Liikunta

Kävin torstaina oman salin pt:n kanssa juttelemassa raskausajan liikunnoista ja hyvistä liikkeistä. Sain uuden ohjelman mikä siitäkin hyvä et käsipainoilla saan vauvan kaa sit himassaki tehtyä.. nyt vaan reidet niistä kyykyistä ihan pirun kipiät.. :D

Juoksu olis menny itseasiassa tosi hyvin, mutta juoksukaveri ei pysynyt vauhdissa, joten joutu himmailee. Nyt taas sai intoa, jos sitä lähtis yksikseenkin jolkottelee.
Eikös se oo kuitenkin ihan turvallista vielä, kun on ennenkin juossut?
En oo kyllä mikään pikajuoksija vaan enemmänkin kestävyys on se mun juttu. Matalemmilla sykkeillä ja oman voinnin mukaan?:)

Pippuri juoksua voi harrastaa niin kauan kuin se tuntuu itsestä hyvältä. Syke rajoituksia ei ole enää, joten sykkeet saa nousta yli sen 150.

Mulle on ihan odotetusti lähes kaikki raskaudesta kuulleet kommentoineet jotain mun ratsastuksesta. "No nyt menee sitten hevonen myyntiin" "Mitäs sä sille hevoselle nyt teet" jne... Enää en "uskalla" faceen päivittää mitään ratsastuksesta, joku vetää kuitenkin herneen nenään. :) Pitäis vaan lisätä muuta liikuntaa, mutta kaikki on niin tylsää. :)
No en mä kauaa ajatellutkaan ratsastaa, mutta vielä ei tunnu siltä, että pitäis lopettaa. Maha on vielä niin pieni eikä ratsastus ole tuntunut pahalta. (16+4) No, olen jo alkanut kouluttaa itselleni tallinomistajan 9-vuotiaasta tytöstä seuraajaa, se saa sitten hoitaa hevosen (mulla on pieni hevonen, käytännössä poni) liikutuksen mun mammaloman aikana. :)

Kun vuosia sitten kävin ratsastamassa vuokrahevosella, niin tallilla oli sellainen kreisi hevonen, jonka selkään en itse olisi uskaltanut mennä. Mutta sen omistaja ratsasti sillä melkein synnytykseen asti.. musta se oli vähän hullua. Mutta jos mulla oli oma tuttu rauhallinen heppa, niin enköhän mä sillä aika pitkään ratsastaisi

Ja silmiin osui myös toinen hyvä kirjoitus ja blogi (käsittelee myös vatsalihasten erkaumaa) http://www.trainingcorner.fi/momotion/2016/03/25/raskaus-ja-treeni/

Mulle on nyt kaksi fysioterapeuttia sanonut että lankkua voi tehdä, mutta kaikissa raskausajan liikuntaa käsittelevissä jutuissa ne on kielletty. Ärsyttää kun ei tiedä mitä ja ketä pitäisi uskoa.

Connie, hyvä, meinasinkin juuri kysellä että vieläkö muut heppaihmiset ovat ratsastaneet. Mulla taitaa olla sun kanssa sama la koska tänään mulla on 16+5. Vielä en ole ajatellut lopettaa ratsastusta; maha on pieni eikä häiritse, ja mulla on pienikokoinen rauhallinen vuokraheppa jonka olen tuntenut yli vuoden. Jos jopa neuvolassa oltiin sitä meiltä että puolenvälin tienoille voi ratsastaa, en ajatellut lopettaa ennen sitä kun ei mitään vaivoja ole ollut. Siitä eteenpäin en osaa sanoa, pitää katsoa viikko kerrallaan.

Kyllähän kaikessa ratsastuksessa on riski, mutta minusta kaikessa ratsastuksessa ei ole samanlainen riski. Ratsastuksessa ja muissakin riskilajeissa kokenut harrastaja osaa arvioida parhaan taitotasonsa ja harrastaa raskausaikana huomattavasti huipputasoaan alempana. Vaikka ei tuo hevonen aina tee mitä haluan, yleensä tiedän mitä se aikoo tehdä ja tiedän myös millaista ratsastusta minun kannattaa välttää. Kyllähän neuvolantäti kieltämättä pudisteli päätään ensin kun kerroin pääharrastukseni (kiipeily ja ratsastus) mutta kun selitin miten olen minimoinut riskit, hän oli sitä mieltä että voin kyllä jatkaa toistaiseksi.

