kun toinen nukutettiin jne.).

No mutta, mä jatkan mun lepohetkeä ennen ku pitää alkaa lihapataa paistamaan perheelle päivälliseksi ja odottaa tuolla toi oma eka nettisovellus koodaajaakin..

Huh huijakkaa!
 
Oi ihanaa, onnea liikkeiden tuntemisesta molemmille! :) Mä vielä odottelen sitä tunnetta, mutta eipä mulla ole viikkojakaan kun vasta 14+2 ja eka raskaus. Mulla on näköjään tullut muotiin ihan hillittömien viikonloppu-unien vetäminen. Arkisin jaksan hyvin normaaleilla noin 8 tunnin unilla, enkä ole nukkunut päikkäreitä tai ollut väsynyt, mutta sitten viikonloppuna tää unen määrä on jotain ihan muuta. Nytkin nukuin 10 tuntia, heräsin tunniksi ja menin takaisin kolmen tunnin päikkäreille. Sama oli viime viikonloppuna. :) No kai sitä kuitenkin jää rästiin viikolla, vaikka en sitä huomakaan ja otan sen sitten takasin vapaapäivinä. Ihan hyvä kai se on nukkua, jos nukuttaa, niin jaksaa toinen sitten kasvaa. Työkaverikin sanoi mulle jo, että nyt mun maha ei kyllä jätä enää mitään epäselväksi. :)

Mutta tsemppiä Kaikalle koulutöihin ja arjen pyörittämiseen ja hyvää viikonloppua kaikille munkin puolesta! :)
 
Heippa hei!

Taas on täältä jäänyt vähän tuo kuulumisten kertoilu vähemmälle, mutta nyt sitten senkin edestä!
Viime viikolla tunsin ensimmäisen potkun, ja ihan mieletöntähän se oli!!!! :) koskaan en kuvitellut sen aiheuttavan niin paljon iloa ja hymyä ja onnea, mitä samalla kertaa tunsin.. <3

 Päivä kerrallaan mennään ja nyt taitaakin olla menossa rv 17+4 !! :P

Töissä ollut hirveän stressaava tämä alku syksy; luottamuspulaa, huolta ja itkua pääosin, mutta myös mahtunut mukaan naurua, iloa ja toiveita! :)

Olisipa jo maaliskuu.. :)
 
Täällä myös joku tökkäsee masussa aina välillä :) Hassu tunne ja jää vähän sellainen epävarma fiilis, että oliko se nyt vaavi vai ilmaa vaan.. Mutta kyllä se on tainnut pikkuinen olla <3

Vaan on lääkäriin pääsy vaikiaa joskus.. päätin, että olen vain ja ainoastaan neuvolaan jatkossa yhteydessä. Koetin jo perjantaina päästä oman paikkakunnan terveyskeskukseen, mutta sanottiin, että ei ole päivystysluonteinen vaiva, niin soittoa maanantaina klo 9-14 välillä kiireettömään ajanvaraukseen. Ok, olin jo päättänyt, että en mene maanantaina ja tiistaina töihin, koska niska-hartiaseudun vaivat ovat äityneet niin pahoiksi ja lisäksi on ollut niitä rytmihäiriöitäkin. Rytmihäiriöistä olin jo ollut yhteydessä neuvolaan, josta terkka varasi tiistaiaamuksi EKG ajan terveyskeskukseen. Soittelin tänä amuna n. 1,5 tuntia ajanvaraukseen vain kuullakseni, että eivät anna mulle mitään lääkäriaikaa. Tämä sen vuoksi, että työnantaja tarjoaa työterveyshuollon palveluja. Sanoin kyllä, että työterveyshuolto ja työpaikka ovat yli 80 kilometrin päässä ja en ole nyt siinä kunnossa, etä ajelisin töihin. Noh, ei auta, en silti saa lääkäriaikaa oman kunnan terveyskeskukseen. Soitin sitten neuvolaan ja terkka sanoi, että varaa mulle huomiseksi neuvolalääkärille ajan. Hus helpotusta ja tosiaan päätin, että jatkossa olen vain ja ainoastaan neuvolaan yhteydessä. Työterveyshuollostakin kun sain viimeksi viestiä, että eivät mielellään minua siellä kahtele minkään vaivan vuoksi, kun kerta oman paikkakunnan äitiysneuvolan piiriin kuulun. Vaan, onneksi neuvolassa on mukavaa porukkaa ja ei käännytetä ovelta pois..

