Lokakuun löpinät


Liikkeistä:
Minkälaisena ne pikkuisen liikkeet on kelläkin teistä tuntunut? Kun joku ystävistäni sanoi, että se tuntuu "kutittelulta" ja joku toinen taas sanoi että "ilmakuplilta/ihan kun ois ilmaa paljon". Toki nää on niin yksilökohtaisia juttuja, mutta kertoilkaa silti teidän tuntemuksianne,
minua kiinnostaa suuresti kun odotan esikoista ja en ole aikaisemmin näitä juttuja itse kokenut. Mulla on tuntunut sellasta pientä "kutituksen" tunnetta parina aamuna nyt vähän enempi vasemmalla puolella masua ja olen pohtinut että voisko se olla pienokaisen liikehdintää. <3 Osalla teistäkin on jo kuitenkin liikkeet tuntunut melko ajoissa.

Mukavaa lokakuun jatkoa kaikille maalismammoille! :)
 
Hei te, jotka pohditte tuota, että voiko sukupuolen ennustaa sykkeistä niin ei kannata vetää johtopäätöksiä ainakaan näiden alkuviikkojen sykkeiden mukaan :D mun pojan sykkeet oli ensimmäisissä neuvoloissa aina 160 ja kerran 164 ja vasta 30+ viikkojen jälkeen heitteli 130-140. Eli minähän tottakai luulin, että tyttö tulee, kun vanha kansa niin sanoo ;)

Pikku-t,täällä ekat liikkeet oli ehkä sellaisia "hipaisuja". Ehkä niitä kutitteluiksikin voisi kutsua. Nyt on kyllä jo täyttä tökkimistä :D ihan kun joku tökkäis sormella mahan sisällä.
 
Mulla ei oo vielä tietookaan liikkeistä vaikka viikkoja jo 17+5. Kaipa ne vielä joskus alkaa tuntumaan.

Muuten kaikki on aika onnellisesti. Ei oo suurempia vaivoja, pientä vihlontaa nivusissa ja niskasärkyä ajoittain mutta niitten kanssa pärjää ihan hyvin. Masukin kasvaa hyvää tahtia, en saa kuvaa tonne näkyviin kun en osaa pienentää sitä :(

Ihanaa kyllä tämä raskaana olo :) :) Töissäkin kaikki on ihanan huolehtivaisia eikä anna tehä mitään raskaita hommia.
 
On kyllä niin ihanaa tää kutitus sisältä päin. Tuntemukset vahvistuu päivä päivältä, 17+4 menossa, eka tuntemukset noin viikko sitte.
Painoa tullu lisää n. 5kg.
Neuvolakäyntien määrä vaihtelee näköjään tosi paljon, täällä on käynti noin kuukauden välein, meillä tulee seuraavaks neljäs kerta ja hb kyllä tarkistetaan joka kerta+kaikki muukin. Lääkärin tarkistus vasta ihan pari viikkoa ennen la-aikaa. Tosin täällä ultrat tekee lääkäri.
Toivottavasti kaikilla alkais tuntuu masuasukin liikkeet nopeesti, nimittäin on se vaan niin IHANAA!!! Hyvää jatkoa kaikille! :)
 
Pachamamalle paljon onnea. :) Piti onnitella jo tuolla aijemmassa, mutta unohtui. Alkanu tulla muutenkin taas pieniä unohteluja...

Täällä on ollu 2 neuvolakäyntiä, muttei vielä yhtään lääkärineuvolaa. ensimmäinen oli rv9 ja toinen rv14 ja kolmas on rv19 ennen ultraa, joka on siitä seuraavalla viikolla. Hb mitattii ensimmäisellä käynnillä ja nyt tulevalla varmaankin. Seuraavaan neuvolaan pyysivät miestäkin tulemaan mukaan jos töiltään ehtii. Mittaavat häneltäkin hb:n ja verenpaineet... Mulla on paino noussu nyt 3 kiloo, yrittäny nyt hillitä tuota kauheeta karkkihimoo, etten osta karkkia kun kerran viikossa nii ei tuu syötyäkää sit joka päivä kun ei kaapista löydy. Oon korvannu karkit nyt hedelmillä ja toinen mitä soisin vaikka kuinka paljon on pulla. :) Sitäkin nyt koittanu vähä hillitä. Tuossa reiluviikko sit paistoin ite kinuski pullia kolme pellillistä ja soin ite kaikki, mitä nyt tyttö söi muutaman niistä, mut ei sillekään pahemmin pulla maistu tullu isäänsä kun hänkään ei pullaa syö.
 
