Liikunta ja ravinto

hanssu

Silmät suurina ihmettelijä
Tuolla alotusketjussa jo vähän sivuttiin ja kyseltiin liikunnasta, niin laitetaanpa sillekkin oma ketju!
 
Oon ollut ylipainoinen viimeiset 10 vuotta ja sitä on ollut 10-20kg. Alkukesästä tiputin painoa aika hyvin superdieetillä ja aattelin saaneeni siitä hyvän alun parempaan ruokavalioon (vierotuin sokerista), vaan tuli juhannus ja kesälomamatka ja niin vaan lähti käsistä herkuttelu. Tiedän siis kyllä kuinka syödään terveellisesti, mutta jostain syystä ei vaan onnistu multa, joko syön liikaa tai sitten herkuttelen.
No tavoitteet raskausaikaan on nyt syödä terveellisesti ja olla herkuttelematta. Vaan eikös koko ajan tee kauheasti mieli herkkuja... tai ylipäätään syödä!
Oon myös kovasti yrittänyt herätellä saliharrastusta ja nyt syksyllä aloitin intialaisen tanssin. Kovasti vaan pelottaa ja mietityttää, että onkohan ihan ok, kaikki mitä salillakin tekee? Aattelinkin että vois joltain personal traineriltä ottaa raskausajan ohjelman, joka sitten tietäis mitä saa ja ei saa tehdä.

Esikoisen raskausaikana laiskistuin ihan totaalisesti, alkuraskaudessa ei vaan olojen takia jaksanut ja kun olisi jaksanut, tuli kesä ja kuumuus ja maha painoi. Pyörälläkään ei pystynyt ajamaan enää, joten hyötyliikuntakin oli ihan minimissä. Rv 12 asti olin myös totaaliherkkulakossa (eikä ollut edes vaikeeta), kunnes taas tuli lomamatka ja annoin luvan herkutella ja siitä se taas lähti. Paino pysyi kyllä kuosissa eikä sokereissakaan ollut mitään moittimista, painoa tuli koko raskausaikana vain reilut 6 kiloa. Vauva oli kyllä sitten 4100g syntyessään...

Tällä kertaa haluaisin liikkua säännöllisesti koko raskauden ajan, että toipuminen olisi nopeampaa synnytyksestä. Kotona on sitten kuitenkin se melkein 3v jonka kanssa olisi kiva myös jaksaa touhuta.
Nyt syksyllä aloitin myös pranayaman joka kestää ihan viimeisille raskausviikoille saakka ja tammikuussa menen raskausajan joogaan.

Minkäslaisia toiveita/ajatuksia/suunnitelmia muilla on?
 
Mä liikuin viime talven aivan valtoimenaan ja söin terveellisesti, kunto oli tosi hyvä ja laihduin samalla muutaman kilon, mikä oli ihan hyvä :).

Toukokuussa sitten plussasin ja pahoinvoinnin vuoksi piti syödä koko ajan enkä voinut enää syödä tiettyjä juttuja joihin olin tottunut mm. keittoja (YÖK), maitotuotteita (YÖK) enkä tietenkään käyttänyt keinotekoisia makeutusaineita raskaana. Lisäksi tuli tietty turvotusta yms. -> paino nousi n. 5 kiloa.

Sain keskenmenon rv 13. kesäkuussa joka oli fyysisestikin hankala, ramppasin sairaalassa - hemppa alhainen yms. eli liikunta ei oikein onnistunut. Nyt ehdin juuri loman ja toipumisen jälkeen päästä johonkin ruokailu-/liikuntarytmiin, kun tuli tämä uusi plussa. Nyt on jo lähtökohtaisesti siis huono kunto ja 5 ylimääräistä kiloa.

Vähän harmittaa, mutta on tämä muuten niin ihana asia, että täytyy vaan löytää lajit ja ruuat jotka sopii tilanteeseen ja yrittää parhaansa pitäytyä hyvässä kunnossa. Pyrin pyöräilemään, käyn vesijuoksemassa/-jumpassa, tänään sauvakävelemään, huomenna allasnyrkkeilyyn ja loppuviikosta pitäisi ehtiä salille. Kyl tää tästä. Nykysuositusten mukaan saa kuitenkin urheilla varsinkin kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana melko rajoituksetta. Järki kädessä kuitennii :)

Toi jooga olis ihana kanssa. Onkohan saunajooga hyvä idea raskaana? Mitä lajeja muilla harrasteena?
 