Huh, helepotti avautua.. Nuo niska-hartiavaivat on kyllä sitä luokkaa, että en koe ollenkaan olevani työkykyinen. Työmatkat vievät mulla 2 tuntia/pv ja työ on toimistotyötä päätteellä, joten työnteosta ei tule nyt mitään. Fysioterapiassa olen käynyt, mutta kivut ovat oikeastaan vaan lisääntynet. Lisäksi työ on henkisesti erittäin kuormittavaa, joten en ihmettele ollenkaan noita rytmihäiriöitä.. Mutta katotaan mitä lääkäri huomenna sanoo.
 
Hellurei!

Täällä kirjottelee nyt rouva, eli viime perjantaina mentiin salaa Lahden maistraatissa naimisiin ja käytiin Tallinnassa kylpylälomalla "häämatkalla" ;)

Harmi etten tunne vielä liikkeitä, tosin 15 vkoa vasta kasassa joten ei kai mikään ihme.. Toivottavasti pian alkais jo tuntumaan.. Samoin, mahan kasvu ei vieläkään oo mitään hurjaa, ei oo kun iltasin ihan superturvonnut edelleenkin, aamulla taas kaikki kadonnut. 

Hotellin buffassa tuntu, ettei vaan voinut syödä niin paljon ku olis halunnu, vatsan iho ei antanu periksi :) Ostinkin pari putelia raskausarpivoidetta!

Voi kun odottelen kovasti että viikon päästä pääsis kuuntelee sydänääniä.. On vähän epätodellinen olo tällä hetkellä kun masu ei kauheesti oo kasvanu eikä liikkeitä tunnu.. Kaipais taas jotain konkreettista muistutusta :)

Onko teillä muilla noussut kauheesti paino? Mulla on noussu 60kg --> 64kg! Mulla on iphonessa joku jenkki- raskausaplikaatio, jonka mukaan tuo painonnousu on "excessive" Byhyy :( Ja mä kun olin ajatellu että koitan pysyä sutjakkana raskauden ajan.. Äiti kertoi että on saanu joka raskauden aikana 20kg extraa..huhuh.. No katsotaan, ei ehkä kannata ressata tämmösillä ;) Hyvä puoli on se, että oon alkanu miettii enemmän ruoan laatua ja raikkautta. Kasviksiin kauhee himo :)

Sellasta. Kurja kuulla niska - ja selkäsäryistä Nunnu, onks sulla jotain säännöllisä venyttely/joogaohjelmaa? (Joogaohjaajana tulee heti tällaset mieleen ;)) Ja tosiaan, mulla sama juttu, Helsingin terveydenhuolto on joka kerta ihan älytön pettymys! :( Kaikki on hidasta ja palvelu vastahakoista. 

Voimaa arkeen ja valoa syksyyn kaikille! <3
 
Mä mietin tänään just tota painoasiaa.. 
Ekassa neuvolassa painoin 52kg, eilen kävin vaa'alla ja mittari näytti 55,3kg.. 
Eli muutama kilo tullu lisää. Tosin neuvolasta ne käskikin että painoa saa tulla kun painoindeksi oli alipainoisen rajalla. Mites muiden painonnousut? :)

Muuten sutii ihan hyvin. Mitä nyt selkä temppuaa ja lonkkaa kolottaa :D

Eilen olin tuntevinani pientä kuplintaa masussa.. Jospa ne liikkeet sieltä alkais varmempina tulla raskauden edetessä :) 
 
