Lokakuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vesta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen alkanut nyt tällä viikolla friikkailla ihan huolella näistä kaikista muutoksista. Aiemmin ei oikein ole ollut maha esille ja nyt tosi monet töissä on kommentoinut kuinka se on nyt kasvanut. Itseä vaan kauhistuttaa ja olo on kuin sotanorsulla.

Yritin eilen miehelle selittää, että miten tää on myös henkisesti raskasta kun vartalo muuttuu, mutta ei se tuntunut oikein ymmärtävän.. Kommentoi vaan, että tottakai se muuttuu kun siellä on vauva sisällä ja synnytyksen jälkeenhän se sitten palautuu. Tottahan noikin asiat, mutta ei se poista sitä faktaa, että tuntuu _todella_ oudolta kun vartalo alkaa oikeesti yhtäkkiä muuttumaan. Etenkin kun oon nyt 3 vuotta ollut enemmän tai vähemmän laihduttamassa opiskeluaikana keräämiäni pizzakalja-kiloja niin tämä nopea mahankasvu siihen päälle tuntuu vaan pahalta.

Meille tuli eteen auton vaihto, ja se olikin ruljanssi. Tavallinen farkku ei kelpaa, liian pieni, koska sinne tarttis mahtua minä, mies, vauva, vaunut, tavarat ja kolme koiraa :) Hintaakasn ei olis saanut olla paljoa. Loppujen lopuksi löydettiin auto, ja ny on kuulkaa tilaa vaikka muille jakaa! :D

Talossa onneks tarpeeks tilaa, omakotitalo, mutta sekin tuo kyllä omat haasteensa. Yläkerta, kylmät lattiat, korkeat kynnykset jne jne... Mut eiköhän täs pärjätä :)

Huhuh, aikamoinen minivan saa olla et mahtuu vielä kolme koiraa kaikkien vauva-kamppeiden ja normitavaroiden lisäksi :joyful:

Me asutaan hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa.. Odotan jo innolla sitä riemua kun alan isyysloman jälkeen yksin selviytymään siitä kantohommasta. Plus ne vaunutkin pitäis jonnekin saada! Taloyhtiö on ihan supertarkka että niitä ei saa säilyttää porras- tai kellarikäytävässä. Että tossa suhteessa ottaisin sen omakotitalon vaikka oliskin kylmät lattiat :wink

Meillä Aino J ihan sama juttu, autoon pitäisi mahtua sama määrä koiria ja ihmisiä ja se tavaramäärä mikä on jo ilman vauvaakin reissuissa mukana on ihan järjetön... jonkun aikaa saa kyllä nyt tuo farkku kelvata, täytyy sitten katsoa jossain vaiheessa isompaa, tuskin kuitenkaan tällä porukalla ihan heti reissuun lähdetään :D

Haha, no uskon kyllä! :) Kauppareissut kasseineen jätät sit miehen hommaksi ;)

Jep, me ostettiin joku ford tourneo, ja siinä on viis paikkaa plus iiiso takatila ja pirun korkeeki se on. Nätimpikin se vois olla...mut nyt ei mahda mitään. Jonnekin tää porukka on mahdutettava :D

Ihanaa haaveilija, muitakin "suurperheellisiä"! Miten oot aatellu selviytyä koirien lenkityksestä? Mä luulen, että meillä on heti alusta alkaen kaikki kantoliinat ja reput ahkerassa käytössä...

Tuo lenkitysasia on mietityttänyt paljon, en oikeasti tiedä :D kantoliinoja ja reppuja olen kanssa miettinyt, vauva vaan reppuun heti kun voi ja metsään, näin ehkä haavemaailmassa :D meillä on pieni aidattu piha, mihin nyt koirat pääsee onneksi edes pissit tekemään, mutta toki vaativat päivittäistä lenkitystä sen lisäksi...