Mulla oli just tänään toinen neuvola. Oli lääkärikin. Seuraava käynti vkolla 22. Hb katottiin ekalla kerralla. Tokalla kerralla ei suostunu kattoo, vaikka pyysin. Ei kuulema oo mahdollista, et olis laskenut. Huomaa kuulema vasta myöhemmin. vkot on nyt 16. Tuntuu olevan muutenki jokaisella neuvolatätillä vähän erilainen asennoituminen. Mulla paino noussut 2,6kg. Eivät sanoneet mitään. Kaverilla, joka on vielä tosi hoikka, oli ruvennut neuvolassa valittamaan suurinpiirtein samoilla viikoilla 2kg painon noususta. :D
 
http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Yleiset+neuvolatutkimukset

Mulla ei oo noista otettu ku verenpaine.. Eli selkeesti ei oo neuvolantäti hoitanu asioitaan. Ja itse en tälläsistä edes ois tienny ilman internetin ihmeellistä maailmaa. 

http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Neuvolak_yntien+m__r_

Ja tosiaan yks neuvolakäynti ollu tähän mennessä.

Alko ärsyttää! :D

Joku kyseli että miltä ne pikkuisen liikkeet tuntuu.. Itsellä se tuntuu vähän samalta kun ilman päästäminen veden alla. Mulla selkeesti tuntuu vasemmalla puolella, ja etenkin sillon kun makoilee rauhassa paikoillaan. :) 

 
Huh, täällähän on ollut ihan mieletön puheenporina sen jälkeen kun viimeksi kävin eilen! :D Yritänpä muistaa kommentoida kaikkea, mitä mieleen heräsi, kun teidän juttuja luin. :)

Neuvoloista
: Mulla on ollut yksi neuvolakäynti viikolla 8+0. ja seuraava käynti on lokakuun lopussa viikolla 18 +4. Välissä yksi ultra, lääkäristä ei tietoakaan. Sydänääniä en siis ole kuullut vielä kertaakaan, toki sydän ultrassa näkyi kovasti jyskyttävän. Mitään muuta multa ei ole mitattu, kuin verenpaine ja paino. Neuvolakäynnin jälkeen kävin tosin luovuttamassa heille vertani ja pissaani, mutta niiden tuloksista ei ole kukaan sanonut mitään. Ehkä seuraavaksi sitten. Ja oletan, että kai ne nyt on ne tulokset tarkistanut ja olisivat ottaneet yhteyttä, jos joku ei olisi kunnossa. Mutta niin kuin March12 sanoi, niin ei kyllä täälläkään tunnu ihan vastaavan sitä, mitä Helsingin kaupungin sivuilla sanotaan.

Painosta: mun paino saavutti uuden kymmenluvun juuri ennen raskautta, mikä kauhistutti mua sillon, mutta sen jälkeen painoa ei sitten ole juurikaan tullut. Välillä huolestuttaa, että pitäiskö sen olla edes vähän lisääntynyt, mutta ainakin olen syönyt ihan hirveästi, joten ei pitäisi Pienellä olla pulaa mistään. :) Ja normaalipainon ylärajassa oli paino ennen raskautta, joten mistään alipaino-ongelmasta kyse ei ole, aina mulle on hyvin ruoka maistunut. :) Eiköhän se painokin sieltä vielä ala nousta ja kohta jo kaduttaa, että oon tästäkin ollut huolissani, kun sitten tappelen kilojeni kanssa. :)

