Lokakuun löpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sanko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen aika mustavalkoinen siinä asiassa, et jos joku mun kaveri ei välitä/ole kiinnostunut mun lapsesta, niin enpä sitten ole enää kyseisen ihmisen kanssa tekemisissä. Itse rakastan kaikkia lapsia ja tavallaan arvioin sit muidenkin ihmisten luonnetta aika paljon sen perusteella miten ne juttelee toisten lapsille, onko siinä sydämellisyyttä mukana.

Meilläkin on kerran pudottu sitteristä, tais tulla vattalleen. Alkuun ei pidetty vöitä kiinni, sitten kerran herra alkoikin kurotella varpaitaan ja hups, sitä tultiinkin kuperkeikkaa alas. Huudettiin kyl, mut tais olla enemmän säikähtänyt kuin kipuinen. Sittemmin on siinä ollut vyötettynä.

Ja vielä tohon muiden lapset vs omat lapset. Mulla menee lapsien suhteen aatokset kuten aikuisiinkin. Toisista tykkää ja toisista ei.

Joo, onhan ne persoonia, mutta yleisestiottaen lapset on lapsia, niiltä nyt ei voi sillä tapaa odottaakkaan vielä täydellistä käytöstä.. ;) Nykypäivänä kun on vielä kaikki ADHD:t ja muut käyttäytymiseen vaikuttavat häiriöt yleistyneet (varmaankin lisääntyneen lisäaineiden syönnin yms sellaisen seurauksena?) niin se ei ole silleen yleensä sen lapsen vika, jos on levoton jne. Niille lapsille juuri parasta on se että heidän ympärillään on tasapainoisia aikuisia ihmisiä rakastamassa ja ojentamassa oikealla tavalla. :)

Toivon vaan et aikuiset ihmiset ajattelis lapsia lapsina ja niiden kaikkien yhteistä parasta, eikä vaan sitä omaansa. Tiiän aikuisia jotka yllyttää omia lapsiaan etenemään elämässä kyynärpäätaktiikalla. Tiiän et monet vanhemmat sanoo lapsilleen et jos joku sua lyö, niin lyö takasin! Hmm, eikös se takasin lyöminen ole väärin, viisaampi lopettaa jne..? Moni ei valitettavasti oo sitä mieltä.

Itseään pitää oppia puolustaan muutenkin, kuin hyökkäämällä takaisin, koska sellainen vaan lisää aggressiota ja vihamielisyyttä.

Mulle on tärkeetä et Seven ympärillä on paljon aikuisia ja lapsia ketkä käyttäytyy häntä kohtaan minäkuvaa positiivisesti kehittäen. Esim. jos huomaisin että mummo kohtelee huonosti, vaikka liian alistavasti lasta kohtaan, huomauttaisin asiasta tai en enää veisi poikaa sinne.

Mä en vaan osaa olla luontevasti pienten lasten kanssa, mulla ei yksinkertaisesti tuu luonnostaa lepertely ja yms.. muille kun omalle lapselle. Eikä se sitä meinaa ettenkö ois kiinnostunut/välittäis. Eikä kukaan ole vielä katkassu välejä mun kanssa sen takia etten jaksa olla into pinkeenä jonkun lapsen tekemisistä/sanomisista. Juttelen, leikin ja kehunkin mutta omalla tyylilläni, mä en vaan oo semmon voiku hienoo, mahtavaa, pitäähän lapsienkin oppia et meitä ihmisiä on erinlaisia. Mua alkaa itseäni aina ärsyttämään jos joku (esim, appiukon tekele) hehkuttaa meijän pojan tekemisiä. Meitä on moneks....... emoticon

Vesimeloni: Jos toi sun sitterisi oli lattialla, (eikä pöydällä niinkuin jotkut näköjään pitävät....) niin itsesyytökset joutavat roskakoppaan! Muksahdukset nyt vaan kuuluu tähän kehitysvaiheeseen... odotas vaan kun opettelee istumaan tai seisomaan...

Meil kans neiti osaa jo kääntyä sitterissä mahalleen, mut en ole turvavöitä pitänyt päällä kuin jos siirrän huoneesta toiseen kantamalla. Ainakin meidän sitteri on niin matala ettei siinä kuhmua kummempaa voi saada aikaan. Mut ehkä ekan muksahduksen (tai läheltäpiti) jälkeen menee ne vyöt kiinni täälläkin ;)  Toistaiseksi on pää kolissut vain mahaltaan selälleen kääntyessä, ja möyriessään sängynpäätyyn...

