Lokakuun jutut

Morjens!

Täällä on ollut hyvä päivä tänään! Aurinko on paistellu koko päivän, ja mä pääsin höpöttelemään vauvajuttuja ja kahvittelemaan mun uuden tuttavuuteni kanssa. [:)] Tavattiin synnytysvalmennuksessa, ja meillä on 2 päivää eroa lasketussa ajassa ja ollaan vielä naapureitakin. Kiva päästä välillä juttelemaan tyttöjen juttuja livenä!

Me käytiin eilen taas siellä synnytysvalmennuksessa, ja puhuttiin lääkkeellisestä kivunlievityksestä. Alankomaatpa on siitä jännä maa, että täällä on vaan 3 (ja mun sairaalassa vain 2) kivunlievitysvaihtoehtoa. Eli joko epiduraali, tai sitten joku toinen kipulääke, oisko voinut olla Betadine(?). Ilokaasua täällä ei käytetä enää missään. Täällä muutenkin eletään vielä siinä käsityksessä, että synnytyksen pitäisi olla niin luonnollinen kuin vain mahdollista. Mielipide on vieläkin se että "et voi olla hyvä äiti, jos olet saanut kivunlievitystä synnytyksen aikana"... Huooh. Onneksi mun kätilötoimisto ja sairaala ovat hiukan sallivaisempia, ja eivät ole kivunlievitystä vastaan. Tämä johtuu kuulemma siitä, että heillä on paljon ulkomaalaisia asiakkaina. Mutta esim. pohjoisemmissa kaupungeissa ja kunnissa ei epiduraalia kovin helposti vieläkään kuulemma anneta.

Amppu: Oho, noinkohan teille ois sittenkin tyttö tulossa!? Nytpä sitten saattekin jännäillä että kumpi sieltä oikein tulee. [:)] Mut eiköhän 4D sen sitten varmasti näytä.

Diza: Kiitti linkeistä! Jotkut noista mainituista napsumisen syistä saattais ollakin ihan osuvia, esim. vauvan nivelten napsuminen. En usko kuitenkaan että se on hikkaa, sillä hikka tuntuu mun mielestä erilaiselta, ja hikan aikana en oo kertaakaan kuullu tuota napsumista. Ja toivon, ettei se napsuminen todellakaan ennakoi lapsivesien menoa, se ois kyllä ihan liian aikaista tässä vaiheessa!!! Huu!

SannaKoo: onnea kolmenkympin täyttymisestä! Ja niin, meillä on myös nimi jo valmiina. Meidän poika saa 3 nimeä. Ensimmäinen nimi on sellainen "kansainvälinen" nimi, jonka ei pitäisi toivottavasti tuottaa ongelmia missään maassa. Toiset 2 nimeä on perinteisiä suomalaisia nimiä, mun suvusta. Mun miehen perhe tietää jo sen ensimmäisen nimen, kun olivat niin uteliaita etteivät kestäneet jännitystä enää. [:D] Samoin mun isä tietää. Äiti ei halua tietää vielä, joten hänelle paljastetaan nimi vasta vauvan synnyttyä, eli silloin kun vauva sen nimen virallisesti saa. Täällä annetaan siis nimi heti lapsen synnyttyä.

Ja babyshowereista sen verran, että musta olisi kiva saada myös jotkut kutsut, mutta tuskin mulle kukaan sellaisia järkkäilee. Täällä kun on kavereiden tapana sellaiset järkätä, ja mulla ei kuitenkaan hirmuisesti nuita kavereita täällä ole. [:(]

maarinen: oi, onneks ei kuitenkaan käynyt pahasti sun kylpysession päätteeksi! Mä en sitten eilen jaksanutkaan tehdä sitä jalkakylpyä... Jos se ois sitten ohjelmassa tänään. Ja kynnet pitäis jaksaa kanssa lakkailla. Saas nähdä.

Ei maar, nyt mä meen keittelemään vielä kupposen kahvia, ja jospa sitten alkais pähkäilemään jotta mitä meillä tänään syötäisiin... Ideoita?
 
Perhevalmennus: siitä vielä sen verran, että tuskinpa sinne enää kuudennen lapsen kohdalla tosiaan jaksaa raahautua, eikä ehkä toisenkaan. Itse ajatelin, että sielä vois tulla miehelle enemmän tukea tai tietoutta (siksi ehkä mennäänki kattoon vielä se toinen kerta, pääseehän sieltä sit kotiin jos ei nappaakaan), hän kun on paljon vähemmän lasten kanssa ollut tekemisissä kuin minä. Omat tukijoukkoni tuntuu olevan asiallista sorttia ja osaavat antaa vinkkejä pyydettäessä, kovasti olenkin kysellyt ja tulen varmasti kyselemään jatkossakin.[:)] Kysymys: saiko joku perhevalmennuksessa oikeasti, jotain tietoa /vinkkejä _myöhäisemmästä_ elämästä lapsen kanssa? "Meidän" aiheet kun tuntuivat tiukasti sijoittuvan tuonne synnytykseen ja kotiin menoon...

