Lokakuun höpinät!

Siitä maksalaatikosta niin sen kieltohan on A-vitamiinin takia. Raskaana ollessa ei saa syödä liikaa A-vitamiinia. Mutta siis jos syö maksalaatikkoa vaikka 2-3kk välein niin sillä ei saa millään tapaa liikaa sitä.... Kyse on vaan lähinnä siitä ettei söis viikottain, päivittäin niitä maksa- ja veriruokia :)

Mä join viikko sit ravintolassa sen pienimmän senttilitramäärän viiniä mitä myydään, siis sellanen tosi pieni tilkka, sitäkään en tee viikottain enkä ees kuukausittain, niin ei haittaa.

Ulkomaiset pakastemarjat aion keittää ja vihannekset pestä hyvin ja välttää niitä tuorejuustoja... Jos siis nyt raskauden aikana syö palan juustokakkua niin ei haittaa ;)

Kohtuu kaikessa ja maalaisjärki, täälläkin ehkä maistellaan graavilohta sit jouluna! Jos se ois sit jonkun omatekemää ja turetta eikä vakuumipakkauksesta otettua :)
 
Oireista puheenollen, minulla ei ole juuri nimeksikään mitään:O Ei edes tunnu siltä, että raskaana ollaan. Hienoista turvotusta ja lantionseudun tukkoisuuden tunnetta on erityisesti iltaisin, tukkoisuuden tunteella tarkoitan sitä, että tuntuu sillä seudulla raskaalta ja välillä vaivaanloiselta liikkua. Ja nyt särkee lantiokuoppia, sitä kohtaa missä reisiluu yhtyy lantioon. Huonoa-oloa ei oo edes mainittavaksi, paitsi muutaman kerran ihan vähän. Ällötystä sillointällöin enemmänkin. No nytkun tarkemm miettii, niin onhan näitä oireita, mutta ei mitään hankalia. No yks on väsymys, joka on ollut tähän asti aika kauhea, muutama päivä on ollut välissä, että ei ole ollut jatkuvaa väsymystä. Mutta koputan puuta ja sanon, että melko helpolla olen päässyt viikoihin nähden (10+0 neuvolan mukaan). Mua vaan välillä pelottaa ihan hurjasti, että puikulan sydän ei sykikkään huomenna, kun oireita ei ole ollut olen vatvomut, sitä mahdollisuutta, että kaikki ei olekaan ok:/ Mutta vaisto silloin kun sain tietää raskaudesta n.1 viikko sitten, että puikula kyllä jaksaa ja meille tulisi terve vauva. Pelko pohjautuu aikaisempaan keskenmenoon, tosin varhaiseen, mutta silti ikävään. Tosi pidemmälle puikula on kasvanut, kuin koskaan aikaisemmin ja yllätykseksi viikkojakin oli niin kovasti kasassa kuin älysin testin tehdä, eli näin ajatellen kyllä siellä joku sitekä puikulainen on :)!! Peukkuja pystyyn huomiseen ultraan <3(:! >
 
No miten meni ultra muovikuu?

Itsellä jäi tänään jo kolmannen kerran vaaleanpunaista paperiin pyyhkiessä. No arvata saattaa, oonko pannareissa. Sain ajan neuvolaan huomenna ja yritetään etsiä sydänääniä. Toisaalta riippuen niiden laitteista, ei ole takuuvarmaa, että ne kuuluu vielä vaikka kaikki olisikin ok. Menkkojen mukaan viikkoja olis huomenna 10+4, mutta todennäköisesti pari-kolme päivää vähemmän. 
 
Heippa  sinni(=!
Kaikki oli hyvin ultrassa, tosin viikkoja saatiin kasaan tasan 9.
Mutta sydänsykki<3
Ja se on tärkeintä.(:
 
Sinni: kävitkö tänään neuvolassa? Saitko mitään selvyyttä ikävään tilanteeseen...? Tsemppiä kovasti !

Muovikuu: onnea hienoista uutisista !