Neiti siis pääsee eteenpäin vallan mainiosti sängyssä, mutta lattialla ja matolla tuntuu olevan haasteellisempaa, vielä löytyy puolen metrin päästä siitä minne hänet jätti. Mut ei oo enää kaukana, nostaa pepun ylös ja jalat konttausasentoon, paino kyynärnojaan ja sit pusketaan nenä maassa eteenpäin. Kunhan vaan tajuaa käsien käytön niin sit mennään ja kovaa.

Me aloitetaan huomenna maistelemaan kiinteitä, potulla ajattelin aloittaa. Mulle tuli yks äkkiä semmonen olo et nyt alotetaan maistelu, sillä mitäs sitten tehään jos tulee tilanne et maito ei enään riitä ja ja kiinteet ois aloitettava, nyt sitten maistellaan ja aloitetaan sitten 6kk jälkeen kunnolla syömään.

Meillä on ollu koko viikon yöt vähän kitusia parina iltana on heränny yhentoista maissa huutamaan kurkku suorana kesken unen..... huutoa kesti noin 30 minsaa, laitoin supon niin rauhottu. Kumpa tietäs mikä kohta kipeenä, hamppat, vaiko vaikuttaako maanantaiset rokotukset vielä vai kenties se et oon käyttänny normi maitotuotteita pitkin kokko viikkoa vaikka yleensän käytän hylaa tai laktoositonta?????? Ton huudon lisäks tulee kauheita pieruja, päivisin paukuteltu ja hikkailtu ja röyhtäilty.......

Meillä oli viime yö eka normaali yö rokotusten jälkeen. Kesti siis 2 viikkoa yökitinät ja -heräilyt. En mä noihin muutakaan syytä keksinyt kuin ne rokotukset. Me alettiin maistelemaan kiinteitä kai viikko ennen 5kk-synttäriä muutaman kerran viikossa, nyt syödään vähän päivittäin. En halunnut jättää siihen kuuteen kuukauteen juuri siksi, kun ajattelin, että pojan kannalta on mukavampi maistella ensin vähän sitä sun tätä ennen kuin on pakko syödä kokonaisia aterioita. Reissupäivinä ollaan menty kokonaan tai melkein kokonaan maidolla, enkä kyllä ole huomannut mitään eroa yöunissa tms. Poika ei taida mieltää vielä noita kiinteitä ruoaksi ollenkaan, mutta valtavan innostuneeksi se aina tulee, kun näkee kupin ja oman lusikan :) Tykkää valtavasti syömisestä, oli se ruoka sitten mitä tahansa :D Parsakaali (parsakaali-peruna-porkkanasose) vähän irvistytti ekalla lusikallisella, mutta lopulta poika odotti suu auki seuraavaa lusikallista :)

Tuli vähän paha maku (kirjaimellisesti!) noista kaupan soseista, kun heti eka ilmeisesti aiheutti jotain vatsaoireita.. (Lähinnä siis hillitöntä koko päivän jatkunutta puklailua/oksentelua.) Jatkan siis seuraavaksi taas omatekoisilla, tiedän ainakin sitten mitä ne sisältää. Mieheni sanoi lukeneensa niitä tuoteselosteita kaupassa ja jossain mustikkasoseessa oli mustikkaa vain 20%, loppu 80% oli sitten jotain muuta.. Luulenpa, että meidän poika saa aika paljon enemmän mustikkaa sisältävää sosetta jossain vaiheessa :) Ajattelin vaan, että nuo eksoottiset hedelmäsoseet olisi helpompi vain ostaa valmiina...

Pitipä ihan tarkistaa, mitä sanotaan tuossa mustikkasosepurkissa, minkä minä ostin taannoin... "Vesi, mustikka (37%), hedelmäsokeri, riisitärkkelys, sakeuttamisaineet (pektiini, kalsiumsitraatti). Sokereiden kokonaismäärä 8g/100g." No, voisihan tuota mustikkaa tietty enempikin olla... Toisaalta taas, jos kotitekoisen keitetyn soseen koostumus eriteltäisiin samalla tavalla, niin mitenkähän lie mustikan laita siinä, enemmän varmasti joka tapauksessa, mutta kuinka paljon enemmän... Nojoo...