Onnea tuoreelle rouvalle!
Joku valitteli rytmihäiriöistä, niin täällä kärsitään lisälyönneistä, jotka on villiintyneet oikein huolella tässä raskauden edetessä. Mulla siis on ollut niitä ennenkin, mutta nyt niin että ihan häiritsee. Vaarattomia, mutta ärsyttäviä. Pitäis taas helpottaa synnytyksen jälkeen, noh sitä odotellessa :). Liikkeet, ei tunnu ei, esikoisesta tuntui juurikin näillä viikoilla. Neuvolassa tänään kyllä arveltiin istukan olevan edessä, kun sydänäänet kuuluu vaan kohdun sivuilta. Neuvolantäti kertoi, että vanhankansan mukaan tytöillä on nopemmat sykkeet ,kun pojilla...onko kukaan muu kuullut tällaisesta??
 

Onnnittelut sinne tuoreelle Rouvalle, tervetuloa rouvien joukkoon! :D

Täälä liikkeitä tunnettu jo useampi viikko. Tänään neuvolakäynti takana, joku kyseli tuota painon nousua, mulla noussut alkupainosta (eka neuvolakerralla otettu rv 10 47½kg ja nyt rv 17+6 50,0kg) 2,5kg eli ei ollenkaan pahasti ole noussut. Oikein tyytyväinen olen ollut. Selkä on vihotellut niinkuin esikoisenkin aikana, jäin rv 19 sairaslomalle selän takia ja en pystynyt enää palata töihin sen takia. Nyt taas on alkanut oireilla, vaikka oonkin päivigtäin jumpannut. Pääsen nyt keskiviikkona fyssarilla käymään ja tehään henkilökohtainen jumppasuunnitelma, jolla koitetaan selkää pitää kunnossa. Nyt vielä tosiaan esikoinen kuormittamassa ikää on nyt sen 9½kk. Oikein hyvin on raskaus edelleen sujunut, ihmiset kyselee onko vauva tulossa ja onnittelee, hassua taas. :)
 
tosi monella on jo liikkeitä, mulla ei oo mitään. Tätä on jo ihan ihmeteltykin (ihmiset kyselee vähän väliä, että joko potkii), koska tää on kuitenkin mun kolmas raskaus ja 16.viikko on loppusuoralla. Mullakin on lopultakin neuvola keskiviikkona tulossa - tähän mennessä on ollu vain se eka, jossa kirjattiin ylös kaikki perusasiat, otettiin verikokeet ja laitettiin lähetteet labrakokeisiin (pissakokeet ja seulaan tarvittava verikoe). Mutta tätä tää taitaa olla, kun on kolmatta kertaa raskaana, ei paljon enää neuvolaa kiinnosta. Oli jo edellisessä raskaudessa vähän samaa, neuvoloita oli tosi harvoin ja lääkärineuvoloitakin vaan yksi. Sitten kun mulla todettiin raskaushepatoosi, neuvola dumppasi mut kokonaan äitiyspolin asiakkaaksi. Oli vähän kummallista ruveta sitte synnytyksen jälkeen soittelee neuvolaan aikaa vauvan ekaan tarkastukseen (jonka ainakin täällä tekee äitiysneuvolan terkka): "No terve, viimeks nähtiin kaks kuukautta sitte, tää olis tää vauva nyt sitte syntyny..."