Babyshowerit: meinasin oikiasti revetä ihan totaalisesti; kipsivalu omasta mahasta?? [:D] So not for me, mihin ihmeeseen semmonen pistettäs? Noh meitä on moneksi. Itse pidän tuota touhua aika amerikkalaismaisena romanttishöpötyksenä, se kaikille romanttisille sallittakoon toki, mutta minä en niistä syty. Tosin mielenkiinnolla haluan kyllä sitten kuulla, mitä olette niissä tehneet ja keitä on paikalla jne mutta vaikea kuvitella, et ite semmosia järkkäisin. Kamujahan voi kutsua kahveelle ihan ilman "vauvasuihkujakin" =)

Röyhtäytys ja pulauttelu: siis onko oikeasti olemassa sellaisia pikkuvauvoja, jotka ei pulauttele? Tässä sitä taas oppii, olen ollut siinä luulossa, että kaikki pulauttelee ja että niitä on laidastaan röyhtäyteltävä jos meinaa saada ruuan pysymään sisässä... [:D]
 
Rinkku: Mä olen ollut nyt kaksissa babyshowereissa, ja molemmissa lähinnä kahviteltiin ja syötiin paljon kakkua ja suklaata. Eli ei ollut onneksi mitään omituisempaa ohjelmaa niissä. Lähinnä vaan sellaista, että tytöt kokoontuu yhteen juoruilemaan ja juttelemaan vauvajuttuja. [:)] Noi kipsivalokset mahasta ynnä muut ois mullekin liikaa. [&:] Mutta siis nää molemmat missä mä olin mukana oli kivoja tapahtumia, eikä tuntuneet yhtään pakotetuilta.
 
Päivän toinen kurkistus tänne, ähä!

Kiitos, kiitos täällä lauma äitejä on nyt ihanan huolissaan yhden mamman liukumista!Kaikki hyvin ja kinttukaan ei enää turvota! Pyheliinakoukku oli vissiin viidentuuman poraruuvilla seinässä, ku on siellä meinaan vieläkin!

Amppu. SUKKAPUIKKO EFEKTI on sellainen epämiellyttävä tuikkaisu tuolla kohdunsuulla emättimen puolella. Vois sitä kuvailla vaikka kulmakarvojen nyppimiseksi silmien välistä kylmillä pinseteillä väärään suuntaan... Semmonen nopee pitkä n. 5 cm hivaus ylös-alas. Eroaa kyllä supistuksesta, koska se tuntuu vaan tuolla alapäässä sisällä, siellä  missä kyrpä yleensä töyssähtelee makoisasti!!!

Ja vielä Ampulle tuosta kauhukakaran kanssa kaupassa käymisestä. Mun yksi heiman vilkkaampi, nykyään varsin menestynyt nuorimies, oli pentuna ihan järkky raivojensa kanssa. Jotakin kun se sai päähänsä  uhmaiässä, niin ei auttanu muu kuin kiinni pitäminen ja odottaminen, että kiukku menee ohi. Sitten se hikipäässä hymyili suloisesti ja pyysi juotavaa. Olipakerran mieleenpaiuva ostarireissu kun kaveri vetäisi täysinäisen ostoskärryn viis metriä ennen kassaa nurin. No, ipana takaisin kärryyn, samoin kamat. Kärry infon tytöille ja pojan kanssa kotiin. Huom! ilman ainoatakaan ostosta. Syötiin kai kaurapuuroa päivänälkään. Siihen sen raivot sitten kaupalla loppuikin! Että näinkin voipi tosiaan olla!

Babyshower... En tiiä mihin sitä, mutta tulipa taas huikea idea. Eikös sitä vois järkätä loppumetreillä vähän uudekkaampaa kotibilettä? Ottais jonkun kaikkia oikeesti kinnostavan aiheen, esim seksi. Siitä sitten surina tavaraa tilaamaan. Loppuillasta vois tehdä ne kipsivalokset mieluummin odottavan äidin UHKEISTA tisseistä!
Siinä jäis isillekin mieluisa muisto raskausajasta, kun oman kullan kipsitissit roikkuu autotallin seinällä.... Voisivat ylpeinä kerskua kavereille, että meidän mammallapa on kuulkaas pojat tämmöset!

Mieheni taikoo iltapalaa: lämpimiä voileipiä. Täytteenä savulammasta, suppilovahveroita, sipulia savubarbeque-kastiketta. Nam! Joko Ailime ehdit laitta oman sapuskasi? (ps.oon ite leiponut ne leivät ja kerrännyt tänään kolmelitraa suppiksia!)

Ja sauna kruunaa tämänpäivän aherrukset! ainiin... siitä kookoksesta. Kun se on oikesti hyvvää! Lidil kauppa myy kookosen kuoreen pakattua ihanaa sorbettia. Ajattelin kyllä kerran, että niistä kupeista sais kivat bikinit jos olis naamiaiset, vaikka! Mutta aika pikkuisethan ne kipot niissä kyllä on....