Tuun taas huutelee tuolt marraskuisten puolelta. Meillä on onneks valmiiks jo kaks farkkua, niin auton kanssa ei tuu varmaan ihan heti mitään ongelmaa. Mäkin käyn koiran kanssa lenkillä lähinnä metsässä/peltoteillä, niin oon miettiny et kannattaako vaunuja ees hankkia. Oon etukäteen jo hamstrannu ergo babyn kantorepun ku löyty niin halvalla. Pitää ehkä sen lisäks hankkii joku liinakin.
Me asutaan kans vanhassa (yli 100v) omakotitalossa, niin lattiat on kyl kylmät. Meillä viel talo on niin pieni, et pitää kohta alkaa miettii et miten me kaikki tänne mahdutaan (koira, kaks kissaa, minä ja mies ja vielä vauva). Pitää varmaan rakentaa vintille jossain kohtaa lisää huoneita. Nyt tässä alakerrassa on jotain 70 neliöö varmaan. Onneks isosta olohuoneesta saa tarvittaessa jaettua pienen huoneen.
Meillä on vähän vajaa hehtaarin tontti, joka ois tarkotus nyt kesällä aidata. Voi vähän helpottaa koiran kanssa oloa sit vauvan synnyttyä, kun koiru saa kikkailla vapaammin. Nyt se kyllä hengailee tossa vapaana ilman aitojakin.

Meilläkin Mai vanha talo, 30-luvulla rakennettu. Meil on yhteensä 80 neliöö noin, joten ei paljoa mut vauvanhuone saadaan kyllä. Aidattu piha, ei iso mut piha kuiteskin. Koirien lenkitys kyl mietityttää, ja hoito muutenkin. Koitan olla murehtimatta etukäteen. Koirat varmaan kans aika väsyneitä kun vauva tulee, koska jos mä valvon, valvoo nekin. On sellasia mammanpoikia kaikki.

Olis mahtavaa, jos kotoa pääsis suoraan mettään tai pellolle. Asutaan suht lähellä keskustaa ni paljon pyöräteitä yms. Ollaan aika levee kuljetus kun tonne vaunujen kaa lähdetään...

Ihana kuulla muidenkin pelkotiloista! Tuntuu jotenkin kauhean itsekkäältä ajatella omaa kroppaansa, mutta näin se nyt vaan menee :D ja tässä tosiaan 7 vuotta miehen janssa vietetty kaksistaan ja menty meonijamme yhdessä tai kavereiden kanssa, joten kyllä tämä tuleva muutos suunnattomasti mietityttää!!

Mä luulin, että musta tulis hirvee itkupilli, mutta ei, mulla on nyt jotkut rautanaisen tunteet :D

Meillä myös auton vaihto edessä jossain kohtaa, koska myös meiltä löytyy koira. Koira on kylläkin 7-kiloinen japaninpystykorva, joten menee hätätapauksessa turvavöissä vauvan kanssa takapenkillä... On kyllä niin paljon mietittävää ja muutettavaa omassa elämässä, että hirvittää :D

Oletteko valmistautuneet jotenkin vanhemmuteen, esim lukemalla kirjoja? Itse en ole mitenkään ja mietin tässä että pitäisikö hankkia joku vauvanhoito opas? Nim. Tänään googlasin saako taaperoille antaa suolaa.

Meillä on omakotitalossa just kaksi vapaata makuuhuonetta, että jos kaksoset tulevaisuudessa haluavat omat huoneet ni sellaset saa. Mutta se auto. Meillä on kaksi isoa koiraa, jotka vievät meidän farkun takakontin. Minä ajattelinkii et autoa ei tarvii vaihtaa, kunnes kuulin, että kaksi tulee. Siis miten tavalliseen farkkuun saa kaksi turvakaukaloa, tuplarattaat, tavarat ja koirat... ei ei ei... me reissataan lähinnä mummolaan koirien kanssa niin päätettiin, että ostetaan sinne toiset rattaat (tulee halvemmaksi kuin vaihtaa auto) ja yritetään pärjätä. Seuraava auto ois varmaa minibussi :laughing001

Minä sain kaverilta jonku vauvakirjan, mutten tiiä mitä siinä lukee vauvoista kun en ole uskaltanu lukea edes synnytykseen asti :hilarious: ehkä sen synnytyksen vois myös skipata ja siirtyä suoraa vauva-aikaan. No ainakii siinä kirjassa :wink

Itse ostin juuri syksyllä Beetlen, eli niin pienen auton kun olla ja voi koska ei ollut ajatuksissakaan lapsi. Nyt harmittaa jos joutuu autoa vaihtamaan kun olen siihen niin tykästynyt, mutta kun on koirakin niin eihän siitä mitään tule. Koiran lenkitys on mietityttänyt myös, vaunujen kanssa kulkemista pitää rueta harjottelemaan tuon rämäpään kanssa suht ajoissa..

Ja kaiken lisäksi tässä etsitään miehen kanssa asuntoa, ensimmäistä yhteistä, niin meinaa stressiä puskea ihan kunnolla.

