Liikunta

Qwerty

Näppärä viestien naputtelija
Kesämammat 2018
Huhtikuiset 2023
Minkä verran liikutte, mitä harrastatte? Onko muilla harrastuksia joiden jatkoa pitää miettiä raskauden edetessä? Minulla on hevonen, joten ratsastus täytynee pikkuhiljaa jättää pois. Onneksi hevosen voi liikuttaa muillakin tavoin :) tallin siivous myös hyvää hyötyliikuntaa. Lisäksi lenkkeilen koiran kanssa päivittäin, joten uskon että saan tarpeeksi liikuntaa vauvaa ajatellen. Kertokaahan omia liikuntatottumuksia, lisäättekö tai vähennättekö jotain? :)
 
Mä pyrin olojen mukaan käymään 2 kertaa viikossa salilla ja lenkkeilen päivittäin koirien kanssa myös :) Joogan ajattelin aloittaa, tekis hyvää kropalle ja mielelle!
 
Mä en oo juurikaan mitään liikuntaa harrastanut usempaan vuoteen. Tarkoituksena oli aloittaa kahvakuulailu, mutta nyt musta tuntuu että hieman kevyemmällä lajilla ois syytä lähteä liikkeelle. Ehkä kävelyä/lenkkeilyä ja kotona lihaskuntoa :)
Jostain suosituksista just luinkin, että jos ei ole ennen raskautta harrastanut aktiivisesti jotain tiettyä raskaampaa lajia niin ei pitäisi sellaisella aloittaa. Toki omien fiilisten mukaan :happy:
 
Osaako kukaan sanoa sykkeistä. Joissain sanotaan, että rv24 jälkeen pitää seurata, ettei syke pitkäkestoisesti nouse yli 150. Jossain taas puhutaan koko raskausajasta... Ja mikä on pitkäkestoinen, minuutteja? kymmenen minuuttia?..

Itselläni sykkeet on koholla jo nyt ja nousee helposti tuonne 150-178, pelkkä hölkkä tai reipas kävely saattaa ne nostaa jo tuonne 150 pintaan... Mitä tässä uskaltaa sitten harrastaa,kun syke nousee niin nopeasti...

Rv: 6+3
 
Minulla ainakin oma kroppa kertoo raskausaikana, milloin on liikuttu riittävästi tai riittävällä voimakkuudella. Eli edellisessä raskaudessa tietyssä kohdassa liikuntaa alkoi tuntua, että kohta pökerryn, vaikka vielä ei ollut edes hiki, ja normaalisti ei tuossa kohtaa tuntuisi vielä missään. Silloin liikunta on liian kuormittavaa. Ja sitten ensimmäisen kolmanneksen jälkeen alkoi tulla liitoskipuja aina seuraavana päivänä metsäsuunnistuksen jälkeen, joten sekin kertoi, että metsässä kiipeily, juokseminen ja hyppiminen oli syytä lopettaa.
 
Ollaan lähdössä hiihtolomalla Lappiin. Mietin vaan, että uskaltaakohan sitä lautailla masun kanssa... Olen kyllä kokenut laskija, yli 20 vuotta laudalla takana, eli siinähän se on jalkojen jatke missä kengätkin. Kaatunut en ole pitkiin aikoihin normaalimäessä :). Aina kun vaan kaikki ei ole itsestä kiinni rinteessä... Noh onhan tässä vielä aikaa miettiä. Ehkäpä vuokrataan kamat meidän puoltoistavuotiaalle, ja meen sitten sen kanssa lastenmäessä :joyful:.
 
Mää en varmaan uskaltais enää tossa vaiheessa mäkeen mutta jokainenhan arvioi oman tilanteensa mukaan.
Me ollaan kans menossa Lappiin talvella. Ite en oo mikään laskettelija niin menee varmaan aika lasten pulkkamäessä esikoisen kanssa.
Noin muuten liikunta on aika vähissä, zumbassa käyn kerran viikossa ja sitä aattelin jatkaa olojen mukaan.
Ekassa raskaudessa jatkoin rv29 asti ja toisessa rv18.
 
Käyn salilla ja pyöräilen (ennen kaikkea työmatkapyöräilyä). Nyt olen ollut kipeänä, joten en ole käynyt vielä raskaana ollessa salilla. Teen siellä aika rankkaa treeniä, joten pitänee varmaan treenata pienemmillä painoilla. Pyrin jatkamaan liikuntaa suht normaalisti, mutta pitää mennä oman olotilan mukaan. Nyt on ollut niin kauhea väsymyskin, etten kyllä jaksaisi vetää rankkaa treeniä.
 
