Lokakuun juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emir
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sitä en kyl muistanu.. Mut eipä noi kaupan maksalaatikot oo maksaa nähnykkää, ni eiköhän jouluna uskalla muutaman haarukallisen syödä.. :grin

Mulle terkka sano vuos sitten et maksaa saa syödä jonkun tietyn määrän viikossa. Ennen ei saanu yhtään.

Aika lailla meinasin mennä ruokaohjeiden mukaan, tosin suurin osa kielloista koskee sellaisia ruokia, joita en muutenkaan söisi. Kalaa syön välillä enemmän kuin ohjeessa, mutta en jaksa stressata asiasta, koska toisaalta välillä ei tee mieli kalaa ollenkaan.

Ainoa kielto, joka saattaa tehdä tiukkaa on lakritsi- ja salmiakkikielto. Saatan siitäkin lipsua joskus, mutta jos nyt vaikka jouluun asti pärjäisi ilman, niin jouluna voisi pari karkkia syödä.

Mulla oli viime raskaudessa jossain vaiheessa ihan hirveä himo maksamakkaraan :joyful:. Sitä sai syödä sen kaks palasta päivässä, ja niitä herkkuhetkiä odottikin koko päivän!

Niinpä ... Kyllä monet polttaa edelleen raskauden ajan, osa ottaa satunnaisesti kaljaa jne. Tai "kiellettyjä" lääkkeitä miten sattuu...Riskit tietäen .. kukin tyylillään.. ja silti saattaa saada ihan terveen lapsen...
Jonkut ei edes tiedä raskaudesta moneen kk ja elää elämää kuinka sattuu ja syö juo jne mitä sattuu ja silloinkaan lapsi ei ole vaarassa kun ei ole raskautta tietänyt sanotaan .....
Joskus tuntuu että nämä nykyajan voohotukset menee vähän yli... :D
Luulis et maalaisjärjellä pärjää ...

Enkä tarkota tällä et aijon itte ryypätä ja suosittelen muidenkin kokeilee [emoji23]
En ole elämäni aikana listeriaa saanut et tuskin nytkään sellasta tulen saamaan.

Sellainen huomio että normaali terve ihminen ei välttämättä edes huomaa saaneensa listeriaa, koska voi mennä ohi muutamilla ilmavaivoilla tai yhdellä löysällä kakalla. Raskaana olevakaan ei välttämättä huomaa oireita, mutta sillä voi silti olla sikiöön vaikutuksia.

Sori mutta mun mielestä termi "maalaisjärki" on pilattu kaikenlaisten vauvapalstojen ansiosta. Ihan syystä nuo suositukset ja rajoitukset on asetettu, jokainen toki tekee sen päätöksen että haluaako ottaa riskin vai ei. Itse pidän aika tiukkaa linjaa, koska en vois elää itteni kanssa jos aiheuttaisin tietoisesti vauvalle jotain haittaa. Se että listeriaa ei oo koskaan saanu, ei meinaa etteikö se huono tuuri sattuisi joskus kohdalle. Nykyään ihmiset on korkeammin koulutettuja, asioita on tutkittu ja tiettyjä syy-seuraus -yhteyksiä on löydetty. Varman päälle pelaaminen ei oo minusta vouhottamista. Minusta raskausaika on suhteellisen lyhyt ja pystyn kyllä sen ajan tinkimään tietyistä "mukavuuksista" vallan hyvin :)

Nuo ruokajutut on aina tunteita herättävä aihe!! Hienoa, että niitä mietitään ja otetaan puheeksi. Kukin tekee parhaaksi katsomallaan tavalla... asioiden esiin tuominen on silti ensi askel tietoiseen toimintaan ja sen muutokseen. Olipa viisaasti taas sanottu:joyful:

Meni vähän rönsyilyksi tuo alku, kun piti vaan tulla kateuttani tänne huutelemaan. Näin loppu kuun odottajana luen naama kateudesta vihreänä pidemmällä olevien ultrista, neuvoloista ja oireista ( jotka pian alkaa jo helpottaa!!). Tuntuu, että monet on valovuoden edellä. Olisinpa jo minäkin!:shy:

Rv4+0

MaLinn tiedän niin ton sun tunteen viikkokateudesta. Kahdessa viimeisimmässä raskaudessa mulla oli la lähes kuun viiminen päivä. Kun muut oli olleet jo nt-ultrassa niin meikäläinen oli just ja just selvinnyt vasta ar-ultrasta.

