Lokakuu (:

Vilukissa, on todella kurja lukea, että äitisi (aikuinen ihminen) käyttäytyy tuolla tavalla.Toivottavasti tilanne teillä rauhoittuu ja viimeistään vauvan synnyttyä äitisi näkee, kuinka hyvin hoidat lastasi, ja että jokaisella on OMA tapa hoitaa ja pitää huolta asioista.

Marzipaani, mistä kaupasta löysit itsellesi takin? Itse olen sinnitellyt vielä syystakilla, joka kaikkien yllätykseksi mahtuu vielä kiinni, mutta nyt tarvitsisin jotain lämpimämpää. Toki yksi vanha a-linjainen takki löytyy kaapista, mutta vaihtelu tekisi hyvää. Ja haluaisin sellaisen takin, jota mahdollisesti voisi käyttää tämän raskauden jälkeenkin. Minun geeneillä maha ei tosiaan häviä synnärillä.

Mansikkainen
 
H&M:stä löyty äitiysvaatteisen joukosta kevyttoppatakki. Olis saanu olla varmaan kokoa pienempi, mut tietenkään sitä ei ollu, niin ostin isomman. Mut mukavalta tuntuu silti!
 
Voi morjens... äiti soitti just ja kysy et minne sairaalaan meen synnyttään, olin et mite nii.. No, tää on kuulema sit jonku kukkalähetyksen laittamista suunnitellu! Sanoin ettei tartte mitää kukkii lähetellä, et en halua :D Sano sit et no olipa hyvä et tuli puheeks, et hän lähettää sit kotiin ku pääsen vauvan kans sit sairaalast pois. Siis hohhoi, onks pakko hössöttää tuollei! :S Sit ku puhuin joskus sille et haluun sen punasen walloboon kaukalopussin, ni se oli taas jälleen kerran ostanu jonku omaa silmäänsä miellyttävän kevyen kaukalopussukan, joka on joku semmonen et sen jaökaosan saa irti ja siit tulee takki yms.. että ärsyttää ku ostelee noit tuollee ilman et minä tiiä, en halua ees mitään semmosta ku halusin just nimenomaan sen walloboon. Siis nyt palaa käpy minullaki noihin äiteihi!!!!! :D

Kaiken lisäks minulla on näköjään uusinu herpes, eilen huomasin pari leesioo tuol alapääs häppärin sisäpuolel.. onneks on sit neuvolalääkäri maanantaina ni sanon sille ni otan varalt sen estolääkityksen ettei sit synnytykses oo aktiivises vaiheessa! Inhottavaa ku oon sen sairastanu joskus vuonna 2007 eikä oo sen jälkei uusinu, ni nyt sit piti!!! Varmaan tää ressi laukassu sen!!! Saa ny sit pidättäytyy viikon ainaki seksistäki tän takia! En oo koko herpeksestä neuvolas puhunu sanallakaan, ku en oo vuosiin oireillu, ni ompa nyt sit pakko sanoa.
 
Tosi ikävä kuulla Vilukissa :( Auttaisikohan kokeilla kirjeen kirjoittamista äidillesi? Saisit rauhassa sanottua asioita ilman että tunteet ottaa vallan, eikä äitisikään välttämättä menisi niin puolustuskannalle kun saisi rauhassa lukea ja miettiä. En nyt siis tarkoita mitään haukkuma- tai anteeksipyytelykirjettä, vaan ihan kokeilisit avata tuntojasi. Ihmiset jotka menevät heti puolustuskannalle jos heidän tekemisiään kommentoi, saattavat vastaanottaa paremmin rakentavan palautteen kirjallisessa muodossa.
Mun äiti on vähän samanlainen kuin äitisi muuten, mutta tässä lapsiasiassa pysynyt aika lailla taustalla ja auttanut vain jos pyydän. Anoppi taas saa toisinaan verenpaineen nousemaan...
 
