Liikunta

Pikku muru, ikävä kuulla. Toivottavasti pääset mammajoogaan!

Osaatteko sanoa, miten pitkään pystyy vielä tavallisia vatsarutistuksia tekemään? Vielä ei tunnu pahalta, mutta ilmeisesti niiden tekoa tulisi alkaa jo välttämään. Nyt rv 21+0. Lähinnä vatsallaan olo epämukavaa.

En alkuraskaudessa kertakaikkiaan ehtinyt kunnolla liikkumaan, kun oli kaikkea: muutto ja remonttia. Nyt taas uudella innolla aloittanut joogan ja jumppiinkin yrittänyt ehtiä.

Käsittääkseni ekan kolmanneksen jälkeen pitäis lopettaa jo, samoin voimakkaat kiertoliikkeet. Samoin ku synnytyksen jälkeen pitäisi odotella että erkauma palautuu ennen kuin alkaa tehdä (yleensä ainakin 6kk ellei todeta erkauman palautuneen jo aiemmin), vaikeuttaa palautumista nimittäin. Oma äitini esim. joutui korjaamaan erkaumaa leikkauksella kun ei malttanut odotella joten olen mielummin ylivarovainen tän asian kanssa...
 
Meidän neuvolan ohjelehtisen mukaan suorien vatsalihasten treenaus olis lopetettava viikolla 14, vinoja saa treenata koko raskauden. Kyykyt ja vastaavat on sallittuja viikolle 26 asti.
 
Mulla oli sellainen käsitys,että suoria vatsalihaksia olisi voinut treenailla vielä pidempään. Mut pitänee siis siirtyä vahvistamaan niitä lantiopohjalihaksia enemmän ja käymään vaikka pilateksessa. Onneksi nyt kauheesti en ole ehtinyt treenaamaan, vaikka intoa olisi:sad001
 
Meillä raskauspilateksessa on raskauteen erikoistunut fyssari kehottanut jättämään suorat vatsalihakset (+ muut sellaiset lihaskuntoliikkeet, mitkä kohdistuu "kriittisiin" lihaksiin) väliin sillon, kun vatsa alkaa pömpöttää eli monella varmaan just ekan kolmanneksen jälkeen. Vatsalihaksille on kuitenkin paljon hyviä ja päteviä treenitapoja, vaikkei perinteiset rutistukset tulisikaan enää kysymykseen. :)

Pyöräillä ajattelin niin kauan kunnes alkaa tiet mennä liukkaiksi. Siinä vaiheessa en ehkä uskalla edes nastarenkailla lähteä polkemaan.
 
Mä löysin kivan puolen tunnin kahvakuulatreenin, jota oon nyt tehnyt. Toivon et se huoltaa selkää ja keskivartaloa myös aika loppuun asti. Tänään kävin pitkästä aikaa juoksemassa ja tunnin lenkistä piti ehkä vartti kävellä. Vähän alkaa olla sellainen olo et pitkään ei enää pysty juoksemaan. Työmatkapyöräilen varmaan kans liukkaisiin asti, pidempään en ite uskalla. Koiralenkkejä tulee onneks joka päivä. Ja niin, tilasin töihin tasapainotyynyn, testasin kun työkaverilla on sellainen, ja se tuntui ihanalta kun oli vähän väsynyt ja kipeä selkä.

16+6
 
Miten te pystytte pyöräilemään raskaana??? Just mies yritti houkutella pyörälenkille niin pelkkä ajatuskin sattuu kun jotenkin alapää tuntuu niin herkältä nyt just.. Ja mulla on vielä sellanen herkkäpeppusatula tsygässä et ei oo siitäkään kiinni.. Mut niin me ollaan kaikki erilaisia.. :D
 
Emmätiiä :D Mulla on kyllä tosi lyhyt työmatka, n. 20 minuuttia suuntaansa, että siinä ei ehkä ehdi kipeytyä. Ja yleensä jos säännöllisesti päivittäin pyöräilen niin ei tuu alakerta kipeeksi, sitten jos pyöräily on satunnaista niin aina kipeytyy. Viimeksi pyöräily tyssäsi siihen kun ajoasento alkoi olla niin kummallinen ja epämukava, piti laskea satula ja nostaa tanko ihan tappiinsa että maha mahtui väliin, ja silti polvet sojotti ajaessa jonnekin sivulle. En muista milloin lopetin, ehkä joskus rv20-25.