Noita hedelmäsoseita on tullut hamstrattua kaappiin, kun ovat olleet tarjoomuksessa. Niitä en ole jaksanut alkaa itse valmistaa - vielä. Katsotaan nyt sitten, kuinka jatkossa... Vaikka toistaiseksi kaupan hedelmäsoseiden kanssa on mennyt muuten ihan hyvin, mutta jotain pientä kaasu- tai muuta masuvaivaa on tullut niistä soseista, joissa on maininta "C-vitaminoitu". Hmm...

Onhan noi purkkiruuat siitä jänniä, et tosiaan abaut puolet on niistä "ilmaa".

Mä en peritaatteesta oo, ainakaan vielä, ostanu mitään mustikka tai kuningatar yms. soseita - pakkasesta kun löytyy mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa, punaherukkaa... Aamusin oon nyt laittanu puuron joukkoon hienonnettua mansikkaa tai vadelmaa, jäisinä jäähdyttää puuron kivasti. Tosin on ollu vadelmaiseen pakko laittaa hieman sokeria mukaan, on aikas tujua muuten.

Meinasin olla tässä oikein riepas ja tehdä pakkaseen valmiiks juuressosetta. Ostin juuressekoitus pakastepussin ku oli tarjouksessa, ja tietty kun olin sen valmistanu niin hups, siinähän olikin lanttua mukana. *ituiks meni sekin homma. Nyt sit tilalla kasvissosekeitto-purkkeja,  jopa 49% kasviksia :)

Minulla on ollut vähän sellainenkin pointti noissa kaupan soseiden käytössä, että sitten reissun päällä voi sitten hätätilassa turvautua niihinkin ja ne kelpaa neitille... Ja tosiaan se Sulo Vilén -syndrooma on väliin aika vakava, kun halvalla saa, niin on vaikea olla ostamatta säästöä!Mutta joo, omia marjoja on minullakin pakkasessa, ja suunnitelmissa onkin niitä hyödyntää niin omassa kuin tytönkin ruokavaliossa - tehdä keittoa/kiisseliä, laittaa puuron joukkoon jne. Ja nuo on vielä itsepoimittuja! Sekin tuntuu olevan vähän "katoavaa kansanperinnettä", tuo marjastus. Mutta ehkä siihenkin tulee se malli kotoa, jos on tullakseen? Meillä ainakin niin äiti kuin äidinäitikin ovat olleet ahkeria marjastajia...

sanko
, ei kait se pieni määrä lanttua niin vakavaa ole? Enemmän jäin miettimään tuota, että meinasit tehdä pakastejuureksista sosetta pakkaseen... Itse en uskaltaisi enää uudelleen pakastaa, vaikka tuossa ne juurekset ovatkin kypsennettyjä ja tavallaan "muuttaneet muotoaan". Mutta silti tekisin pakasteista vain sen pienen annoksen, mikä säilyy jääkaapissa pari-kolme päivää, ja tuoreista sitten ne pakastettavat soseet...

Mä oon tehnyt sitä päärynäsosetta lukuun ottamatta kaikki soseet itse. Parsakaali ja palsternakka ostettuja, muut ruoat on tähän mennessä olleet itsekasvatettuja (paitsi omenat oli naapurin omenapuusta) :) Samoin kaikki marjat, mitä tullaan käyttämään on itse poimittuja, tänä vuonna lähinnä mun äidin/anopin poimimia. Tämä onkin ensimmäinen vuosi, kun en käynyt mansikkamaalla kyykkimässä :) Uskon kyllä, että kaupankin sose hätätilassa kelpaa, kelpasihan korvikekin, vaikka todella vähän sitäkään tarvittiin. Meillä onkin varmaan 8 lahjoituksena saatua tuttipulloa, joita ei ole kertaakaan käytetty (eikä tulla enää käyttämään), ostin itse yhden lasipullon ja siitä on syötetty, mitä on pullosta tarvinnut syöttää. Ajattelin noita kaupan hedelmäsoseita ostaa, jotta saan noita purkkeja, niihin voin sitten tehdä itse reissusoseita, jos sellaisille on tarvetta :)

Nyt on pottua maisteltu, varmaan lusikallinen meni alas, ekaks irvisteltiin ja kaottiin. Katotaan miten huomenna naama laitetaan....

