Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin maha on ihan hirveä röllykkä. Siis ei mikään pallomainen vauvakumpu vaan sellainen hyllyvä röllykkä. En tajua mistä toi johtuu. Pahiten tullu tota "turvotusta" tuohon ylävatsan puolelle kaikenlisäksi. Mutta paino ei ole hirveästi silti noussut. Heti plussan jälkeen tuli pari kiloa mutta nyt on onneksi pysynyt aikalailla siinä.

Tulis ees se vauvamaha niin ei näyttäisi ihan näin plösähtäneeltä :D

Mulla tuli heti plussan jälkeen melkein viisi kiloa painoa. Nyt on parin viikon aikana tullut tommonen pläskimaha tuohon. Yökkis... En näytä raskaanaolevalta, näytän plösöltä. Aamupaino noussut raskautta edeltävistä ajoista 7kg. Uskomatonta! Mä kerään varmaan jonkun 30 kg kaikenkaikkiaan :oops: Tervetuloa raskausdianetes, -myrkytys ja -masennus!

Itselläni jäänyt liikunta taas muutamaksi viikoksi, nyt ajattelin alkaa lenkkeilemään kun pääsen aina 14 :)

Täälläkin kuntoilusta vähän tingitty, mutta 4-5 kertaan viikossa pyrin 5km lenkin heittämään esikoisen kanssa tai ilman :)
Ruoka on mikä millonki maistuu, tällä hetkellä onneksi maistuu kaikki eli salaatit ja kasvikset on takas ruokalistalla.

Lähinnä ajattellinkin kysyä teiltä rakkaat kanssa odottajat että miten teillä tuon sokerin suhteen, elikkäs karkit ja leivonnaiset yms? Minä kun nautin päivittäin kahvilla jotain pientä herkkua niin mietinkin että pitäisiköhän jättää nauttimatta kun pelkään muutenkin jo masukin kasvavan 4,5 kiloiseksi. Diabeetesta ei esikon odotuksessa ollut ja hän kuitenkin oli sen 3,8kiloa.

Kailkea sitä, mutta mistäpä sitä ei odottaja vähän väliä "ressiä" repisi...

Mun ei alkuun tehnyt lainkaan mieli makeaa, joten tuli kerrankin jätettyä kaikki suklaat ja keksit pois ruokavaliosta. Siitä huolimatta paino nousi 5 kiloa ensimmäiseen neuvolaan mennessä. Nyt se oire on valitettavasti poistunut ja olen puolivahingossa ryhtynyt taas syömään makeaa, etenkin silloin kun väsyttää enkä jaksa olla niin tarkkana suuhunpantavan suhteen.

Mun painonnousu on sittemmin tasaantunut ja liikun tosi paljon, joten ei varmaan pitäisi stressata parista suklaapalasta hirveästi. Puhe ei tosiaan ole mistään valtavista herkkuvuorista. Mulla tuppaa kuitenkin olemaan tätä nykyä tosi kova jano iltaisin, joten huolestun tietenkin diabeteksesta. Nettilähteistä löytyy tosi ristiriitaista tietoa janontunteen ja diabeteksen yhteydestä. Yhdessä paikassa sanotaan että kova jano on ihan tavallinen raskausoire, toisessa käsketään menemään heti lääkäriin jos jano on "normaalia kovempi".

Joten muakin kiinnostaisi kuulla muiden pohdintoja / kokemuksia raskausajan diabeteksesta. En haluaisi ottaa mitään turhia riskejä, mutta toisaalta tuntuu välillä, että huolehdin pikkuasioista (kuten janosta) aivan liikaa.

Mulla ainakin on kauhea jano, mutta oon ajatellu sen liittyvän siihen, että verivolyymi kasvaa. Ja jakautuu erilailla, esim. iholle menee enemmän, joten haihdutus on tehokkaampaa. Hassua kyllä, miten ihan käteen tuntee, että esim. tissit on koko ajan ihan kuumat. Onneksi veden juominen ei enää ällötä niin pahasti.