Sykkeistä: Mun yksi kaveri kertoi mullekin tästä, että sukupuolesta voi yrittää tehdä johtopäätöksiä sykkeen perusteella. En nyt muista kumminpäin se oli, mutta varmaan juurikin noin, kuin Safiye sanoi, että tytöillä olisi nopeammat. Ainakin tällä kaverilla oli pitänyt paikkaansa sekä tytön että pojan kohdalla, että eihän se välttämättä ihan tuulesta temmattua ole, vaikka ei tietenkään mitenkään varmaakaan. :)

Liikeistä: Eilen illalla olin tuntevinani jotain ja sen jälkeen oikein keskityin seuraamaan, josko siellä jotain liikettä jo olisi, ja niinhän mä sitten jotain ihan pientä olin huomaavinanikin. Onhan se mahdollista, että se olisi jo ollut meidän Pieni, mutta enemmän epäilen kyllä, että se oli vaan mun mielikuvituksella ja kyttäyksellä aikaansaatu kuvitelma. Niin hentoa ja hetkellistä se oli ja viikkojakin on vasta 14+5. :)

Että sellaista tänne tänään. Hyviä vointeja ja toivottavasti teille löytyy apu, jotka kamppailette rytmihäiriöiden, selkäkipujen ja muiden ikävyyksien parissa!
 
tuo sykejuttu on muuten vähän kyseenalainen tapa ruveta sukupuolta veikkaa. Vanha kansa tosiaan sanoo, että korkeat sykkeet kertoo tytöstä ja matalat sykkeet pojasta, mutta sitten taas oma kokemus kahden lapsen osalta on tämä: molempien raskausaikainen syke oli suurin piirtein samaa, alusta loppuun 140-156 koko ajan. Ensimmäinen lapsista on tyttö, toinen poika. Sen sijaan oon kuullut, että erittäin kokeneet synnytyslääkärit voisivat sukupuolta pystyä veikkaamaan/tietämään sykkeen perusteella - ei nopeuden, vaan sen taajuuden perusteella, eli tytöillä olisi syke aavistuksen korkeampi taajuudeltaan kuin pojilla. Tästä ja tämän totuudenmukaisuudesta en tiedä, koska ero ilmeisesti on niin hiuksenhieno, että korvan pitäisi olla hyvin harjaantunut osatakseen sen kuulla :)
 
Onnea rouvaantumisesta! :) Täälläkin se sama edessä ylihuomenna perjantaina, kun mennään myöskin ihan kaikessa hiljaisuudessa miehen kanssa maistraatissa käymään. Mun vanhemmat siitä tietää, mut mies ei ole omilleen halunnut kertoa vielä yhtään mitään...

Mä en tiedä tunnenko pikkuisen liikkeitä vai suoliston myllerrystä, mutta jotain liikehdintää masussa on tuntunut nyt reilun viikon (nyt siis 17+4) ja uskoisin kyllä, että liikkeitä ovat....esikoinen kun on, ei ole aiempaa kokemusta :) Sellaisia muljahduksia ja hipaisuja :)

Paino ei ole täällä edelleenkään kääntynyt nousuun, painan edelleen 12kg vähemmän kuin raskauden alussa. Nyt siis parisen viikkoa paino on pysynyt samassa, mutta kaiketi tuo pikkuinen kuitenkin kasvaa, joten hiukan olen tainnut laihtua edelleenkin. Vaan eipä tuo haittaa; pikkuisen sydänäänet kuuluivat vahvoina viime neuvolakäynnillä ja olo on tasaantunut pelkäksi satunnaiseksi aamupahoinvoinniksi. Olen nyt myös pirteämpi kuin aiemmin, ehkä jopa pirteämpi kuin ennen raskautta :) Tosin mahalaukku on tainnut kutistua melkoisen pieneksi, kun syödessä tulee tosi äkkiä huono olo sen takia, että on yksinkertaisesti liian täynnä. Mutta eipä tule mässäiltyä, kun makeanhimo on totaalisen kadonnut eikä mahaan edes mahdu mitään ylimääräistä :)

