Lokakuiset esikoisen odottajat

Meillä oli eilen aiheena lapsivuodeaika ja imetys. Aluksi käsiteltiin lisää synnyttämisestä ja tuntu et alan haukottelee, kun mun mielestä siitä on puhuttu jo vähän liikaakin. Itseä ois kiinnostanut just imetys, mutta kerrottiin että synnärillä kyllä kerrotaan niin paljon ja tottahan se on että on helpompaa sitten ymmärtää kun se tapahtuu konkreettisesti samalaa.
Neuvoi myös että älkää ottako vieraita pariin viikkoon vastaan elleivät ole sellaisia jotka haluavat auttaa esim. siivota tai laittaa ruokaa. :) Fiksuja neuvoja. Voisinkohan tilata puheluajan jossa hän sanoisi tämän myös mammoille??? :)
 
Tein eilen vaateinventaariota, kun niitä on tullut sieltä ja täältä. En muista olenko täällä jo ihmetellyt, että missä on vauvojen nutut ja muut puserot? Siis kaikkialla vaan myydään bodeja. Siis olenko ihan hakoteilla, jos olen sitä mieltä että niitä tarvitaan, ainakin tällaisessa puulämmitteissä talossa? Siis itse pidän bodya alusvaatteena.
 
Totta muuten Pellefantti tuo vaateasia. Kaikki yläosat lähes bodeja ainakin kaupoissa. Paksummat yläosat sitten melkein ovat hupullisia ja niitä ei kovin montaa haluaisi hommata kun tuntuvat epäkäytännöllisiltä pienen vauvan kanssa...
 
Oletteko olleet tyytyväisiä perhevalmennuksiin? Itse vähän petyin, kun tuntuvat melkoiselta jaarittelulta ja itsestäänselvyyksiltä. Meillä siis valmennukset jaettu 4 osaan: synnytys, imetys, lastenhoito ja parisuhde. Nykyään kuitenkin varmaan kaikki osaavat itse hakea tietoa ja ovat jo tutuilta kuulleet omat versiot joten olisin ehkä kaivannut konkreettisia esimerkkejä miten toimia esim. ongelmatilanteissa. Esimerkiksi imetyksen suhteen valmennuksessa pitäydyttiin tiukasti suosituksissa ja vältettiin hienosti kaikki apuvälineet( rintakumit, pumppu jne) vaikka juuri imetys on varmaan ainakin itselleni se mystisin asia. Olisi ollut kiva, jos vaikka olisi kerrottu neuvolan näkökulmasta miten olisi voinut valmistautua ennen syntymää esim. hankintojen suhteen kun tuttavien kokemuksista riippuen jokainen suosittelee vähän eri asioita. Mutta ehkä ne tissit sitten riittävät ja hommataan tarpeistoa sitten tarvittaessa....
 
Meillä Imetys-osiossa kyllä esiteltiin ja saatiin hypistelläkin noita apuvälineitä (rintakumit, pumppu), mutta muuten ne valmennukset oli kyllä yhtä tyhjän kanssa. Tietysti aikaa on vähän, mutta tosi pintapuolisesti asiat käytiin läpi. Synnytys-osiossa katsottiin vaan netissä hus:sin sivuilta löytyviä videoita (jotka mä olin tietty tunnollisena jo katsonut kotona, kun neuvolasta näin kuukausi sitten kehoitettiin) ja muuten sitten jutusteltiin ryhmissä annetuista aiheista. En kyllä itse kokenut saavani näistä juurikaan irti. Vaikka tietty muuten ihan mukavaa kuulla muiden odottajien ajatuksia :happy:.
 
Mun mielestä oli hyödyllinen tuo meillä ollut synnytyskerta ja parisuhdekerta. Synnytysvideoita ei katsottu muutakuin tosi lyhyt animaatio miten se vauva kierähtää sieltä ulos. Oli hyvä kuulla milloin pitäisi lähteä tai soittaa synnärille ja saatiin muistilappukin mukaan. Nää kavereiden ja palstojen vinkit, neuvot ja ohjeet on kuitenkin vaan niiden omia kokemuksia ja tuntemuksia. Varmempaa tietoa tulee kuitenkin sieltä minne on menossa synnyttämään, tror jag :)
 
Pellefantti, anoppi on siitä kätevää että ompelee mielellään. Hän on ommellut meille muutaman kietaisupaidan. Niitä ajattelin pitää juurikin bodyn päällä varsinkin jos on lyhythihainen body. Olihan äitiyspakkauksessakin pari pitkähihaista bodyä haalari-potkarin alle laitettavaksi, ne lime-valkoiset ainakin. Sitten oisi tarkoitus neuletakkia käyttää päällisenä, vielä tarttis tehdä toinen jossain välissä...oon nykyään kyllä tosi hidas neulomaan. tuntuu etten saa mitään aikaiseksi ja aika valuu sormien välistä.

