Liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Qwerty
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle urheilu on ollut elämäntapa ihan lapsesta saakka. Kilpaurheilua ensin 16 vuotta ja sittemmin tavoitteellisesti salilla. Tällä hetkellä noin 5 kertaa viikossa. En pystyis mitenkään luopumaan treenaamisesta, joten etsin aina jonkun tavan liikkua. Mulla on nyt viikot 6+4 ja väsyn helpommin. Pahoinvointi iskee hengästyessä (siis ihan niin, että meinaa laatta lentää) ja myös lievää huippaamista. Myös tisseihin sattuu aina maatessa. Tosin vatsallaan ei tässä kovin kauaa enää ollakaan.. Toivon, että olo helpottaa jossain vaiheessa! :arghh:

Jotenkin tässä on alkanut arvostamaan ihan hulluna synnyttäneitä naisia!!! Oikeesti 9kk vaihtelevia olotiloja, kropan muuttumista, synnytys, siitä palautuminen.. Mulle kaikki on vielä ihan uutta. On kyllä suuri apu lukea teidän kokemuksia täältä.

Mä harrastan liikuntaa aktiivisesti ja jatkan ihan normaalisti niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Juoksulenkit on vaihtunut yleensä reippaaseen kävelyyn noin puolessa välissä ja salilla olen käynyt melkein synnyttämiseen saakka. Salitreenin voi muokata helposti sellaiseksi kevyeksi ja tehdä kehoa vahvistavia liikkeitä (mm.selkä- ja käsilihasliikkeet ovat hyviä). Kahdesta edeltävästä raskaudesta ja synnytyksestä olen palautunut tosi nopeasti ja pyrkinytkin aloittamaan kävelylenkit mahd.pian synnytyksestä. Ikävää jos teistä osalla tulee huono olo liikunnasta. Silloin kannattaa tietysti kuunnella kehoaan. Kyllä kroppa onneksi ilmoittaa jos ei tunnu hyvältä!

Muokattu viimeksi:
Olen perehtynyt aiheeseen aika laajasti työn ja kilpa(kuntourheilun) kautta. Neuvoisin että 2:lla ja kolmannella kolmanneksella ei syke saisi ylittää aerobista kynnystä. Se sykeraja 150 ei oikein toimi kun sykkeet ovat niin yksilöllisiä. Maitohappoa ei saisi muodostua.

Mitä mieltä olette saunomisesta ja avantouinnista? Itse olen käynyt avannolla ehkä 5v ja rakastan sitä harrastusta. Kaverini, jonka kanssa käydään, kävi avannolla raskaana ollessa melkein loppuun asti. Yksi lääkäri on sitä mieltä, että kaikkea saa tehdä mikä tuntuu hyvältä, toinen taas vastustelee kovasti.

Minulla on kaksi koiraa joiden kanssa tulee lenkkeiltyä ja ulkoiltua joka päivä, ja sen lisäksi ratsastan. Vielä ei tunnu siltä että pitäisi ratsastus lopettaa, tänäänkin menossa hyppäämään :D Tässä vaiheessa alkio on vielä niin hyvin suojassa tuolla lantion sisällä ettei pitäisi olla mitään vaaraa. Sitten kun vatsa alkaa kasvamaan, esteiden hyppääminen saa jäädä, ja ratsastelen sitten muuten sinne asti mikä hyvältä tuntuu. Voisihan sitä kaatua vaikka rappusissa, niin en halua alkaa varomaan liikoja vielä tässä vaiheessa. Ainoa mikä tällä hetkellä rajoittaa on tämä etova olo ja sen mukana tuleva uupumus.

rv 7+2

En kyllä uskaltais ite raskaana pulahtaa avantoon, mut jokainen tyylillään. Jännä ku yks kaverinikin on raskaana ja hälle oli neuvolatäti sanonu et raskaana ei ois suositeltavaa mennä poreammeesee ku kuulema kuuma vesi hidastaa istukan verenkiertoa.. ite kävin esikoisesta säännöllisesti ku meilläki semmone amme on ja iha terve kersa tuli... nyt en taas tiä uskallanko käyä tän pikkukakkosen kohalla ollenkaa ammeessa... jotenki aattelis et ei avantouintikaa vois kovin hyväks olla ku ni kylmä vesi kuitenki supistaa verisuonia ja laskee sykettä... :-S mut siellähä toki vaa pulahetaa et en tiä sit...

Edellisessä raskaudessa otin kuntokeskuksen jäsenyyden kun tiesin raskaudesta. Kävin salilla, spinningissä ja pumpissa lähes äitiysloman alkuun asti. Toki hölläten kovasti ja sykkeitä ja omaa vointia seuraten. Loppuajasta myös kävin paljon uimassa, 1-2 krt viikossa. Se tuntui tosi hyvältä. Talvella hiihdin. Pyöräilin ohjaustanko ylhäällä vielä muutamaa päivää ennen synnytystä. Mun vinkki on että kannattaa liikkua niin kauan kuin pystyy ja tuntuu hyvältä. Toki riskilajeja vähän miettiä että minkä aikaa turvallista.

