Lokakuun löpinät

Mä en ymmärrä miten jaksaisin jos ois vielä yöheräilyjä, oon näistä päivistäkin jo niin väsynyt, että olisin usein valmis kaatumaan raatona sänkyyn klo 18 aikoihin. Mun vastustuskyvyssä ja fyysisessä voinnissa on kyllä ollut nyt häikkää jos jotakin. =/ Tarvis mennä verikokeisiin selvitteleen mikä mättää, onko thyroxiinin puutetta tai anemiaa tai joku yleisvaltainen tulehdus päällä mikä vie voimia.

Jaksamista teille yöllä heräilijöille, toivotaan eheämpiä yöunia vauvoille ja äideille!!!

Meillä on vedetty tänään kauheesti jalkoja koukkuun mahan alle ja pylly pystyyn ja menty eteenpäin ja pyöritty ympyrää... Ei mee kyl enää kauan niin toi hoksaa konttaus-asennon. :)

Ihanaa kun vauva keksii melkein joka päivä jotain uutta. Tää on aika ihana ikä vauvalla tää vähä yli puoli vuotta. Kauhee kiinnostus kaikkea ympärillä tapahtuvaa kohtaan ja käsien motoriikka on melko tarkkaa ja naureskelee ja jokeltelee ja välillä koittaa komentaa ja sit on selviä mielenpahoitus-kiukkuitkuja kun ei saa jotain tavaraa mihin kurottaa tai otan kädestä pois jotain... Osaa siis ilmaista tunteita ja mitä tahtoo.. Pari päivää sit tuijotti omaa kämmentä ja käänsi sen varmaan kymmenen kertaa eri päin (kämmen, kämmenselkä, kämmen) aina ranteella kiepsauttaen ja ihmetteli aina kumpaaki puolta vähän aikaa selvästi miettien jotain.. Naureskeltiin miehen kanssa sille, et nyt se kyl tais saada jonkun ahaa-elämyksen siitä kädestään. :D Oli niin tarkkaavainen kun sitä asiaa suoritti.
 
Mä en pidä noita "normaaleja" yöheräämisiä mitenkään hankalina. Raskaiksi nuo yöt käyvät vasta, kun ei saa yhtään kolmen tunnin yhtenäistä unta yön aikana. En kyllä ole silti ajatellutkaan mitän unikouluja. Kuukausi on nyt valvottu erinäisistä syistä. Ensin oli rokotukset, sitten mahavaivoja kiinteistä, hampaita ja nyt flunssa. Jos lapsella on jo lähtökohtaisesti paha olla, niin en menisi pahentamaan sitä lohtutissin kieltämisellä. Sitä paitsi tuo tissi takaa meille edes nämä vähät unet :) Noh, mä en nyt muutenkaan ole unikoulujen kannalla, enkä halua vieroittaa lastani vielä pitkiin aikoihin :)
 
Meillä ei vaan tosiaan oo varmaan enää 4 kuukauteen herätty öisin ollenkaan. Jos siis lasketaan et kokonainen yö on noin 6 tuntia. Muistan vaan miten ikävää se oli herätä kahen kolmen tunnin välein ja valvoo se TUNTI imettäen itse istuvassa asennossa. Jep, makuullaan ei onnistunut ja lyhyempi imetys ei kelvannut niin yöllä kun ei päivälläkään...
 
Vesimeloni: tuli hyvä mieli, kun luin, että teillä on menny yöt hyvin jo pidemmän aikaa :) Eiköhän teillä oo tarpeeksi ongelmia ilman hankalia öitäkin :)

Meillä herätään oikestaan n. klo 2 maissa ja sitten vähä ennen kuutta, kasilta ottaa vielä hörpyt ja nukutaan johonkin puoli kymmeneen.. Eli semmosia n. 4h pätkiä nukutaan meillä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mun mielestä yöt menee ihan ok, vaikka en laittais pahakseni jos sais koko yön nukkua heräämättä! :) Ehkä ne nukutut yöt koittaa joskus täälläkin.

Me ollaan nyt koko sakki semmosessa kunnossa, että voi jee. Poikaa käytin maanantaina tohtorilla, korvat ja keuhkot oli ok, vähän oli rohiseva hengitys ja saatiin ventolinea babyhalerin kautta. Mä kävin eilen hakemas poskiontelotulehdukseen antibioottikuurin ja ukko on maannut kaks päivää 38 asteen kuumeessa. Mulla on ruvennu antibiootit auttamaan ja pojan vointi on ollu koko ajan melko hyvä, on jaksanu leikkiä ja syödä suht normaalisti.