Mulla on meneillään joku kummallinen juttu.. en meinaa mitenkään pystyä pitämään suutani kiinni liittyen raskaudesta kertomista. Ideana olisi töissäkin kertoa vasta ensi viikon ultran jälkeen, mikäli kaikki on hyvin. Mutta minä saan jatkuvasti purra huultani että pysyisin hiljaa! Muutenkin ultra tuntuu vielä niin kaukaiselta, vaikka se jo tiistaina onkin. Keskiviikkona sitten olisi tarkoitus suunnata kolmeksi viikoksi etelään, yhdistetylle työ / lomareissulle. Mutta kaikki tietysti kiinni siitä tiistain ultrasta....

Sitten toisaalta, vatsa on ruvennut näkymään aika selkeästi, joten ainakin kaikki ketkä asiasta tietävät, ovat sanoneet viime päivinä mulle että nyt se kyllä jo näkyy selkeästi. En tiedä mistä johtuu että on niin turvoksissa vatsan kohdalta, ehkä siitä johtuen, että olen jossain vaiheessa ollut todella tanakassa kunnossa, ja vatsa siksi antaa helpommin periksi....

Näkyykö kenelläkään muulla vielä?

Iloista iltaa teille kaikille !
 
Täällä on koko päivä mietitty raskausaikaa. Esikoisen odotus ei ollut mitään ihanaa ja onnellista aikaa, voisin sanoa, että ihan kaikkea muuta. rv 20 alkaen sain sappikohtauksia ja ultraamalla todettiinkin että on isoja ja paljon. Sain kohtauksia aluksi muutaman kerran viikossa mutta rv 28 alkaen sain joka päivä ainakin yhden kohtauksen, joskus kolme. Ambulanssi kävi lääkitsemässä koska mitkään lääkkeet mitä apteekista sai ei todellakaan auttanut. Sain morffiinia ja litalginia. Pelkäsin koko ajan pikkuisen puolesta enkä koskaan saanut kunnolla levättyä ja sanotaanko niin että en koskaan osannut odottaa innolla tulevaa. Esikoinen syntyi heinäkuussa ja itse jouduin makaamaan osastolla kun esikoinen oli kolme viikkonen ja isännän kanssa kahdestaan kotona. Lokakuussa vasta pääsin leikkaukseen ja siihen asti kärsin päivittäisistä kohtauksista joten en hirveesti nauttinut esikoisen ensimmäisistä kuukausista. Anteeksi tälläinen purkautuminen mutta tänään todella aloin jännittämään tätä raskautta. Ajan kanssa kai selviää kuinka tämän raskauden kanssa käy.
 
Kyllähän toi vatsan turvotus alkuraskaudessa on enemmän kuin yleistä, riippumatta raskauksien lukumäärästä. Itsekin jo esikoista odottaessa mieluiten käytin äitiyshousuja aina kun mahdollista jo joltain 8+ viikolta. Ja nyt tilanne on vielä pahempi jos mahdollista, johtunee myös ihan jo lihomisesta, kun syön sen 8 kertaa päivässä. Nyt tosin ollut muutama parempi päivä, alkaa vissiin hormonit tasoittua kun olo on näin paljon jo helpottunut. Hyvä niin. Vähän luisuin aiheesta :) Mutta sanoisin myös, että se turvotus on kuitenkin omissa silmissä vielä pahempaa kuin muiden, ainakin siis niihin nähden jotka eivät raskaudesta tiedä. Ja tietysti päivän mittaanhan se turvotus vaan pahenee. Mutta kyllä sen sitten tietää kun siellä pullottaa kohtu eikä ilma tms. ;) Vähänkö kyllä rassaa, kun esimerkiksi ulkoiluhousut kiristää tosi inhottavasti. Ärsyttävää, pitäisi jostain löytää viime raskauden jäljiltä jääneet ohuet monta kokoa isommat ulkoiluhousut, jos niillä pärjäis talveen asti. Sitten kyllä tuunaan äitiystoppikset.