Ja oman itsensä mukaan. Jos on luonteeltaan niin kuin minä, ettei tunnille voi mennä ilman että vetää aina kaiken täysillä tunteakseen treenaavansa, niin sitten ihan itse tietää, että on parempi olla menemättä. :grin

Tuokin on kyllä ihan totta. Täytyy myöntää että oli kyllä alkuun vaikeuksia höllätä vaikkapa spinningissä kun ennen tehnyt aina täysillä ja tuli vähä sellainen olo että ihan turha treeni jos ei saa verenmakua suuhun. Mutta sitte aattelin että parempi kuitenki liikkua.

Niin ja olin siis kyllä ennen raskautta liikkunut paljon joten tietty siihenkin kannattaa vähä suhteuttaa että jatkaa niitä tuttuja eikä hulluna aloita kaikkea raskasta.

PT treeneissä oli tarkoitus käydä, toivottavasti pääsee pian taas aloittamaan. Alku pahovointi on vienyt voimat. Jos tässä pääsee käymään niin pitkään kuin mahdollista käydä. Kunhan tän flunssan sairastaa eka.

Liian vähän, mielestäni... :smiley-ashamed004

Hyötyliikuntaa tulee ihan mukavasti kun ei tuota autoa ole, mutta sen lisäksi liikunnat jää lähinnä siihen, että käydään miehen kanssa iltalenkillä yhdessä. Jotain lihaskuntoa parantavaa pitäisi ehkä aloitella, jaloissa mulla on ihan ok:sti voimaa, mutta kädet on aika narut.

Mä oon ollu nyt tosi väsyny liikkumaan, pitkiä päiviä töissä ja pahoinvointia. Rauhallinen kävely tallihommien lisäksi ainut liikunta. Ehkä tästä taas pikkuhiljaa virkistyy :)

Mä kävin eilen kuntosalilla taas pitkästä aikaa. Yritän nyt saada käytyä siellä edes pari kertaa viikossa tekemässä sellaista pientä pumppailua.
Mua on alkanut vaivaamaan myös ilmeisesti jonkunlaiset supistukset (?), yleensä kävellessä. On siksi jäänyt tuollaiset lenkit yms. vähän vähiin. Neuvolassa sanoivat, että nuo mun supistukset, tai mitä nyt ikinä onkaan, niin on yleisiä tässä vaiheessa ja silloin pitää vaan höllätä että menisi ohi :)

Kävin eilen juoksulenkillä yli kuukauden tauon jälkeen, kylläpä teki hyvää. Sykkeet saatto kyllä huidella missä vaan, oli sykemittarista akku loppunu. Ja yön aikana oli satanu lunta, joka on nyt loskana tuolla niin tulee varmaan taas pitkä tauko seuraavaan kertaan :P

Oon pyöräillyt töihin ja alun perin piti jatkaa talvellakin. Nyt vaan isot liukkaat mäet tuntuu vähän riskialttiilta. Niinpä lopetin pyöräilyn enkä vaihtanut nastarenkaita. :( Mulle sopii enemmän hyötyliikunta. Pitää kai aloittaa kävelylenkit ja ehkä kotona voisi jumpata kun mulla on yksi jumppa-DVD. :D En vaan ole ikinä ollut mikään liikunnallinen.

Vinkkinä, että Youtube on pullollaan oikeesti tosi hyviä jumppavideoita. Musta ainakin on superhelppoa vaan kattoa näytöltä mitä pitää tehdä ja kuinka kauan, ei tartte ite miettiä yhtään :p

Kävelyllä tykkään käydä. Harmittaa kun jumpat jäi jo joulutauolle, mutta niitä olisi tarkoitus jatkaa. Aion jumppailla oman voinnin mukaisesti ja jättää tekemättä jos jokin tuntuu epämukavalta.

Lum_ Kiitos vinkistä! Ei tässä mihinkään kodin ulkopuolelle kerkii töiden jälkeen. Haluaa olla kotona esikoisen kanssa. Voidaan vaikka yhdessä jumpata. :)

Mä kävin ohjatuissa jumpissa ennen kun alkoi raskauspahoinvointi ja väsymys. Eli liikunnaksi jäi kävelyt ja perus hyötyliikunta. Nyt kun pahin pahoinvointi on takana niin on taas alkanut mieli aloittaa jokin liikunta. Tekis mieli aloittaa jokin tanssi esim zumba, jossa vois fiilistellä hyvää musaa. Kyllä se liikunta vain tekee niin hyvää:happy:

Takaisin