Lokakuun kuulumisia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mies on niin einesten kannalla kun se kaupasta ostaa niitä niin innokkaasti, mut ei meidän vauvaa voi pelkillä eineksillä kasvattaa. En mä sitä sano etteikö joskus vois ihan hyvällä omalla tunnolla syyä. Mut ei nyt aina kun lukee niitä tuoteselostuksia niin meinaa yrjö tulla... Voiko muuten esim. Säilyke purkkiruokia syyä ollenkaan? Tuli mieleen kun kuluvalla viikolla syötiin hernekeittopurkki puokkiin. Siitä ei ollu mainintaa terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen sivuilla. Entä purkkiananas? Joskus johonkin ruokaan laittasin. Entä tonnikala? Sehän on vissiin iso kala? Petokala? Kohtahan voi syyä kerran kuussa mut voinko mä syyä sitä yhtenä päivänä ja seuraavana jämiä ja sit vaikka 2 kuukauden päästä uusiks kun en mä osaa ostaa tasan 2 hengen annosta. Vai voiko jo kuukauden päästä syyä uusiks? Entä pellavansiemenet? Niitä on tosi monissa leivissä, 2 kertaa oon jo vahingossa syöny... Ja eilen en äidin luona uskaltanut tehä ees voileipää kun ne syö benecolia kun sitäkään ei saa syyä. Mitä sitä uskaltaa pistää suuhunsa? Mä oon yrittäny nyt sen puoli kiloa kasviksia ja 4 annosta maitoo/ maitotuotteita päivässä syyä...
 
Mä yritän ainakin koittaa olla heittäytymättä ihan hysteeriseksi noiden rajoitusten kanssa - ihan terveitä vauvoja on tullut ennenvanhaankin ennen noita ohjeita. Ja esim. Japanissa suositellaan raa'an kalan syöntiä kun se täällä on ehdoton nou nou. Ohjeet ja suositukset vaihtelee tosi paljon maittain. Maalaisjärki peliin.
Purkkiruokaa saa varmasti syödä, mutta itse en söisi jos purkki on kolhiintunut.

Mulla on itselläni se linja (oli jo ennen plussaa), että yritän syödä mahdollisimman luonnollista ruokaa, sellaista, jonka mun mummo olis ruoaksi tunnistanut :wink
(myönnän kyllä eilen syöneeni pussillisen karkkia - ei pidä kuitenkaan liikaa nipottaa tai sekoaa :rolleyes:)
(enkä mä sitä raakaa kalaa aio syödä, worry not! :cool:)
 
Mun kaverille sanoi neuvolantäti aikanaan että ei se kala oo niin justiinsa, jos nyt et itte ongittua haukea ala syömään.

E: Ite kyllä aion tässäkin raskaudessa noudattaa suosituksia, mut en muista, oliko kala siis kokonaan kielletty? Pitää vissii käydä se THL:n lista lukasees viel kertaalleen.
 
Muokattu viimeksi:
Kun oli noista oireista puhetta,niin mulla niitä on nyt jo aivan väsymiseen asti! En kuvitellu olevani edes raskaana ja piti pillerit alottaa maanantaina,mutta oireet laitto mut testaamaan. Aikasemmissa ei oo ollut mitään tällästä,kokoajan aivan tajuttoman pahaolo,päänsärky,nipistelyt ja menkkjomotukset,huimaus,unettomuus ja siitä sit johtuva väsymys.. Viime yönä valvoin kun nännit niin arat ettei voinu kylkeä kääntää.Toisaalta otan kaikki oireet kiitollisena vastaan,jos ne vaikka tarkottais että hyvin etenee :)
 
Mie oon kans menny maalaisjärjellä,jos mieli tekee maksalaatikkoa,syön sitä.Kaikkee kohtuudella.Kalaa en syö muutenkaan ja herkkuja en pysty näköjään taaskaan syömään jatkuvan ellotuksen vuoksi.Mut se ei varsinaisesti haittaa ;) jospa tässä raskaudessa ei tulis yhtä paljon kiloja.Tosin pakkolepo aiheutti turvotusta ihan järkyn määrän.
 
Mä sanoisin että kohtuu kaikessa syömisessä,nuohan on yleensä vaan suosituksia ja mikä on mun mielestä just hassua niin eri maiden välillä nuo 'kiellot' koskee ihan eri ruokia :) Se mikä meillä on normaalia ruokaa niin saattaisi olla jossain toisessa maassa ehdoton ei raskaana olevalle. Maalaisjärki tässäkin asiassa :)Tärkeintä lienee syödä monipuolisesti ja terveellisesti!
Tietty alkoholi on ehdoton nolla mut sitä nyt tarvii tuskin mainitakaan..
 