Ihan parin päivän sisään jostain myös luin tuon turvotuksen syyn, mutta en kyllä nyt enää muista. Sen vain muistan, että veden juonti ja runsas kuitujen nauttiminen voi helpottaa. Itse ainakin juon ihan liian vähän aina. Pitäis tsempata.
 
mimsu: millä viikolla sulla otettu tuo eka ar-ultrakuva?? Mulla huomenna ar-ultra ja jänskättää! Viikkoja on mun laskujen mukaan 6+5 mutta jos menkoista laskee nii voi olla jo 7+3 :)
 
Täällä on kans kauheeta turvotusta ja varsinkin mies on huomautellu et ootanko mä kaksosia ku nyt jo on maha ihan pallo :D Ekassa raskaudessa maha pullahti vasta jokus reippasti rv 20..
Mulla on kans ongelmia tossa et en malttais millään olla esim. töissä hiljaa tästä raskaudesta. Koko ajan tekis mieli vaan kertoa kaikille. Muutamille oonkin sanonu. Mua kyllä hankaloittaa se ku meidän osastolla on niin paljon eristyspotilaita ja siellä on tapana ettei raskaana olevat hoida jotain potilaita ni koita siinä sit selitellä miksei mielellään menis eristyshuoneisiin..

mamma0711, Kuulostaa tosi kauheelta, varsinkin jos joutuu olemaan erossa vauvasta ja vieläpä makaamaan "tyhjänpanttina" sairaalassa. Onks sulla nyt sappirakko poistettu? Mulla tulehtu ekassa raskaudessa umppari ja siitäki oli tosi huolissaan, onneks se saatii sit hyvin leikattua.
 
marini_: juu kyllä lokakuussa pääsin leikkaukseen. Harmiksi spiikiviä oli päässyt maksaan asti ja nyt säännöllisesti varjoaine kuvauksissa käytävä tutkituttamassa tilanne. Muistan kuinka itkin koko ajan vaan sairaalassa, eikä esikoinen edes saanut tulla katsomaan minua kun osastolla oli niin vakavasti sairaita ettei lääkärit halunnut riskeerata vauvaa. Leikattiinko sulla umppari raskauden aikana? onneksi saivat hyvin leikattua.
 
Onko muuten kellään kokemusta kantoliinoista? Olen ajatellut hankkia semmoisen ja olisi kiva kuulla kokemuksia ja vinkkejä.
 
Aavistus - loin uuden aiheen "vauvan tarvikkeet" ja vastasin sen alla sulle. Saadaan kaikki tavara suositukset yhden aiheen alle niin sielta on helppo sitten poimia itselle mita haluaa hankkia vauvalle.
 
Heippa!

Ja ensiksikin halit kaikille, joiden sisällä pienenp pieni sydän sykki.

Ja kävinhän mä neuvolassa, mutta ihan tyhjä arpa. Ei saanut sydänääniä kuulumaan, mutta toisaalta se voi olla ihan normaaliakin näillä viikoilla ja mun pienen ylimääräisen kertymän tossa vatsalla. Kovasti se rauhoitteli, koska vuotoa ei juuri nimeksikään, ei kunnolla veristä eikä vanhan veristä eikä hematoomaista. Nyt taas sen koommin mitään epänormaalia ei ole tullut ja silloin mulla on ihan varma olo, että raskaana yhä edelleen ollaan. Ens ti meen uudestaan kokeilemaan dopplerilla ja siitä onkin sitten enää viikko siihen nt-ultraan, jossa viimein kaikki selviää. Aikamoista, mutta pakko opetella rauhoittumaan. 
 
Siis onpa ääliömäistä toimintaa mun mielestä Sinni83! Eikö ne pysty lähettää vaikka ultraan tai olisko tk:ssa ultralaitetta? On ihan hakuammuntaa mennä jotain sydänääniä ettimään ekoilla viikoilla. Ultralla ja lääkärin tutkimuksella asia selviäis about 10 minuutissa.

Vastaanpa tänne noista kantoliinoista, koska oon ihan hävettävän laiska pomppimaan eri ketjuissa ja olen vähän kaavoihin kangistunut edellisen raskauden keskustelupinon jäljiltä :) Eli, kokemusta meillä on Manducasta ja ajattelin myös kantoliinan hankkia lisäksi tälle vauvalle. Tykkäsin Manducasta, mutta harmillisen vähälle käytölle jäi lopulta vähän pöhköistä syistä. Odotan innolla kun voin istua esikoisen kanssa ensi kesänä hiekkiksellä ja samalla helliä vauvaa Manducassa/kantoliinassa :)

Sitten palaan vielä Mamma0711, kurja kuulla noista kokemuksista :( Mulla tulehtu kohtu ekan synnytyksen jälkeen ja tilanne oli mennyt sen verran pahaksi, että sairaalahoito oli välttämätöntä. Siinä sitten itkeä vollotin kunnes lääkäri sai sanottua, että vauvan saa tässä tapauksessa tuoda mukaan osastolle ja pääsin vieläpä siis ihan sinne synnyttäneiden osastolle. Voin todella hyvin kuvitella tuskasi tuosta erossa olosta ja vielä alun kankeudesta muutenkin. Toivon todella hartaasti, että saat tästä raskaudesta miellyttävän kokemuksen!