Itse olen aina ollut hirveä perso kaikille makeille herkuille,nyt raskauden aikana ei ole tehnyt yhtään mieli makeaa,ainakaan vielä :)

Mulla oli viime raskaudessa raskausdiabetes. Sen oikeastaan huomasi "kunnolla", jos söin illalla liian paljon liian lähellä nukkumaan meno aikaa, tai jos söin illalla jotain epäterveellistä, kuten vaikka suklaata tai muuta sellasta turhaa. Niin vähän ajan päästä siitä kun olin pistäny maate, niin tuli aivan järkyttävä mahakipu ja tuntu että oksettaa ja että maha olis löysällä. Ja viimeisten viikkojen aikana huomasin että jos ei kerenny syömään ajoissa ja nälkä pääsi liian suureksi, niin tuli ihan sellanen kylmä hiki ja tärinä ja voimat loppu ja oli hankala hengittää. Pyrein kyllä juomaan vettä todella paljon, kun alko sitä turvotustakin olla aika paljon, että omalla kohdalla en osaa kyllä sanoa oliko se janon tunne oire siittä rd:stä. Ja vesi oli siihenki hyvä, että kun jos teki kauheesti mieli kaikkea makeaa ja muuta höttöä, niin join ensiksi vettä ja toivoin vaan että se makean himo väistyis sillä.. :)

Niin joo ja mulla tuo paino kyllä lähti nouseen heti alusta asti, että loppupeleissä sitä oli kertynyt 23kg. Mutta pienenä puolustuksena; lopetin silloin tupakoinnin ja kun olen ravintola-alalla töissä, niin mulla oli sitte aikaa sulloa suuhuni kaikkia herkkuja kahvitauon aikana, kun ei enää häipynykään tupakalle. Ja sitten kun mä olin aivan järkyttävän väsynyt, niin tavallaan söin sitä makeeta sen vuoksi että jaksais vielä työpäivän loppuun. Tuohon raskauteen asti, saatoin muutenkin syödä vaikka 4 kertaa vikkossa jotain herkkua ja viikonlopun juomat siihen päälle vielä, eikä paino noussu. Mutta raskausaikana paino alkoikin sitten nousta ja nopeeta kun jatkoin sitä herkuttelua samaan malliin ja vähän enemmän. Tällä kertaa pidän karkkipäivän kerran viikossa ja kovasti yritän olla syömättä liikoja. Mulla kuitenkin jäi viime raskaudesta sellanen 5-7 kiloa pudottamatta, että painon ei todellakaan tartte nousta samaa rataa ku viimeksi. :) Justiinsa kesällä kävin sokerirasituksessa kun esikoisen syntymästä tuli se 7kk ja kaikki arvot olivat kunnossa. Niin neuvolassa th kertoi ettei se nyt laita mua kuin vasta 26rv:llä sinne uudestaan. x) Mua pelottikin aivan kauheasti, että jos meen nyt jollain 14rv:llä rasitukseen ja kaikki on ok, niin sitte joutuu vielä uudestaan meneen kymmenen viikon päästä.. Se litku on vaan niin kauheeta ja entäs sitte se paasto!! Ja sitte se jatkuva verinäytteiden ottaminen.. Mua niin ärsyttää kun viime kerrallakin se pisti joka kerta samaan kohtaan ja se kohta oli jo ensimmäisen otto kerran jälkeen tosi kipeä, niin siittä ei tullukkaan enää normi neulalla vaan piti ottaa se avopäinen neula. Mulla ei silleen oo mitään neula kammoa, mutta kyllä siinä sydän aina pamppailee aika kovaa ja pelottaa että se sattuu aivan kauheesti.
Sokerirasitukseen asti pidän ruokavalion kunnossa ja tietysti sen jälkeenki, oli tulos mikä hyvänsä. :) Tästä raskaudesta aion nauttia niin hyvin kuin mahdollista, enkä ota turhaa stressiä mistään, koska asioilla on aina tapana järjestyä! :D

Mun on nyt vähän "pakko" elää terveellisesti tällä hetkellä, vaikka mieli tekisi herkutella ja syödä vaikka mitä kun vähän pahoinvointi on väistynyt.
Mutta koska tilalle tuli tämä ihan mahdoton vatsan toiminta, eli joko täysin ummella tai menee ihan löysälle, plus hirveä turvotus kivut ja ilmavaivat, niin se on nyt aika mahdotonta vetää karkkia, tai roskaruokaa!
Tällä hetkellä vaan kokeilen mitä kaikkea pystyn syömään ilman että kivut tulee, ainakin marjoja, vauvasoseita, kauraleipää ja todella perus kotiruokaa mikä on mahollisimman vähän maustettua yms.

Tälleen jos joutuu jatkamaan niin ei paljon kilot ainaka luulis nousevan!

Nettidiagnosointi... o_O

Eilen kuin luin HKI00550 viestin janottamisesta huomasin että muakin janotti ihan hirvesti. Illalla vaikka join kuin kameli tuntui että kieli kuivuu kiinni kitalakeen. Nyt tänään joku oli tuonut toffeeta töihin ja narpsin sieltä kourallisen aamukahvilla ja isomman kourallisen ruuan päälle. Maha meni löysälle kummallakin kerralla kohta karkkien syömisen jälkeen. Ja sitten luinkin sopivasti Pabuu_20: viestin ja nyt sitten iski itseekin epäilys sokerien heittelystä.