Huomiseen!
 
No enhän mä saanu taas oltua kurkkimatta tänne.

maarinen: Jep, meillä syötiin tänään suomalaiseen tapaan lohikeittoa. No okei, huijasin vähän. Nimittäin minä söin lohikeittoa, ja ukko ei suostunut edes koskemaan siihen, vaan söi saakutti vieköön sushia. Se ketale. Vaan kyllä mä sen vielä joskus meinaan saada syömään tuota keittoakin. Tuli muuten hyvää!
 
Vielä iltaa, en malta pysyä poissa ;)

Rinkku, meillä kyllä luentosarjaan kuuluu myös yksi "varhainen vuorovaikutus" sessio, ja sitten ne synnytyksen jälkeiset 5 tapaamista on sitä asiaa. Mutta tää on tosiaan tällanen Espoon pitempi oma projekti, eikä ihan normi kunnallinen perhevalmennus :)

Ja ainiin! Oon myös päättäny, että meillä babyshowereissa on suklaamaistiaiset! Nomnom...

maarinen, sun babyshowereilla siis teemana seksi? Jos oikeesti meinaat, niin pyydä Hot Lips womenilta esittelijä. Naisten lelukutsut on ihan loistavia, mut me pidetään niitä muutenkin, niin ei tähän väliin nyt sellaista :) Mut tissivalos kuulostaa hyvältä! :D

Josko nyt pääsis unillekin kohta... ilta kului ensin toisen kaverin kanssa vohveleita paistellen, ja juuri kun ajattelin pääseväni unille,niin toinen ystäväni soitti ja kertoi parisuhteensa päättyneen hetkeä aiemmin... Jostain syystä ei uni tullut ihan heti tuon puhelun jälkeen. Voivoi...
 
Kamalasti juttua tullut tän viikon aikana!

Nyt on sitten seminaarit ja koulutukset käyty. Ja tämä mamma on kyllä NIIIIIIN viikonlopun tarpeessa! [&o] SannaKoolle jaksamista edustamiseen. Mulla ainakin nuo pitkät istumiset kokoussalien tuoleissa laittoi selän totaalisen jumiin. Hyvää asentoa ei saanut millään ja kun kolotus alkoi, niin meni todellakin sekuntiviisarin seuraamiseksi. [X(] Mutta hyvä juttu oli, että lennot meni ok - ei ylimääräisiä supistuksia, vaikka niin pelkäsinkin.

Kukas se olikaan menossa Hulluille päiville?! Kävin itse keskiviikko iltana ja kirjaimellisesti hullu meninki!!! Jos voitte välttää, niin jättäkää välistä! Koko ajan piti "suojella" masua kädellä, kun ihmisiä ryntäili milloin mistäkin suunnasta ja suoraan päin. [:@] 

Täälläkin on mietitty niitä showereita. Mukava ois järjestää sellainen "tyttöjen ilta". Ei millään vauva-teemalla, koska tutuillani ei ole vielä lapsia. Hyvää ruokaa ja viiniä muille. Muuten se low alcohol stowford press oli muihin verrattuna ihan loistavaa!!! Suosittelen!!![:)] Kiitos Dizalle vinkistä.

Viime yö meni ihan pyöriessä. Heräsin kaksi kertaa supistukseen, kun käänsin kylkeä. Kyljen kääntäminen siis aiheutti supistuksen. Ei ole tapahtunut aiemmin. [8|] Maha oli ihan pinkeä viitisen sekuntia. Vauvelikin potkiskeli aika ahkerasti ja sain ravata vessassa. Lisäksi näin ihan outoja unia. Veikkaus: tänä iltana nukuttaa!! [:D]

Hyvää tulevaa viikonloppua! Muistetaan levätä.
 
Dodii, nyt on taas kärsitty sokerirasitus.
Heh, ku oli 12h syömättä/juomatta ja veti sen litkun naamariin niin vauvahan innostu [:D]
Oli varmaan mulla mielenkiintoset ilmeet ku vääntelehdin tuskissani ku kaveri pitää potkuharjotuksia!
Nyt vaa ootellaa sitte tuloksia...
 
Maarinen: kuuleppas nyt otat iha rauhallisesti siellä! Sorry vaan vahingonilo mutta oli pakko vähä tyrskähdellä ku
kerroit sun sessioista kylppäristä [:D] noh, onneksi kaikki hyvin!
 
SannaKoo: onnea kolmikymppisistä! Perässä tullaan...
 
