Lokakuun kuulumisia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse asiassa tänään oli hs.fi:n sivuilla noista turvaistuimista. Kyseisen jutun mukaan ne todellakin vanhenee n viidessä vuodessa. Just laskeskelin, että meidän kaukalon ikä riittää tulokkaalle ihan hyvin.

Eikös äitiyspakkaus "kausi" vaihdu helmikuussa? Kelan sivuilta varmaan näkis. Eli kesäkuiset sais uusimman? Itse en ajatellut ottaa pakkausta. Edellisestä tallessa tärkeimmät, ja yllättävän paljon jäi käyttämättä. Mutta todellakin esikoista odottaessa oli oma fiiliksensä hakea äitiyspakkaus. Minuakin, kuten Tuitia, vähän himottaa omat lämpöpussukat molemmille lapsille.
 
Meillä oli esikoisella käytössä pakkauksen talvihaalari, hän on syntynyt 08/13. Vähän isohan se oli alkuun, mutta meni kuitenkin vaunutellessa vallan mainiosti. Ehkä se lämpöpussi olis toisaalta tuommoisissa tilanteissa kätevämpi.
Onhan siinä pakkauksessa toki semmoista, mitä ei niin tarvitsisi. Esim. juuri tuo haalari ja tossut ja tumput, jotka priimakunnossa isoveljen jäljiltä. No, saa nähdä miltä se tuleva pakkaus näyttää. Olispa ainakin sitten säästettävissä omille lapsille omansa, jos haluavat aikanaan käyttää samoja vaatteita mahdollsille tuleville lapsenlapsilleni. Ja ei, en turhan pitkälle mieti näitä asioita. :D
 
En siis ilmeisesti aivan hakoteillä ollut sen turvaistuin asian kanssa :D mua iljettää aina kirppareilla, kun siellä on myynnissä niitä 20v vanhoja kaukaloita ym :s
 
Toisaalta 50-luvulla ei ollut istuimia ollenkaan, ja ne 20 vuotta vanhatkin on edistystä aiempaan nähden. :wink
Mutta onhan se niin, että kun on johonkin tottunut niin ei halua enää huonompaa, koska niin tärkeästä asiasta on kysymys. Meillä menee onneksi vielä esikoisen kaukalo tulevalle, eli sen ostamiselta vältytään tässä raskaudessa. Onhan tota osteltavaa kuitenkin, esim. uutta pinnasänkyä oon katsellut viime illat (tori.fi:stä tosin), koska tuo nykyinen on kamala rämistin. Kannattaa umpipäätyistä pinnistä ostaessa kokeilla miltä kuulostaa, kun koputtelee niihin päätyihin. Tuo 1-vuotias saa meinaan aika kovan äänen aikaan päätyjä potkiessaan, kun sänky ei ole ihan priima.
 
Meille tulee kanssa äippäpakkaus kun ensimmäinen tulossa. Ja muutenkin pitäis kaikki hankkia "uutena" tälle. Tosin oon miettinyt mahdollisimman vähän täysin uutta tulisin ostamaan, kun käytettynäkin saa kaikkea :) mä oon muutaman vaatteen jo hamstrannut sen ekan keskenmenneen raskauden aikana joten nyt varmasti odottelen nt-ultraan asti.

Onko teillä suunnitelmissa hankkia kotidoppleria? Mulla on sellainenkin vielä ihan pakkauksessaan kun ei sille tullutkaan käyttöä vielä :D Mietin et millä viikoilla sillä voisi jotain jo saada kuulumaan...
 
Freyja, minä jo malttamattomana kokeilin omaa doppleria, kun tuli myös tuohon keskenmenneeseen hankittua. Eihän sieltä vielä mitään sykkeitä löydä, vaikka alkion sydän jo 6+ todennäköisesti lyökin. Jospa parin viikon päästä jo kuuluisi jotain.. Valmistaja lupaa yleensä vasta rv 12 eteenpäin, mutta moni on saanut kuuluviin jo 8+. Riippuu varmaan paljon kohdun mallista ja istukan sijainnista, sekä vatsanpeitteiden paksuudesta.
 
Me otetaan äitiyspakkaus - en oo tosin miehen mielipidettä kysyny kun meillä ei oo mitään vauvalle vielä valmiina. Saa reppana ees jotain uutena tai no kai sukulaiset ostaa uuttakin vaatetta muruselle.

Mun siskon muksu on kans syntyny kesäkuussa ja meni talviromppeet koko talven. Lapsi on kuitenkin tosi pieni kun syntyy noin 50cm ja haalarin koko taitaa olla 70cm siis nykyisessä on toppapuku, kevyttoppapuku sekä villahaalari. En sit tiiä mitä tulevassa pakkauksessa on. Mä laskin joku päivä et nykyisessä pakkauksessa on noin 54 esinettä ja seuraavassa noin 50 et samaa kokoluokkaa on. Viime vuosina ei oo ollu äp:ssa kertisvaippoja niin jokainen saa kaupasta ostaa haluamansa. Äidille sen sijaan on sidepaketti jälkivuotoon :wink. Käykää ihmeessä kelan sivuilla kattomassa. Värit ja kuosit on erit meiän pakkauksessa mut näkee kutakuinkin mitä pakkaus sisältää. Lähes kaikki esikoisen odottajathan sen ottaa!!