No, eilinen janotus johtuu varmaan siitä että söin lounaan ja välipalat ruokalassa kun yleensä on omat eväät eli ruoka oli varmaan suolaisempaa. Ja ehkä tuollainen äkillinen iso namiannos vaan pistää mahan sekaisin, varsinkin kun sellaista vaivaa on ollut muutenkin ilman että kyse on mistään ihmeellisemmästä.

Minulla aivan sama ongelma kuin Mimi2013:lla, ruokavaliota rajoittaa vielä jatkuva etova olo tiettyjä ruoka-aineita kohtaan. Kiitettävästi luo jännitystä työpäiviin, jolloin olen yksin iltavuorossa. :)
Huomenna aamulla eka ultra, olen niiiiiiiiiiin innoissani!

Mun ei oikeestaan edes tee mieli makeaa, tosin en sitä hirveesti muutenkaan syö. Meillä oli jo ennen tän raskauden alkua miehen kans yks herkkupäivä viikossa, joten siinä oon yrittänyt pysyä. Välillä lipsun, jos jossai kyläpaikas tarjotaan esim.keksejä, niin syön kyllä.
Mulla oli eka neuvola vajaa 2vko sitten, (aika oli kyl vasta iltapäivällä) ja tänä aamuna kävin kotona vaakalla, paino 1,1kg vähemmän kuin tuohon neuvolan korttiin on kirjoitettu.. Mut varmasti johtuu tosta et punnitus neuvolas oli päivällä..

Mä en oo kyennyt käymään moneen viikkoon liikkumassa noissa jumpissa (zumba yms), missä kerkesin aloittaa kesän lopulla,kun on ollu sen verran etovaa oloa yms ollut. Kävelyllä sentään oon jaksanu lähes joka päivä käydä. Kuntosali oli tarkoitus aloittaa ennen raskautta jo,mut enpä sit sinne kerenny kun testi oli jo positiivinen. Nyt alkaa olemaan olot ja sen verran paremmat (10+6 neuvolan laskujen mukaan), et ajattelin käydä vkl kokeilemassa, miten sitä jaksaa. Ja mietin sitäkin, et uskaltaako tota salia aloittaa raskaana ollessa, kun en o ennen tehnyt.. Ja tuntuu, et aika monessa paikassa sanotaan, ettei raskauden aikana välttämättä kannata aloittaa uusia liikuntaharrastuksia..
Mulla meidän terkka kielsi käymästä esim.kahvakuula tunneilla ja tekemästä kovin repivä liikkeittä, hyppyjä yms. Syynä se, et mulla periaatteessa kohonnut keskenmenon riski, koska takana kaksi keskenmenoa. Mut te joilla ei mitään tälläsiä syitä olr ja ootte aiemminkin esim.kuntosalia harrastaneet, kuten Hymykuoppa, niin ihmettelen myös,kuinka lääkäri on voinut sen kuntosalin kieltää ihan kokonaan..

Minttu85, mulla oli myös iltapäivällä neuvola ja punnitus tehtiin kaikki vaatteet päällä (mulla oli kylmän päivän mukasesti paksu villatakki ja vaikka mitä päällä!) ja tulos oli 2kg enemmän kun kotona näyttää ilman vaatteita ja ei iltapäivällä/illalla kun on turvonnut.
Oon hieman katkera tosta väärästä luvusta... :grin

minttu85, mun mielestä sali on just hyvä odottajalle itsekin olen nyt aika vähillä aiemmilla pohjilla alkanut käydä tekemässä 30 min settiä salilla 2-3 kertaa viikossa. Toki jos ei ole ihan varma miten liikkeet turvallisesti tehdään ja laitteet säädetään niin kannattaa harkita vaikka yhtä kertaa PT:n kanssa. Tai jos sulla on kaveripiirissä saliharrastajia niin yhdessä vois mennä ihmettelemään. Mä saan neuvoja mieheltä, lähinnä siinä tosiaan mieten saa noi salin härvelit säädettyä :p

Mäkin olen luopunut kahvakuulasta sillä meillä tunnit on sellaisia että kuulaliikeet yhdistetään hyppyihin ja sykkeet paukkuu mulla sitten maksimissa kun ei kuitenkaan haluaisi millään 4 kg pallolla tehdä. Ja on siinä tosiaan toikin puoli että liikkeet on repiviä ja jos väsyneenä tekniikka herpaantuu niin voi käydä vahinkoja. Pumpissa käyn satunnaisesti, mutta siinäkin on ollut pakko vähentää painoja kovan hengästymisen takia.