Hoopoli: mä sain tilaajalahjaksi semmosen kantoliinan. Mainoksessa se oli musta mut tuli semmonen räikeän sininen.
En tiä, tuskin tulen käyttämään, on se niiiin outo muutenki [:)]
 
Pranametri: nykyään jos työntekijä joutuu sairaslomalle sairauden takia josta ei ole vaaraa muille, esim. et sairastuttas muutki,
niin työnantaja voi siirtää toisiin tehtäviin. Noh, oon kyllä pääasiassa ollu täällä paperihomma-puolella.
Mut tää on niiin vaikee tilanne selittää. Kummiski perheyritys jossa mun työpanos on aika suuri myymäläpäällikkönä.
Ja kun työnarkomanius on verissä ni eihän sille mitää voi. Esim aijon pitää markkinoinnin itelläni vielä vaikka jään äippikselle...
Mut ihan voinnin mukaan mennään. Eilen en pystyny enää kävelee ku sattu iltapäivästä nii vit*sti mutta olin sit tietokoneella.
 
Masukipsistä: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=66
Oli pakko laittaa ettete luule et jauhan täyttä soopaa [:D][:D] 
Ei muutako joukolla tilaamaan!
Maarinen, kai noita voi käyttää tisseihinki! Hahaa, voi jessus, mä nään sieluni silmillä mun miehen työpöydän takana
vaimon raskaus-tissit (lue: lapaset) seinällä... aaaaaah *nauraa ääneen*
 
perhevalmennus: en tiä miksi mut ootan ainaki ite ku kuuta nousevaa tota valmennusta. alkaa vasta marraskuussa.
Onhan mulla keltä kysyä neuvoa jutuissa mut jotenki haluan kuulla ulkopuolisenki neuvoja.
Ja tutustuispa ainaki muihinki alueen äippiin!
Täällä ei ainakaan tartte mennä valmennukseen jos on jo lapsia...
 
hennas: eikö ollukki herkullinen siideri! Vois tänää korkata yhen kyllä illalla, ihan vaikka palkinnoksi sokerirasituksesta...
 
Äh, huomenna pitää lähtä suureen kaupunkii, Helsinkiin edustamaan meijän firmaa markkinointi-palaveriin.
lento lähtee jo 6.50 et se siitä rentouttavasta viikendistä, vasta sunnuntaina takas kotii...
Plaah, lähettäkää mulle voimia!
 
 
 
 
 
 
 
Moi!

hennas, mä päätin skipata ton muun edustamisen, ja lähden Jyväskylän suuntaan vasta tästä tunnin päästä. Vkl menee vain mun hallituksnei kanssa, eli saan rauhassa lööbailla vaikka makuuasennossa, kunhan ääni kulkee ja hommat edistyy. Seminaarissa istuminen on kyllä perseestä, että sympatiat täysin sun puolella! Nyt nauttimaan viikonlopusta :)

Me käytiin sitten tänään pikavisiitillä neuvolassa ja päädyttiin synnärillekin ultraan. Eilisestä asti oli liikkeetön pikkumöllykkä, ja tänään sitten oksensin aamupalani ja vatsaa alkoi kivistää ihan julmetusti, niin paniikkihan siinä iski. Soitin neuvolaan, ja täti käski tulla heti paikan päälle, et kuunnellaan sydänäänet. Äänet kuuluikin heti kirkkaasti ja kauniisti, mutta tahtoi silti vielä soittaa synnärille ja varmistaa, että pitääkö ultralla vielä tsekata. Lähetteenhän se sitten päätyi raapustamaan, me siitä sitten synnärille. Hassua oli, että enää ei otettu naistenpolin puolelle, vaan ihan synnytysosastolle :D Siinä sitten makoilin lavitsalla reilun vartin verran, että otettiin käyrälle sydänääniä. Myöhemmin tuli vielä lääkäri tarkistamaan, ja kaikki onneksi oli niinkuin piti! Päänsä vauva oli jo heivannut tuonne alaspäin, että se saattaa selittää liikkeiden tuntumattomuuden. Selkeästi ultrasta näin, että nyt siellä möngerretään, mutta en vaan tuntenut mitään... No, pääasia, että beibellä kaikki ok! Pää sillä oli iso ku mikä, mutta reisiluun pituus yllätti pienuudellaan. Painoarviokin oli vain 14050g, eli ei siellä mitään jättiläistä olekaan! Hyvä niin, näillä geeneillä kun sitä on tosiaan pelätty.

Mutta nyt mä valmistaudun lähtemään reissuun sinne Muurameen opiskelijakuntahommiin, huojentavaa oli kyllä käydä, etten koko viikonloppua kaukana kotoa sitten sure ja pohdi. Tuli myös jopa hyvä olo tuosta kunnallisestakin puolesta, kun ottivat ihan tosissaan paniikkini ja tutkivat kaiken! Ehkä saavat anteeksi nää aiemmat säätämisensä :)

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille! Odotettavasti meneekin sitten koko maanantai-ilta, kun palattuani pääsen lueskelemaan teidän pävityksiänne? ;)
 
SannaKoo: Hui, mä olisin samassa tilanteessa varmasti myös kiireenvilkkaa kiitänyt sairaalaan. Onneksi kaikki oli kunnossa! <3 Toivottavasti saat nyt sitten viikonloppuna edes hiukkasen myös lepäiltyä, ettei mene työnkiireessä koko aika. Mukavaa viikonloppua kuitenkin!
 