Vatsiksista piti sanoa että kai se olennainen on, että ei tee suoria sitten kun vatsalihakset on lähteneet siirtymään sivulle päin. Aika aikaisessa vaiheessa oon kanssa varmuuden vuoksi lopettanut, kun muitakin vaihtoehtoja tosiaan on :) Viimeksi hurja huomio oli, että leuanvedot vaikeutui tosissaan sitten, kun vatsalihaksista ei saanut enää mitään tukea vetoon. Piti vetää pelkillä käsillä. Oli hurjaa kun keskivartalosta ei ollut mitään hyötyä. Nyt en kyllä moisia oo tehnyt enää säännöllisesti pariin vuoteen muutenkaan :D
 
Miten te pystytte pyöräilemään raskaana??? Just mies yritti houkutella pyörälenkille niin pelkkä ajatuskin sattuu kun jotenkin alapää tuntuu niin herkältä nyt just.. Ja mulla on vielä sellanen herkkäpeppusatula tsygässä et ei oo siitäkään kiinni.. Mut niin me ollaan kaikki erilaisia.. :D

Mulla ei itseasiassa edes useamman kuukauden tauon jälkeen tuntunut lainkaan pahalta. Ainoastaan maha alkaa hieman painaa kun maastopyörä käytössä - ei varmaan kovin kauaa tuossa asennossa kykene polkemaan ja toisaalta kun tosiaan ne liukkaat tulee niin en varmaan enää kaatumisriskin takia uskallakaan..
 
Itelläkin tullut vuosien varrella niin paljon pyöräkilometrejä työmatkapyöräilyn, treenien ja kisojen myötä, ettei enää tunnu takapuolessa. Varmaan siis osittain myös tottumiskysymys ja toisaalta se on ihan tutkittu juttu, että jokainen anatomia takamuksen ja muun satulaa vasten tulevan kropan osalta on tosi yksilöllinen. Esim. hyvin pehmustettu satula ei todellakaan oo tae siitä, että peppu kestäis ajamista. Voin kertoo, että kisapyörään tuli kokeiltua ties kuinka montaa eri satulaa ennenkuin löytyi sopiva.

Moni on kyllä sanonu, että raskaana ei pyöräily oo tuntu hyvältä (mahassa tuntuu pahalta, huimaa jne.), mut tosi yksilöllistä tääkim varmasti.
 
Tänään kävin pikkulenkin ajelemassa pyörällä. Ei maha siinä vielä paljoa tuntunut, enemmänkin pelotti, kun tiet oli märken lehtien peitossa kauttaaltaan. Minullakin on hypridipyörä, joten on matala ajoasento, enemmän tuntu selänpuolella.
 
Tänään vaihtui työmatkapyöräily bussiin. En uskaltanut tänään enää hypätä aamulla pyörän selkään, kun pakkasta ja jäätä jo. :sad001 Muuten olisi kyllä pyöräily sujunut mukavasti vielä. :P
 
En tiiä kuuluuko nyt tänne, mutta kun on pyöräilystä ollut juttua... Eilen oli eka päivä kun oli pieni lumihuntu maassa ja oli pakko pyöräillä töihin että ehdin ajoissa. Onneks ei ollut vielä liukasta. Mutta kääks kun tajusin kuinka riippuvaista meidän arjen sujuvuus on mun työmatkapyöräilystä! Meillä on siis yksi auto, jolla mies yleensä menee, jotta ehtii töihin aikaisin ja samoin hakemaan esikoisen hoidosta aikaisin. Mä vien esikoisen pyörää taluttaen ja lapsi joko kävelee tai potkupyöräilee, joskus kantoliinalla kannan, mut joka tapauksessa pyörä aina messissä ja siitä polkasen sit 20 minuutissa töihin. Bussimatkaan menee helposti vähintään 40 minuuttia kävelyineen, Länsimetro voisi nopeuttaa mutta tuskin valmistuu ennen äitiysloman alkua :D Mitä ihmettä mä keksin sitten kun ilmat tästä viilenee, huomennakin pitäisi tulla 10 cm lunta täällä joten jää kyllä pyörä väistämättä kotiin. Just kun on saatu arkipalapeli kivasti rullaamaan näin. En mä kuitenkaan loppuun asti voi mitenkään pyöräillä enkä muutenkaan pidä talvipyöräilystä.
 