Mä oon käsittänyt, että raskausaikana kannattaa joogata vain sellaisissa ryhmissä jotka on nimenomaan raskaana oleville. Tietysti jos on itse harrastanut joogaa vuosia, niin varmasti on jo muodostunut jonkinlainen käsitys, mitä sitten voi tehdä. Ite en kyllä saunajoogaan menis.

Oliks noi makeutusaineet tosiaan kiellettyjä raskausaikana? Mitä ne voi aiheuttaa?
Kun mulla on jäänyt superdieetistä aamupalaksi rahka + sokeriton mehukeitto, eli se on makeutettu aspartaamilla.
Muuten en noista makeutusaineista niin perusta, mutta toi rahka vaan saa niin kivasti makua tosta mehukeitosta, ja siinä on kuitenkin niin paljon vähemmän kaloreita (ja sitä sokeria :D ), kun tavallisessa.
 
Mullakin on tuota ylipainoa ollut jo varmaan 20 vuotta... Välillä sain sitä tippumaan, mutta sitten kahden raskauden jälkeen sitä on vaan kertynyt lisää. Jotenkin sitä vaan on tuntunut, ettei aika riitä tai energia.

Nyt kesällä sain painoa 5 kiloa pois ja oli tarkoitus nyt syksyllä jatkaa, mutta toisin kävi :)
Ajattelin kyllä kysellä tuolta meidän kuntokeskuksen pt:ltä liikuntavinkkejä. Ja nyt siellä on alkanu Bailamama-tunnit, jotka on suunniteltu raskaana oleville ja synnyttäneille. Ja nimenomaan lantionpohjanlihaksia vahvistavia liikkeitä. Ja ajattelin kyllä pyöräillä aamuisin kuntopyörällä, kun lapset on koulussa :)
Mulla vaan vähän noita jumppatunteja rajoittaa tuo miehen työ. Yrittäjällä on pitkiä työpäiviä, jolloin ei oikein pääse jumppaan, kun pitää lapset hoitaa. Mutta eiköhän tää jotenkin järjesty.

Syömisten kanssa pitänee noita herkkuja rajoittaa. Ja sit tietty maksaruokia, pastöröimättömiä juustoja ja joitakin kaloja. Muuten aion syödä kyllä kaikkea mitä mieli tekee... Onneks ei oo vielä pahoinvointi iskeny :smiley-bounce012
 
THL:n sivuilta:
Asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei ylity tavanomaisessa ruokavaliossa. Syklamaatin ja sakariinin on todettu suurina annoksina aiheuttavan koe-eläimille syöpää, ja niiden enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti pienemmät.

Mutta, omassa työssäni käsittelen paljon näitä asioita, ja asiantuntijat ei kyllä suosittele aspartaamia missään muodossa - tähän vaikuttaa monet kaupallisetkin tahot, joten tuo suositus on kyllä ihan pepusta. En neuvo muita, mutta itse en raskaana käytä enkä lapsille antaisi. Steviaa olen käyttänyt, mut vielä on niin vähän sillä makeutettuja juttuja.
 
Ninniriini: ei oo kyllä mitään hajua mitä noi aineet on tai missä niitä edes käytetään :) Aspartaamin tiedän ja eikö sitä oo limuissa, niitä en käytä.
Kahvin juonnin oon lopettanut varmaan vuos sitten, alko vaan maistumaan pahalta töissä. Teetä juon 2kuppii päiväs.
En haluis luopua homejuustosta ja en oikeen osaa erottaa mitä juustoja saa syyö mitä ei. Tykkään juustoista ihan hulluna :)
Mullakaan ei ole vielä pahoinvointia, toivottavasti pysyy myös niin. Rakastan syömistä ja oon hoikka joten mulla ei ois varaa laihtua.
 
Pehmeitä juustoja ei suositella vaikka maito olisikin pastöroitu, koska bakteereja voi päästä kasvamaan juustossa sen pastöroinnin jälkeen. Kovia juustoja voi syödä huoletta, ja pehmeitä voi syödä, jos ne on kuumennettu hyvin. Esim. aurajuustokastike on ok tai aurajuusto vaikkapa makaronilaatikon joukossa. Lämpötilan tartteis olla pari minuuttia yli 70° tai esim. kastike kuumennettu kuplivan kuumaksi. (Itse en ole homejuustojen perään, mutta tuorejuustot ja tuore mozzarella on nyt pannassa.)

Itse vältän myös kaikkia makeutusaineita paitsi steviaa. Kun en ollut raskaana join coca-colan kuitenkin mieluummin sokerittomana, nyt otan pienen määrän sokerilimsaa jos on pakko saada. Mehukeittona käytän stevialla makeutettua. On siinä sokeriakin, eli ei ole yhtä vähäkalorinen kuin täysin sokerittomat, mutta parempi vaihtoehto kuitenkin.
 
