Liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Qwerty
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Salikortti on olemassa, sen verran laiska vaan oon ettei jaksa käydä.. jos edes 2kertaa kuussa käy. Oonkin miettinyt miksi elokuussa salikortin hankin kuin yritystä vauvaan oli jo silloinkin :rolleyes:
2koiraa pitää myös huolen, että ulkona on pakko käydä jonkinmoinen kävely tekemässä. Nyt tämä jo parin metrin kävely saa hengästymään joten kyllä se tästä :wideyed:

Täälläkin ratsastus jää jossain kohtaa pois. Edellisessä raskaudessa ratsastin melkeen äippälomaan asti kun ei ollut kipuja ja oli luottohevonen alla. Valitettavasti tämä hevonen jouduttiin lopettaan vuosi sitten eikä nyt ole niin varmaa hevosta tallissa. Mutta onneksi voi ajaa ja harrastaa muuten :)

Mä luistelen ja harrastan sirkusta (lähinnä lattia akrobatiaa) ja molempia ajattelin jatkaa niin pitkään kuin suinkin kroppa antaa periksi. Molemmat lajit on ollu mukana lapsesta asti ja tuntuis kyllä oudolta nyt lopettaa kun vielä ei raskaus ole mitenkään menoa haitannut. Kroppaa kuunnellen siis eteen päin :)

Koiran kanssa päivittäin tuo lenkkeilyä sekä 2x viikossa PTn kanssa treenailessa. Saa nähdä kuinka pitkään jaksaa käydä vai joutuuko jo jossain vaiheessa laitamaan taon.

Vaunulenkki joka päivä. Yksi pitkä (1-2 tuntia) tai kaksi lyhyempää tai pitkä ja lyhyt :D reipasta kävelyä hyvässä maastossa. Tykkään. Sillä pudonnu edelliset raskauskilot ja enemmänkin. Ja nyt sit aletaan kerätä uusia kiloja. Haha.
En kävele pakolla enkä laihdutusmielessä. Raittiin ilman, maisemien, kunnon vuoksi. Ajankuluksi.

Niin kauan kävelen kun vointi sallii. Hyvin on aina sallinut. Vähän täytynyt loppua kohden hidastaa.

Mites te jo aiemmin synnyttäneet, kuinka pian pääsitte liikkumaan, oliko teillä voimia siihen? Itse kun aina oon ollu hoikka, mietin kuinka sopeudun uuteen vartaloon ja kuinka jaksan alkaa raskauskiloja pudottelemaan :) tiedän, mietin jo melko kaukaisia asioita :D

Minä laihduin raskausaikana 13 kg, vaikka minulla ei ollut pahoinvointia ollenkaan, enkä mitenkään yrittänyt laihduttaa. Kilot eivät tulleet takaisin, tosin synnytyksen jälkeen ei kyllä yhtään kiloakaan enää tuosta lähtenyt. Nyt jälleen raskaana on paino taas lähtenyt laskuun, eikä se haittaa yhtään, koska muutama liikakilo on vielä jäljellä.

Synnytys oli siinä mielessä helppo, että jo kolmantena päivänä kotiinlähtiessa pystyin jo istumaan ihan normaalisti, ja olokin oli hyvä. Imetyksen yritys tosin sitoi sen verran, että turha oli kuvitella liikkuvansa mihinkään vessan, sängyn ja keittiön kolminaisuudesta. Sitten kun ymmärsi lopettaa imetyksen yrittämisen (pelkästään pumppaamiseen kului 12 h vuorokaudesta), pystyi taas tekemään muutakin kuin nukkumaan, pumppaamaan ja imettämään. Karkeasti arvioiden pumppaamiseen ja pumpun tavaroiden pesuun ja sterilointiin meni vuorokaudessa se 12 h, sen lisäksi piti vielä "imettää" lasta 5 h, ja sitten 2 h meni siihen, että lapsi sai ruokaa pullosta, koska rinnoista ei tullut missään vaiheessa paria pisaraa enempää, ja sitten vuorokaudesta jäi vielä noin 5 h jäljelle, jona aikana piti nukkua, syödä, peseytyä, tiskata ja tehdä kaikki muut hommat -- ja tuo 5 h oli siis siroteltuna puolen tunnin pätkiin 2-3 tunnin välein ympäri vuorokauden. Eli ei tullut mieleenkään harrastaa liikuntaa. :D
En suosittele tätä kenellekään, joten jos rinnat eivät toimi, ei todellakaan kannata lähteä tuollaiseen pumppausrääkkiin. Ei se edes auta. Ja koska siinä ei mitenkään ehdi nukkumaan edes puolta määrää tarpeellisista unista, aiheuttaa se vaarallista unenpuutetta. Minä lopetin siinä vaiheessa, kun törmäilin huonekaluihin ja tavarat eivät enää pysyneet käsissä, vaikka niitä kuinka yritti pidellä. Pelkäsin vahingossa tiputtavani lapsenkin, ja yksikään rintamaidon pisara ei ole sen arvoista.