No äidiltäni tuli jo anteeksipyytely- ja selittelyviesti. Vastasin että saa anteeksi jos sitä oikeasti tarkoittaa. Alkaa olemaan pinna niin kireällä ja ihan lopussa kun tämä aina jatkuu vaan, samanlaista vääntöä olemme siis käyneet ennenkin, milloin mistäkin. Yritin nyt asiallisesti sanoa,että mä teen asiat niin kuin haluan ja jos ei kelpaa niin paree olla hiljaa. Mulle on ihan sama vaikka hänellä olis töissä ollut vaikeaa jne jne. seli seli, mikään ei oikeuta ketään arvostelemaan mua, mun kotia, valintoja tai lasten kasvatusta. En halua nyt vastata edes öidin puheluihin kun tiedän että hän ryhtyy vaan puolustelemaan sanomisiaan, sitten mä hermostun uudestaan. Parempi itsekin rauhoittua.
 
Mulle on tullu kamala pesänrakennusvietti. Koko viikon oon touhunnu ja siivonnu ja leiponu. Eilen illalla kun aloin nukkumaan niin mahassa tuntu ihan uudenlaista kipua, sellasia kipuaaltoja meni pitkin mahaa. En saanu nukuttua kun ajattelin että synnytys käynnistyy. Olin kuitenkin nukahtanu ja kun muutaman tunnin päästä heräsin vesaan niin ei tuntunu enää mitään. Olisin jo ollu aika valmis synnyttämään :) Muutenkin on alkanut supitelemaan jo ihan hyvin, mutta uskon silti että menee käynnistykeen, mikä toteutetaan melko varmasti reilun viikon päästä.
 
Mä pääsin jakautumaan tosiaan tossa 23.10. 2:07 ! Poika painoi 3630g ja oli 49cm pitkä. Pisteet oli 7/8/9 ja poju syntyi erittäin kiireellisellä sektiolla, kun käynnistäminen epäonnistui. Pitää kirjoitella synnytys kertomus :)
 
Mä pääsin jakautumaan tosiaan tossa 23.10. 2:07 ! Poika painoi 3630g ja oli 49cm pitkä. Pisteet oli 7/8/9 ja poju syntyi erittäin kiireellisellä sektiolla, kun käynnistäminen epäonnistui. Pitää kirjoitella synnytys kertomus :)
 
Onnittelut Rosebud! Vaikeuksien kautta voittoon! Ja palkinto sen mukainen. :) Joko te ootte päässy kotiin?  Malttamattomana odotan synnytyskertomusta sieltäkin suunnalta, kiva kuulla, miten kaikki kelläkin loppujen lopuksi on mennyt. Kyllä se tämän loputtomalta tuntuvan odottelun jälkeen varmasti meillä kaikilla on tuo loppurutistus melkoinen, kun tapahtuu sitten lopulta niin paljon niin lyhyessä ajassa ja moni asia on odottamatonta... Huh huh.

Täällä ei siis kuitenkaan eilisistä supisteluista huolimatta mitään edistystä, tai ainakaan mitään mullistavaa. Supisti vielä iltapäivälläkin pari kertaa, mut ei sit siitään edenny. Kyllä mulla nyt on vahva tunne, että sinne maanantaihin kitkutellaan, mut toivottavasti nyt sitten siellä äitipolilla tapahtuis jotain, eivätkä laittais enää moneks päiväks kotiin odottelemaan... Luulen kyllä, että vauva on jo niin iso, ettei tässä enää kamalasti oo vara odotella. Toisaalta hurjaa, että pian jotain tapahtuu, mut toisaalta ihanaa! :D
 
