Lokakuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vesta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitäisi sinne neuvolan odotusaulaan sitten varmaan laittaa ne verenpainemittaritkin niin ei tarttisi terkkarien turhaan tehdä töitänsä...

Sisätutkimuksella tarkoitinkin sitä, kun tohtori otti spekulan esille ja tuijotteli synnytyselimiä. Siltikin käynti oli maksimissaan vartin.

Mitä ihmeen pissitestejä täytyy ennen neuvolaan menemistä oikein tehdä? Ei multa vaan sellaisia ole missään vaiheessa kyselty... Ja neuvolan aulassa ei edes ole sitä vaakaa...

Meillä on kans itsepalvelua neuvolassa. Ekalla kerralla ohjeistettiin tulemaan aina kymmenisen minuuttia ennen varattua aikaa paikalle, jotta ehtii käydä itse mittaamassa verenpaineen ja painon. Virtsanäytekin tutkitaan itse, siis pissataan purkkiin ja sen jälkeen siirrytään viereiseen huoneeseen dippaamaan näytteeseen tikkua, joka laitetaan sellaiseen laitteeseen joka sen analysoi. Jos sieltä tulee raporttiin positiivisena proteiini ja/tai glukoosi, pitää näyte jättää terkan tutkittavaksi. Jos ei, niin viemäristä alas.

Alkuun kauhistuin, että pitääkö mun tämmöstä osata tehdä, mutta ei se vaikeeta sitten ollutkaan. Tosin siltikin musta olis tietty kiva jos ammattilaiset nuo mittaukset tekisi... säästöjä säästöjä. :)

Kyllä ne meiltä ne verenpainemittaritkin löytyy sieltä aulasta. Hyvä vaan, että hoitajan kanssa voi keskittyä jutteluun, kun paineet, painon ja virtsatestin voi tehdä itsekin. Kyllähän se neuvolatäti ne ylös kirjaa ja ottaa huomioon, jos tarvii jotain niiden suhteen tehdä. Mullakaan ei ole vielä pyydetty pissanäytteitä..mutta uutena tänä vuonna olikin virtsanäyte labraan. Ja meillä kyllä hoitaja ottaa näytteet, jos ei ole itse ehtinyt tai ei haluaisi. Sama aika siihen käyntiin on joka tapauksessa, joten mä tosiaan mieluummin keskityn olennaiseen enkä tarvii omaa hoitajaa tikkua pissapurkkiin kastamaan. :D

Ai niin, tää oli taas esikoisen odottajille..

Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Täälläkin itsepalvelua, pissinäyte ja paino... Mulla vaan oli tosi paska terkka kun ei edes viittinyt asioista ekalla kerralla sanoa, sitten seuraavan kerran kun menin niin meuhkas sitten että miksi en ole niitä tehnyt!

Oisin toki tehny jos olis kerrottu :)

Joo ei siinä, tavallaan ymmärrän säästöt. Mutta nimenomaan näin esikoista odotellessa vähän hullulta se tuntui, ekat kerrat. Espoossa tehdään joka kerta ennen neuvolaa tai lekuria noi pissitestit. Ja siis väriä verrataan ihan vaan siitä tikusta seinässä olevaan monisteeseen, joka nyt välillä on vähän sitä sun tätä ite en ehkä niinkään siitä juttelusta ole enimpiä kostunut, kun kaikki mennyt aika oppikirjan mukaan. Ja kyllä tuo lekurikäynti omalla kohdalla oli täysin turha, järjestellä työt sen mukaan taas kun palkattomalla omalla ajalla noita säätelee. Näin me kaivataan erilaisia juttuja..

Ite nyt pari kertaa neuvolassa käyneenä on jo niin tottunu siihe, että testit tehdään käynnin aikana, että olis outoo jos pitäis ite tehdä etukätee. :D toki siis osaishan ne itsekin tehdä, ei se siitä kiinni ole! Ja mä koen ettei ne vie millään tavalla "ylimääräistä aikaa". Tietty aika on käynneille kuitenkin varattu ja testien aikanakin voi jutella (lukuunottamatta verenpaineen mittausta). :) mutta pääasia varmaan että ne kaikki mittaukset tehdään tekipä ne sitten hoitaja tai odottaja itse.

Mulla nyt vielä on sattunu tosi ihana neuvolatäti, jolta saa upeasti tukea kaikkeen maholliseen. Mieluummin siksi lienee käytän aikani hänen neuvoihinsa ja kertomuksiinsa. :) En edes neuvolaa vaihtanut, vaikka muutettiin..suht lyhyt on matka edelleen kylläkin. Varsinkin ekaan raskauteen toivois kaikille hyviä hoitajia neuvolaan.