Sitten kun tuon pumppausrääkin lopetti, oli taas aikaa lähteä kävelyllekin, eikä se tuntunut yhtään raskaalta. Juokseminen oli pelottavaa, koska tuntui, että vatsa tippuu maahan, joten kyllä siinä pari kuukautta meni, ennen kuin juokseminen tuntui taas hyvältä.

Itselle hankalinta ehkä ollut liikkumaan lähdössä se että synnytyksen jälkeen on tuntunut pitkään siltä että vähänkin jos heiluu niin kohtu yms holahtavat lattialle. Suosittelen todellakin treenaamaan niitä lantionpohjalihaksia raskausaikana ja aloittavan niillä synnytyksen jälkeen. Toki palautuminen on lähtötasostakin paljon kiinni.

Mulla tuli raskausaikana 14 kiloa.. Synnytyksen jälkeen olin vasten omaa tahtoa synnärillä "pakolliset" 3 päivää ja kotiin kun pääsin, niin lähdettiin heti koirien kanssa pienelle lenkille.. Toki aluksi pystyi menemään TOSI lyhyitä lenkkejä, eikä vauhti päätä huimannut.. Saipahan koirat haistella rauhassa.. :hilarious:

Mulla ei myöskään maito noussut kunnolla ja tyttö sai alusta asti korviketta "imetyksen" lisäksi..

Okei! Hurjan kuuloista sulla ollut Suski75 :/ yksilöllistähän tämä tosiaan on, eikä liikunta tietenkään ole ykkösenä tehtävälistalla. Kesähelteet voi toki olla tukalat myös liikunnan aloituksen kannalta (siis jos ensi kesä olisi ihan vaikka kesän tuntuinen :D) mutta toisaalta taas ehkä helpompi lähteä ulos, kun ei tarvitse miettiä paleltuuko vauva tai itse :)

Mä lähdin 6pv synnytyksen jälkeen Prismaan, äiti kysyi tarvisinko seuraa/apua -En tarvii.. Siellä sitten hiihtelin rauhaksiin Prisman käytäviä ja mietin että mitä !@&!&#$ mä täällä teen.. Mulle tuli aika pitkäänkin liian reippaasta kävelystä ikävä paineentunne alakertaan ja siksi juoksuaskeliin kesti reilu 6kk..

Mie oon aina palautunut nopsaan ja alle viikon sisään lähtenyt ulkoilee. Helmivauvojen kans tietty pakkasrajat rajoittanut. Pikkuhiljaa, ei siitä kannata ressiä ottaa. Kunto palailee ja vaunulenkkien vauhti kasvaa ja pituus ajan myötä. Tällä hetkellä taidan olla paremmassa kunnossa kun ennen kun aloin odottaa tuota marraskuista joka ens kuussa täyttää 1v. Tiedän kokemuksesta että alkaa mulla raskauden myötä vauhti hiipua jossain kohti, mutta, mutta, kehoa kuunnellen. Ulkoilusta nauttien.

Multa on aina jääny raskauskilot sairaalaan aina kyllä lihonnut olen raskauksien välissä. Nyt viimeisen 1,5v aikana pudonnut 17kg tekemättä mitään. Liikkumaan olen ollut huono lasten aikana. Mutta niiden perässä tulee juostua. ruokavalio on maailman huonoin.[emoji20] mutta pikkuhiljaa sitäkin parannellaan

Mä painan tismalleen saman verran mitä ennen ekaa raskautta :D enkä oo tehny mitään muuta, kun vaunulenkkejä (esikoinen 8kk) en oo ottanu stressiä.. No okei monesti noi vaunulenkit ollu lähemmäs 10km niin ehkä ei pitäis kävelyn hyötyjä aliarvioida..

Niin ja mä jouduin sairaalaan tiputukseen pariin otteeseen niin kiloja karis lihaksista, mut ne tuli onneks ihan arjen touhuissa takasin.. Vähän harmittelin sillon, et en mä niistä lihaksista halunnu luopua, kun olis tosta jenkkakahvastakin mistä ottaa xD

Niin muutes mitä liikuntaa aattelitte nyt raskauden aikana harrastaa? Mä vähän pohdin, et jos saisin päivällä hoitajan niin ois kiva alottaa jotain mitä ei tarvitsis ihan heti lopettaakaan

Mä oon liikkunut vuosia säännöllisesti 5-7 kertaa viikossa lajeja vaihdellen. Tällä hetkellä lajeina tanssi, jooga ja kävely. Tanssin jätin pois kun sain tietää olevani raskaana (vaikka ei kai olisi tarvinnut, lattialle heittäytyminen ja ”kaatuilu” ei vaan tunnu nyt oikealta) mutta muuten tarkoitus olis jatkaa liikkumista.