Mäkään en ensimmäisenä rupea unikoulua kokeilemaan. Eiköhän ny oo vaan kasvun aikaa ja sitten jos rupee näyttämään, ettei mikään auta niin sitten voin kyllä koittaa :) Poika on levoton kun oppii nyt niin paljon.

Meillä alkuviikosta huomattiin, että niissä äitiyspakkauksen tumpuissa on kissan kuva :D Ja että niissä sukissa on myös.. käänteli kans kämmen-kämmenselkä monta kertaa. Varpaansa bongas myös täs muutama päivä sitten ja kovasti näyttää kieltä.. Ja täällä on kans huomattu, että jos jotakin ei saa niin rupee kiukuttamaan <3

Ja se kuolan määrä on ollut järkyttävä nyt 2kk ikäisestä.. ehkä ne hampaat puskee joskus läpi :P
 
Kyllä nuo yöheräämiset jaksaa, eihän se kestä kuin hetken. Meillä oli tossa kahden viikon jakso jolloin herättiin 2 tunnin välein syömään, no aloitin iltavellin syötön (syö jos syö ehkä 10-50ml), eikä merkittävää muutosta. Nyt sitten palattu takas vanhaan rytmiin ja  nukuttu tää viikko 3-4 pätkissä. Katotaan miten kehittyy... mietin vaan et oisko voinu olla tehoimukausi maidon tuotantoa lisäämään, vaiko onkohan sitä enään noin "vanhalla" vauvlla. Toivotaan et jatkuu taas näin. Eiköhän meilläkin yöt pitene kunhan päästään syömiseen makuun kokonaan.

Mua vähän jännittää maanantai kun mulla on eka tentti avoimessa ja tentti on 17-21 ja kun toi poitsu kun ei pullosta ota ja tänäänkään mies ei saanu syömään velliä kun oli hierojalla..... ei kai se auta kun isännän yrittää leikitää poikaa jos ei velli maistu ja alkaa itkettään ja äitin on oltava tentin kanssa nopea. No ainahan voi uusia :)
 
Mä tuolta jostain luin, että 6kk-iässä on viimeinen tiheän imun kausi. Me kokeiltiin taas tänään iltapuuroa.. Nukuttaminen vei normaalia reilusti kauemmin, saa nähdä miten unen käy. Viimeksi kitisi mahaansa koko yön iltapuuron jälkeen :(

Mulla on eka avoimen yliopiston iltaluento maanantaina :) Vähän jännittää täälläkin, sillä mä en ole saanut yhtään maitoa pumpattua, joten pojalle pitäisi antaa korviketta. Se on kerran aiemmin syönyt pelkkää korviketta ja siitä on kuukausia aikaa.. Noh, tuohon poikaan tuntuu uppoavan mikä vain, joten toivottavasti korvikekin. Pullosta poika on aina syönyt suht kiltisti, vaikka tosi harvoin on tarvinnut pullosta ruokkia.
 
Tämä unikoulu-aihe sopisi hyvin minun osaltani myös sinne "Kun minusta tulee äiti, en ainakaan..." otsikon alle ;) Eli juu, en varsinaisesti kannata unikoulua, sillä on minun korvissani negatiivinen kalskahdus, vaikka nykyään harrastetaankin noita "pehmounikouluja" lapsen huudattamisen sijaan. Se, mitä sain netistä utsittua tuosta Anna Wahlgren kirjasta... Vaikka kirjoittaja itse puhuu unikoulusta, niin minulle päällimmäiseksi jäi mieleen erityyppiset rauhoittamis- ja nukuttamistekniikat, kun siellä puhutaan rimssuista ja nukuttamisasennoista ja vaunutuksesta jne. Ja niitä tekniikoitahan meistä itse kukin toteuttaa jo nyt. Aiemminkin jo mainitsin, että ainakin tällä haavaa näyttäisi siltä, että unikoulu on meille varsin tarpeeton, mutta ihan "huvin vuoksi ja urheilun kannalta" varasin sen luettavaksi. Jos tilanne muuttuukin, niin eipähän sitten tarvitse syöksyä hetipaikalla kirjastoon :)

Taas tuntuu siltä, että asioita tulee kaatamalla. Meilläkin kammetaan niitä polvia koukkuun masun alle sellaisella tarmolla, että siinä meinaa väkisin nyrjähtää kyljelleen... Ja todella tarkkaan & taitavasti pyöritellään esineitä kädessä, mm. tuttia. Pullo on jo pitkään pysynyt omissa näpeissä enemmän kuin hetkellisesti, ja lusikka löytänyt melko vaivatta tiensä suuhun eikä esim. silmään ;) Huomasin tänään yhden "salaa opitun taidon": neiti osaa riisua ne äippäpakkauksen tumput käsistään. Likka oli herännyt partsilla päikkäreiltään omineen ja temponut molemmat tumput käsistä pois. Joo, saisihan ne varmaan käsiä vatkaamalla tms. pois, mutta olin vetänyt varret mahdollisimman suoraksi (eli aika pitkälle käsivarteen) kevytvanupuvun hihojen sisään. No, ei ne pitkään ehtineet olla pois, kun kädet oli vielä lämpöiset, kun likka alkoi ilmoitella, että hänet voisi kärrätä jo sisään :)