Heippa taas

Yritin tänään laittaa taas sitä mahakuvaa neuvolan aulassa, mutta se olikin liian iso tänne. Ystävämme lupasi pienentää sen kunhan ehtii, joten tulossa on!
Neuvolassa taas kaikki kohdallaan ja painonikin oli tällä kertaa noussut vain 700g viikossa edellisen 867g sijaan. Hei, mites teillä muilla, onko neuvolasta tullut kotitehtäviä? Me saimme parisuhteeseen liittyvistä "työkorteista" kopiot, joiden tarkoitus on laittaa pariskunta keskustelemaan keskenään. Meillä keskustellaan muutenkin, mutta uskon että joillekin pariskunnille, etenkin sille miehenpuolelle, voi olla ihan tarpeen joku tuollainen sysäys. Noissa meille annetuissa laitettiin just puhumaan vanhempien parisuhteesta ja miltä se on itselle näyttänyt ja omasta jne. Toinen lappunen käsitteli sitten seksuaalisuutta.
Tänään on ollut taas hyvä päivä aamusta lähtien. On nukuttu, syöty, juotu ja naitu ja autuaasti saatu vielä päiväunetkin [:)] Helppo hymyillä. Mieheni on hieronut hartioita ja jalkoja. Tällaisen miehen kanssa on kiva odottaa lasta, ja hän on sitä paitsi aivan villinä nykyään, koska raskaana olen kuulemma niin haluttava ja ihana. Voi tuota rakastani <3 Hän osaa antaa arvoa tälle suurelle kummulle. Ja sen kantajalle....

Tuo tissivalos kuulosti hauskalta [:D]

SannaKoo olipa hyvä että pääsit tutkittavaksi ja irti huolesta. Muuten on niin pitkä aika odotella muita kuin neuvolan mittauksia. Ja miten hienoa saada tuollainen oikea painoarvio, ei vain näppituntumalla otettu, mikä meillä on todennäköisesti edessä, jos vauva vain menee itsestään oikeaan asentoon ennen syntymää. Viikolla 36 pääsee ultraan, jos vauvan tarjonta ei ole vielä ihan varma.
Tänäänkin vauva oli just niin, että selkä oli minun selkääni päin, ja terveydenhoitaja ei saanut kunnon tuntumaa, koska peppu ei pullistellut mistään sillä hetkellä.

Oikeesti, tämä aika millä loppua kohti mennään, on kuin pikakelausta. Tiedän taas ihmetteleväni samaa asiaa, kuten niin monet kerrat ennenkin, mutta kun en voi sille mitään. Nyt on alkanut 33. viikko ja vain viiden viikon päästä on jo ihan normaalia vauvan syntyä täysin valmiina. Että näin. Joku sanoikin että kohta alkaa jännittämään jo näiden sivujen avaamista, kun ei tiedä koskaan kuka on jo lähtökuopissa sairaalaan menossa!

Pikkuriiviöistä sitten. Sanon tuon ihan hymyillen. Olen itsekin sitä mieltä mitä täällä on jo oltu, että lapselle on laitettava rajat. Ja jos se alkaa huutamaan kaupassa, niin huutakoon,siitä ei palkita yhtään millään. Lasten kanssa työskennelleenä olen havainnut, että kunnioitus vanhempia ja ylipäänsä aikuisia kohtaan on aika hakusessa monissa perheissä. Se on surullista. Ja kuinka hyvin heidän kanssaan tulee toimeen, kun vain vetää selkeät ja johdonmukaiset rajat. No, en nyt ala tästä paasaamaan, kyllä nämä jutut tiedetään. Ei voi olettaa, että pienenä kaiken periksi saanut on isompana sitten erilainen, juupa juu.

Ja sitten taas sohvalle, siitä on tullut tukikohta meikäläiselle. Jalat ylös toiselle tuolille ja kirja tai neule käteen.

Rattoisaa viikonloppua kaikille!
 
Moi PaulaMaija

Minun mieheni toimii kotidopplerina, kokeilkaa tekin. Aika alhaalta sai aluksi kuunnella ja kuulemma kronometrilta kuulosti silloin. Jos vauvan selkä sattuu olemaan napaan päin, kuuluu paremmin.
Koitahan jaksella kotia laitellessa!
 
Moi!

Luin tuossa juttuja ja joku puhui lämpimistä leivistä ja nyt mulle tuli kauhee himo saada niitä ja jätskiä!!! Eli eikun kiireesti kauppaan kun vielä ehtii. Muuten kaikki ok!
 
Huomenta!

Heräsin jo seiskalta tänään ihan virkeenä..sitte ku kävin vessassa niin turha oli yrittää nukahtaa enää. Isukki se tolla sängynpohjalla vielä kuorsaa ja varmaan kello 10-11 nousee vasta. Niin meillä aina sunnuntaina. Hassua kun ite ei saa nukuttua..kai sitä valmistautuu valvomiseen. En nukkunut koko eilispäivänä päikkäreitä ja nukkumaan menin klo 11 ja jotain..:) Vauvelikin tuntuu olevan hereillä.
Poitsu tossa pelaa X-Boxia ja tytteli neuvoo kovasti vierestä..