Vilukissa: hyvä että sopu on palautumassa teidän välille! Meidänkin äidillä on vähän tapana hokea asioita liiankin kanssa. Esim. kun olin tehnyt ensimmäisen hankinnan vauvalle, ENSIMMÄISEN, unihaalarin kokoa 56, niin kolme viikkoa kuulin siitä, ettei niin pieniä vaatteita kannata ostella, kun ei mahdu kauaa.. Mutta meillä väännetään miehen kanssa siitä onneksi vaan vitsiä, kun se on äidin tapa asias kun asias.. Mutta kyllähän se välillä nyppii. Ja sit kans kun meillä on kaks koiraa, joista toinen vähän vilkkaamman puoleinen ja väsyneenä vähän äksykin (tosi harvoin), niin siitä hoetaan, et kuinka vauva voi tulla tähän taloon. No eiköhän me perheestämme huolehdita. Ja koirat on siis pikkukoiria, joten eiköhän me pärjätä. On tarhat ja häkit tontilla ja talo jaettu porteilla, et huononakin päivänä pärjätään kovasti. Mutta siis äidin murujahan nuokin ovat :) ja vilkkaus on se rasite..

Koko arvioista haluisin vähän kysellä, kuinka muilla on ennusteltu. Kun oltiin synnytyslääkärillä lauantaina, niin se arvioi vaavin kooksi 2 kg, rv 34+5, ja nyt joudun äpolille vielä kontrolliin, et onko kasvanut kuinka. en oikein tiedä pitääkö tässä huolestua vaiko ei. Kyllä se koko käyrällä meni (alakäyrällä) joten eikö sen pitäis riittää...? Eihän ne kaikki oo saman kokoisia.. Ärsyttää tällainen ylimääräinen ressi..
 
^Meillä on tehty kaks kokoarviota ultralla.
34+6 arvio oli 2283g ja
37+2 arvio oli 3053g.
Molemmat oli ihan aavistuksen keskikäyrän alla, mutta oikeen passelin kokoiselta kuulosti :) Meille sanottiin, että noissa on sellainen +-200g heittomahdollisuus aina myös. Molemmat nuo painot meni aika hyvin tosiinsa kuitenkin linjalla.
 
Meillä tehtiin viimeinen kokoarvio päivää ennen synnytystä, silloin 3300g. Syntymäpaino oli kuitenkin 3576g.
 
Onnea Rosebud!! :)

Meillä oli ultralla tehty kokoarvio keskiviikkona eli vk 37+2 3,0kg, ja kuulemma normikokoinen viikkoihin nähden. Mulla ei ole vieläkään ollut ainoatakaan supistusta, että en tiiä sitten.. Voikohan olla merkki siitä että pitkäks menee (joo tiedän, ei voi tietää oli supistuksia tai ei, kunhan spekuloin itsekseni:)

Sain tänään hommattua loputkin jutut isyyspakkaukseen, jee! Tosin yhtä kirjaa odottelen vielä postitse saapuvaksi. Oon hirveen ylpeä itsestäni, kun viimeisillä voimilla kaupungissa raahauduin kaupasta kauppaan ja sain sikarikaupankin löydettyä :) Oli muuten erinomaista palvelua siellä! 
 
Onnea Rosebud! Käyhän tosiaan kirjoittelemassa kertomusta kun jaksat.

Emmali85: Meillä tehtiin vauvan kokoarvio viikolla 35+1 2,3kg ja se virhemarginaali tosiaan +/- 10%. Me ollaan oltu painokontrolleissa koska esikoinen oli pieni syntyessään (syntyi rv 40+6), vain 2,5 kg. Tuosta meidän painoarviosta lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä et vaikka on pieni niin silti normaalirajoissa, meillä mitat meni keski- ja alakäyrän keskivaiheilla ja pään mitta alakäyrällä. Koska tuo katsotaan normaalikokoiseksi (vaikkakin siroksi) niin enää kontrolliultraa ei määrätty vaan mennään loppuun asti. Lääkäri oli sitä mieltä et pitäisi kasvaa vielä sen kilon verran jos mennään lähelle laskettua aikaa. Sinänsä on kuitenkin hassua et mun sf-mitta huitelee koko ajan yläkäyrän tuntumassa. :) Esikoisestakin mahan koon perusteella veikkailtiin lähemmäs 4 kiloista (tällöin ei ultralla katottu kokoarvioita). No kuitenkin pieni huoli on edelleen kuinka toinen tuolla kasvaa ja toivon sen vuoksi et täs nyt menee ainakin vielä pari viikkoa synnytykseen (nyt rv36+5) et vauva vielä kasvais. Mitään isoa vauvaa en odota (tai toivokkaan) mut toivoisin et ois kuitenkin lähellä 3 kiloa paino koska silloin vauvan kanssa on jo paljon helpompaa kun se jaksaa paremmin syödä eikä ole niin viluinen. Syy miksi meille tulee noin pieniä vauvoja on ilmeiseti vaan geeneissä. :)
 
