Liikunta

JMT

Asioista perillä oleva
Toukokuunmammat 2015
Maalismammat 2018
Mites harrastako muut mitään liikuntaa ja vaikuttaako raskaus niihin mitenkään?

Itte joogaan säännöllisesti ja mahdollisuuksien mukaan tyttö rinkkaan ja joku kiva lenkki luontoon jalkasin. Uinti varmaan lisääntyy taas raskauden edetessä ku on niin paljo helpompi raskaana veessä liikkua :)
 
Itsellä hyvinkin aktiivinen kilpakuntoilijatausta. Lajeina kestävyyslajeja, joita aion jatkaa edelleen voinnin mukaan. Juoksu ja pyöräily sekä talvisin hiihto tarkoitus pitää mukana niin pitkään kuin mahdollista. Lääkäriltä eilen kyselin näistä liikkumisjutuista eikä antanut muuta rajoitetta kuin että pitää mennä olotilan mukaan ja välttää pitkäkestoista korkeasykkeistä tekemistä.
 
Uinnin yritän itsekin ottaa säännölliseen ohjelmaan jo hyvissä ajoin raskautta. Sisätiloissa liikkuminen on vaan itselle jotenkin ei niin motivoivaa, mutta uinti lienee jossain vaiheessa ainoita mahdollisia liikuntamuotoja.
 
Uinti ja vesijuoksu oli viime raskaudessa varsinkin ku maha alko kasvamaan niin ihan ehottomia eli suosittelen! Itteki aion ehdottomasti jatkaa liikuntaa koko raskaus ajan, joogassa pitää vähän varioida liikkeitä varsinki ku maha alkaa kasvamaan, mutta jos ei oo keskenmenon riskiä niin en näe syytä lopettaa liikuntaa missään vaiheessa :)
 
Toi uinti kuulostaa muuten hyvältä vaihtoehdolta nykyisille harrastusmuodoille. Kuinkas pitkään saikaan uida?

Työskentelen liikunta-alalla ja olen aktiivinen harrastelija monessakin lajissa ja nyt harmittaa aivan tolkuttomasti tämä pahoinvointi. En vaan pysty mihinkään sykettä kohottavaan :sad001 kuntosalilla olen käynyt aiemmissa raskauksissa aina lähes loppuun saakka, mutta nyt sisätiloissa kuntoilukin saa pahoinvoinnin vielä pahemmaksi. Maastopyöräilyä yritän jatkaa, juoksemista jos olo sallii, mutta nyt mennään kyllä kävelylenkeillä ja kevyellä salilla silloin kun pystyy... onneksi en ohjaa mitään aerobista. En varmaan pystyisi.. rankkaa vaan kun elämäntavat äkkiä muuttui näin rajusti. Kaipaa sitä rasitusta liikunnasta.
 
Itellekin iso asia päästä jatkamaan liikkumista ja aktiivista elämäntyyliä niin raskauden kuin myös vauva-ajan aikana. Toki tiedostan, ettei liikkuminen aina ole omasta halusta kiinni, mutta toivon todellakin, että pystyisin liikkumaan suht pitkään ja suht normaalisti.
 
Mä taisin uida viimeksi jonnekin rv34 viikolle ainakin. Apua ku ei muista enää. Jos ei paikat oo auki ja limatulppa paikallaan niin ei kai oo estettä uimiselle missään vaiheessa?
 
Mä taisin uida viimeksi jonnekin rv34 viikolle ainakin. Apua ku ei muista enää. Jos ei paikat oo auki ja limatulppa paikallaan niin ei kai oo estettä uimiselle missään vaiheessa?

Ei oo. Ite tein allasterapiaa vielä viikolla 35 ennen kuin jäin sairauslomalle.
 
Mä ratsastan ja juoksen. Ratsastus pitää varmaan syksyn mittaan lopettaa. Ja mäkin oon kans uinut aina loppuraskauden.
 
Mä käyn taaperon kans uimassa ja se on mun ainut säännöllinen harrastus kodin ulkopuolella. Teen aina ite mahdollisuuksien mukaan vesijumppaa lasten altaassa ja taaperon kans touhutessa olen itse aktiivinen koko ajan, niin että tunnin vedessä olon jälkeen jo tuntuu että on liikkunut. Käydään yleensä sellaiseen aikaan ja ystävän kans, että siellä altaassa ei ole juuri muita ja mun omat vesijumppalut ei herätä kummasteluja.
Lisäksi joka viikko ainakin muutamana päivänä meillä on taaperon kans kunnon tanssit ja jumpat olkkarissa. Tää youtubesta tanssi koreokrafioiden opettelu tuli taaperon aloitteesta, ku hän alkoi kiinnostumaan jumppaamisesta ja kun en löytänyt lapsille sopivaa jumppa videoo, kun jooga oli liian tylsää, niin laitoin tanssia ja heti seuraavasta päivästä lähtien taapero on alkanut pyytämään joka päivä tanssia. Mun tanssi taidot on edelleen ruosteessa, mutta kovaa vauhtia toi pikkunen kehittyy, niin haaveilen että syksyllä löydettäis joku yhteinen tanssiharrastus.
Nykyään kaikki liikkuminen menee taaperon ehdoilla, mutta ehkä kun tää kesä ja miehen työkiireet alkaa olemaan ohi, niin alan harrastamaan taas yksin liikkumista. Uiminen tai nykyään enemmänkin vesijuoksu oli mulle ekassakin raskaudessa se mitä tykkäsin tehdä loppuun saakka.
 