Niin ja siitähän piti vielä mainita että itselläni edellisen raskausajan diabeteksen takia koitan jättää sokerit minimiin..onneksi ei makeaa edes tee mieli,mielummin rouskutan vaikka porkkanoita:)
Onko muita ketkä ovat 'kärsineet' radista?
 
Todellakin. Viime raskaudessa piikitin ihan hurjia annoksia insuliinia että sain sokerit kuriin. Ei auttanu liikunta ja ruokavalio piirun vertaa. Eniten harmittaa jos tämäkin menee inskahommiin, en haluis taas käynnistettyy synnytystä.
 
Mut toisaalta osittain sen radin takia oon nykyään liki normaalipainoinen, mitä en vielä ekan raskauden alkaessa todellakaan ollut :)
 
Mulla oli ruokavaliohoitoinen ja pysyikin sillä hyvin kurissa,nyt lähtöpaino on suurempi mitä mitä ekasta joten se vähän jänskättää mutta ei se auta kuin liikkua ja syödä terveellisesti ja säännöllisesti niin jospa ne sokeritkin pysyis kurissa.
Mulla käynnistettiin myös synnytys yliakaisuuden vuoksi tosin.Nyt pelottaa taas että tulee jättivauva,vaikka esikoinen ei mikään hirmu iso ollutkaan.
Raskaudessa tarpeeksi aina murehdittavaa niin sit ne hiivatin sokerit vielä!!
 
Kyllä mää lohta söin esikoista odottaessa pari-kolme kertaa kuussa. Ja jopa graavina pari kertaa koko raskausaikana, tosin se ei ollut vakuumipakattua. Ja homejuustoakin söin, vaikkei sitäkään saisi. Ja taisinpa syödä sitä maksamakkaraakin. Kun ei ylettömiä määriä ja joka viikko ole syömässä, niin tuskin niistä mitään haittaa on. Juuri niinkuin TiinuLiinu- mainitsikin, että eri maissa eri suositukset ja silti samanlaista se odotusaika kumminkin on!
 
Pitäsköhän sitä ittekki kirjotella tänne jotain. Eilen aamulla tein testin ja samantien tuli kaks viivaa näkyviin. Menkat mulla oli jo reilu viikon myöhässä, aijemmin kuitenki ollu epäsäännöllisyyttä ni en heti uskaltanu tehä ku menkat oli myöhässä. Tai oikeestaan en uskonu olevani ollenkaa raskaana ku ei ollut pahemmin oireita. Nyt vaan ku aattelee taaksepäin ni on niitä ollut mutta eipä ollu yhtää sitte semmosia mitä ois vaan kuvitellu. Nyt rv 5+2. Onnellisia ollaan! Vuosi ja 4 kuukautta ollaan keretty toivoo lasta, tammikuussa tuli kkm, se vähä kummittelee taustalla mutta silti luotan että kaikki mennee nyt hyvin. <3 Jospa meistäki tullee vielä vanhempia :)
 
Mullakin ruuan kans maalaisjärjen käyttö. Kaikkea kohtuudella ja niitä mitä kuuluu välttää niin sit yrittää välttää. Kyllä mäkin mun raskauksissa oon syönyt lohta--hyvin paistettuna. Et lautasmallin mukaanhan aina suositellaan syömään oli raskaana tai ei.

Onnea iltsu90 ja tervetullooo mukkaa
 
Ei tuskaa.. Mies on ihan helisemässä jo, kun täällä riehuu joku hullu nainen. Olen kuulemma ollut kamala jo ennen plussaa ja nyt vain tuntuu pahenevan. Saan ihan ylimitoitettuja raivareita järjettömän pienistä asioista. Ihan uusi oire, mutta kuulunee kuitenkin raskauteen. Mitähän tästä vielä seuraa ja ehtiikö mies ottaa eron ennen synnytystä.. :D
 
Mira83, hmmm.. ei mulle neukkutäti mitään maininnut kaavakkeesta. Ehkä sitä ei sitten tarvii etukäteen täyttää.

Mä oon yrittänyt noudattaa thl.n listaa noissa ruokarajoituksissa. Mutta eipä niissä mikään tee tiukkaa.. sushi ja brie ja aurajuusto on heikoin kohta, mutta enköhän mä pärjää. Ja eiks aurajuustoa saanu kuumemmettuna syödä, esim pizzan päällä?
 