Mekin ostettiin perheauto jo viime kesänä kun miehen auto hajos. Mulla on pieni yhden naisen auto....

Meille pitää kaikki vauvan tavaratkin ostaa vaunut, hoitopöytä, turvakaukalo ym. Sitteri? Tarvii vissiin semmosenkin? En oo hirveesti vielä pohtinu odotellaan kun vähän ollaan turvallisemmalla vesillä. Pitääkö vauvalla olla joku leikkimattokin? Eiks sen voi entisajan tyyliin laittaa vaan jonkun peiton päälle lattialle köllötteleen?

Mä kysyin tässä yks päivä mieheltä et onko hän miettiny nimeä vauvalle? Vastaus oli et odotetaan ekaan neuvolaan, sit koska kerrotaan? Odotetaan ekaan neuvolaan. No tänää ei ehtiä näkeenkään. Neuvolaan onneks enää 1,5 viikkoo...

Mira 6+3 eli seittemäs viikko puolivälissä!!
 
Meillä sitteri oli aika turhake, samoin pinnis :D Myöskään hoitopöytää en ajatellu ottaa enää käyttöön.. tai no mies varmaan haluu sen. Turvakaukalo pitää ostaa, ehdittiin myydä esikoisen oma. Tuplarattaita ajattelin mut en tiiä missä säilyttäis kun en haluis vielä yhdistelmistä luopua. Hyvän kantoliinan haluan.

Niin ja ei tosiaan leikkimatto oo pakollinen hankinta :) mut kyllähän monilla semmonen on
 
Mä oon miettinyt tota kantoliinaa kans, se vois olla ihan hyödyllinen näin, kun koirien kanssa touhuaa ja vauvan kasvaessa ehkä reppu niin pystyn treenaamaan koirien kanssa jos en saa lapselle hoitajaa siksi aikaa. Sitteristä en oikein tiedä, tekeekö sillä mitään? :D

Pojalle meillä on ollut nimi tiedossa jo vuosia, tyttö on hankalampi, mutta olen mielessäni jo pyöritellyt nimiä ja pari varteenotettavaa ehdotusta on heitetty ilmoille. Toki nyt ei vielä hetkeen olla niin pitkällä, mutta onhan niistä ollut puhutta jo ennen raskauttani.

Rv 6+1
 
Eikö toi äitiyspakkauskauden pitänyt vaihtua vuoden vaihteessa, siksihän se muuttu se ajankohta sieltä loppukeväästä. Viime talvena moni panttas äp hakemustaan niin siis veny keväälle. Sitähän ei kukaan tiiä miten paljon lapsia syntyy ja äp:a haetaan. Luulisin et pakkaus vaihtuu tänä vuonna tammi-helmikuussa. Vielä ei kelan sivuilla oo mainintaa mut tulisko se vasta kuukautta ennen vaihdosta uudet kuvat.

Tää on jo noloo eilen katoin salkkareita ja siellähän oli hautajaiset, hyvä etten vetistelly... Ja siis kyllä tiiän et kukaan ei oo oikeesti kuollu.. Kröhöm. Tää on ehkä tää raskaus. Yleensä en nyyhkyttä elokuvissa enkä telkkaria katellessa...
 
Mulla on ollu yks ihan ehdoton nimisuosikki tytölle mut ei tuu kyllä lapselle nimeks kun se on miehen leikki-ikäsenä kuolleen serkun nimi ja pojalle ois ollu yks suosikki pitkää mut ei tuu sitäkään kun se on miehen siskon miehen nimi.... Mut no hätä mulla on molemmille jo pitkät listat sopivia nimiä varastossa...
 
Oiskohon toi rintareppu hyvä kun jos on sylissä vain ja ainoastaan viihtyvä eiks ne oo ergonomisia, entäs imetystyyny? Eiks tavallisilla tyynyillä voi tukee vauvaa? Onks se imetystyyny sit kätsy pitkään jos imetys ei vaikka onnaakaan?
 