Mä oon yrittäny käyä vaunulenkeil päivittäin sään salliessa. Jos nyt ei tulis nii paljon kiloja. Sain ne just siedettäviin lukemiin edellisen raskauden jälkeen. Tosin ärsyttää se kun joudun varmaan sokerirasitukseen.. ois viel yks kilo pitäny saada pois ni silt ois vältytty.
 
Mä joudun kyllä jo iän puolesta sokerirasitukseen.. :D mä käyn ryhmäliikuntatunneilla kerran-kaksi viikossa ja nyt lomalla kävellään helposti 10-20km päivässä.. Ylipainoa on muutama kilo mutta yleiskunto on hyvä niin en suostu liikaa stressaamaan. Just ennen plussaa kävin kehonkoostumusvaa'alla ja rasvaprosenttikin on ihan normaalilukemissa. Vähän ahdistaa etukäteen et tuleeks neuvolasta taas se läskisaarna kun ne kattoo vaan sitä painoa...
 
Mä olen kanssa aktiivinen liikkuja. Esikoisen ja kuopuksen raskausaikana kävin lenkeillä ja salilla ihan loppuun saakka. Spinningissä taisin käydä viimeistä kertaa pari päivää ennen synnytystä. Tietysti treenivauhti ja rankkuus oli huomattavasti hiljaisempaa kun normaalisti:) Kuopus on nyt 10 kk niin vaunulenkkejä ollaan koiran kanssa käyty päivittäin, keskimäärin sellaisia 10-12 km lenkkejä. Näitä ajattelin jatkaa samanlailla kun ennen tätä raskauttakin ja myös salilla käymistä. Vielä on kuopuksesta ainakin 5 kg raskauskiloja jäljellä niin en kamalasti lisää haluaisi vaikka normaalipainossa ollaankin
 
Itse olen tottunut käydä pyörällä töissä, jolloin tulee poljettua päivässä yhteensä n.20km. Kuinkakohan kauan pyöräilyä uskaltaa jatkaa? Viimeistään syksyn tullen tarvii varmaan vaihtaa kulkuneuvoa. :)
 
Mä pyöräilin niin kauan kun kävin töissä. Eli n. 3kk ennen laskettua aikaa jäin pois töistä, ja ihan hyvin kyllä jaksoin ja pystyin pyöräilemään. Työmatka ei kyllä ollut ihan noin pitkä.:)
Mutta kyllä nyt jälkikäteen kauhistuttaa, kun ajelin talvella liukkaillakin säillä töihin, mut ei ollut vaihtoehtoja kun ei ollut autoa. Tai no kai ne bussit ois kulkenu. Joo, en enää ajais niillä säillä raskaana. Mut jos säät ja vointi sallii, niin voihan sitä pyöräilyä varmaan jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu.:)
 
Joo ajattelin kanssa että viimeistään sitten kun tulee liukkaat kelit niin jätän pyöräilyn pois. :) Tarvii tosiaan mennä liikunnan kanssa omien tuntemusten mukaan. :)
 
Minäkin pyöräilen töihin säiden salliessa, on mukava kun saa olla samalla ulkona. Jotain selkäjumppaa pitäisi varmaan alkaa harrastamaan ettei yläselkä jumiudu kuten edellisessä raskaudessa; välillä ihan puutui kädet vaikka vain pieniä askareita tehdessä.
 
Aika vähiin ny liikkuminen jääny. Normaalisti käyn kävelylenkeillä ja lihaskuntoa harjoitan sen verran mitä kotioloissa pystyy ja tilat sallii.. Mä en oo yhtää ryhmäliikkuja et kaikki mitä yksin voi tehdä on mun juttuja. :) Nyt tulee pyöräiltyä miehen ja lasten kans ja töis saa ihan hyvän hyötyliikunnan ku rehaa painavia laatikoita paikasta toiseen..
 
Mie oon sellanen kausittainen liikkuja. Enimmäkseen juoksen, tähtään aina HCR puolimaratonille, jossa olen kahdesti ollutkin.

Satunnaisesti sitten innostun tekemään jotain koti jumppia, kuulaamaan, käymään puistojumpassa tms.

Ajattelin kyllä juosta niin kauan kun se tuntuu hyvälle. Tänään tosin lenkillä EI tuntunut hyvälle mutta se saattoi johtua monesta muusta asiasta.
 
Takaisin
Top