Mutta.

Mulla on koko ajan ”flunssa” joka ei siis ole kunnon flunssa mutta nenä on tukossa, väsyttää ja viluttaa. Kroppa tuntuu kaipaavan lepoa ja sitä oon tehnytkin. Eilen lempeästi pakotin itseni (yleensä liikun intopiukeana) rauhalliseen joogaan ja nyt on nenä todella tukossa :bored: Eli tarkoittaa varmaan, että nyt on vaan pakko olla vähän aikaa ilman liikuntaa, vaikka se meinaakin tehdä hulluksi..

5+6

Minä oon kans miettiny tota ratsastusasiaa, pihassa seisoo kaks hevosta, jotka ovat tottuneet liikkumaan 5-6 kertaa viikossa. Itse ajattelin ratsastaa niin pitkään kuin mahdollista, mutta sen jälkeen taitaa tulla kaikille meille pieni pakkoloma, ellen löydä liikuttajia hevosille. Tallitöitä teen niin pitkään myös kun pystyn, onneksi hevosetkin voi jättää ulos yöksi jo hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa, niin niiden osalta hiukan tekemiset kevenee. Lisäksi käyn koiran kanssa tekemässä reippaita kävely/hölkkälenkkejä. Huomenna aloitamme uinnin kaverin kanssa. :)

Saapas tuo teksti näyttämään minut sporttiselta.

Mä kävin alkuvuodesta vielä pilateksessa ja ajatten nyt ehkä aloittaa sen uudelleen. Se piti mun niskan ja selän kunnossa viime talven ja kevään. Nyt niska on aivan jumissa.. Mietin että voihan sitten jossain vaiheessa mainita ohjaajalle raskaudesta, jotta voi antaa vaihtoehtoja tietyille liikkeille. Ohjaaja on aivan loistava ja ihana, joten se varmasti onnistuu. Mietityttää vaan pilates lajina kun paljon keskitytään keskivartaloon, mutta olen koittanut selvittää asiaa, ei missään ole sitä kiellettykään..

Muuten mun työ on aika fyysistä ja tuon esikoisen kanssa ulkoillaan ja liikutaan. Hän jaksaakin potkutella pyörällä ja kävellä aika hyvinkin.

Mulla on koko ajan ”flunssa” joka ei siis ole kunnon flunssa mutta nenä on tukossa, väsyttää ja viluttaa. Kroppa tuntuu kaipaavan lepoa ja sitä oon tehnytkin. Eilen lempeästi pakotin itseni (yleensä liikun intopiukeana) rauhalliseen joogaan ja nyt on nenä todella tukossa :bored: Eli tarkoittaa varmaan, että nyt on vaan pakko olla vähän aikaa ilman liikuntaa, vaikka se meinaakin tehdä hulluksi..

5+6

Sama täällä. Käyn pari kertaa viikossa tanssitunneilla ja silloin tällöin salilla. Lisäksi teen kävelylenkkejä suhteellisen säännöllisesti. Mutta nyt on koko ajan vähän flunssainen olo ja tuntuu, ettei kannattaisi liikkua.

Nyt mulla on myös selän kanssa vähän ongelmia, pitäis päästä pikaisesti kunnolla salitreeniä tekemään.

Sama täällä. Käyn pari kertaa viikossa tanssitunneilla ja silloin tällöin salilla. Lisäksi teen kävelylenkkejä suhteellisen säännöllisesti. Mutta nyt on koko ajan vähän flunssainen olo ja tuntuu, ettei kannattaisi liikkua.

Nyt mulla on myös selän kanssa vähän ongelmia, pitäis päästä pikaisesti kunnolla salitreeniä tekemään.

On tosi vaikea tietää, pitäiskö vaan levätä vai liikkua rauhallisesti. Ehkä nyt lepään ainakin muutaman päivän : )

Minua on ahdistanut tämä liikunta-asia koko ajan. Tai ahdistanut ja ahdistanut - ehkä enemmän mietityttänyt. Haluaisin käydä päivittäin kunnolla ulkoilmassa ihan oman hyvinvoinnin takia + esikoinen pääsisi välillä itsekin möyrimään pihalle. Tekemistä on vaan niin paljon - kodin jonkinlaisen siisteyden ylläpito, opiskelu, tietysti lapsen hoito ja hänen kanssaan ajan viettäminen. Mulla käy usein niin, että pyykkääminen käy urheilusta eikä ulos ehditä. :( Haluaisin lapselle perinnöksi reippaan ja ulkoilevan elämäntavan, muttei se tällä menolla kyllä synny.. :(

Takaisin