Masun kasvusta (tai siis kasvamattomuudesta) neuvolassa hiukan puhuin, kun huoletti, että miksikäs se ei vieläkään näy... Täti meinasi sydänääniä kuunnellessaan, että kyllähän se kohtu siellä kuitenkin hyvin tuntuu, ei vain vielä ole pullahtanut ulospäin. Hyvä puoli laihtumisessa ja masuttomuudessa on se, että ennen raskautta käyttämäni farkut ovat edelleen liian isot (tosin meinaavat pudota koko ajan, kun vyöhön pitäisi tehdä uusi reikä 12cm edellistä pienempään suuntaan, enkä ole vielä saanut aikaseksi) eli äitiysvaatteita ei tarvitse lähiaikoina edes miettiä :D

Mutta...nyt koulunpenkille suorittamaan elämäni toivottavasti viimeinen tentti (jos siis pääsen läpi tästä, se on viimeinen ;) )...sitten olisi enää opinnäytetyön tekemistä ja pari esseetä ja jouluna sitten on vihdoin koulut minun osaltani käyty valmiiksi ja ELÄMÄ voi alkaa :D
 

   Huomenta! =)

   Aika kirjavia kyllä nuo neuvolakäytännöt. Täällä tuntuu käyntejä olevan ihan riittämiin. Viimeksi kävin terveydenhoitajalla 16+2, joka oli jo kolmas visiitti. Toka käynti oli lääkäri+hoitaja. Joka kerralla on otettu pissat, painot, hb:t ja kahella viimeisellä kuunneltu sydänäänet. Täytyykin siis olla oikein tyytyväinen, että täällä ollaan näin hyvää huolta pidetty! =)

   Ja aiemmin kirjottelin tuonne neuvolakuulumisiin ihmettelyä kotikäynnistä ennen synnytystä. Selvisi, että se on niin sanottu "voimavara"-käynti. Eli miehen kanssa tarttee keskustella ennaakkoon asioista ja täyttää sellanen lomake ja sitten siihen pohjautuen tulevat terveydenhoitaja+perhetyöntekijä käymään ja keskustelemaan...

   Useampikin taisi ihmetellä sitä, että miten "kunto loppuu kesken" ihan pienenkin fyysisen suoritteen jälkeen! Täällä on huomattu ihan sama. Ei tartte kun portaat nousta ylös, niin saa pitkän aikaa puhallella, että saa hengityksen tasaantumaan. Miullakin aina ollut hyvä yleiskunto, eikä ylipaino ole vaivannut... Tuntuu pikkusen hassulta!!

   Ja sitten vielä kyselisin, että osaisko joku sanoa, että onko ihan normaalia, "jo" tässä vaiheessa, että maha menee ihan toispuoleiseksi kun makoilee selällään?? Olen tässä nyt parina iltana makoilessa huomannu, että vasen puoli mahasta menee ihan kovaksi palloksi ja oikealla puolella ei tunnu olevan mahaa ollenkaan... Toki silloin samalla ilmeisesti kaveri riehuu, kun ainakin luulen silloin tuntevani liikkeet... Sen puoleen vaan luulen, kun ei nyt ihan varma voi olla että onko niitä vai mitä!!

   Aurinkoista alluviikkoa kaikille!! (Täällä paistaa aurinko ekaa kertaan piiiitkään aikaan... =)

 
Ihanan paljon pulinaa! :)

Kuulostaa kyllä aika typerältä, että teillä joillakin on niin vähän käyntejä. Kun katsoin tuota linkkiä Helsingin käynneistä, niin siinä listassakin on vähemmän käyntejä, kun täällä Tampereella ja sitten teillä on käyntejä vielä vähemmän kun tuossa listassa eikä edes kaikkia tarvittavia toimenpiteitä tehdä! Ens kerralla valitatte neuvolasta ja ette poistu ennen kun kaikki Hbt ja pissat ym. on katsottu. Sovitaanko niin? :)

Mulla on tänään niin hyvä mieli. 17 viikkoa täynnä ja ensimmäinen aamu ilman oksennusta! Sitä kestikin vaan 11 viikkoa. Eilen söin vielä vihdoin kunnolla ja iltapalaksikin 6 coctailpiirakkaa ja jäi vielä nälkä. Ihanaa jos ruokahalu palaa :) Mikään ei ole niin inhottavaa, kun nälkä ja mikään ei maistu.