Olen myös pannut merkille, että neiti on ympäristönsä lisäksi nyt paljon kiinnostuneempi muista ihmisistä, etenkin lapsista. Katsoo heitä eri tavalla kuin aikuista - käsittänee, että tuo on suunnilleen samanveroinen kanssaan? (vaikka kyseessä olisi jopa 2-3 vuotta vanhempi tenava)- ja ottaa ihan eri tavalla kontaktia esim vauvajumpan vauvakamuihin kuin aiemmin...
 
Taisin täällä aikasemmin voivotella kun poika ei taas suostu pullolle... No eilen illalla suostu sitten ottamaan siitä "yöhömpsyt". Ja tiedä oliko syy korvikkeessa vaiko joku muu, mutta heräs klo1 - nukahti tutin kans takasin ja heräs syömään 4.30! ja sitten päätti että on aamu hieman ennen 8. Yks tuttu joskus sano et heitin yöt "parani" kun joi korviketta nukkumaan mennessä, muutoin imetti.
Mut jee, nyt uskaltaa laittaa pojan anopille hoitoon, kun tietää ettei toista tarvi huudattaa pullon takia.

Mutta en minäkään nyt varsinaisesti ala toista kouluttamaan nukkumaan, mutta kiva olis jos unet alkais oleen yhtenäisempiä... Ei ainaka tällä menolla tulis mitään jos täytyis viel töissä käydä, onneks ei.

Täällä kontataan täysiä! Ja onpas muutaman kerran noustu polvilleen seisomaan jotakin vasten. Kuten esim syöttäriä - siinä kun oli kiva vyö joka roikku ja sitä piti hypistellä - sillä seurauksella että kaaduttiin taaksepäin takaraivo kumahtaen lattiaan :o Kaikki kiinnostaa ja täytyy hypistellä ja vaikka mitä. Sana EI varmaan tulee pikkuhiljaa tutuks emoticon
Poitsu lähtee välillä myös seuraamaan, ja osaapas jo nykiä myös puntista kun haluaa syliin :)

Ja vielä aihe imuri.
Eipäs sitä ainakaan eilen pelätty. Päikkäreiltä kun heräs tuli sisään imurin hurinaan. Ja masiina välillä myös sammutettiin ja käynnistettiin uudelleen. Herra päättikkin lähteä sitä kohti, meni jopa taputtelemaan sitä ja nauroi :D Ja piuhaakin olis ollu niin kiva järsätä! Mutta katsotaan nyt mitä meinaa imurista seuraavan kerran...

Taitaa tämä puolivuotta olla aikamoinen kehityskohta, ainakin päätellen siitä kun kaikki kirjottelee uusista taidoista emoticon
 
Haha, ihana tuo imurin taputtaminen. :D

Meilläkin noustaan jo melkein konttausasentoon. :)
Hetki sitten ryömi kolme metriä taksepäin, välillä kierähteli vähän. Peruuttaminen näyttää sujuvan paremmin kuin eteenpäin meneminen.

Me käytiin muuten eilen ensimmäistä kertaa saunassa niin et vauva oli mukana! Kyllä se ihan viihtyi siellä miedoissa löylyissä.
 
Nytpäs meillä sitten jo ajoittain noustaan tukea vasten seisomaan... Mä en kestä kun toi jätkä on näissä liikkeissään niin hätänen emoticon kohta se varmaan sit jo käveleekin.

Meilläkin on jokunen kerta oltu saunassa. Ja nyt vauvauinnin myötä on kylpemiset jääny, suihkussa käydään. Ja eipä tuo oikein ammessaan mahtuis polskimaan niinkuin tykkäis(pää kolisee päätyyn), suihkun alla sitten jaloillaan "polskuttelee" :)

Ja tosiaan, jos poika nyt olis menossa hoitoon niin kyllä, huudatusta se pullon kans olis. Paitsi jos yllättäis kun vieras ympäristö ja ei tissimaito haisis :D
 
Meillä taidetaan treenata nyt tuota istumaan nousua.
Mahalla ollessaan kääntää itteään vähän kyljelle ja sitten rupee toisella kädellä nostamaan itteään. Ei jaksa paljoo itteään nostaa mutta pienestä se pitää alottaa.
Ei taida meijän pojalla olla kiire minnekkään, ainakaan vielä ;) *kopkop*