Meillä terkka kattoo sen pissanäytteen, mittaa verenpaineen, kattoo painon yms Ainut mikä mua neuvolassa käydessä on harmittanu, niin se että joka kerta ollu eri täti paikalla. Se joka ois ns mun alueen täti on just mun neuvolakäyntien aikana sairaslomalla.. viimeisin neuvolaterkka oli aika tietämätön mistään, jotain kun kysyin niin avas googlen, totesin hänelle että osaan miä itekki googlettaa mut oisin halunnu ihan ammattilaisen mielipiteen. Seuraavaa käyntiä odotellessa, että onko taas uus terkka.

Mä vaihdoin oman terkan, huomenna ois eka käynti hänelle.
Edellinen ei kuunnellut kahta sekunttia pidempään. Koitin selittää, että minulta itseltäni puuttuu rokote, niin tämä alkaa selittämään päälle siitä rokotteesta jota ei enään vauvalle anneta jos tilanne näyttää siltä. Vihdoin kun sain asiani sanottua monen keskeytyksen jälkeen niin tämä terkka toteaa: "mutta eihän sitä rokotusta voi sinulle nyt antaakkaan, ei raskaana ollessa voi." .... Olin vähä sillei et joo no tiesin kyllä, en missään välissä sanonu sitä haluavani. Halusin vaan asian kertoo jos se mahdollisesti voi tähän syntymättömään lapseen vaikuttaa.. Ja siiskun terkka sanoi sen todella vittumaisesti.

Sitte välillä kun kysyin uudelleen jostain edelliskerran asiasta niin hän sano: "minähän sanoin aikasemmin" taas todella vittuuntuneena. Ja tosiaan siitä painon kattomisesta ja pissanäytteestä meuhkas jotaki "meillä on käytäntönä että ne katsotaan ennen tänne tuloa" no joo oisin kattonu jos oisin tienny tämmösestä käytännöstä...

Ellin00ra, hyi kun on ärsyttävän kuulonen neuvolatäti. Hyvä kun sait vaihdettua, olisin tehnyt samoin. Toivottavasti se on osaavampi ja miellyttävämpi! :)

Meidän neuvolatäti on ihan mukava. Tosi ystävällinen ja vähän hupaisa, kun sen puhetyyli on semisti lässyttävä. "Joo, niin, ihan totta, voi kun kiva, niin just" sellaisilla suurilla silmillä ja leveellä hymyllä. :D Se on kuitenkin pätevä ja kokenut, en voi valittaa vaikka en mitään sielunkumppanuutta hänen kansaan koekaan.

Meillä on toinen neuvola tällä viikolla. Eli yksi neuvola kerta skipattiin kokonaan jostain syystä. Ekalla kerralla oli tosi mukava harjoittelija, joka valitettavasti ei enää ole paikan päällä.

Virtsanäyte, verenpaine ja paino mitataan itse ja ymmärtääkseni mennään läpi sitä kyselyä joka täytettiin miehen kanssa.

Meillä on ollut ihan ok neuvolantäti, mutta ei mitenkään hirmuisen ihmeellinen ammattilainen. Sellainen perus :D nyt juuri muutettiin, joten neuvola vaihtunee tähän lähemmäs, kun edellinen jää tuonne 7km päähän. Peukut pystyssä jos sais hyvän ammattilaisen sieltä. Vika kerta ylihuomenna tälle edeltäjälle. Ellinoora, kuulostaapa hieman työhön väsyneeltä tapaukselta :smiley-angry019 Ja Lulu, ei pitäis jäädä neuvoloita sentään väliin kellään! :smiley-angry016

Meillä han ok neuvolatäti. Testejä ei joudu ite tekee. Tänään ois se uusinta ultra jonka lääkäri tekee äippäpolilla. Toivottavasti tyyppi olisi nyt paremmassa asennossa et saa sen sydämmen mitattua ja jos vaikka sinne jalkojenki väliin näkis :)

3vk päästä lääkäri ultra jälleen. Vakavat sydänviat poisuljettuja, mutta kun tuota vatsaihraa on sen verran edessä ni ei nähny kaikkee kunnolla. 520g oli nyt painoarvio et sellaset 100g viikossa tullu painoa vauvalle. Edelleen sukupuoli on arvoitus.