Pitäis kyllä vielä salin lisäksi tehdä enemmän kävelylenkkejä mutta kylmänkostea sää ei houkuttele ulos kun muutenkin paleltaa vielä koko ajan.

Tämä muori ei oo kyllä kävelyllekään kyennyt. Viikkoja nyt 11+2 ja edelleen etoo, palelee, huimaa, väsyttää. Plääh! Perusruokaa pystyy pieniä annoksia syömään, eikä todellakaan mitään erikoisia mausteita. Hyvin yksinkertasia makuja. Niin ja mitä vaaleempaa leipää ni sen parempi, tähän asti oon syöny oikeestaan vaan ruisleipää.

Ite oon käyny kaikissa raskauksissa muistaakseni alkuvaiheessa (ennen rv16?) sokerirasituksessa, kun diabetesta tosiaan vahvasti suvussa. Arvot olleet kuitenkin aina niin "hyviä", että ei mua toistamiseen ole sinne laitettu. Omalla seurannalla olen huomannu, että raskausaikana verensokeri ei hirveitä nousuja ruuan jälkeen tee, mutta notkahtaa sitten herkästi päivälläkin jopa alle 4.

Paino on joka raskaudessa noussu 11kg ja kaikki kilot ovat myös hävinneet. Olen normaalisti pienikokoinen ja varmaan siksi mun raskausmahan kokoa on aina jaksettu taivastella. Tosin ainakin toisessa raskaudessa myös lapsivettä oli niin paljon, että kätilö kuvaili sitä tulleen vielä vauvan syntyessä "kuin koskesta" ja hän joutu vaihtaa sukat ja kengät :oops:

Täällä piti nyt sitten huolestua kun tuossa mieheke teki pizzaa ruuaksi ja olikin ostanut kotimaisen juustoraasteen sijasta xtra raastetta joka on valmistettu alankomaissa ja ihan pastöroimattomasta maidosta niin nyt sitten alko huoli että josko siitä saa pian listerian :o Kyllähän se uunissa kävi mutta ei aivan kauttaaltaan ollut kunnolla sulanut. Oonko nyt ihan naurettava vai onko oikeasti syytä huoleen?
Miten muut, syöttekö tarkasti listojen mukaan?
Kauhea ku pitää nyt ilta varmasti stressata tätä.. :/

Rauhotuhan toki Elisha86. Eviran sivuilta löysin tällaista tietoa:
"Listeria tuhoutuu pastörointilämpötilassa (+72 celsiusastetta)." Eli varmaan oli pizza vähän kuumemmassa ja varmaan myös juuston alla olleet täytteet oli kuumia?

Ja samalta sivulta vielä:
"Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja kuten home-, kitti- ja tuorejuustoja (esimerkiksi brie, gorgonzola, chèvre, vacherol ja taleggio), sekä lihaleikkeleitä, suikaleita ja pateita. Raaka kala (myös itse graavattu) kuuluu tähän ryhmään. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään. Näistä ei Suomessa tehdyissä tutkimuksissa ole juurikaan todettu listeriaa."

Eli suurella todennäköisyydellä siinä juustoraasteessa ei ollut alunperinkään listeriaa ja jos oli ni se kuoli uunissa. Saa huokaista :)

Neljän suora Kyllä se ruoka kuumaa oli joten josko siis ei hätää olisi. Kiitoksia vastauksesta :) Sitä varmasti välillä on vähä liianki säikky mutta kuuluu asiaan :)
Josko tässä yrittäisi nyt vain nauttia illasta ja viikonlopusta :)

Minttu85, mulla oli myös iltapäivällä neuvola ja punnitus tehtiin kaikki vaatteet päällä (mulla oli kylmänimittäinän mukasesti paksu villatakki ja vaikka mitä päällä!) ja tulos oli 2kg enemmän kun kotona näyttää ilman vaattekotona ei iltapäivällä/illalla kun on turvonnut.
Oon hieman katkera tosta väärästä luvusta... :grin

Tiiäkkö mulla kävi samoten.. mieki hoitajana tiedän, et vaatteist pitäs vähentää se 0, 5-1kg riippue mitä on päällä ja mite paljon nii eii.. :O mul oli nimittäi farkut joitte alla kalsarit ja paksu neule jonka alla tuhat paitaa plus syömiset nii pasahti reippaast pari kiloo enempi ko kotona :D

Takaisin