Esikoisella oli eilen 6-vuotissynttärit, ja hänelle pidettiin ihka ensimmäiset kaverisynttärit perjantai-iltana. Bileet oli tarkoituksella hyvin yksinkertaiset ja simppelit, koska mä oon kova repimään stressiä vähän kaikesta, mutta kyllä mä onnistuin nytkin stressitasot pilviin nostamaan. Näitä juhlia järjestäessä mä myös tajusin, että ensi keväänä, kun tuolla toisella lapsosella on synttärijärjestelyt edessä (ja samaan syssyyn on myös mun synttärit, koska meillä on vain neljä päivää syntymäpäivien välissä), mulla on noin kolmiviikkoinen vauva, jos kaikki sujuu loppuun asti ja tämä syntyy laskettuna aikana. Ja se tarkoittaa sitäkin, että pitäisi samaan aikaan järjestää kaiketi myös jonkinsortin nimiäiset tai jotakin. Yhtenä yönä näin jo painajaistakin siitä, miten sukulaiset ja kaverit kärttää vuoronperään, koskas juhlitaan mun synttäreitä ja entäs sitten pojan synttärit, ja milloinkas ne nimiäiset sitten on, ja minä vaan yritin selittää, etten oo vielä edes selvinnyt synnytyksestä enkä pysty enkä kykene, eikä kukaan kuunnellut. Kamalinta oli todeta herätessä, että tämä se tilanne varmaan tulee ihan tosielämässäkin olemaan, eli ihmiset vinkuu multa juhlia, muttei tarvi edes kuvitella että joku niistä tulisi esimerkiksi avuksi niitä järjestämään. Eikä miehestäkään oo mihinkään varsinkaan tämmösissä asioissa, nähty ja kokeiltu on. Toistaiseksi paras mun keksimä keino välttyä tilanteelta on muuttaa hyvin vähin äänin kellekään kertomatta esimerkiksi Sumatralle tai jollekin autiolle saarelle, mut jos jollain muulla tulee jotain hyviä ideoita mieleen niin otetaan vastaan :)

Mulla on paino noussu jo ihan huolella, 7 kiloa näiden viimesen 9 viikon aikana :D Taatusti tulee neuvolassa sanomista, mutta sitä nyt varmaan tulis ihan ilman painonnousuakin. Esikoisen raskausaikaan tuli sanomista painonnoususta ja vähän kaikesta mahdollisesta, tuon toisen raskausaikaan puolestaan siitä kun paino ei noussut "tarpeeksi" (en tiedä mikähän sellainen määrä sitten oikeasti olisi) ja vähän kaikesta muustakin mahdollisesta. Eiköhän sitä tässäkin raskaudessa saa taas kuulla yhtä ja toista, ei neuvola oo tähänkään asti mikään tukea ja turvaa tarjoava paikka ollut.
 
Onnea tuoreelle rouvalle! :)

Ompas kiva kuulla että muillakin noita rytmihäiriöitä.. Iltaisin varsinkin tahtoo tulla kun nukkumaan pitäis alkaa, mulla helpottaa monesti kylmä lasillinen vettä ja takaisin sänkyyn. Oon tainnu tuntea liikkeet jo jonkin aikaa vaikka sitä pelkäsin ettei siellä mitään elämää ole, nyt jo tuntuu välillä mukavasti ulospäin ja eilen sai tuleva isosiskokin pienen hipaisun kädelle. Kyllä oli neiti ihmeissään! :) Ja ei kun uudestaan kokeilemaan, nyt sitten ollaan aamu istuttu vähän väliä vierekkäin sohvalla ja odoteltu että potkisi. Ihana :)

Miten teillä muilla tuleeko harjoitussupistuksia paljon? Tuleeko niitä jo nyt (16+3)? Mulla on tullu aikaisemminkin pieniä mutta eilen tuli jo tosi inhottaviltä tuntuvia monta kertaa!

Painoa ei vielä ole ainakaan suuria määriä tullut, tapaan käydä aamuisin puntarilla ja sen painon mukaan vielä ei olisi tullut, tiedä sitten..

Eilen käytiin kirjottamassa uuteen asuntoon vuokrasoppari, siinä olis tarkoitus asua niin kauan että saadaan aloitettua oman talon rakentaminen.. Mukava päästä vähän isompaan ku täällä 50neliössä on jo vähän ahdasta. Olohuone lähinnä muistuttaa leikkihuonetta.
 
