Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuinka moni meinaa ottaa influenssarokotteen? Onko niistä nyt enemmän haittaa vai hyötyä..?? Varmaan huomenna neuvolassa suosittelee ottamaan.

Mä en ota, en ole ottanu aiemminkaan ja en ota edelleenkään. Aikoinaan suorastaan painostettiin siihen sikainfluenssarokotteen ottoon, ja kyseessä oli rokote joka oli hirveällä kiireellä tuotu markkinoille mutta silti THL vakuutti että on turvallista. Noh, myöhemminhän sitten myönnettiin että ei se niin turvallinen rokote ollutkaan...

No joo, ei tämä influenssarokote ihan sama asia ole, mutta itse jätän väliin jokatapauksessa.
Jokainen odottava äitihän itse tekee oman päätöksen, mun mielestä tärkeää on ettei kukaan painosta kumpaankaan suuntaan.

Varsinkin, jos ei ole aiemmin rokotetta ottanut niin ei voi tietää kuinka oma kroppa reagoi siihen.

tähdenlento tuolla on ihan kokonainen oma keskustelu influenssapiikistä jossain alempana palstalla. Kannattaa sieltä lueskellä mitä ollaan asiasta juteltu :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

mua vähän (tai aika paljonkin) hämmentää ohjeet vatsalihasten treenaamisesta raskauden aikana...tiiän et vinoja saa ja pitää treenata loppuun asti mut suorat? puoliväliin saa vai ekan kolmanneksen vai siihen asti kunnes maha pullahtaa esiin!? kaikki sanoo eritavalla. ei mulla vielä oo iso maha, haluisin tehä niitä vatsoja, mut en haluu et mun vatsalihakset jää raskauden jäljiltä erilleen :o

Mie oon nyt kaksi päivää jumpannut lattialla. Vatsalihaksia tein iha selkä maassa "polkemalla pyörää" jalat kohti kattoa ja toinen miten tein niin jalat koukussa ylhäällä ja laskien toisen jalan vuorotellen melkein maahan, niin siten pystyy alavatsoja tekemään ja ylävatsoja teen vähän nostamalla vaan yläselkää lattiasta. Ja yms omia sovelluksia. En oo varma miten niitä pitäisi tehdä ja miten ei, mut ei ainakaan kohdun pitäs jäädä puristuksiin noissa liikkeissä, kun oon lukenu, että kaikki liikunta mis kohtu jää puristuksiin on kiellettyä. Oonkin liikunnan suhteen vähän arka tällei raskauden myötä ja joissakin jutuissa sairaudestani johtuen kykenemätön.

ps. ai että! kun on vatsalihakset ny kipeet.. laughing1

Last edited by a moderator:
http://huippukuntoon.fi/liikunta/treenaa-läpi-raskauden tota lueskelin ties kuinka monetta kertaa ja siellä lukee näin: "Kun vatsa alkaa olla tiellä esimerkiksi vatsalihaksia treenaavissa istumaan nousuissa, jatka suoran vatsalihaksen sijaan poikittaisten ja vinojen vatsalihasten vahvistamista joko kylkimakuulla, lattialla sivulle kurottaen tai seisten. Keskivartalon hallinta alkaa olla hakusessa siksi, että suorat vatsalihakset siirtyvät paikaltaan vartalon sivuille." Tosta ymmärtäisin että kun ei oo vielä maha tiellä niin saa treenata. Eli siis aion vielä hetken niin tehdä! :)

Eilen tuli käytyä uimassa. Siis että oli vatsalihakset hellänä, kun rupes uimaan ja senkin jälkeen. :smiley-bounce012
Uiminen ois kivaa, mut suomes on vaa nykyää noi kylpylät aina tupaten täys itänaapureita niin pitää ite olla varovainen kokoajan niin se vie vähä hermoja uidessa, kun ollaan kuin sillit purkissa. Mutta muuten tykkäsin hirmusesti! Vesijumppasinkin miehen kanssa yhdessä jossai rauhallisemmas nurkas ain välillä. Vesijumppa ois ryhmäs ihan kiva, mut taitaa olla työttömälle vähän liian tyyriitä. Ja kyllähä toi onnaa näköjään meilt kaheltakin iha keskenään!
:smiley-bounce005
Kysyin neuvolatädiltä liikunnasta niin eipä se muuta kommentoinut, kun että mikä tuntuu hyvältä niin tee sitä.

Mä teetätin kuntosalilta itelleni ohjelman,mut siltikin mietin,et onhan se varmasti ok,vaikka tietenkin sille ohjaajalle raskaudestani kerroin..
Mitäs sanotte?
Siinä on lämmittely 10min, jalkaprässi, rintaprässi, pulldown/alasveto, jalkojenojennus selinmakuu, vipunostot seisten, vatsarutistus laitteessa, reidenojennus laitteessa..

Ja en siis ole aiemmin kuntosalilla käyny..

Olen saanut sen käsityksen että mitä vaan liikuntaa saa harrastaa jos on ennen raskauttakin harrastanut. Uusia harrastuksia ei kannata raskauden aikana aloittaa koska kroppa ei ole niihin tottunut ennen raskauttakaan. Omaa harrastusta saa sitten jatkaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Toki tahtia kannattaa jossain vaiheessa rauhoittaa ettei sykkeet nouse kattoon sitten enää loppuvaiheessa...

