Liikunnasta ja liikkeistä on ainakin ollut puhetta :)
(Maailman huonoin nimimuisti, joten arvatkaa nimeänkö sit tähänkään ketään, vaikka juttujanne lueskelinkin...)
Mulla(kin) oli vakaa aikomus jatkaa liikuntaa synnärille asti. Mikään himoliikkuja en ole ollut koskaan, mutta koiran kanssa lenkkeily ja itämainen tanssi on olleet ne mun jutut. Lisäksi haaveena oli päästä Bailamama-tunneille tän masun kanssa. Mut supparit päätti toisin, lenkillä käymisetkin jouduin jättämään toviksi syrjään, tanssiin en päässyt koko syyskaudella ollenkaan (tammikuussa toivottavasti sitten taas) ja voitte arvata, ettei sitten mitään uuttakaan tarvinnut aloittaa. Käsipainotkin on saaneet pölyttyä nurkassa seuraavia jumppauskertoja odotellen, kun pelkkä liikeratojen availukin supistelee kipeästi. Eniten olen kaivannut sitä, että pääsisi liikkeelle, selkä kun ei todellakaan kiitä paikoilleen jäämisestä. Samoin niskat on tosi jumissa, kun nukkuma-asennon etsiminen alkaa olla mahdoton tehtävä. Oonkin käynyt nyt viime viikkoina kerran viikossa tai kahdessa fyssarilla käsiteltävänä, mikä osaltaan on helpottanut.
Vauvan liikkeitä ei ole meilläkään kovin tarvinnut laskeskella, tirppunen on todellakin aktiivinen liikuskelija. Mulla alkoi kipeät liiketuntemukset sen jälkeen, kun vauva kääntyi pää alaspäin. Ilmeisesti tuossa ylävatsalla on jokin hermo, joka kipuilee oikein huolella, kun vauva pingertää peppuaan sitä vasten. Varsinkin supistaessa, jos peppu sattuu olemaan tietyssä kohtaa, pysähtyy kyl tän mamman kaikki toiminta siihen toviksi kivun takia. Nyt viimeisen viikon ajan myös muut liikkeet on alkaneet tehdä kipeää, luultavasti vauvan kasvun myötä. Samoin pään punkeminen tuonne alas sattuu hetkittäin oikein mojovasti. Välillä tuntuu, että vauva oikein pyörittelee päätään mun lonkkakuoppia vasten.
Närästys on myös täällä palannut, toistaiseksi pärjännyt Renniellä kuitenkin. En edes muistanut mainita asiasta tänään lääkärille neuvolassa, kun tuota laskeutumista ja vauvan kokoa siinä enimmäkseen läpi käytiin.
Neuvolalääkäri tänään totesi, et sulla onkin ollut aika hankalaa tää raskaus viime aikoina. Itse en ole sitä niin kokenut, olen kyllä nauttinut tästä raskaudesta ja vauvan kehityksestä. Tottakai olo on ollut aika hankala ja puhke ja puhina sen mukaista, eikä hermokaan aina ole meinannut pitää. Mutta missään vaiheessa en ole ajatellut, että raskaus olisi hankala. Hassua.
Tsemppiä meille kaikille ja hyvää viikonloppua! :)