Tohon äiti ja isä roleihin.

Meillä mä hoidan pojan enimäkseen, mieheni on yrittäjä ja päivät joskus venyy. Viettää kyllä pojan kanssa aikaa kun on kotona ja hoitaa iltapesut yms.. kyletyksen olen jättänyt kokonaaan miehen kontolle. Mies kyllä ottaa poikaa mukaan esim vanhemmilleen kun käy tekee joskus iltasin töitä siellä jotta saan aikaa vähän itselleni. Näin viikonloppuisin herää pojan kanssa jotta saan nukkua hieman pitempää jos haluan. Välistä kyllä pitää muistuttaa et meillä on lapsi ja ois kiva jos viettasit aikaa meidän kanssa..... Ja mikä ihaninta meiheni laittoi yrityksensä maanantaisin suljetuks jotta jäis aikaa perheelle.

Nyt on sitten meilläkin muksahdettu ekan kerran. Ihan varoitukseksi teille muillekin! Varovaisena sen turvaistuimen kanssa! 

Tultiin autosta sisään, käänsin kantokahvan taakse ja  avasin tytön turvavyöt. Tajusin olevani keskellä kulkuväylää ja  päätin siirtää tuolia hiukan sivummalle. Mutta kun nostin kahvan pystyyn ja nostin se antoi periksi ja kääntyi taka-asentoon. Ja niin istuin keikkasi tytön kuin katapultista suoraan nassulleen maahan. 

Onneks oli vaan lattiakorkeudelta, jumppamatolle ja liian iso toppapukukin päällä pehmentämässä
Eikä pelästymistä ja parin minuutin kiljumista suurempaa haittaa tytölle tullut. 

Mutta hirvittää ajatellakin kun joskus olen nostanut istuimessa sohvalle ja syöttänyt siinä. Entäs jos kahva olisikin jättänyt lukkiutumatta siitä alas nostaessa??? Tai autosta ulos nostaessa olisi päätynyt suoraan asfaltille?

Noista soseista vielä. Itse olen myös yrittänyt valita hedelmäsoseista hedelmäpitoisimmat, erot tuntuvat olevan aika suuria, ja aina sokeroimattomia, paitsi sen yhden kerran kun kuningatarta kokeiltiin. Bataattia, kesäkurpitsaa ja porkkanaa olen itse höyryttänyt ja sotkenut äidinmaidolla soseeksi. Hyvin on mennyt vaikkei nyt ihan täysin sileää ole tullutkaan. Ekalla kerralla jätin jopa kesäkurpitsaan siemenet, joita tyttö vähän ensin kakisteli. Tyhmä minä :D

Jotain valmiskasvissosetta mulla on kyllä jääkaapissa mutta tarkemmin katsottuna oli vastenmielisen näköistä ja päätin tehdä itse.... Syödään sit joskus vaik reissussa, aikamoisen kaikkiruokainen on neiti ollut, joten eiköhän nekin uppoa.

satuj, hui kauhistus... kuulostipa hurjalle tuo teidän haaveri! Onneksi selvisitte säikähdyksellä! Meillä ollaan tähän asti selvitty putoamisilta ja muksahteluilta, mutta eiköhän noita lie suoda jokaiselle oma osansa...

Pitkään pähkäilin itsekin tuon kesäkurpitsan kanssa, mutta päädyin sitten siihen, että ihan ensimmäsiin bataatti-kesäkurpitsasoseisiin putsasin (enimmät) siemenet pois... nyt muutamissa satseissa on ollut mukana, eikä ole kauheasti likkaa haitannut. Tosin ne on menneet aika sileäksi kun on pari pikaista pyöräytystä tehnyt sauvasekoittimella.