Kiloja jäi edellisestä muutama mutta edelleen olen normaalipainoinen. Harrastan potkunyrkkeilyä enkä aio sitä lopettaa ennen kuin on "pakko". Kaikkein rankimmat treenit on ehkä lopetettava aiemmin mutta voihan sielläkin ottaa iisimmin... Juustot on myös mun heikkous joten syön niitä varmaan raskaudesta huolimatta. Tietty joku raja täytyy pitää. Toinen on cocis zero! Siinä on kait se kofeiini mitä pitäis välttää mut muuten ok? Ärsyttäviä rajoituksia... :wink onneks saa liikkua!!!
 
Valitettavasti tosiaan aurajuustoa ei suositella. Näin lukee Valion sivuilla:
Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi).

Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.


(http://ammattilaiset.valio.fi/porta..._kysyttya___valio_aura®26042010144354#6721695)
 
Zero kokiksessa on juurikin hirveä määrä noita makeutusaineita :/ Esim. Hartwallilla on Super limpparit, jotka on stevialla makeutettuja en tiedä löytyykö colaa. Hei en mä tiennyt että mehukeittoja löytyy stevialla makeutettuna, tarvii metsästää omaan kauppakassiin kans :)
 
Täälä kans odottaja joka liikkuu! :) Ja aikoo liikkua tavalla tai toisella koko raskauden. Esikon kohdalla ainakin onnistu että ennen synnärille lähtöä edellisenä päivänä kävin vielä n 5km lenkin heittään :) Uskon lujasti että vettä juomalla ja liikuntaa harrastamalla saa ihmeitä aikaan ja monet vaivat jää saamatta.
Ravinto onkin ollut nyt alussa ainakin ihan eri juttu. Salaatteja ei tee mieli vaan kuvottaa, samoin monet kasvikset yms. Toisella kolmanneksella toivottavasti helpottaa, mutta stressiä en aio repiä asiasta. Parempi syödä sitä mikä maistuu tällä hetkellä. Neuvolassakin käydessä eilen oli paino päässy tippumaan kun välillä on todella huonovointisia päiviä niin ruoka ei oikein mene alas. Täti sitten sanoikin että syö mitä pystyy jotta energian tarve täyttyisi :)

Mutta kaikki tavallansa :) Monipuolisesti kun ruokailee niin eiköhän ihan hyvä tuu :)
 
Mä tsekkasin ton Auran, on ok jos se on kuumennettu niin että sulaa kunnolla. Tää tieto on mulle tärkeä.

Mä oon myös selkävaivainen vanhan selkärankaan iskeneen onnettomuusvamman takia. En saa juosta tai hirveästi revitellä painojen kanssa, mutta toisaalta mun on aika tärkeää pitää vatsa- ja selkälihakset hyvässä kunnossa. Huolettaa vähän, miten raskauden aiheuttama painonnousu vaikuttaa selkään. Ryhdyn uimaan tosi tosi ahkerasti heti kun palaan täältä reissusta.
 
Hei jes, eilen alko ällöttää noi piirakat ja pullat joita viikonloppuna tuli syötyä. Eilen olin jo pakkasella käsi pullapussissa, kunnes päätinkin ottaa sen sijaan leipää. Päivä kerrallaan ja ateria kerrallaan oikeita valintoja :)

HKI00550 kannattaa varmaan ottaa toi selka heti puheeksi neuvolassa, jos saisit vaikka sieltä kautta jotain ohjausta sen kunnossa pitämiseen koko raskausajan. Pelkkä painonnousuhan ei ole ongelma, myös se että koko kehon painopiste muuttuu ja luut ja nivelet löystyy. Muistan esikoisen syntymän jälkeen kun tultiin kotiin ja ekoina päivinä kävin kävelemässä, niin oli tunne kun koko selkä katkeis, kun ei ollut tehnyt mitään lihasten kuntoa ylläpitävää.
 
Niin saahan zeroa, maxia, lightiä virallisen ohjeen mukaan juoda niin paljon kuin lystää. Ite kyllä vältän kaikkia makeutusaineita.
 
ei sitä, ei tätä, eikä ainakaan just sitä mitä eniten haluaisit! Tätähän tää on ja joka tuutista. Itse ainakin aion juoda edelleen Cocis zeroa. Kahvia vähennän ja zeroakin kohtuudella juurikin sen kofeiinin takia. Juustoja kypsennettynä jne. Maksaa en aio syödä koska siinä selkeä riski A.-vitamiinin takia. Ja vakuumipakatut kalat on taas pannassa...
 
Takaisin
Top