Perhevalmennuksesta mä sain ainakin ihan hyvin irti asioita, toki olin paljon selvittänyt jo ennen ja eilen saatiin hiplata rintapumppuja ja maidonkerääjiä. Maidon kerääjä mua itseäni ainakin kiinnostaa kovasti, eikä se ainun tainnut paljon maksaakaan. Saatiin mukaan myös paljon erillaisia lappusia, synnytysasennoista, imetysasennoista, rentoutumisharjoitus. Kerhotoiminnasta tietoa jne.
Meillä nyt ilmeisesti on vielä kaksi ylimääräistä kertaa neljän ensimmäisen lisäksi. Mutta ne on vasta ensi vuoden puolella. Parisuhde ja vauvan siirtyminen kiinteisiin+mitä vanhempain vapaan jälkeen. Taidamme jättää molemmat välistä, sillä mä olen jo päättänyt että kun lapsi on n. 1,5vuotta palaan takaisin työelämään (jos ne huolii mut). Ellen sitten taas pamahda paksuksi. Toivon kyllä että tämä masussa oleva on meidän ainukainen. :)
 
Mä olisin kyllä kaivannut neuvolasta tms,. jotain ns. vaatelistaa ja kestovaippojen määriä, siis sellaisia mitä ois voinut käyttää ajattelun pohjana näissä asioissa. Ainut ohje on ollut, että äitiyspakkauksen vaatekoot on isoja, hanki myös pienempiä. Tai sitten mä vaan teen tästä liian vaikeeta. Täytyy yrittää nyt pari puseroa ja potkupukua jaksaa tehdä. Ekaksi ajattelin, että kun noita bodeja on, niin teen niistä pari puseroa, mutta sitten tajusin, että niissä on enimmäkseen neppareita, niin ovat inhoja jos osuvat päällekkäin. Vaikeaa on ollut löytää nauhabodejakaan, onneks kirppareilta muutama on löytynyt.
 
Jos vaatteet on vähän isoja, niin ei sekään ole ongelma. Käärii lahkeita ja hihoja, kyllä ne vauvat siitä kasvaa.
 
Leina, oikeessa olet. Mutta sitten on se toinen puoli, että kun ei oo tottunut vauvaa käsittelemään, niin liian suuret vaatteet (en nyt tarkoita pientä käärimistä) eivät helpota tilannettta. Mutta en mä siitä niin huolisani ole, lähinnä ihmettelen, että mitä ihmiset nykyään pitää vauvoilla päällä, kun ei meinaa niit paitoja löytää, vaikka housuja paljon onkin.
 
Paidat on vauvalla oikeasti tosi epäkäytännöllisiä. Ne rullautuu kainaloihin, kun vauvaa nostelee. Mä oon viileämmillä keleillä laittanut usein kaksi bodya päällekkäin, usein lyhythihainen/hihaton alimmaisena, sukkikset/puolipotkarit väliin, pitkähihainen body päälle ja housut jalkaan. Meillä on myös joustofrotee ja joustocollegebodeja, jotka on vähän trikoosta lämpimämpiä. Löytyy toki myös muutamia neuletakkeja, mutta aika vähän niitä on tullut ihan pienellä käytettyä.
 
Meidän vauva oli kuumakalle ja kerrostalossa body+housut riitti hyvin. Paitoja oli pari, mutta en tiedä käytinkö kertaakaan. Onhan vauvoille kaiken maan haalariasuja, eikö sellaiset sopisi pellefantti, jos kotona on kylmä. Sinne voi alle laittaa bodyn. Meillä jäivät paljolti käyttämättä esikoisen kuumaverisyyden takia, kun olisivat olleet liian lämpimiä..ihan ilmankin bodya lisänä. Meillä oli college-kankaisia ja fleece-kankaisia sisäkäyttöön tarkoitettuja alle 3kk tosi pikkuruisia haalariasuja. Osassa huppu, osassa ei, söpöjä ku mitkä ja helppokäyttöisiä. :)
 
Muokattu viimeksi:
Tällasia pellefantti. :)

30690156eabebed1fe516d02d8971a10
 
Samaa mieltä kuin Zoe: paidat vauvalla on vaan kainaloissa koko ajan, itse käytin esikoisella body alle+ ohut tai paksumpi haalari päälle jos tarvii. Meilläkin kyllä esikoinen pärjäsi sisällä talvella ihan hyvin myös kun oli vain body+potkuhousut.
 
Joo ei Meilläkään vauva aikana paitoja tullu paljoo käytettyä. Just sen takia ku ne nous koko ajan ylös ja rullalle.
 