Meillä on neuvola, terveyskeskus ja labra samassa talossa. Joten labrassa käydään tai viedään aamulla otettu pissanäyte tarkistettavaksi, samalla nappaa pienen verenkuvan ja hemoglobiinin. (Mulla on siis siellä jatkuva lähete, ja samat testit pitää käydä tekee jos meen muun syyn vuoks lekuriin.) Siis joka kerta ja tulokset on näkyy sitten neuvolassa. Sen verta aiemmin pitää kyllä mennä sitten jonottelemaan. tää on näitä pienen maalaiskunnan etuja, ei siellä ole edes mitään tiloja tehdä testejä kuin labrassa.

Onneksi mulla on järkevä neuvolatäti, koska sitä en pystyisi vaihtamaan (tai 80km ajolla ehkä). Ehdin käydä kerran toisella paikkakunnalla neuvolassa, ja oli mun mielestä oikein mukava ihminen. Mutta nyt olen todennut että tämä nykyinen on sopiva, ei hössää, lepertele eikä puhu vauveleista tms. vaan asiat asioina. Sopii mulle loistavasti. Ja mikä parasta on keikkalääkärin jäljiltä selvitelllyt ihan urakalla asioita ja aina infonnut missä mennään.

Eka lääkärikäynti meni kyllä ihan hukkaan, en tajuu mikä sen merkitys oli. Tai lähetteitä se teki kauhean kasan, mutta sitä varten ei ois tarttenut lekurin kyllä nähdä, ne ois mennyt terveydenhoitajankin kautta. Tai teki se sisätutkimuksen, mutta ei sitäkään ois ollut välttis, ehkä se teki sen just siks, että käynnissä oli jotain mieltä.

Meillä tekee terveydenhoitaja kaikki testit, ennen aikaa käyn jättämässä pissa näytteen ja hoitaja käy sen sitte kattomassa. En tunne, että mittausten takia aikani menisi hukkaan eipä siinä kauaa mene :) Tosin viime neuvola kerta oli niin pikainen ettei muuta tehty kun otettu juuri noi testit .. Ekalla ja tällä hetkellä vielä ainoalla lääkäri käynnillä oli alkuraskauden ultra.

Kiva kuulla, että rakenteessa käynneillä kaikki ok :) ja myös Pieni_ihme, hyvä että pienellä sydän kunnossa :) mulla on rakenteeseen vielä viikko, jännittää! On mullakin nyt maha kasvanut, mutta liikkeet..en oikein tiedä onko ne liikkeitä, kun se on sellasta epämääräistä..ihan kuin vain suolessa liikkuis ruoka?! :D sain kaverilta dopplerin lainaan, sitä jo kerran käytin.

Lumileopardi: minäkin oon espoosta! :) ja täällä todella on itsepalvelumeininki neuvolassa, mutta hyvä pointti, kuka sanoikaan, että toisaalta jos säästetään, nii ei se paha oo tehdä niitä painon ja verenpaineen mittauksia sekä virtsatikun analysointia itse :D jos se sitte auttaa pitään rahat jossain muualla.

Hyvää vointia kaikille ja laittakaahan tänne rakenneuutisia sitä mukaa, kun tulee ;)

Hei kaikille, nyt vasta löysin tämän foorumin ja ketjun. :) Meille eka lapsi tulossa 22.10 lasketulla ajalla, jännää.

Haluan nyt heti päästä kommentoimaan kaikkea! Meillä neuvolassa pitää käydä ennen neuvolaan menoa jättämässä itse virtsanäyte, mutta itse ei tarvi tutkia. Painon ja verenpaineen mittaa neuvolatäti sitten sisällä. Mun mielestä ihan kiva käytäntö :)

Mä kun olen vähän ylipainoinen ja on vatsapeitteitä tuossa edessä niin ekassa ultrassa kätilö jatkoi sitten ultraamista emättimen kautta ja silloin näkyikin jo paremmin :) En tiedä onko sitten kaikissa paikoissa tuollaista mahdollisuutta? Saas nähdä näkyykö nyt viikon päästä rakenneultrassa yhtään paremmin vatsan päältä kun vauva on jo paljon isompi :)

Ja vielä tuosta ekasta lääkärikäynnistä. Mulle neuvolassakin jo sanottiin, että ne on 20 minuutin aikoja, mutta silti kyllä odotin vähän enemmän kuin mitä se käynti sitten oli :D Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kyseli, miten oon voinut ja katseli vähän tietojani koneelta. Puhuttiin painosta ja siitä miten painoni vain putoaa (mikä ei ole minulle mitenkään haitaksi, heh) ja muuta perusjuttuja. Olinkin ulkona huoneesta varmaan 15 minuutissa. Kummallista.. :)

Takaisin