No niin asiaan: Mä seurasin tossa yks päivä yhtä perhettä kaupassa. Kärryissä istu n.2v tyttö joka kiukutteli. Vanhemmat koko ajan uhkaili että jos et oo kunnolla joudut autoon jne. Sitä sitte hoettiin koko kauppareissu kassalle asti, mutta tyttö se vaan jatko kiukkuamista. Ihmettelen kyllä et miksi uhkailevat jos eivät aijo kuitekaan toteuttaa rangaistustaan..varmaan tosi tehokasta.
Meillä kun tyttö alkoi hankalaksi niin varoitin pari kertaa ja kun tyttö jatkoi vaan niin kaappasin kainaloon ja vein autoon istumaan. Sillä kertaa siskoni jatkoi ostosten tekoa. Lapsille täytyy laittaa rajat ja jos sanotaan jotain niin silloin täytyy myös toimia sen mukaan. Meillä on jääny joskus esim. karkit ostamatta yms. jos ei olla käyttäydytty kunnolla. Vaikka siitä sillä kertaa tulikin huuto niin ensikerralla tyttö tiesi olla kunnolla jos halusi karkkinsa. Lasten kasvatus on mun mielestäni TODELLA haasteellista nykyään, mutta rakkaus ja kuri on ne kaksi tärkeintä asiaa. Ja lapsia tulee mun mielestäni kuunnella ja antaa heille aikaa mahdollisimman paljon.
Ite olen oppinut monta asiaa ihan kantapään kautta kun ei ole koskaan ollut mitään hyvää kasvatusmallia itselläni. Mutta nyt tuntuu että on löytänyt sen asian jujun näin kahden lapsen kanssa. Ehkä tämä kolmas meneekin sitten helpommin..tai sitten ei! [:D]

SANNAKOO: Hienoa kun kaikki oli kunnossa pienellä. Tosi kivasti toimivat siellä neuvolassa. [:)]

PARANAMETRI: Mä sain ton masukuvan kun vein sen tonne www.kuvaton.com palveluun. Sieltä kuvan sai tallentaa sen kokosena kun haluaa. Sitte kopioin sen suoran osotteen siitä kuvan alta ja liitin noiden image sulkujen väliin. Vaikee selittää mutta näin sain ite sen tänne pienenä. Sitte tosta esikatselusta viestin kirjotuksen jälkeen tarkistin oliko kuva mnkä kokoinen palstalla. Sanokaa jos joku tietää helpomman keinon?

PAULAMAIJA: Huh, muutto vielä tässä vaiheessa..hatun nosto sulle! [:)] En kyllä ite olis enää jaksanu. Toivottavasti saatte kaikki kuntoon ennen vauvan syntymää. Millä viikoilla sulla on muuten edelliset lapset syntyneet? Onko menny yli vai ali lasketunajan?
Mulla molemmat tulleet pari viikkoa etukäteen ja uskoisin että kai nyttekin..tai sitten ei! [:D]

Täytyypäs muuten pyytää miestä kuuntelemaan vauvan sydänääniä. Olis kiva jos mies kuulis meilläkin ne..[:)]
Oltiin pojan kanssa elokuvissa Tampereella perjantaina. Käytiin katsomassa se UP Kohti korkeuksia. Ihan kiva elokuva. Hassua oli kun itku meinas tulla joka välissä..pikkasen on noi tunteet pinnassa![:D]
Siellä oli yksi nainen suunnillen saman kokoisen masun kanssa ja jäin miettimään että olisikohan se ollut joku teistä..Luultavasti ei mutta tulipahan mieleen. [:)]

Mua on supistellut aika paljon viimeaikoina. Töissä pomo sanoi että haet sitte ajoissa saikkua jos siltä tuntuu ja muistat että vauva on kaikkein tärkein nyt. Musta se oli kivati sanottu..varsinkin mieheltä. Nyt sitte tarkkailen tilannetta ja luulen että en kyllä jaksa olla töissä ainakaan siihen varsinaiseen äitiysloman alkuun (23.11.) asti. Viikonloppu lepäilty ja olo on huomattavasti parempi. Ei ole supistellut eilen illalla eikä tänäaamuna ollenkaan. Vauva on kans meillä välillä tosi hiljanen ja mietin välillä että onko kaikki ok. Mutta sitte ku alan asiasta enempi huolestua niin alkaa valtava meno. Ihan kun pieni tietäisi milloin äiti on siitä huolissaan. [:)]

Hyvää sunnuntaita kaikille taaperoille ja äideille! Tajusin tossa et mullahan alkaa 30. viikko ens viikolla! Ihanaa! Joten perästä tullaan!
 