Tiiätkö, ihan samat ajatukset eilen täälläkin, kun en liukkauden pelossa uskaltanut lähtee pyörällä töihin. Oli moni muukin vissiin pelännyt liukkautta ja bussit oli sekä aamulla että iltapäivällä aivan täynnä - osa porukasta jäi pysäkillekin, kun ei mahtunut kyytiin. Tää siis Tampereella tilanne.

Ahistaa kulkea bussilla (koska se väen paljous ja aikaa menee enemmän kuin pyöräillen), mut eilen just tajusin, että kohta kyllä loppuu pyöräilyt... Normaalisti oon alle -10 asteen pakkasilla kulkenut pyörällä, mut nyt en tiiä uskallanko nousta pyörän selkään talven tultua..
 
Meillä mies just kaatu pyörällä, oli ainekset isompaankin katastrofiin mutta onneksi selvis "vaan" aivotärähdyksellä, tikeillä, mustalla silmällä ja erittäin kipeällä ja turvonneella jalalla (ns. puujalka). Ja lapsen istuin meni kans tuhannen päreiksi, onneks ei ollut pieni kyydissä :nailbiting: oli joo ihan hyvä muistutus et voi käydä pahastikin.
 
Mä jätin jo suosiolla pyörän parkkiin ja vaihdoin autoon. Työkaveri oli juuri tällä viikolla lentänyt pyörän selästä niin ei uskalla itse riskiä ottaa.. Kyllähän tuo työpaikan autoparkin suolainen kuukausihinta hieman sylettää maksella, mutta ei nyt auta - kävellen matkaa sen verran, että ennen raskauttakin piti siihen lähes tunti varata ja veikkaan raskauden edetessä tahdin hidastuvan hidastumisestaan..
 
En pystynyt eilen edes kävelemään kunnolla kotipihalla kuin oli niin liukasta :D en osaa kuvitella miten pyöräily sit menis :P
 
Hui kauhee, onneks ei Nautilus käynyt pahemmin miehelle! Täällä on nyt ollut taas kivat pyöräilykelit, kun lumi on sulanut, mutta tarvii keksiä jokin muu ratkaisu talveksi.

Tilasin just nastamaiharit talveksi :happy: Mulla on kaupunkikelpoiset nastakengät mutta huomasin viikonloppuna koiratreeneissä että metsässä sais olla pitoa myös, täällä etelässäkin oli lumilaikkuja ja kalliot on tietysti ihan hirveän liukkaat. Samaan aikaan jalat pitäisi pysyä kuivina useamman tunnin metsäreissuilla, eli noi salonkikengät eikä suunnistusnastarit ei sovellu. Niin nyt on sitten kunnon maiharit tulossa, tulee tarpeeseen heti viikonloppuna kun meillä on yön yli koiratreenit (eli etsitään kadonneita koko yö metsässä). Oon käyttänyt nastoja viime raskaudesta asti lähes koko talven, koiralenkeillä päivittäin ja tietysti ne on sit kantoliinassa kantaessakin talvella ihan korvaamattomat, ilman ei uskaltaisi.

Muuten aika vaisua liikunnan suhteen, työmatkapyöräilyä ja koiralenkkejä ja tänään kokeilen taas juoksua lenkkikaverin kanssa. Katotaan vieläkö maistuu.
 
Mun sali-innostus jäi ajat sit ja en ole liikkunut juuri yhtään :O Huono omatunto, mut iltasin niin poikki ettei pimeään sateeseen ole huvittanut lähteä edes lenkille. Miten muilla? :)
 
Mulla on joku ihme väsymys kausi ollu ja just ku alko intoa taas löytyä niin iski flunssan. Tänään kyllä ajattelin kokeilla josko illalla jo jaksaisi joogata. Huomenna viimeistään ihan tunnille
 
Täälläkin liikkuminen jäi oikeastaan plussan jälkeen. En vain yksinkertaisesti ole tässä kiireessä ehtinyt harrastamaan mitään ja ennen raskauttakin olin enemmänkin satunnaisliikkuja. Nyt tuntuu kyllä, että virtaa voisi riittää ja aikaa, mutta tuo pimeys ja vesisade ei houkuttele :sad001
 
Takaisin
Top