Minä lopetin reippaammilla/säikyimmilä hevosilla ratsastamisen heti plussauksesta. :) Mutta neljästä tallin otuksesta kaksi on sellaista, joilla uskallan mennä pidempään. Toisella on sen verran iso ravi, että sillä todennäköisesti menen kohta vaan käyntiä ja laukkaa (tasaisia askellajeja kun siitä hevosesta puhutaan). Mun omallakin kevennän suurimman osan ravista. Ja en siis maastoile tai hyppää enää esteitä. Kaikki tuntee hevosensa itse parhaiten ja tuskin meistä kukaan mitään riskejä ottaa. Mä jouduin kyllä jo lainaamaan kaverin ratsastushousuja, kun omissa ei mene napit kiinni tai sitten ne puristaa. :) Ja pissalla pitää muistaa käydä just ennen ratsastusta. :)
Mä kanssa katson ihan päivä kerrallaan, että mikä on fiilis. Mulla varmaan pää sanoo jo ennen mahaa, että nyt riittää. Olen sen verran hyvällä itsesuojeluvaistolla varustettu jo ennenkin raskautta. Meillä neuvolassa sanottiin, että kunhan tietää putoamisen riskit ja käyttää maalaisjärkeä, niin senkun ratsastat. Sanoi, että hän ei ole hevosihmisiä, mutta sen verran monen hevostelevan (tulevan) äidin kanssa on asiasta keskustellut, että tietää toisten ratsastavan melkein loppuun asti ja toisten lopettavan heti, että kukin tavallaan, välttäen riskejä ja kuunnellen kehoaan.

Kaneli82 sehän on lähinnä et suoria vatsoja ei kannattais tehdä, koska vatsalihakset alkavat venyä masun kasvettua eikä sen takia ole mitään järkeä rääkätä niitä sen enempää. Ehkä nämä kaksi fyssaria, jotka on sanonut et lankkua saa tehdä, on aatellu et siinä tekee niin monet muutkin lihakset töitä eikä kohdistu pelkästään suoriin. Mut kyllä mä jätän ainakin ihan suosiolla, ehtii sitä sitten taas kun vatsalihakset ovat palautuneet synnytyksesta ja treenailen muuten koko kroppaa. Nyt tosin tää viikko tauolla ainakin perjantain lääkäriin asti vuodon ja kipujen takia.

Jamppa, suorat vatsat oonkin jättäny jo aikoja sitten pois kun sen ymmärrän itsekin et mihin se perustuu. Toinen näistä fyssareista kehotti enimmäkseen kiinnittämään huomiota siihen että keskivartalo pysyy hallittuna kun tekee mitä tahansa liikkeitä, sekin kuitenkin vaikuttaa paljon vatsalihaksiin. Noista vatsoista on tullut mulle joku pakkomielle koska saatavilla oleva tieto on niin ristiriitaista. Tykkään että asiat joko on jotain tai ei ole. :)

Mä huomaan mun nivelten muuttuneen (kai löystyneen).. Rannevamma, joka tuli maaliskuussa sählyssä muistuttelee esim. nostaessani esneitä; nilkka kipeytyy välillä ja kävelylenkillä (4km) lyhytaikainen hölkkäjakso tuntui polvissa. Mulla on siis normaalisti yliliikkuvuutta nivelissä. Viimeviikkoisen uinnin/vesijuoksun jälkeen olin vain väsynyt.
Liikkumiseni on siis vähentynyt, kun työpäivän jälkeen ei oikein meinaa jaksaa. Viikonloppuaamut aloitan lenkillä ja kevyillä kotilihaskuntoharkoilla.
Ihanaa, mies ja isäni huoltavat tänään ruohonleikkurin, joten pääsen lempipuuhaani nurmikon ajoon! Se on siis työnnettävä leikkuri, joskin siinä on veto-ominaisuus.

Mä huomaan, että raskaana (kevyestäkin) treenistä palautuminen on tosi hidasta , tai jotenkin koko kroppa on väsyny seuraavana päivänä..

Mä olen huomannut myös, että liikunta rasittaa ihan eri tavalla kuin ennen. Mulla on lisäksi fyysinen työ jossa joudun liikkumaan koko päivän. Ikävää joutua myöntämään, että ei meinaa jaksaa. :(

Tuntuu kuin keuhkotilavuus olisi puolittunut ja portaidenkin nousu saa puuskuttamaan, onko jo normaalia tässä vaiheessa? 20+5

Tuntuu kuin keuhkotilavuus olisi puolittunut ja portaidenkin nousu saa puuskuttamaan, onko jo normaalia tässä vaiheessa? 20+5

Mun käsittääkseni hengstyminen johtuu siitä (jo heti alkuraskaudessa) että veren kun määrä lisääntyy, eikä kuljeta verta/happea niin tehokkaasti. Korjatkaa joku viisaampi jo olen väärässä

isla80: Samaa sanoi ensihoitaja ystäväni, että eiköhän se noin ole. On kyllä älytöntä ajatella, että helmikuussa olin huippukunnossa ja pelasin kovan kiekkopelin hedelmöittymisen aikoihin (en toki tästä tiennyt muuta kuin ovulaation ajankohdan). Nyt tosiaan tuntui eilenkin 1,5 h nurmikonleikkuun jälkeen kihelmöintiä reisissä. Sama kihelmöinti tuntuu lenkin jälkeen. Ja mulla on kans tuota hengästymistä.

Takaisin