Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Minä kukin ennen raskautta pyörällä töihin 9km, mitta nyt käytännössä oon lopettanu. Tämä väsymys vie kaiken puhdin ja jotenki tuntuu että vatsa reagoi herkästi kipuilemalla. Maanantaina olin kasvimaalla n.3h ja tiistaina olikin sitten kiuilua pitkin päivää ja sain nyt mieheltä ja parilta kaverilta kiellon mennä sinne kyykkimään... salilla tekisi mieli käydä, mutta mietin mitä siellä nyt sitten uskaltaa tehdä...
MörttiRöpö, oon minä salilla käynyt ja kortti on edelleenkin voimassa. Minulla vain on tullut tässä liki vuoden tauko, kun sain sen verran pahan luupiikki ongelman ja se alkoi sallia juuri kesän alussa taas liikunnan normirajoissa. Mutta nyt mietin, ku tuntuu että minulla alkaa varmaankin löystyä nuo liitokset. Mietin tuossa tukivyön hankkimista jo arkikäyttönki, on ollut käytössä myös molemmissa raskauksissa aikasemmin. Ja varsinkin pidempi jaloillaan olokin jo tuntuu, että väsyttää kehoa siten, että alkaa tuntua vatsanpohjassa ikävältä.
Minulla on siis koko kehossa muutenkin väljyyttä nivelissä, joka vaikuttaa normaalistikin liikkumiseen.
Ensimmäisen kolmanneksen kärsin todella kovasta väsymyksestä, jonka vuoksi työpäivän jälkeen en jaksanut tehdä muuta kuin olla vaan ja korkeintaan tehdä kotiaskareita. Vähän harmittaa, kun kesä meni tosi vähällä liikunnalla, kun normaalisti olen kesäisin ollut aktiivinen ja osallistunut juoksutapahtumiin, patikoinut ja tehnyt pitkiä pyöräretkiä saaristossa ym. Vähän jopa yllätti miten voimakkaasti raskauden alku voi vaikuttaa vointiin ja liikkumistottumuksiin. Nyt vähän pelottaa, että millainen vointi sitten loppuraskaudessa on, kun tosiaan liikunta todella lähellä sydäntäni ja se on melkein meidän perheen elämäntapa. Kesällä tulikin tehtyä vain retkiä lähellä oleviin luonnonpuistoihin ja onneksi menin säännöllisesti pyörällä miehen mukaan, kun hän juoksi. Lenkkeily miehen seurassa ei olisi kesällä tullut kuulonkaan, vaikka aikaisemmin olen hänen mukana pysynyt varsin hyvin. Itselläni sykkeiden raju nousu ja muutenkin tunkkainen olo teki juoksusta epämiellyttävää ja siksi se jäi. Onneksi nyt syksyn mittaan ja toisen kolmanneksen alettua olo on kohentunut. Olen aikaisemmin vesijuossut varsin paljon juoksun ohella ja nyt raskausaikana vesijuoksu tuntuu tosi hyvältä. Suosittelen vesijuoksua kokeilemaan . Vesijuoksuun kannattaa pyytää mukaan hyvää seuraa, jos vaan mahdollista, koska tosiaan se on yksin välillä todella yksitoikkoista ja tylsää. Ehkä jos olo pysyy hyvänä, niin taidan osallistua iltarasteillekin. Täällä taisi olla muitakin suunnistuksesta innostuneita tai ihan suunnistajiakin?
Uskaltauduin perjantaina Pilatestunnille, en oo ihan varma oliko hyvä juttu vai ei kun liitoskivut vaan paheni ja ollu ihan jyrän alle jäänyt olo sen jälkeen vaikka tosi kevyesti yritinkin tehdä... Sillon kohdaltaan tuntu kyllä hyvältä...
Kuulostaapa tutulta tarinalta. Täällä kans elämäntapaliikkuja (mies myös), lajeina maastopyöräily, juoksu, suunnistus ja hiihto. Kilpaillutkin olen koko ikäni enemmän tai vähemmän vakavalla mielellä. Jukolan viestissä tuli ensimmäistä kertaa fiilis, että jotain outoa on meneillään, kun hengästytti aivan kamalasti ja väsytti ylipaljon. Pari päivää myöhemmin sit tulikin plussa. Treeniohjelma jäi plussauksen myötä (koska valmentajalle piti kertoa syy, miksi en voinut enää tehdä tehotreenejä). Eka kolmannes meni väsyneenä ja tein normaalia vähemmän treeniä. Jaksoin kuitenkin hyvinä päivinä mennä normaalisti ja tein muutaman noin 20 km juoksulenkinkin. Toka kolmannes ollut paljon energisempää onneks jo. Toivottavasti loppuun asti pystyis liikkuu mahdollisimman paljon. Ja toivottavasti myös synnytyksen jälkeen jaksais liikkua. Urheilu on pelottavan iso osa omaa identiteettiä.
Eilen tuli pitkästä aikaa käytyä laviksessa vähän liikkumassa, satunnaisten happihyppelylenkkien lisäksi. Mulla haasteena on ollut verenpaineen heittelyt ja päänsärky. Eilenkin muutama pahoinvoinnin aalto ja tuskanhikikohtaus iski päälle, mutta jahka tämä tästä helppaa niin aion ottaa lihaskunnon kerryttämisen taas työn alle.
Huh. Polkaisin pitkästä aikaa töihin aamulla (n. 6km) ja melkoisesti kyllä vauhti hidastunut sekä huomaa pitkän sairausloman ja melko varovaisen liikkumisen myötä kunnon hieman tipahtaneen alaspäin.. Kuinka pitkään te ajattelitte uskaltaa polkupyörän selkään nousta?