^Mullahan meni sf-mitat pitkään reilusti yli yläkatkoviivakäyränkin, ja siksi tuonne kokoarvioon mut laitettiinkin. Kuitenkin vauva tosiaan molempien kokoarvioultrien mukaan (tuossa pari viestiä ylempänä ne) oli ihan ihan keskikäyrää alapuolella, eli ei mikään jättivauva tosiaan silti tulossa :) Nyt kun vauva on laskeutunut niin on viimeiset neljä viikkoa sf-mitat pysyneet tismalleen samana ja sitä myötä laskeneet myös käyrällä tuonne keskikäyrän tuntumaan.
 
No mulla on tuo sf-käyräkin mennyt alaviivan yläpuolella koko ajan. Mutta nehän on tosin vaan keskiarvoja, niin kuin mun mies vaakuuttelee koko ajan :) Ite oon kyllä ollu kans justiin yli sen kolmen kilon, kun oon syntynyt, joten vaikuittaisko sekin asiaan.. Ja onhan vauvalla vielä kuukaus aikaa kasvatella masussa! Niin ja onnea tosin jo kaikille synnyttäneille! On ollut kiva lukea synnytyskertomuksia :) Itestä vaan tulee niin kärsimätön, kun on matkaa vielä sinne seuraavaan kuun vaihteelle..
 
Onnea Rosebud, täälläkin odotellaan innolla synnytyskertomusta sitten kun jaksat kirjoitella :)

Meillä tehtiin vauvan kokoarvio rv 35+3 2,4 kg. Ultraaja sanoi että virhemarginaali +/- 300g.
Mulla on sf-mitta mennyt koko ajan siinä keski- ja yläkäyrän välissä.

Olen tänään siivonnut oikein urakalla kun jostakin iski yhtäkkiä kova siivousvimma. :D En siis yleensä pidä siivoamisesta lainkaan. En usko että se on oikeastaan kenenkään lempipuuhaa mutta minulle ainakin imurointi tuntuu välillä niin vastenmieliseltä että huh huh. Tänään oli kuitenkin pakko imuroida :D Supistuksiahan siitä tuli mutta toisaalta ihan hyvä vaan. Jos enteilisi jotain. Ainakin niin ettei menisi kauheasti yli.
 
Onnea Rosebud! :D

Huh, mäkin oon täällä putsannut ja puunannut kaikki paikat. Huomenna vietetään tyttöporukalla iltaa niin oli pakkokin siivota. Ja ajattelin, että sitten ennen vauvaa ei tarvitse enää kuin hiukan imurin kanssa tarvittaessa heilua. Kyllä tuo imurin ja mopin varressa heiluminen on vienyt voimia ja supistellut, mutta ei mitenkään kipeästi sitten yhtään... Tänään tosin neuvolassa terkka arveli että vauvalla olisi jo pää melko alhaalla, mutta ei mulla tunnu mitään erityistä.
 
^ Mulla on alkanut koskemaan tohon häpyluuhun ihan älyttömästi. Varmaan vauvan pää niin alhaalla kans, että luutkin venyy. Ja nyt ei voi yhtään kääntyä vatsalleen, kun alkaa painaa tohon vatsan alle, varmaan vauvan pää. Lonkat ollu niin kipeät yöllä, kun ei voi nukkua kun tasan kyljillään, selälleen eikä mahalleen pyty nukkumaan yhtää.
 
Takaisin
Top