Meillä tosiaan pääsee peltotielle melkein pihasta, joutuu tossa muutama sata metriä kävelemään pyörätietä. Koira on kuitenkin jo 6v niin ei ihmeitä riehu/vedä tms. ja sitä voi pitää kotipihasta asti lenkeillä irti. Talvella voi olla haastavaa kyllä kantorepun/liinankin kanssa jos on kovin liukasta, pitää ostaa nastakengät ja/tai irrotettavat piikit kenkiin. Onneks mun vanhemmat ja veli varmaan myöskin auttaa koiran kanssa tarvittaessa, miehestä en olis niin varma. :/ (Sillä on tapana käyttää koira vaan mahdollisimman nopeasti asioillaan ja palata kotiin jos on lenkille harvoin joutunut)
Meillä toi on vaan 55cm/20kg koiru, niin kulkee suht turvallisesti apukuskin jalkatilassa.
Me ollaan muutenkin kotona aina parin neliön alueella miehen ja eläinlauman kanssa, niin en usko et vauvakaan tarvii ihan heti omaa huonetta tai omaa rauhaa. Tarkoitus ois ainaki aluks nukkua perhepedissä.
Mä oon lueskellut mielenkiinnosta jo kauan sitten kiintymysvanhemmuudesta, kestovaippailusta, vaipattomuudesta yms. luonnollisemmasta vanhemmuudesta (lähinnä koska nykymeno on eläinten vanhemmuutta vierestä seurannutta ihmetyttäny niin paljon). Synnytyksestä oon lukenut myös.

Joo eihän vauva pitkään aikaan tarvitse omaa huonetta. Kuulemma muutenkin yllättävän vähällä pärjää pikkusen kanssa.

Haha, mulla sama homma Kattika, synnytystä en uskalla edes ajatella! Vauva-lehteä olen lukenut ja satunnaisesti äitiyskirjaa, mut jotenki silti vieläkin tuntuu niin kaukaiselta koko homma vaikka pian ollaan puolessa välissä :o Paljon on varmasti opittavaa, mut luotan siihen, että ne vaistot tulee vauvan syntymän myötä ja joku luontainen vaisto ohjaa mua. Toivottavasti!!! :D Mummujen ja tätien tietotaito tulee olemaan myös korvaamaton apu.

Täällähän on paljon koirallisia! Joo ihan ehdottomat kyl talveks ne jääpiikit kenkiin...kallis lasti kyydissä, ja yhdistelmä liukkaat plus metsästysviettiset koirat plus puput plus vauva ei kuulosta hyvältä.

Muistuu esikoisen ajat mieleen noista auto-ongelmista....meillä oli silloin 3 tanskandoggia ja bassetti. Matkaa toiseen mummolaan oli 630km ja meillähän koirat tietty kulkee aina mukana. Mummolaan ostettiin sitten vaunut ja sänky yms joten niitä ei tarvinnut roudaa, joten helpotti. Meillä oli silloin chevy van johon kyllä mahtui ihan miten päin vaan. Nyt menossa molemmat autot uusiksi ja koiriakin vaan 2doggi ja bassetti :) ymmärsin hyvin niitä ihmisiä jotka ajoi suksiboksi katolla kesäisinkin ;)

Me saatiin elokuussa omakititalo valmiiksi, joten nyt on ihana ottaa pikkuinen vastaan uuteen taloon :)
Meillä on kaksi berninpaimenkoiraa, joten niiden kanssa matkustamiseen tarvitaan kyllä myös tilaa..
Ja lenkkeilyä vaunujen kanssa ehkä vähän tarvii harjoitella :D

Vinkkinä teille jotka haluatte harjotella lenkkeilyä, menkää tyhjillä vaunuilla ennen vauvan syntymää. Mä taisin käydä kerran kunnes totesin, että koirat kulki hyvin kauniisti vierellä joten ei hätää. Toki en ole ikinä neljää yhdessä ulkoiluttanut vaan kaks ja kaks.

Onpas tosiaan paljon koirienomistajia!

Meillä ei ole koiraa, mutta tämä elämänmuutos pelottaa. Ollaan 7 vuotta oltu yhdessä ja viihdytään ravintoloissa ja baareissa, niin hieman mietityttää et miltä tämä uusi elämä maistuu. Tosin nyt kun ikääkin on tullut niin ei sitä jaksa kulussakaan niin paljoa olla :D Ehkä ihan hyväkin että tulee kunnon muutos sitten kerralla.

Itse mietin myös sitä, että mitä siitä vauva-arjesta tulee kun en ole tosiaankaan mikään vauva-ihminen.

Takaisin