Ai niin ja hengästyttää täälläkin. Johtuu kyllä varmaan pahoinvoinnin aiheuttamasta liikunnanpuutteesta. Jos sitä nyt yrittäis käydä joka päivä edes pienellä kävelyllä niin jaksaa sitten synnärillä edes kävellä synnytysvastaanotosta saliin asti :D
 
Eilen illalla tällä tuntu ensimmäiset hipaisut, joista nyt olen varma että se pikkuinen siellä pyöri. Illalla telkkaria katellessa tunsin muutamia hentoja hipasuja ja illalla sängyssä sen jälkeen kun oltiin miehen kanssa vähän painittu niin tuntu muutama selkeempi potku. :) Mieskin kokeili tunnustella käellään, mutta ilmeisesti vielä sen verran hentoja potkuja ettei tunnu päälle päin.

Mykkyrä mä luulen et se kovapallo minkä tunnet toisella puolella on teijän pikkuinen, mulla kans tuntunu toisinaan samanlaiselta ja hetken päästä se onkin hävinny, niin uskon et se pieni siellä pyörii seinältä seinälle...

Meillä on kans ihan hyvin nuita neuvola käyntejä ja ihan tyytyväinen oon käyntien määrään. Aika samantapanen käytäntö näyttää täälläkin olevan kun tuolla helsingin sivuilla vaikka asutaan sellaset reilu 300kilsaa pohjosempana.
 

Madie: mukava kuulla että sinulla alkaa pahoinvoinnit lopulta helpottaa. :)

Kyllä mä alan olla varmempi ja varmempi että nää kutittelut on niitä pienokaisen liikkeitä, vaikka mullakin vasta 15+4 menossa. Ei malta odottaa, että liikkeet alkaa tuntua vieläkin paremmin. :)
 

Mä olen ollut todella tyytyväinen omaan neuvolaan ja neuvolan täteihin. Olen voinut rauhassa olla oma itseni ja kysyä typerimmätkin kysymykset tuntematta oloani kuitenkaan mitenkään vaivaantuneeksi.
Neuvoloissa tuntuu olevan hiukan eri käytöntöjä. Jos ihmettelet jotain asiaa tai olet huolissasi jostain, voithan varmasti soittaa neuvolaan?

Pahin pahoinvointi on vihdoinkin ohi ja nyt huono olo on enää satunnaista. Normaali ruokakin alkaa taas maistumaan:)
 Pahoivoinnin tilalle on tullut suhteellisen kovat ja tiheät kasvukivut tai voiko vielä olla liitoskipuja?

Harjoitussupistuksia en ole vielä tietoisesti tuntenut. Esikoista odotan, joten kokemusta niistä ei ole. Ensin luulin kasvukipujen olevan niitä:)

Liikkeitä luulin tuntevani yhtenä aamuna ja poreilua on ollut enemmänkin. Toisinaan tuntuu taas kovin hiljaiselta. Onneksi parin viikon päästä on jo rakenneultra ja hoppas kaikki hyvin:)

Iloista odotusaikaa kaikille:)
 

Eilen illalla alko verinen vuoto jota tuli niukasti mutta näkyvästi kuitenkin.
Kätilöopiston päivystyksestä käskivät seurailemaan, ja jos ois tullut kipuja niin ois pitäny lähteä päivystykseen.
Mitään kipuja ei onneks ollu, ja vuotokin loppui.

Tänään varailin sitten lääkäriin aikaa joka ei osannut sanoa mistä vuoto johtui..
Kaikki kuulemma näytti päällisin puolin normaalilta alakerrassa.
Lähetti neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet, jotka onneks kuuluikin hyvin. 
Sit vielä labraan ja huomenna voi soitella ekoista tuloksista. 

Mainitsin lääkärille käyntien vähyydestä ja siitä ettei ole ollut neuvolalääkäriä. Kovasti ihmetteli hänkin että miten niitä asioita on hoidettu. Etenkin kun mulla on pitkäaikaissairaus ja tarvitsisin kontrollikäyntejä.. 