Moikka

Käytiin sitten synnytysvalmennuksessa eilen. Kaksi tuntia pelkkää istumista, eikä päästy edes osastolle käymään. Puhumassa oli parikymmentä vuotta töitä tehnyt kokenut kätilö ja meitä se rauhoitti kyllä jonkun verran. Kyllä ne ammattilaiset tietää mitä tekee. Ja jotenkin huojentavaa oli tietää sekin, että ei ole olemassa mitään oppikirjasynnytystä vaan kaikilla se menee omalla tyylillä.
Miehelleni tilaisuus oli melkein piip-show[:D] Isoja mahoja ympäriinsä, mutta me istuimme niin edessä, ettei paljon muita nähnyt. Väkeä oli paljon ja lähes kaikki melkein puolta nuorempia kuin me...
Kiitti vinkistä Sape pitääpä tutkiskella tuota kuvajuttua!
 
Kokeillaas masukuvan laittoa uudestaan kun viime viikolla ei onnistunut...

 
Tätä kommentoidakseni: siis musta tuntuu että mulla on tosi iso maha, ja yksi asukki siellä vain pitäs olla[:)]. Kohdunpohjan korkeus on ollu 2.9. 24,5. Tiistaina mitataan uuestaan...
 
Hello mammat pitkäasta aikaa,

Oon ollu ihan superkiireinen niin oon ehtiny vaan käydä välillä lukemassa juttujanne. Ajattelin nyt paahtaa äippälomaan asti ja sitten rauhottua täysin. Joka päivä jotain ohjelmaa, töiden lisäksi kun istun kanssa kahessa eri hallituksessa (kuoron ja ammattiyhdistyksen), ja sitten on vielä harrastuset(kuoro ja mammauinti) ja sitten vielä tuo rentoutusmusiikkisynnytysvalmennus,mistä varmaan oon joskus puhunutkin niin tuntuu ettei ehdi pysähtyä missään välissä...[:D] No nyt on enää 9 päivää töitä jäljellä, kyllä aika menee nopeesti.

Ihania nuo teidän masukuvat, ootte tosi nättejä kaikki masuinenne[:)]

Babyshowereista
: Minä oon kans ollu vaan semmosissa jotka on järkätty äidille, äidin tietämättä niistä. Yhdelle järkättiin vasta vauvan syntymän jälkeen kun ei ehitty aikasemmin. Lähinnä ne on ollu yhdessä oloa ja ruokailua ja sitten äidille on ostettu kaikkia lahjoja. Nuo kipsitissithän kuulosti aika hauskoilta [:D] Repeilin täällä kun mietin kuvaa päässäni jostain autotallin seinällä roikkuvista kipsipatsaista, siellä ne  täytettyjen hirvepäiden rinnalla törröttää...[:D] Mutta siis mulle tuskin tulee noita juhlia kuitenkaan...

SannaKoo:
Ihanaa kun sait huoliisi hienosti apua ja vielä varmistuksen sieltä synnäriltä ja ikävää kun noiden sun hyvien sokeriarvojen takia tuli tuollaista turhaa stressiä. Olitteko muuten siellä Muuramessa Riihivuoren lomamökeissä? Jos olitte niin, eikö oo aika mahtavia? Me ollaan menossa työkavereiden kanssa sinne ensi viikonloppuna istumaan iltaa, saunomaan ja syömään ja rentoutumaan.

Pranametri: Ei satuttu sitten yhtäaikaa sinne saliin istumaan[:D] Me mennään varmaan sillon 24.10, kun oon saanut rakkaan mieheni vihdoin kotiin.

Mulla on olo vähän huonontunu, tähän asti kaikki onkin menny ihan loistavasti. Mulla on tuo maha kasvanu tosi paljon ja tuo navan vieressä oleva kipeä alue on muuttunu entistä kipeemmäksi. Eilen soitin tuonne päivystykseenkin että tarviiko siitä olla huolissaan mutta se terkkari ainakin sanoi ettei huolissaan tarvii olla, seurailla että johuu todennäköisesti kohdun venymisestä. On vaan tosi häijyn tuntuinen. Tällä viikolla nyt laitoin vihdoin pyörän talviteloille eli olen ruennut kävelemään töihin. Äiti uhkas jo että tulee takavarikoimaan pyörän multa[:D] Tänään kävin ihanalla aamukävelyllä ihanassa kuulaassa syyssäässä (rakastan syksyä ihan mielettömästi), mutta ei enää ihan yhtä livakasti lenkki sujunutkaan kun piti koko ajan pysähdellä kun olo oli aika tukala.