Mahalla ollessaan näppärästi pyörii akselinsa ympäri, ei mee kauaa kun nokka osoittaa eri suuntaan kuin hetki sitten. Pyörii näppärästi käsiensä varassa. Ja samoin mahalla ollessaan nytkyttää edestakasin :D Siskon muksuista muistan saman, että konttausasennossa nytkyttivät edestakasin kun eivät osanneet muuten liikkua. Ja äitin iloksi  tuo nytkyttämine on kivaa myös syöttötuolissa :(

Meillä oli kauan kylpemisessä taukoa, isäntä otti monesti pikkuisännän suihkuun mukaansa ja mä sitten tällä viikolla laitoin pojan kylpytuella kylpyyn.. ja totesin minuutin jälkeen että tuki on ihan turha, poika punnas ylös siitä ja ilmoitti että ei halua maata.
Tosi hankalaa ja märkää puuhaa pitää poikaa istuallaan ammeessa kun ei ite vielä osaa.
Nyt ostin tänään liukuesteen ammeen pohjalle, jos se pitäis pienen pyllyn paikallaan :)
Mutta on se niin tavattoman sulosta kun poikaa pitää istuallaan ja toinen leikkii vedellä <3
Varpaatkin bongattiin viikko sitten ja nyt niissä roikutaan koko ajan kiinni :D

Uskomatonta miten paljon poika oppii nyt pienessä ajassa uutta :)
 
Meidän tytöllä on nyt sitte ensimmäinen flunssa :( Hirveen räkänen ja yskänen on, tänään käytin korvat tsekkauttamassa mutta ne oli kumpanenkin onneksi terveet. Kehui korvien puhtautta, vaikka en kyllä oo niille mitään tehny :D 

Meillä opittiin eilen, että miten sitä oikein noustaan istumaan :D JEE!! tai no jee ja jee.. Onhan se aivan ihanaa kun lapsi kehittyy ja kasvaa mutta toisaalta taas sitten on jotenkin haikeeta kun se tapahtuu niin kauheen nopeesti... Konttaaminen on siinä ja hilkulla, että eteenpäin lähtee. Jalat liikkuu oikeen mainiosti mutta kädet tahtoo vielä junnata paikallaan. Pari kertaa on osannu lähteä liikuttamaan käsiään mutta sitten pettää tasapaino ja kupsahtaa katolleen. Enää ei onneks tuu itku suoraan vaan punnaa takas pystyyn.

Mää sain vähän huonoja uutisia.. Mun endometrioosi on taas menny pahempaan päin. Maanantaina vielä ultrataan kohtu, mutta oireet on sen verta vahvat, että todennäköisesti pitäis lääkkeet alottaa ellei jopa jouduta leikkaamaan. Ja tämähän myös tarkottaisi sitä, että imetys täytyisi sitten lopettaa... Mua surettaa niin paljon, koska en ois halunnu vielä lopettaa.. Mutta olenhan minä onneksi reilun puoli vuotta jo imettänyt, joten lapsi ainakin on saanut vastustuskykyä hyvin. Ketuttaa vaan niin vietävästi...
 
Poika noudettu mummilasta, oli siellä yökyläilemässä. Hienosti heillä oli menny, nukkui yöllä pitkät pätkät, 2 kertaa oli syöny. Ja päivälläkin oli ollut ruokahalu kohdallaan, en muista et olis kotona ollessaan syöny ikinä niin tiheesti ku nyt  oli kuulemma tehny :)

Ja tekipä tämä "lomailu" meillekin hyvää. Mies vietti illan saunoen jätkien kans ja minä lähdin muutamalle kavereita morottaan. Ja aamu venytettiin pitkäks, sängyssä oli kiva olla ;)

Jolanelle pahoittelut, toivottavasti saisit maanantaina hyviä uutisia
 
Meidän poika oli eilen tähän mennessä pisimmän ajan hoidossa, jopa 3,5 tuntia :) Oltiin miehen kanssa mun siskon luona saunomassa ja poika nukkui sillä välin mun äidin luona (jonne sitten menimme yöksi). Kai se on jostain aloitettava :) Aiemmin poika on ollut jollain "ulkopuolisella" tunnin ajan kerran kesällä ja kerran mun ollessa hammaslääkärillä. Muuten on aina ollut jompi kumpi vanhemmista paikalla. Yötä poika ei siis ole ollut vielä hoidossa. Jotenkin mulla on hirmu korkea kynnys jättää poikaa yöksi hoitoon, kun tuo syö vielä parikin kertaa yössä. Ehkä sitten, kun yösyönnit jäävät pois..  
 
Takaisin
Top