Meille on hoitopöytä ollut ihan ehdoton. Ostettiin esikoiselle tuommoinen Brion lipastomallinen, jossa hyvä säilyttää myös pojan vaatteet. On siis ahkerassa käytössä edelleen. :) Meillä hoitopöytä on olkkarissa ja pepunpesu tapahtuu vessassa, jonne hoitopöytä ei mahtuisi. Tietty jos olisi kodinhoitohuone tms. tässä samassa kerroksessa, voisi hoitoalustan sijoittaa esim. tasolle. Myös pinnasänky on ollut hyvin tarpeellinen, vaikka ensimmäiset kuukaudet poika nukkuikin äp-laatikossa, joka oli pinnikseen sijoitettu. Ja osan imetysajasta taas vieressä, kun en jaksanut enää valvoa yöimetyksiä läpeensä. Leikkimatto oli aikansa käytössä, sikäli ei ehkä välttämätön. Saman asian ajaa joku pehmeä viltti tai vaikka avattu makuupussi. Sitteri oli meillä kovassa käytössä pitkään ja siinä aloitettiin soseiden maistelukin. Nukkumiseen sitä ei juurikaan käytetty, mutta viihtyi muuten ja oli kätevä laittaa siihen istumaan, kun ei halunnut karkaavan esim. vessakäynnin aikana. :)
Kantoliinankin hamstrasin ennen pojan syntymää, mutta parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen sen käyttö on jäänyt täysin. Aionkin myydä sen ja ostaa tilalle jotain kätevämpää, koska kantamista aion yrittää taas tulevan kanssa. Jo ihan senkin takia, että jaloissa pyörii tuo siinä vaiheessa vajaa 2v. vilpertti.

Edit: Imetystyyny oli myös meillä käytössä ja käteväksi todettu. Meidän sohva on sen mallinen, että vaikea oli tyynyillä tukea. Rintakumit olivat myös alkuun tarpeen, koska oikeaa imuotetta ei löytynyt. Sähköisen rintapumpun aion myös hankkia tulevalle, koska käsikäyttöisellä en vain saanut tarpeeksi pumpattua / kesti pienen ikuisuuden. Tutti oli meillä turhake, koska poika ei sitä missään vaiheessa huolinut.
 
Meillä siis sen turvakaukalon osto edessä, mää oon vaa aina aattellu et sitä en osta käytettynä ku ei tiiä onko ollu jossai kolarissa tms... Ootteko ostanu käytettyinä?? Rintareppu mulla oli mutta jäi ihan käyttämättömänä kaappiin..imetystyynyä kannatan, pysyy muodossa kun vauvan siihen laittaa ja saa itekki hyvän asennon verrattuna normi tyynyllä imettämiseen :)
 
Mie oon pillannu monesti salkkareille vaikken oo ollu raskaanakaan! :)

Meillä on manduca, se kantoreppu. Sitä saa käyttää vastasyntyneestä asti kunhan vaan lonkat on auennu. Mut haluun liinan silti :) en tiiä kuinka vauhdikkaita teiän treenit on moonflower? Noiden liinojen ja reppujen kans ei saa hötkyillä/juosta. Mut eihän sitä oikein vaunujenkaan kanssa voi reenailla, tai ainaki on haastavaa hommaa! Täst aasinsiltana pääsenki siihen että harmittaa ton koiran puolesta ku en jaksais tehä mitään, nyt vielä poika kuumeessa niin lenkitkin jää siiheks kun mies tulee töistä. Siin ei päästä lähellekään päivittäistä liikunnantarvetta :(
 
Rintareppu esim babybjörn (vai mikä se oli) ei oo ergonominen, vauva jää huonoon asentoon. Sen sijaan kantoreppu (manduca, ergo) on hyvä. Tai sit liina.
 
Yksin esikoisen kanssa ollessa kantoliina, sitteri ja leikki matto oli pelastajat. Ilman noita en olis voinu hetkeekään olla kädet vapaina kun hän vaati syliä ja huomiota. :)

imetystyynyä kaipailin silloin ja nyt mulla löytyykin hyvä tyyny siihen tarkoitukseen vaikka ei siis virallinen imetys tyyny olekkaan. :D
 
tännehhän tullu taas paljo tekstiä ku viimeksi oon käyny kahtoo :). Me hommataan se äitiyspakkaus, en oo kyllä miehen kans siitä puhunu vielä mutta on se ihana hakkee ja päästä hypistelee niitä vaatteita :)

jos saahaan tutuilta käytettynä hyväkuntone istuin, vaikka oiski viis vuotta vanha ni kyllä otetaan. Onhan se tierty jollai lailla turvallisuusriski mutta jos tietää varmasti ettei oo kolaroitu tms ni miksipä ei. Meillä kodinhoitohuoneessa pöytätaso ni siihen ku ostaa vaan alustan ni käy ihan hyvin hoitopöydästä.
 
Kellä muulla muutto odotusaikana? Meillä pakko kun ihan mini kaksio ja saunalla. Tänne ei paljoa vauvan tavaraa ees mahu kun kaikki kaapit ja nurkat jo nyt täynnä!! Huh! Omakotitalo kaupungista ois meillä haaveissa!
 
Me muutettiin kuulausi sitten uuteen kotiin mutta remontti olis sit raskaus aikana kun ens keväälle ollaan sovittu että tehdään olohuoneen ja keittiön seinät uusiksi kun kaikilla on enemmän vapaata. :)
 
Takaisin
Top