Juu, on noissa vissi ero jo ulkonäön puoleen noissa kaupan soseissa... Esim. kukkakaali oli jotenkin "eltaantuneen" väristä purkissa (vaikka päiväykset olivat ihan kohdallaan), mutta liki hohtavan valkoista kun itse keitin. Ja kyllä. Kukkakaali teki päivä-pari sitten paluun ruokalistalle, eikä nyt ainakaan toistaiseksi ole aiheuttanut niin kovasti pierua ja (nahka)hammasten kiristystä kuin se eka kokeilupurnukka, joka siis oli kaupan sose. Tosin nyt olen tarjonnut vähäisempiä määriä sitä kukkista, noin 1½... 2 teelusikallista bataatti-kesäkurpitsasoseen ohessa ja sitä siis on valtaosa ateriasta, ainakin sen 6 teelusikallisen verran. Mutta voihan siinä kaupansoseessa tosiaan olla jokin "salainen" ainesosa, joka käypi masun päälle... Sama tuossa kaupan bataatti-kesäkurpitsasoseessa, se on jotenkin masentavan kellertävää. Kun kotitekoinen on pirteän keltaoranssia. Tosin kaupan soseessa olikin salaisena ainesosana palsternakka, voihan olla että se taittaa sen värin terhakkuuden... tai sitten ei... Ja kotitekoinen on selvästi makeahkoa, kun kaupan versio taas... no... jotain ihan muuta...

Hui! Voiko siinä noinkin käydä! Mä aina nostelen tuota kaukaloa niin, ettei se kahva ole lukittunut (tai siis kahva lukittuu vasta, kun kaukauloa nostaa).. Ei ole koskaan meinannutkaan kipata mihinkään. Noissa on kyllä varmaan eroja.

Ei mulla käynyt edes mielessä siivilöidä niitä kesäkurpitsan siemeniä pois. Onhan tuo poika syönyt tuoreen kurkunkin siemeniä. Mustikat poika sai aamupuuron lisukkeena keittämättöminä. Mietiskelin asiaa ääneen eilen, ja äitini kysyi, että miksi ihmeessä ne pitäisi keittää, vitamiinit vain vähenee.. Noh, en keksinyt itsekään syytä, joten tuoresoseena se sitten meni. Siivilöin tosin kuoret pois (ja söin ne itse :) ).

Ostin lauantaina torilta palsternakan, tänään pitäis tehdä siitä sosetta. En oo itsekään maistanut palsternakkaa pelkältään, joten ihan jännä sinällään. Oon kyllä käyttänyt sitä kasviskeitoissa. Puuroa testasin tänään vähän isompina hiutaleina ja yhtälailla kelpasi kuin hienonpijakeinenkin! Ihan turhaan mä olen niitä hiutaleita "soseuttanut".

Kyllä niitä muksahduksia tapahtuu varmaan kaikille!

Ja ei kai siitä kiinteiden alottamisen syöttämisestä johonkin tiettyyn ikään mennessä kannata ottaa paniikkia, kun meillekin se lääkäri sano et vuoden ikään asti pärjää kyllä korvikkeellakin.

Sanoi myös just sitä et ei kannata kaupan ruokia syöttää kun ne yleensä herkemmin kaikkee mahavaivaa aiheuttaa, koska ovat prosessoituja, kotiruoka paljon luonnollisempaa. :)

Tässä on ollu taas monta itkuhuutopäivää, et ei oo oikeen voinut käydä missään, eikä aloittaa sitä mustikkaakaan uudestaan. Oikeestaan nyt ei ees tunnu pahalle, tähän on niin tottunu jo. Selkä vaan kärsii kun toista tarvii koko aika kantaa ympäriinsä. Mut hyviä uutisia myös: meillä on alettu ryömiin mahallaan! Selällä ryömiminen on loppunut. :D Eteneminen tapahtuu parhaiten sängyllä tai sohvalla, mut kyl lattiallakin pääsee, jos nyt ei niin kauheesti eteenpäin nii ympyrää ainaki. :D Ja istumassa pysyy pystyssä jo pieniä hetkiä ja kovasti pyrkii muutenkin ylöspäin vetämällä itseään käsillä esim sohvan selkänojaa vasten.

satuj; juu, en koskaan pidä sitterii missään muualla ku lattialla. :)

Millanes kaukalo tollasta tekee?! Meillä on Graco, enkä oo huomannu et se edes vois tehdä tollasta... Mutta tarkkaavainen / varovainen kannattaa silti olla.

