Minä laihduin raskausaikana 13 kg, vaikka minulla ei ollut pahoinvointia ollenkaan, enkä mitenkään yrittänyt laihduttaa. Kilot eivät tulleet takaisin, tosin synnytyksen jälkeen ei kyllä yhtään kiloakaan enää tuosta lähtenyt. Nyt jälleen raskaana on paino taas lähtenyt laskuun, eikä se haittaa yhtään, koska muutama liikakilo on vielä jäljellä.
Synnytys oli siinä mielessä helppo, että jo kolmantena päivänä kotiinlähtiessa pystyin jo istumaan ihan normaalisti, ja olokin oli hyvä. Imetyksen yritys tosin sitoi sen verran, että turha oli kuvitella liikkuvansa mihinkään vessan, sängyn ja keittiön kolminaisuudesta. Sitten kun ymmärsi lopettaa imetyksen yrittämisen (pelkästään pumppaamiseen kului 12 h vuorokaudesta), pystyi taas tekemään muutakin kuin nukkumaan, pumppaamaan ja imettämään. Karkeasti arvioiden pumppaamiseen ja pumpun tavaroiden pesuun ja sterilointiin meni vuorokaudessa se 12 h, sen lisäksi piti vielä "imettää" lasta 5 h, ja sitten 2 h meni siihen, että lapsi sai ruokaa pullosta, koska rinnoista ei tullut missään vaiheessa paria pisaraa enempää, ja sitten vuorokaudesta jäi vielä noin 5 h jäljelle, jona aikana piti nukkua, syödä, peseytyä, tiskata ja tehdä kaikki muut hommat -- ja tuo 5 h oli siis siroteltuna puolen tunnin pätkiin 2-3 tunnin välein ympäri vuorokauden. Eli ei tullut mieleenkään harrastaa liikuntaa. :D
En suosittele tätä kenellekään, joten jos rinnat eivät toimi, ei todellakaan kannata lähteä tuollaiseen pumppausrääkkiin. Ei se edes auta. Ja koska siinä ei mitenkään ehdi nukkumaan edes puolta määrää tarpeellisista unista, aiheuttaa se vaarallista unenpuutetta. Minä lopetin siinä vaiheessa, kun törmäilin huonekaluihin ja tavarat eivät enää pysyneet käsissä, vaikka niitä kuinka yritti pidellä. Pelkäsin vahingossa tiputtavani lapsenkin, ja yksikään rintamaidon pisara ei ole sen arvoista.
Sitten kun tuon pumppausrääkin lopetti, oli taas aikaa lähteä kävelyllekin, eikä se tuntunut yhtään raskaalta. Juokseminen oli pelottavaa, koska tuntui, että vatsa tippuu maahan, joten kyllä siinä pari kuukautta meni, ennen kuin juokseminen tuntui taas hyvältä.