Noh, mutta toivottavasti joku syy vuodoille löytyisi niin ei tarvitsisi ihmetellä. :) 


 
Hei kaikki ja isot kiitokset onnitteluista! <3

Yllättävän moni on arvannut että vauva on tulossa kun näin äkkiä yllättäen naimisiin mentiin :) Azalealle paljon onnea etukäteen! <3

Nyt mun paino olikin 3kg, eli paino noussut vaan 3kg, minkä pitäis olla ihan normaalia, huh. Mulla oli semmonen vaihe tossa pari viikkoa sitten, että esim. työpäivän jälkeen oli "pakko" käydä ostamassa hampurilainen ja joogatunnin jälkeen irtokarkkeja.. 

Nyt on taas ihan päinvastoin, tekee mieli syödä terveellisesti ja mahdollisen luonnonmukaisesti.. :)

Liikkeistä: Mulla kyllä välillä tuntunut, mutta olen kai vähän skeptikko kun aina mietin että no oiskohan se nyt oikeesti.. Mun mieskin on omasta mielestään ihan varmasti tuntenut liikkeitä (En tiedä voisko tää olla mitenkään mahdollista?!?) kun vähän paineli mahaa.. Mun mielestä nekin on ollu vaan ilmakuplia ;)

Hirveesti on tutut ja kaverit saaneet vauvoja nyt yhtäkkiä.. Ihan kiva kun maaliskuussa saa sitten vaatteita ;) hehe.. Ja aika moni kaveri on myynyt rattaita yms. Näistä hankinnoista pitääki kirjottaa tonne "hankinnat vauvalle" osastolle....

Entäs, etenkin PK-seutulaiset, onko kukaan harkinnut vesisynnytystä? (En tiiä onko muualla mahdollista?) Ite haluisin ehdottomasti, oon vaan unohtanut mainita neuvolassa ja kättärillä.. 
Ens ti neuvola, siel vois kysyä asiaa. Oon katellu nyt paljon vesisynnytysvideoita, ja ite oon ihan innostunut nyt aiheesta ;)
 
Tuosta kovasta pallerosta vasemmalla vatsalla: mulla ainakin kohtu pullahtaa sinne joka aamu kun on kova pissahätä. Sitten kun saa rakon tyhjäksi niin pallerokin häviää. Tosin nykyään se tuntuu välillä muutenkin ja seisaaltaakin mutta kai siksi kun kohtu on kasvanut.

Helsingin neuvoloista: Mulla oli eka neuvola viikolla 8. Ja seuraava oiskin pitänyt olla vasta viikolla 19 (pääsin jo viikolla 17 kun jouduin vaihtamaan aikaa ja tuolloin oli peruutus. Kyllä tuli jotenkin orpo olo tuon eka neuvolan jälkeen kun mietti, että nyt pitää sitten pärjätä 2kk "omillaan". Kolmas neuvola on mulla sitten viikolla 23, silloin myös lääkäri.

Ekalla kerralla otettiin vaan paino ja verenpaine. Nyt viimeksi katottiin myös Hb ja pissakin ja se sano että jatkossa pitää kattoa pissa ite joka kerta ennen ku tulee vastaanotolle. Oon kyllä ite kanssa ollut jotenki pettynyt näihin neuvolakäynteihin vaikka hyvinhän tässä on pärjätty. Alussa odotti että siellä pitää juosta koko ajan mutta ei se ihan niin sitte mennytkään. Alkuraskaudessa oisin kyllä vähän enemmän kaivannut huolenpitoa ja tukea varsinkin kun esikoista odottaa eikä tiedä mistään mitään.

Huomenna tulee täyteen jo 18 vkoa! Näin se aika vaan kuluu vaikka on tuntunut että menee niiiiiin hitaasti.
 
Vesisynnytyksestä: kättärillä mahdollista, jos sattuu tulemaan osastolle sellaiseen aikaan, että ammeella, tai  kai sitä voi ihan altaaksi kutsua, varustettu huone on vapaana. Aika paljon siis tuurista kiinni. Mun käsityksen mukaan niitä huoneita on, missä on amme on ainakin täällä pk-seudun sairaaloissa 1kpl/sairaala. Itsekin menen ehdottomasti testaamaan, jos vain on mahdollista silloin, kun synnyttään lähtee.
 
Takaisin
Top