Sain ison kasan käytettyjä vaatteita lisää, hyvä sillä oli vähän paniikki että täällä on kohta joka päivä kone pyörimässä. Meillä on kans tuommoisia koko haalareita. ..kuka estää käyttämästä ns. yöasu kokopotkareita vaikka keskellä päivää? Body vaan alle. :)

Hahaa! Nyt puhelen niin varmasti, mutta saapas nähdä kun tosi paikka tulee..ollaan varmaan helisemässä! Tiuskitaan toisillemme, et älä nyt noin ja ei noin paljon vaatteita.. Siitä ois kiva saada jotain osviittaa..miten puet vauvan. Eikä vaan että koita niskasta niin tiedät. Tiedänkö varmasti?
Muita jännittää synnytys niin mua jännittää/pelottaa koko loppu elämä enemmän! :rolleyes:
 
Mä neulon yllättävän noopeasti nykyään joten en aio näpertää mitään ennen kuin mallinukke on syntynyt ja voi katella mittoja. Sain tänään vihdoin pestyä äitiyspakkauksen sisällön ja voin hetken aikaa olla tyytyväinen itseeni. Edelleenkään ei jännitä synnytys. Vanhempani olivat kovasti ihmeissään kun kerroin että synnytysvalmennusta ei meilläpäin ole tarjolla mutta sanoivat myös että heillä se meni aikoinaan ihan vain nauramiseksi. Synnytysosastoon tutustuminen oli valaiseva kokemus kun pääsi oven takaa kuulemaan synnyttävän äidin huutoa ihan livenä. Ilokaasua ei saatu kokeilla mutta kuulemma kahdeksankymmentäluvulla sekin oli ihan peruskäytäntö :) Oli outoa mennä tutustumiskierrokselle tyttökaverin kanssa kun muilla oli isiä mukana. Minunpa rakas mieheni se kehtaa tunnustaa oksentaneensa kun hänen tyttärensä syntyi 12v sitten ja minä en halua ketään pahoinvoimaan viereeni synnytyssaliin. Saa odotella ulkopuolella ja pelata clash of clanssia ihan rauhassa. Mä olen jo kauan sitten päättänyt että mun synnytyssaliraiderini on seuraava:
Kirpeitä nallekarkkeja
Noitapillejä
Kylmää pepsimaxia
Sonata Arcticaa

Kivunlievitysjuttuja en ole vakavissani miettinyt kun niin paljon kaikkea on tarjolla. Alkupaloiksi varmaan mitä lie hierontaa ja kaurapusseja ja jälkkäriksi möllötystä ammeessa. Itse synnytyksestä en tiedä. Katsotaan nyt kuinka pahalta tuntuu.. :)
 
Meillä ei pääse tutustumaan synnytysosastoon mutta ei se toisaalta haittaa, vaikka olishan se ihan kiva. Eniten jännittää että miten kestän sen kivun. Ahdistaa vähän jo valmiiksi, se että joudun julkisesti tunteilemaan. En haluaisi itkeä ja kokea tuskaa muiden seurassa.. Mutta kai siinä tilanteessa sitten keskittyy muihin asioihin.

Raideria ei vielä oo, enkä oo miettinyt synnärilaukun sisältöäkään. Ainakin laturi lähtee mukaan! :D Tuskin tarvin mitään kirjaa tai lehteä, mut karkit maistuis. Kätilöt kehui kauheesti synnytyshuoneiden äänentoistolaitteita, pitää miettiä joku hyvä levy millä sais nekin sit testattua.

Kivunlievityksestä oon sen verran pohtinut et koitan mennä mahdollisimman pitkälle ilman. Jos ei onnistu niin sit piikit selkään ja homma pois alta.

On muuten alkanut tulla taas melko malttamaton olo. Olis jo lokakuu! Harkitsen jopa sen semi-humpuukki vadelmateen juomista.
 
Mä oon miettinyt kans musiikkia, mukaan lähtee ainakin Coldplay ja Nightwish levyt. Sonatakin löytyis hyllystä, mut ehkä ei ihan sinne mennä. :D Mulla ois toi spotify kännys siel ois vaikka mitä musaa, mut sitä ei varmaan saa käyttää kun on kaikenmaailman sydänkäyrän mittaajia vieres. harvemmin nykyään enää ostaa mitään cd:itä.
Jaffaa vois kyl pullon mukaan ottaa. Ehkä joku suklaati levy. Pähkinöi, jugurtti- ja suklaarusinoi. :)
 
Nyt oon kade! Meille kätilö sanoi, että rock-musiikkia tai mitään sen raskaampaa ei saa tuoda. :sad001 Vain "kevyttä ja rauhoittavaa". Jotenkin ei vaan inspais kuunnella mitään rentoutuslevyn kohinaa tai backstreet boysia synnyttäessä, se taitaa olla ainoa poppilevy joka löytyy... :D Ehkä kuitenkin otan kiellettyä musiikkia, jos ei muilta oo sitä evätty ja sammuttavat soittimen sitten jos on pahasta.

Muuten en oo hirveesti miettinyt, mitä ottais mukaan tekemistä tai syömistä. Itseni tuntien ristikoitten täyttö tai kirjan lukeminen ei kyllä onnistu, jos tekee kipeetä. Ravailen todennäkösesti levottomana ympäri salia ja käytäviä. :D Evääksi lähtee jotain kivennäis/makuvettä ja jotain herkkuja, jotka selvinee myöhemmin.
 
Takaisin
Top