6+4

Sori mutta mun mielestä termi "maalaisjärki" on pilattu kaikenlaisten vauvapalstojen ansiosta. Ihan syystä nuo suositukset ja rajoitukset on asetettu, jokainen toki tekee sen päätöksen että haluaako ottaa riskin vai ei. Itse pidän aika tiukkaa linjaa, koska en vois elää itteni kanssa jos aiheuttaisin tietoisesti vauvalle jotain haittaa. Se että listeriaa ei oo koskaan saanu, ei meinaa etteikö se huono tuuri sattuisi joskus kohdalle. Nykyään ihmiset on korkeammin koulutettuja, asioita on tutkittu ja tiettyjä syy-seuraus -yhteyksiä on löydetty. Varman päälle pelaaminen ei oo minusta vouhottamista. Minusta raskausaika on suhteellisen lyhyt ja pystyn kyllä sen ajan tinkimään tietyistä "mukavuuksista" vallan hyvin :)
Jos vähän enemmän asiaan perehdyt, niin THL:kin myöntää, että suositukset tehdään korrelaation perusteella, eikä syy-seuraus-yhteyden perusteella. Suositukset siis ovat tämän hetken paras arvaus tilastotieteen perusteella, mutta kenelläkään ei ole eräistä suosituksista minkäänlaista tietoa syy-seuraus-yhteyksistä. Joten ihan absoluuttisen oikeana tietona ei suosituksiakaan voi pitää. Sitä voi pitää asiantuntijoiden parhaana arvauksena, joka yleensä on parempi kuin monen muun paras arvaus.

Muokattu viimeksi:
Jos vähän enemmän asiaan perehdyt, niin THL:kin myöntää, että suositukset tehdään korrelaation perusteella, eikä syy-seuraus-yhteyden perusteella. Suositukset siis ovat tämän hetken paras arvaus tilastotieteen perusteella, mutta kenelläkään ei ole eräistä suosituksista minkäänlaista tietoa syy-seuraus-yhteyksistä. Joten ihan absoluuttisen oikeana tietona ei suosituksiakaan voi pitää. Sitä voi pitää asiantuntijoiden parhaana arvauksena, joka yleensä on parempi kuin monen muun paras arvaus.

Juu, toki näinkin! Luotan silti mielummin asiantuntijoiden arvaukseen kun tavan tallaajien mutuun ja maalaisjärkeen :)

En pahemmin rajotuksia mieti. Oikeestaan tuo salmiakki ja laku on ainoita kiellettyjä mitä edes söisin. Niitä nyt pitäs muutenkin välttää joskus alkavan karkkilakon takia :D Listerianhan voi saada omalta pihaltakin, varmaan todennäkösemmin vielä kun ruuasta.

Vähän samaa minäkin mietin. Esim. toksoplasmoosin suhteen käsketään varomaan kissoja, vaikka harvalla sisäkissalla on toksoplasmaa. Ja jos kissalla ei ole tartuntaa, ei sitä silloin voi siltä kissalta saada, vaikka kävisi kierimässä tuon kissan kakassa.

Toksoplasmoosin voi myös saada puutarhatöissä tai raa'asta lihasta, mutta ei missään esimerkiksi sanota, että raskaanaolevan pitäisi olla varovainen kukkapenkkiä hoitaessaan.

Juu jossain sanottiin et sitä kissankakkaa tarvis suoraan melkeinpä syödä et sellasen tartunnan sais..
Mites Hese majoneesit? Tai ne siemenjyvät sämpylässä? Voileipäkakku jos onkin metukkaa välissä tai juustoja :D seisovapöytä? Tai siinä olevat vihannekset, salaatit jne ?
Salaatinkastikkeet?

Muokattu viimeksi:
Mun käsityksen mukaan se riski ei koske kananmunajauheesta valmistettuja majoneeseja ja kastikkeita, ja niitähän suurin osa kaupanjutuista on. Ja Hesen majot myös, kaveri on kysyny.

Mä en löytänyt kyllä eviran listasta tietoa että majoneesi olisi kielletty?

Majoneesissa on se raaka kananmuna, mutta olen kyllä käsittänyt että suomalaisista tehtyä saa käyttää, kun salmonella riski pienempi

Mut riski kuitenki.

Ihan niinku sauhuaskin varoitukset, pakko on varoittaa kun tutkittu...
Älä astu ovesta ulos, saatat kaatua ja lyödä pääs...

THL:n mukaan majoneesi tai raaka kananmuna eivät ole riski. Niistä ei ole edes varoitettu

Takaisin