Lokakuun juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emir
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselle rajoituksista tiukkaa nuo tietyt lihatuotteet ja majoneesi. Hah :D

Kauheeta tässä on kyllä se jatkuva pelko keskenmenosta, vaikka ei koskaan ole ollut..
Rv5+1

Mä en löytänyt kyllä eviran listasta tietoa että majoneesi olisi kielletty?

Kharou, majoneesissa on raakaa kananmunaa niin sen takia ei suositella.

Musta on tullut hieman lepsu noitten ruokien kanssa, ekan kanssa oli tosi tarkka, tokan kohdalla en enään niin tarkka ja nyt tuntuu että jätän vain kaikki kypsentämättömät listeriaa yms mahdollisesti sisältävät tuotteet pois.

Ei kai Suomessa majoneesi olekaan kielletty. Ulkomailla raa'asta kananmunasta varoitellaan salmonellariskin takia, mutta sielläkin sanotaan, että pitää varoa vain ravintoloiden tms. itsetehtyjä majoneeseja, ja että teolliset majoneesit ovat turvallisia.

Tässä esim. Brittilän tietoa. Meillä Suomessa kai salmonellaa on sen verran vähän, ettei asiaa tarvitse ottaa täällä huomioon.
https://www.babycentre.co.uk/x536441/is-it-safe-to-eat-soft-boiled-or-raw-eggs-during-pregnancy

Muokattu viimeksi:
Mä hain siis ihan Eviran listasta, enkä löytänyt sieltä raakaa kananmunaa tai majoneesia haulla. Selasin vielä raskaana olevien ruokarajoitukset enkä silti löytänyt. :confused:

Voisko olla että suositukset on muuttunut, esikoisen raskaudesta on se 6 vuotta.

Ite juurikin kirjoitin jääkaapin oveen että muistan. Esikoinen tulossa niin oon ehkä liianki innokas:D homejuustoa ja majoneesia tulee kyllä ikävä

Majoneesi ei ole riski Suomessa, ulkomailla kyllä.

Mäkin aika huolettomasti esikoisen kohdalla söin yhtä sun toista.. :D Jotenkin aina muka "unohtu"! Tai sit vasta syötyään tajusi, että oho, sehän olikin kiellettyä. Noh ihan terve poika onneks tuli ilman mitään ongelmia :) Täytynee silti ehkä olla tarkempi nyt tässä raskaudessa!

Mites ennen vanhaan kun juotiin maitoo suoraa lehmästä ja terveitä tuli.. en oo aurajuustoa vältellyt.ei tullu ees mieleen.

Mites kun ennen vanhaan raskauspahoinvointiin käytettiin lääkkeenä talidomidia ja oli ihan tavallista tupakoida raskaanakin? ;)

Ollaan kyllä puhuttu asiasta ja hän käy lukemassa silkasta uteliaisuudesta ja sama juttu oli esikoisesta.. :shifty: Noh, salaisessa ryhmässä voi sitten taas kirjoitella vapaammin..
Jollain tavoin musta on tosi suloista, että sun mies on noin kiinnostunut sun raskaudesta :). Harva mies varmaan jaksaa lukea juttuja pahoinvoinnista ja muista mukavista raskausoireista :joyful:. Ymmärrän kyllä toki sinunkin puolesi asiaan, että olisi kiva olla jotain yksityisiä asioita.

Eikös se Valion aurajuusto ole pastöroitua? Ainakin viime raskaudessa vetelin surutta :)

Valion sivulla ohjeistus on että raskaana ollessa vain kuplivan kuumaksi kypsennettynä. Pari päivää sitten tarkistin kun mietin millasen auradipin teen wingseille:)

Mites kun ennen vanhaan raskauspahoinvointiin käytettiin lääkkeenä talidomidia ja oli ihan tavallista tupakoida raskaanakin? ;)

Niinpä ... Kyllä monet polttaa edelleen raskauden ajan, osa ottaa satunnaisesti kaljaa jne. Tai "kiellettyjä" lääkkeitä miten sattuu...Riskit tietäen .. kukin tyylillään.. ja silti saattaa saada ihan terveen lapsen...
Jonkut ei edes tiedä raskaudesta moneen kk ja elää elämää kuinka sattuu ja syö juo jne mitä sattuu ja silloinkaan lapsi ei ole vaarassa kun ei ole raskautta tietänyt sanotaan .....
Joskus tuntuu että nämä nykyajan voohotukset menee vähän yli... :D
Luulis et maalaisjärjellä pärjää ...

Enkä tarkota tällä et aijon itte ryypätä ja suosittelen muidenkin kokeilee [emoji23]
En ole elämäni aikana listeriaa saanut et tuskin nytkään sellasta tulen saamaan.

Muokattu viimeksi:
Valio ei tietenkään voi sanoa että Auraa saa vapaasti syödä, ettei joudu vastuuseen mistään. Mutta oon käsittänyt että pastöroituja tuotteita voisi käyttää.

Majoneesissa ei ole raakaa kananmunaa kuin jos se on itse tehty kotona tai ravintolassa. Esimerkiksi kaupassa myytävissä majoneeseissa kananmuna on pastöroitu, jolloin tuote on käsittääkseni turvallinen.

Ruoka on mun lempiaihe kuten varmaan jo huomasitte :D Itselle ongelma on pehmeät juustot ja kylmäsavulohi..

Voi kuinka hitaasti nää päivät voi kulua.. Kuten Triinakin sanoi, ei oikein uskalla luottaa vielä mutta teidän juttujen lukeminen tekee tästä vähän todellisempaa. Mulla on varhaisultrakin vasta kolmen viikon päästä, neuvola kuulemma pitäis varata ennen sitä mutta en kyllä uskalla.. Varaan sitten sen ultran jälkeen, kyllähän sinne neuvolaan sitten ehtii.. ;)

Jollain tavoin musta on tosi suloista, että sun mies on noin kiinnostunut sun raskaudesta :). Harva mies varmaan jaksaa lukea juttuja pahoinvoinnista ja muista mukavista raskausoireista :joyful:. Ymmärrän kyllä toki sinunkin puolesi asiaan, että olisi kiva olla jotain yksityisiä asioita.

Sehän skippaa kaikki ällötysjutut.. :hilarious:

Mä en hirveesti jaksa murehtia mitä saa syödä ja mitä ei, kunhan muistan että kohtuus kaikessa ja lihat kypsinä.. Vai olikohan siellä listalla joku ehdoton nounou.. :nailbiting: ei tää lahopää kaikkee muista.. :hilarious:

Maksa on semmonen ehdoton, minkä kanssa kannattaa pysyä tiukasti niissä annetuissa rajoissa. Voi tosiaan aiheuttaa kovastikin harmia sikiölle. Ja alkoholi tietty :)

Takaisin