Joo kuumennettu on sallittu.

Hitto tajusin eilen lenkillä että meiän laumanvartijaseropilla on yhtäkkii lisääntyny suojeluvietti. Kappas että heti plussan jälkeen. Argh hajoo pää, taas ankaraa treeniä ja toki se taaperon viihdytys vielä ohessa (lenkillä).
 
Meillä on myös tuollainen vahtiva koira ja vähän jännitän etukäteen jo, alkaako se jotenkin erityisesti vahtia minua. On onneksi ihmisille kiltti, mutta on vielä nuori ja mörköikäinen, joten koulutuksen kanssa on vielä mahdollista mennä metsään ja pahasti. Samaten jännitän (hyvissä ajoin :D ) loppuraskautta ja vauva-aikaa, kun on nuori ja hyvin aktiivinen koira talossa. Sen pää ei tule kestämään, jos lenkitykset ja muu tekeminen jäävät vähälle.

Tänään 4+6. Jos sitä uskaltaisi pian tehdä tuon digin. Kun saisi myös tuon 3+ tauluun, olisi itsellä vähän varmempi olo. Vaikka kyllä tämän raskauden kanssa on ollut ihan eri fiilis kuin ensimmäisen. Ensimmäistä pelkäsi alusta asti, että kesken menee ja niinhän se menikin. Kai äiti jotenkin vain tietää..
 
Huomenta! Tänää ei oo jostai syystä huono olo nyt aamusta, eilen se kesti jo tunteja... Tänää tuli 3+ gigiin!! Eli ihan oikeesti kuudennella viikolla ollaan!! Mut kai nää päivät on erilaisia. Milläs viikolla pahoinvointi ja väsymys on pahimmillaan? Oliko se vasta 9-13?? Nyt en muista...

Mä oon ennen tykännyt ihan tunninkin kävelylenkkeilystä, mut eilen käveltiin miehen kanssa ehkä vähän reippaammin eli mitä normaalisti kävellään niin tuli huimaava ja heikko olo niin piti puolivälissä kääntyä ja takasin. Eilen aamulla oli niin huono olo et ihan lyhyen lenkin ja hissuksiin tein... Onko muilla vastaavaa...

Tää on ihan hullua mut musta ois ihana jo nyt shopata huuto.netistä tai kirppareilta tmv vauvalle kangasvaippoja ja käytettyjä vaatteita. Uusia se saa pakkauksesta ja sukulaiset ja tuttavat ostaa. Ja ekan vuoden aikana jää niin monta vaatekertaa pieniks ja eikös noi pikkuvauvan vaatteet usein sisarukselta toiselle kierrätetä. Tuskin se vauva pahastuu jos toisen vanhoissa kulkee kun säästää ees jossakin kun rahaa menee vaikka kuinka. Aiotteko muut kestovaippailla? Äitiyspakkauksessahan on ollu 1-2 kestovaippaa. Ja aiotteko ostaa kaiken uusina vai kierrättää?

Cherry ehkä teillä on eri systeemi siellä päin.
 
Elaffy: ihana koiruus siellä! Ja voimia tunnemyrskyyn!

Iltsu90 tervetuloa minunkin puolesta!!

Mua vähän hirvittää mitä neuvolan täti sanoo tosta mun painosta kun keväällä laihdutin sen 5% normaalipainoon ja silti painoindeksi on sen 24 ja risat. Nyt yritän ulkoilla voinnin mukaan ja syyä terveellisesti. Ja jännitän et tuleeko mulle raskausdiabetes kun suvussa on kyllä kakkostyypin diabeetikoita... Identtisellä kaksoissiskolla ei kyllä ainakaan mun tietääkseni ollu mut se on niin hoikka.
 
Mira, hormonit ovat korkeimmillaan viikoilla 8-12, jolloin todennäköisesti oireetkin ovat sen mukaiset. Tämä kaikki on tietenkin hyvin yksilöllistä. :)

Meillä joudutaan ostamaan paljon uutena, mutta elättelen toiveita, että kaverilta jäisi meille jotain lainaan. Hänellä la joulukuussa. Käytettyjä ajattelin ostaa ainakin itselle sitten, kun tarvitsee äitiysvaatteita. Äippäpakkauksella pärjää alkuun varmasti hyvin ja tiedän, että meillä sukulaiset ostavat paljon, kun on esikoinen tulossa.
 
Takaisin
Top