Käyn muutaman kerran viikossa salilla ja lisäksi lenkillä pari kertaa viikossa. Ymmärsin että ekat 12 viikkoa voi jatkaa ihan normaalisti, sitten pikkuhiljaa pitää salilla jättää suorat vatsalihakset pois. VInoja voi silti tehdä. Siinä main pitää myös sitä sykettä alkaa tarkkailemaan, silloin pitää ehkä se juokseminen jättää pois, kun näin huonokuntoisella nousee syke aina juoksussa pilviin :)

Mekin ollaan menossa maaliskuussa Lappiin hiihtolomalle. En ainakaan laskettelumäkeen enää silloin uskalla, mutta helppoja murtsikkalenkkejä ajattelin tehdä. Voin sitten touhuta lasten kanssa loppuajan :) Mahan kasvu vaikuttaa kuitenkin tasapainoon sen verran, että epäilisin tuota laskettelun turvallisuutta... Varmasti itse tietää kuitenkin parhaiten! :)
 
Mullakin taitaa tulla nyt välivuosi laskettelusta. Ehkä kun esikoinen kyseessä niin oon tosi varovainen ja ratsastus tuntuu jo nyt erilaiselta, kun kokoajan miettii ettei vaan putoa [emoji16] olen ratsastanut siis 15 vuotta joten taidoista ei ole kyse, joku sisäinen varovaisuus vaan iskeny heti alkuunsa :) kaverini kyllä aikanaan ratsasti ihan viimeisilleen, kun maha oli todella pieni eikä ollut juuri lainkaan kipuja.
 
Mä oon käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti salilla ja ulkona treenailemassa.
Liikunta ja hyvä kunto kun auttaa ja helpottaa niin monessa raskausvaivassa ja palautumisessa, niin yritän nyt pikkaisen panostaa ja saada säännöllisemmin treenattua :)
 
Mää oon käynyt juoksulenkeillä muutamasti viikossa ja ajattelin jatkaa niin kauan kun se tuntuu hyvältä. Nyt on vaan pakosta ollu parin viikon tauko, hirvee flunssa joka ei tunnu millään loppuvan :sad001 kuntosalin aloitusta oon pitkään suunnitellu, mutta siirrettäköön se vaikka vuoden päähän :D
 
Itellä kans toi zumba harrastuksena ollut jo monta vuotta, tänään oli taas tosi hyvä tunti nyt pitää vaa kattoo kuinka pitkään sitä sitten voi/jaksaa jatkaa
 
Itellä kans toi zumba harrastuksena ollut jo monta vuotta, tänään oli taas tosi hyvä tunti nyt pitää vaa kattoo kuinka pitkään sitä sitten voi/jaksaa jatkaa
Ite oon huomannut että nyt jo meinaa hengästyä herkemmin kun ennen, vaikka oon kans harrastanu monta vuotta jo.
Aluks tuntu siltä, että jos joku on mukaan tarttunut, niin varmaan putoo pois kyydistä kun sellasta veivausta on välillä.:grin
 
No kyllä nyt kans niin heiluttiin et jos ois yhtään isompi tässä kohtaa ni menis masussa varmaan edes takas tunnin ajan:) täytyy niin kauan kun voi jatkaa ei zumbassa oikeen oo mieltä jollei voi vatkaa mukana.
 
Mulla on kaks hevosta ja ratsastuskertoja viikossa tulee yhteensä 4-6 ja ajamista kärryillä toinen mokoma. Tämä tietty mietityttänyt kauanko niiden kans pystyy telekkuamaan ilman riskejä... Ratsastanut olen vielä ja ajatellut sen jatkamista ainakin sinne asti kunnes maha alkaa näkyä ja vanhemmalla/luotettavammalla hevosella mahdollisesti senkin jälkeen jos kroppa ja pää kestää mukana.

Muutoin lenkkeilyä koirien kanssa ohjelmassa, hölkkäilyssä ollut nyt useamman kk tauko kun sairastelin kilpparitulehduksen ja tulehdusarvot oli pitkään perseellään. Ehkä vielä syksyllä ehtisi lenkkeillä tosissaankin ennenkuin massu alkaa rajoittaa enempää.
 
Ratsastaa meinasin tämän vuoden loppuun ja sitten jättää pois kun ei omaa hevosta nyt ole niin ei sen puolesta tarvi sitten enää hepan selkään kiivetä. Muuten sitten liikuntaa ja lenkkeilyä tuntemusten mukaan.
 
Tällä hetkellä en harrasta mitään enkä liiku mitenkään. Valitettavasti koirat kestää pihalla vapaana (ja juoksevat myös siellä), niin laiskan emännän ei tarvitse lähteä lenkille. Työ on fyysistä joten kotona ei vaan jaksa enää liikkua. Kunhan saa kotityöt tehtyä ja eläimet + lapsen hoidettua niin energiat on kulutettu. Muutenkin lenkkeily pimeässä ei innosta, metsässä on susia ja poika ei viihdy rattaissa. Parempi siis pysyä kotona. Jumppaankaan en enää ilmoittautunut. En tiiä miten ihmeellä liikunta alkais taas kiinnostamaan :rolleyes: Varmaan olis lähdettävä johonkin kauemmas luontopoluille yms. retkeilypaikkoihin kun kotikylä kyllästyttää.
 
Mä käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Sykkeitä oon aina seurannut ja niin aion tehdä myös nyt. Kovan sykkeen tunneilla oon vähän himmanut siellä "yläpäässä" eli kun sykkeet menee yli 150 niin en lisää kaasua vaan painan mielummin vähän jarrua. Muuten aion kyllä jatkaa samaa rataa, loppuraskaudesta pitää ruveta himmamaan jos olot ei muutu ennen sitä.
 
Mä oon liikkunut tosi laiskasti ja nyt vihdoin syksyllä sain aikaseks ilmottautua jumppaan. Katsotaan kuinka pitkälle pystyn käymään. Yhen kerran jätin jo väliin hirveän väsymyksen ja vuotojen takia.
 
Takaisin
Top