Mulla tänään neuvolalääkäri. Jänskättää. Ei niitä tunnu täälä kiinnostavan ekat raskaudetkaan. Itsekään en ole käynyt kun kerran neuvolassa. Se tais olla vkolla 7 tai jotain. Nyt siis viikko 16. Tosin tuli sielä ekassa neuvolassa vähän sellanen kuva, että neuvolatäti ei minusta oikein tykännyt.
Mulla on kans ollu sellasii lisälyöntei välillä tuntuu tosi ikäviltä. 
 
Pachamamalle isot onnittelut rouviutumisesta! :)

Toivottavasti Nunnu saa kunnon sairasloman, kun ei kuulosta nuo vaivat kivalta.

Täällä on kanssa liikkeitä masussa ja paljon! Oon oikeasti aivan ihmeissäni miten paljon tämä vauva potkii. Aamusta iltaan tuntuu liikkeitä. Ei siis tietenkään koko aikaa, mutta todella usein. Kyllähän se ultraaja np-ultrassa varoitteli, että taitaa olla aktiivinen vauva tulossa. Neuvolantäti oli ihan ihmeissään tänään, kun sanoin, että liikkeet on tuntunut jo useamman viikon. Mutta ei se mun mielestä mikään ihme ole, kun niin moni ensisynnyttäjäkin tuntee täällä jo liikkeet :)

Painon noususta. Täällä on tullut nyt kilo 9 viikon aikana eli ei onneksi paljoa :) Kesällä tuli kuitenkin viitisen kiloa ylimääräistä niin toivon, ettei paino ala kovin pian kunnolla nousemaan. Vaikka puolen välin jälkeen sen kai pitäis taas alkaa nousta..
 
Hei
Voisin hiukan kertoa minun kuulumisia. Flunssaa on jatkunut ja jatkunut. Hengästyn helposti. Joten menin tossa eilein terveyskeskukseen ja pääsin hoitajalle joka laitto mut lääkärille, lääkäri laitto sydänfilmiin, ja veri kokeisiin. No lääkäri soitti kotiin klo 16 aikaan kun verikokeiden tulokset olivat valmiit ja kertoi että tuloksissa oli koholla sellanen tulos, mikä viittaisi verisuonitukokseen. No sitten vaan keskussairaalaan, jossa istuimme mieheni ja hänen 6-vuotiaan pojan kanssa klo 21 saakka. Siellä tehtiin tutkimuksia. Epäily oli että tukos olisi mun kehkoissa, koska hengästyn helposti. No ultralla katsottiin jalat, jaloissa ei ollut tukoksia, joten päästivät lähtemään. Joten nyt elän tässä pelossa että onko tukos vai ei. Lääkäri kyllä sanoi että raskaana ollessa saattaa tuo verikokeen tulos olla koholla. Ja pelkona on että joudunko olemaan tässä pelossa sinne maaliskuuhun saakka ja siitä vielä eteenpäin.
 
Onnea Pachamamalle rouvautumisesta <3

Painosta. Itsellä paino noussut ennen raskautta-painosta 4 kiloa, nyt siis 19+0 menossa. Liene  normaalia? Neuvolassa eivät ainakaan ole kommentoineet mitn. Itseä vaan hirvittää nuo uudet lukemat vaa'alla!

Pääsin onneksi tänään sinne neuvolalääkärille ja saikkuahan hän kirjotteli. Töihin paluu olisi 24.10., joten kolme viikkoa saa levätä. Neuvolalääkäri on onneks rento tyyppi, jota ei tarvii jännäillä. Sano että vaivat tod.näk. helpottaa vasta synnytyksen jälkeen ja ei pidä tilaansa pahentaa töissäkäymisellä.
Selvisi myös, että istukka on etuseinässä, joten ei ihme, että Hattivatin liikkeet tuntuu melko vaimeina. Lääkäri teki varmuuden vuoksi sisätutkimuksen, koska istuessa on ollut alavatsakipuja. Kaikki onneksi ok sillä suunnalla.
Rytmihäiriöistä sanoi, että lienevät kammio lisälyöntejä, ei vaarallista. EKG:tä ei oltu vielä tulkittu lääkäriaikaan mennessä, joten tarkempaa ei osannut sanoa. Sanoi kuitenkin, että mikäli jatkuvat, määrää betasalpaajaa pienellä annoksella.