Mä teetätin kuntosalilta itelleni ohjelman,mut siltikin mietin,et onhan se varmasti ok,vaikka tietenkin sille ohjaajalle raskaudestani kerroin..
Mitäs sanotte?
Siinä on lämmittely 10min, jalkaprässi, rintaprässi, pulldown/alasveto, jalkojenojennus selinmakuu, vipunostot seisten, vatsarutistus laitteessa, reidenojennus laitteessa..

Ja en siis ole aiemmin kuntosalilla käyny..

Eikös jalkaprässi ja vatsarutistus laitteet juuri ole niitä "kiellettyjä". Tosin eihän kukaan estä tekemäst niitä mut oon lukenu aika monesta, et noi ois just kielletyt salilla, et kaikkee muuta saa tehä kyl.

No joo, googletin ja tän löysin taas http://huippukuntoon.fi/liikunta/treenaa-läpi-raskauden
Tuolla just sanotaankin toi, että jätettävä jalkaprässi ja vatsarutistuslaite käyttämättä, koska kohtu voi niissä jäädä puristuksiin..

Mä en enää tiedä, mitä mun pitäisi tehdä, kun jotkut sanoo, että on ok aloittaa kuntosalilla käynti nyt ja jotkut taas sanoo, että ei kannata.. Ja nyt sitten tämä, en näköjään voi luottaa edes siihen , että saan kuntosalilla töissä olevalta ohjaajalta eli personal trainerilta sellasen ohjelman, jota ei edes raskaana ollessa sais tehdä.. Se siitä luotosta niihin "ammattilaisiin"..

Sepä se.. ei tiedä mihin uskoa/luottaa. Ehkä teet minttu juuri niin kuin SINUSTA tuntuu parhaalta. Todellisuudessa tuskin saat aikaan mitään pahaa lapsellesi jos käyt kuntosalilla :)

Minttu voit tehä vatsarutistusten tilalla vinoja vatsoja ihan ilman laitetta ja jalkaprässin tilalla askelkyykkyjä käsipainot käsissä :) Voin koittaa löytää sulle jonkun linkin mistä löytyis ohjeet noihin liikkeisiin niin pääset hyvin alkuun! Salille kannattaa mennä raskausaikana vaikka ei ois ennen siellä käyny mutta kannattaa pitää maalaisjärki päässä ja kuunnella omaa kroppaa. Jos joku liike tuntuu huonolta sen voi vaihtaa!

Kiitos hymykuoppa neuvoista. Katsoinkin vielä neuvolan sivulta ja siellä jopa suositeltiin kuntosaliharjoittelua myös sellasille, jotka eivät ole ennen raskautta liikkuneet..

Pitkästä aikaa pumpissa. Normaalin työpäivän jälkeen ei tulisi mieleenkään tehdä tunnin rääkkiä mutta nyt etäpäivän jälkeen rohkaistuin taas kokeilemaan kun ei väsyttänyt niin paljoa. Painoista heivasin heti kolmanneksen pois (jo ihan pelkän tauonkin takia) ja silti tuntui. Mutta sykkeet pysyi aika hyvin hallinnassa.

Jossain kohtaa kyllä huomasi että mahan alueella on jotain tapahtunut. Vatsat tein vielä ihan normaalisti, mutta vähän tuntui siinäkin sellainen kumma kiristely. Ja kyykyissä oli jotenkin kauhean vaikeaa pitää keskikroppa hallinnassa. Sen takia sitten asento oli väärä ja selkä kipeytyi.

Ehkä se salitreeni on kumminkin jatkossa parempi kun voi tehdä omassa tahdissa ja keskittyä tekniikkaan. Eikä tarvii ahdistua siitä että kaikki ympärillä tekee isommilla painoilla :grin Katselin kyllä ympärilleni tuolla tunnilla ja huomasin aika monta ihan selkeetä vauvamasua kanssajumppajien joukossa.

Onks muuten muilla menny ny paikat herkemmin hapoille? Eihän mulla nyt oo liikkuminen ollu yhtä säännöllistä ennen kuin ennen mutta ihan pienestäkin menee paikat kipeiksi ja jumiin. Välillä tuntuu että käsilaukun kantamisestakin menee haba jumiin.

Palkkarit oon jättänyt nyt pois, mutta jotain prodea koitan kuitenkin lihastreenin päälle ottaa ettei luulis nyt siitäkään olevan kiinni. Ärsyttävää!

Nipsumuki Itse olen huomannut päinvastaista. Kuntoilu tuntuu hyvältä, ei väsy eikä hengästy läheskään niin nopeasti. Tiedä sitten miten muilla et olenko ihan outo :)

Mä olen niin kateellinen, Elisha86! Alkuun oli niin kamala väsy, sitten etominen, mahan sekoaminen ja vielä palelu, jotka sai treeni-innon aika nolliin. Syke nousee pienestäkin pilviin ja alkoi pelottaa riittääkö sintille happea.

Nyt on ollu jo pari kertaa sellainen olo että on ihan kiva lähtee jumppaan / salille, siellä huvittaa ja pystyy tehdä muutakin kuin nojailemaan laitteisiin ja juokseen vessassa ja jälkeen päin pystyy toisinaan tekeen muutakin kuin vaipumaan horrokseen.

No ehkä toi palautuminenkin tästä vielä helpottuu kun saa liikuntaa taas vähän säännöllisemmäksi.

Takaisin