Neuvolaan pääsin vihdoin viime maanantaina, ja nyt siellä vieläpä oli ihan se mun oma neuvolantäti. Joka on tosi kokenut mutta en oon hänen luonan kunnolla vielä ennen ehtiny käymään. Hemppari oli noussut mun säännöllisen epäsäännöllisen rautakuurin avulla 120, paino on noussut kuulemma sirosti (300 g/vk)[:D] ja verenpaine oli kanssa ihan kunnossa 120/80. Sydänäänet kuulu hienosti ja terkkari tunnusteli vauvan mahan päältä ja sain itekkin koittaa päätä joka oli alaspäin. Tunnustelemalla terkkari sanoi että vauva on sirokokoinen, mutta mutta mitäs sitten tapahtuikaan... Terkkari mittasi sf-mitan ja se oli 31,5 cm (30+6 rv), eli olipas sitten hypänny käyrän yläpuolelle. Vähän ihmetytti kyllä. Ja terkkarikin ensin sano että pitäsköhön mut laittaa sokerirasitukseen mutta kun sanoin sitten että just kävin siellä niin katto arvojani jotka olivat siis tosi hyvät, niin ei laittanu. Ja sanoi vielä että luottaa omaan näppituntumaan, mikä siis sanoi että vauva on enemmänkin siron kokoinen. Eli ilmeisesti vauva on nyt tuolla mahassa vaan semmosessa asennossa että maha on noussu tosi korkeellle. Seuraillaan...[:)]

Mukavaa viikkoa kaikille mammoille ja onnea kaikille 30 ylittäneille!!!!
 
PaulaMaija:Nenänlimakalvoille myydään apteekissa muutamiakin hyviä tuotteita. Tietysti ihan b-vitamiinivoidetta eli Bepanthenia voi sinne laittaa, mutta löytyy sitten myös ihan täsmätuotteita eli A-vitatippoja jotka sisältää limakalvoa vahvistavaa a-vitamiinia tai sitten Seesamisiemenöljyä sisältävä Nozoilsuihke. Toki myös ihan suolaliuossuihke esim.Ortimer tai Humidose kosteuttaa ja huuhtelee limakalvoja. 
 
Taas on maanantai ja huomenna 30. täynnä!!! Miten aika voikin kulua näin nopeasti!? Moni teistä tuntuu olevan jo lomalla tai laskee päiviä loman alkuun. Itse olen ajatellut jäädä lomalle vasta joulukuun alusta, jos vain vointi suo. Työ kun ei ole missään määrin fyysisesti raskasta. Kattotaan, kuinka käy. [:)]

Eilen sain vihdoin ja viimein vauvelin sängyn hiottua ja vahattuakin. Lauantaina kävin ostamassa patjankin ja vauva-ammeen. Ja anoppi oli ostanut aivan ihanan toppapuvun ja fleece aluspuvun!!! [:)] Kun se äippäpakkauksen puku on NIIN iso. Hiljalleen alkaa olla kaikki tarvittava kasassa, mutta kuitenkin tuntuu, että kaikkea ei millään ehdi tehdä. Pitäisi tehdä vielä sitä ja sitä... Miehellekin jo panikoin, että meiltähän loppuu kohta aika kesken, vaikka aloitettiin niin aikaisin! [:D] Eikä yhtään helpota, että serkkuni, jolla laskettu aika oli VAIN 9 viikkoa aiemmin, sai ihanan pienen tyttövauvansa viime torstaina. [X(]

Meillekin tuli nyt varmistus perhevalmennuksesta - 2.11. Ja synnärille tutustuminen on 28.10. Neuvola ois ens maanantaina - viimeinen "tavallinen" neuvola. Viikolla 33/34 on lääkäri ja siitä eteenpäin tihennettyä neuvolakäyntiä. [:@] Oikeasti "siskot", kohta meidän vauvat tulevat ulos!!! Kääk!!! [:D]

Muuten täällä tuli eilen ENSIMMÄINEN tippa maitoa! Tai kermalta se enemmänkin näytti. [:D]  Mieskin innostui, että aamulla noustaankin sitten ensimmäisen kerran lypsylle. Joopa joo!!! On odottanut maidon tuotannon käynnistymistä kuin nousevaa kuuta.  Liekö jäänyt liian vähälle tissille lapsena... [;)]

Olen ihan kateellinen niille, jotka ovat saaneet jo jonkinlaista painoarviota vauvasta. Itse olen seuraillut vain kalenterista, minkä kokoinen suunnilleen on. Nyt kyllä alkaa jo tuntua möyrimiset! Ja peppu pököttää hauskasti jommalla kummalla puolella napaa. [:D] Mutta tosiaan, potkut tuntuvat nyt jotenkin eri tavalla ja eri paikassa kuin aiemmin. Hmmm...

Amppu täällä jännitetään miten pitkään nuo mammahousut ylipäätään mahtuvat jalkaan! Kuminauhaa on löysennetty jo useita kertoja ja kohta ollaan lopussa. [X(] Itselläni on muuten juuri niin, että takaa ei huomaa, että on raskaana. Mies nauroi, että on jotenkin hassua, että takaa päin näyttää entiseltä, mutta kääntyessä vastaan tulee ensimmäisenä iso kumpu! [:D]

Joo tuli taas jorinoita. Hyvää viikon alkua kaikille!
 
Takaisin
Top