Pachamama: fysioterapeutti on neuvonut venytyksiä niskalle ja hartioille. Jooga kiinnostaisi ihan hirveästi, mutta ei täällä oikein taida sellaisia hienouksia olla, pikku paikka nääs :)

safiye: mulle ainakin viime neuvolakäynnillä terkka sanoi, että pojilla on hitaampi ja tytöillä nopeampi syke. Kuulema yleensä sykkeen normaali väli silloisilla viikoilla oli 120-160 ja meidän tulokkaan syke oli 140, joten ei voinut vetää johtopäätöksiä suuntan eikä toiseen :)
 
Tosta sykkeestä olen minäkin kuullut mutten muistanut kummalla tiheämpi syke.. Elikkäs, jos sykkeen perusteella miettii ois meille kai sit tulossa tyttö, koska eilen neuvolassa syke 150. 

Sitten osuis tuntemukset tyttövauvasta oikeaan, mutta odotellaan vähän varmempaa tietoa sit rakenneultrasta. :) 
 
Tässä talosta löytyykin nyt kaks odottajaa. Meijän kissallekin pitäisi tulla pentuja tämän kuun lopussa tai enskuun alussa. Oli tuossa vähän aikaa sitten karkureissulla ja vähä osattiinkin sitten odottaa et huonolla tai hyvällä tuurilla (miten sen nyt ottaa) on tulossa pentuja karkumatkan seurauksena. Tää on ensimmäinen kissa mikä meillä on ja ei yhtään hajua mitä pitäs tehä tai miten valmistautua nii google onkii ollu kovassa käytössä nyt et osaa varautua jotenkin. On se vaan korvaamaton tää internet. :) Noh hyvä puoli tässä on kuitenkin se et tän kerkee "hoitaa" tästä alta pois ennen maaliskuuta.. 

Minäkään en tunne vielä liikkeitä, nyt menossa rv 16+0. Eipä tässä kai vielä nii kiire, mut nyt oon sit mietiskelly onko kaikki hyvin kun en tunne mitään. Esikoisen liikkeet tunsin ensimmäisen kerran rv 17-18. Pitää vaan yrittää malttaa kuunnella ja odotella niitä potkuja, eiköhän ne sieltä vielä rupee tuntumaa. Ainakin neuvolassa kuulu sydän äänet reilu viikko sitten, seuraavaan neuvolaankin on vielä 3 viikkoo..

 
Miten teillä muuten on ollut noita neuvolakäyntejä? Onko ollu neuvolalääkäriä jne?

Mulla on ollu ainoastaan yks neuvolakäynti, ja np-ultra. 
Ei siis ole ollu lääkärikäyntiä, ja mikä on myös outoa, niin hemoglobiinia ei ole otettu ollenkaan. Onko teillä muilla? 

Meillä on muutto ens viikolla, niin sitten vaihtuu tuo neuvolaki, jospa sit samaa kyselis näitäkin juttuja :) 

Unohtu tosta edellisestä postauksesta tää hengästyminen, joka on älytöntä.. Muutaman portaan kun kävelee niin hyvä ku henkeä enää saa. Mulla on aina ollu hyvä yleiskunto, ja ennen raskautta kävin juoksemassa ja salilla neljä kertaa viikossa. Joten tää on jotenkin ihan outoa mulle. Sydänkin tykkää tykyttää toisinaan ihan täyttä. Välillä tuntuu että se pullahtaa pihalle :D

Eilen illalla taas tunsin pikkuisen liikkeet. <3
 
Takaisin
Top