Vietettiin tänään koko iltapäivä HopLopissa, tultiin kotiin vasta iltatoimille ja voi luoja olen väsynyt :) Melkosta pyöritystä oli kyllä. Ja ihan hirveä yksi kiemuraliukumäki, johon ei sitten toista kertaa mentykään ;) Mutta vähänkö oli kivaa, kun paikalla ei juuri muita ollut näin arkena keskellä päivää ja ennen mitään lomia! Sais olla auto useemmin käytössä päiväsaikaan...
 
Mamma0711 juu leikattiin mutta onneks se meni aika alussa, vasta rv 13 mutta tehtiin kuitenkin avoleikkauksella ja nyt vatsaa koristaa kiva venyny arpi =/ Mutta oon kuullu että noissa umpparileikkauksissa on käyny huonostikin. Tutun umppari puhkes Rv20 ja masuasukki ei selvinny sitten matkassa enää :(

Mä voisin kirjotta kantoliinasta ja manducasta kans stooria tonne kantovälineet ym. palstalle..
 
Paaskynen: Minka ikaiseselle toi HopLop on hyva? Me tullaan kaymaan kotosuomessa jouluna ja mietin etta ton natiaisen vois vieda sinne mutta se on siina vaiheessa vasta 16kk niin onkohan siita mitaan iloa? Ja voi olla etta joulun aikaan siella on aivan kamala ryysis ja jaa pieni jalkoihin vaikka kaveleekin jo nyt hyvin... Mita mielta olette joilla on kokemusta? Ja siis ihan tarkistuksena onko niita HopLoppeja enemman kuin se Ideaparkin?
 
Ideaparkissa ei ole enää varsinaista HopLopia, siellä on Funpark, mihin en noin pientä veisi. Onkiniemessä on HopLop ja siitä meillä tykätään ihan hirveesti! Oltiin alle 2 v kun ekan kerran käytiin ja sen jälkeen ei saisi pois millään! Eli suosittelen! Maksaa 7,50 €/lapsi, aikuiset pääsevät siinä siivellä ja voi olla useampikin aikuinen mukana. Kyllä sieltä löytyy pallomerta ym touhua myös ihan pienille. Isompien puolella sitten pitää olla vähän tarkempana ettei muut lapset juokse vahingossa päin, mutta onneksi siellä on se pienten puoli joka on tarkoitettu alle 4 vuotialle!
 
Tosta hiusten värjäämisestä yks terveydenhoitaja mulle sanoi, että sitä ei suositella raskausaikana kaikkien niiden kemikaalien takia, mut että sävytevärit olis turvallisempia. Ajattelinkin käydä sävyttämässä hiukset täs kuukauden sisällä, et sais tädin häihin vähän jotain extraa :) mitä te muut ootte mieltä siitä hiusten värjäämisestä raskausaikana? Hajuveden käyttö tais olla toinen, jota ei suositella. Mimsu: onneks oli pelkkä väri! Osaan kuvitella Sun paniikin määrän siinä tilanteessa!
 
Miun teksti hävis..No otetaan uusiksi.Onhan noita kieltoja ja rajotuksia,osa kieltää meikkaamisenki.Mie nyt aion kampaajalla käydä,juhlat olis kans tulossa ja kuontalo on..harmaa :D

Miulla se pyörähti uus viikko kalenterissa:) Tiistaina mennäään np-ultraan.Mukava nähdä montako siellä asustelee.Neuvolassa saatiin sydämen jumpsutus kuulumaan,vaikka terkka epäilikin, että 9+5 tuskin kuuluisi.Oireetkin alkaa helpottaa ja oon jaksanu reenailla ja touhuta entiseen malliin.Että toivotaan tulevaksi sitä hehkeää keskiraskautta :D
 
Takaisin
Top