Meillä on nyt sitten esimmäinen räkätauti, alkoi eilen. Välillä lentää yskimisen ansiosta limaoksennus, ja se kuulostaa kyl aikas karulta. Nenä vuotaa, ei mitään paksua räkää, ainakaan vielä, joten nenäniistäjä toistaiseksi turha... Aamulla herättiin räkä poskella :)
Onneks on herra viel muuten tyytyväinen ja touhuuvainen, ja ruokakin maistuu.

Mutta ei varmaan tässä vaiheessa kannata lekuria mennä häiritteen?

meillä alko kans eilen räkätauti, poika oli kuuma kuin kekäle.
kuumetta en mitannu, mutta kädelle on lämpönen.
räkänen ja kovasti yskii.. ruoka ei kelpaa, siis kiinteä.
mutta ihan sama mulle vaikka menis tääkin päivä pelkällä maidolla
niinkuin eilinen, kunhan syö! :)

jospa tää tästä, mietin kans koska ruvetaan lekuria häiritteen..?

Meidän kaukalo on cybex-merkkinen. En ole minäkään koskaan kiinnittänyt huomiota siihen lukkiutumiseen, siis varmistanut lukkiutumista ennen nostoa. Mut tälläkertaa kävi näin.  
Olisko neiti päässyt valumaan alaspäin, kun ilman valjaita oli jo ja siten painopiste tehnyt tepposet??? Ken tietää, mut hurjalta näytti. Mut kuten sanottu, kaukalo oli lattialla ja olin siirtämässä sitä lattian tasossa. Mutta kun tota kaukaloa on TARKOITUS käyttää myös kantamiseen.  Taikasana on tietenkin ne valjaat auki tässä tapauksessa. Vaan kun ei tullut mieleenkään... Tyttö nääs nukkui niin ei ollut venkoilusta tarvetta huolia. 

Meil on kans eka nuha nyt. Ei kai siitä 5kk rokotuksista voi tulla, kun siitä alkoi ensin kuume, sit känkää ja pientä yskähtelyä ja nyt pari pvää nuhaa. Sellaista valkoisen kirkasta vaihtelevalla sakeudella. Eilen söi rintarepussa pumpattua rintamaitoa tuttipullosta kun ei pystynyt imemään rinnasta.  Tänään pärjätään jo pienellä kohoasennolla syödessä (tyynyllä päänalla meidän sängyssä maaten)  ja rintaa syödään...

Ja paras keino ainakin meillä tyhjentää tuo pikkuinen räkänokka on laittaa tyttö äheltämään masullaan.  Siinä tuhistessa ja ähkiessä valuu isot räkävanat sängylle. Sit vaan pyyhkäistään paperilla norot pois, tulee samalla nenän sisältäkin sitkaa tavaraa.  Niistäjästä ei ole mitään apua kun räkä on niin syvällä. Äheltämisen jälkeen lähtee tosiaan nessullakin, ja ilman ähellystä ei mitään mahdollisuutta saada  takanielussa kurnaavaa limaa pois. Keittis-tipoista sai vaan raivarin mutta ei ollut muuta vaikutusta.

Ei kai sitä lääkäriin ole tarvetta mennä nuhan takia, ei sille nuhalle mitään voi. Korvat tietty jossainvaiheessa vois tarkistaa jos on pitkään kuumetta. Tai tietty jos on oikeesti kipeän oloinen.

En oo kans kuumetta mitannu, mut luulen et sitä ei kyl ole. Tai ainakin mä oletan et jätkän pitäis olla kauttaaltaan lämmin/kuuma, meillä posket, korvat, kännyt ja jalkaterät viileet... Korjatkaa jos olen väärässä.
Silmät on kyl semmoset kipeen harmaat, vai olisko johtunu väsymyksestä... Vuotavaiset ainakin. Nyt nukkuu ulkona hieman kohoasennossa.

Eilen tehtiin koko perheen voimin pitsaa. Poika ränisi aikansa lattialla touhuillen, mut syöttäriin päästyään katteli tarkkaavaisena touhuja, hypistellen kinkku- ja juustopusseja. Isänsä sit totes et alkavat jossain vaihees leipomaan yhdes, sellasia miehisiä juttuja. Kuten tissipullia mis on rusinanänni ja silleen emoticon 

Siis herran jestas! Mitä tää hymiö esittää?! emoticon Mulle tulee jotain, ööö, ei niin "soveliasta" mieleen...

Takaisin